اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

دوست دارید همه شما رو جدی بگیرن و با تمام حواس به شما گوش کنند؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

تاحالا احساس کردید که کسی شما رو سرکار جدی نمیگیره؟ اگه آره، شما تنها کسی نیستید که این حس رو داره. بیشتر از ۵۰ درصد مردم سرکار احساس احترام نمیکنن، بر اساس یه آمارگیری جهانی که توسط harvard business review روی ۲۰۰۰۰ کارمند انجام شده
شاید همکاراتون ورود شما رو به جلسه ندید بگیرن. شاید میپرن وسط حرفتون یا توی تصمیم گیری‌ها دخالتتون نمیدن. راحت میشه مدیر یا محیط مسموم کار رو مقصر این اتفاق دونست. توی بعضی موارد، اینها درسته. اما اگه واقعا میخواید که سر کار جدی گرفته بشید، باید توی آینه نگاه بکنید و ببینید چه کارهایی باید بکنید تا تاثیرتون روی بقیه رو بیشتر بکنید. یکی از این کارها شاید افزایش اعتماد به نفس باشد.

۸ تا کار هست که میتونید انجام بدید تا اعتبارتون رو بالا ببرید، کاری بکنید که بقیه براتون احترام قائل بشن و مطمئن بشید که با این اقدامات به افزایش اعتبار شخصی دست پیدا کردید.

بیشتر بخوانید: افکار منفی تکرارشونده از کجا می‌آیند؟ چرا عذاب می‌کشیم؟

1) اجازه ندید که جملاتتون حالت سوالی داشته باشن

یکی از متداول ترین کارهایی که مردم میکنن تا اعتبار خودشون رو کم کنن اینه که آخر جمله جدیت اول جمله رو نداره. این چیزیه که ذهنمون عادت به انجامش داره. پس به جای اینکه اطلاعات برسونه، انگار دارید از بقیه میپرسید که این چیزی که دارید میگید درسته یا نه. و مردم هم متوجه این میشن. توی نظرسنجی از ۷۰۰ تا مدیر که توسط pearson انجام شد، ۸۵ درصد گفتن که این مورد رو به نشونه ضعف میدونن و ۴۴ درصد اعلام کردن که اگه کسی چندبار این کار رو تکرار بکنه ارتقای شغلیش نمیدن. این عادتیه که همین العان باید ترکش بکنید تا اعتبار خودتون رو بالاتر ببرید.

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس با بهترین توصیه ها

۲) فقط گزارش ندید — داستان رو تعریف کنید

موفق ترین سخنرانی‌های TED از یه فرمول جالب استفاده میکنه — ۷۵ درصد داستان تعریف میکنن و ۲۵ درصد داده به شنونده در خلال اون ۷۵ درصد میدن. داستان‌ها شرایط احساسی درست میکنه که باعث میشه مخاطب بیشتر یادش بمونه که شما چی گفتید، و راهی برای شما ایجاد میکنه که دانش خودتون رو به دنیای واقعی متصل بکنید. برای مثال، فرق خیلی زیادی بین حفظ کردن فرمول‌های ریاضی هست تا توانایی استفاده از اونها برای محاسبه اینکه یه سیاره احتمالش هست تو دوره حیات ما با ما برخورد بکنه یا نه. داستان باعث میشه مردم شما رو بیشتر جدی بگیرن چون میفهمن که شما راحت میتونید مطلبتون رو بهشون بفهمونید.

۳) مردم رو تشویق بکنید تا در مورد خودشون حرف بزنن

احتمالا وقتی برای اولین بار با کسی سر قرار رفتید، مادرتون تشویقتون کرده که از طرف مقابل‌هم بخواید که از خودش حرف بزنه. مطمعنا، رفتار خوبیه — و ما اینو میدونیم که همه دوست دارن درمورد خودشون حرف بزنن. اما معلوم شده که پایه علمی برای این کار وجود داره. مغز شما برای توصیف خودتون بهتون جایزه میده. درواقع، صحبت کردن درمورد خودتون اینقد احساس خوبی داره که باعث تغییرات عصبی توی مغز شما میشه. پس اگه میخواید که مردم به چیزی که شما میگید توجه بکنن، بزارید که اول درمورد خودشون حرف بزنن. وقتی که اون احساس خوب توی اون فرد جاری بشه و حس کنه که به شما متصل شده، خیلی احتمالش بیشتره که شما رو جدی بگیرن و به حرفاتون عمل بکنن.

بیشتر بخوانید: 10 کار متفاوت افراد با اعتماد به نفس را یاد بگیرید

۴) تکالیفتون رو انجام بدید

یکی از بهترین راه‌هایی که مردم شما رو جدی بگیرن اینه که برای کاری که میخواید بکنید آماده باشید و بدونید که چی قراره بگید. آمریکایی‌ها روزانه در ۱۱ میلیون جلسه شرکت میکنن، و جلساتی که خروجی مناسبی ندارن سالانه ۳۷ میلیارد دلار برای اقتصاد آمریکا خرج داره. چرا اینقد جلسه به درد نخور وجود داره؟ چون مردم براش آماده نیستن. یکی از اونها نباشید. میخواد جلسه تیمی باشه یا گزارش دهی به رییستون، همیشه وقت بزارید تا خودتون رو آماده بکنید. بدونید که چی قراره بگید، آماده باشید که برای حرفایی که میزنید دلایل مستدل داشته باشید.

۵) مطلع بمونید

اگه یه نگاهی به کتابچه راهنمای کارمندان شرکت Valve بندازید، میگه که دنبال کارمندای T شکل میگرده: مردمی که دانش زیادی در مورد کاری که دارن میکنن دارن و در کنار اون در زمینه‌های دیگه هم دانشی دارن. هرکاری میتونید بکنید تا در جریان اموری که توی دنیا اتفاق میوفته قرار بگیرید. مخصوصا مهمه که توی زمینه علم و فناوری به روز باشید، چون به کسب و کار ربط دارن. قرار نیست که وقتی کسی مثلا داره میگه که چطور اینترنت اشیا داره همه چیز رو تغییر میده هیچی از حرف هاش نفهمید

۶) مثل افراد موفق لباس بپوشید

منصفانه یا نه، ما مردم رو بر اساس ظاهرشون قضاوت میکنیم. و این کار رو سریع میکنیم — در حد ده میلی ثانیه — که حتا متوجه نمیشیم که داریم این کار رو میکنیم. ما براساس ظاهر یه فرد در مورد شخصیتش و توانایی هاش قضاوت میکنیم. اگه مثلا ظاهرتون درهم برهمه، مردم به طور ناخودآگاه تصور میکنن که کار شما هم نامرتبه. از طرف دیگه اگه اتوکشیده باشید، باعث ایجاد تاثیر مثبت میشه. این معنیش این نیست که باید کلی پول خرج ظاهرتون بکنید. اما به این معنیه که باید برای جلب توجه دیگران باید تلاش فوق‌العاده‌ای بکنید.

بیشتر بخوانید: دیدگاه تیپ شخصیتی شما نسبت به مسئله احترام اینگونه است

۷) ژست قدرت بگیرید

اگه یه ژست قوی رو فرض کنید — شونه‌هاتون رو بازتر بکنید – مردم شما رو قدرتمند تر میبینن. این تو ماهیت انسان‌هاست، چون حتی انسان‌هایی که از بدو تولد نابینا هستن هم دستانشون رو به نشانه موفقیت باز میکنن، حتی با اینکه ندیدن کس دیگه‌ای این کار رو بکنه. کم و بیش ژست قدرت گرفتن واقعا روی بدن و افزایش اعتبار شخصی تاثیر میزاره.
محققان در هاروارد دیدن که وقتی شرکت کننده‌ها برای دو دقیقه ژست قدرت گرفتن، سطح تستسترون بدنشون ۲۰ درصد اضافه شده و کارتیزول (هورمون استرس) کم شده. ژست قدرت برد-برده: هم باعث میشه بقیه فکر کنن شما قدرتمندید هم اینکه واقعا روی شما تاثیر مثبت میزاره.

۸) اعتمادبه نفس داشته باشید اما نه اعتماد به نفس کاذب

هیچکس به شما اعتماد نمیکنه تا زمانی که شما به خودتون اعتماد نکنید. اما باید این اعتمادبه نفس رو یکم با فروتنی مخلوط بکنید. افرادی که به خودشون به درستی اعتماد به نفس دارن از گفتن واژه نمیدونم ترسی ندارن — اصلا از این بابت احساس تهدید ندارن. درواقع، بیشتر افراد با اعتمادبه نفس دنبال اینن که بیشتر بپرسن و یاد بگیرن. بهترین راه نشون دادن اعتمادبه نفس، اینه که بدونید چی میدونید و چی نمیدونید.

جمع بندی اقدامات افزایش اعتبار شخصی

اگه احساس میکنید که احترامی که باید رو سر کار نمیگیرید، هیچکس به جز شما نمیتونه این رو درست بکنه. بعضی وقتا مردم به خاطر کارهای کوچیکی که حتا خودتونم متوجه انجام دادنش نیستید شما رو جدی نمیگیرن. و این چیزیه که شما میتونید درستش بکنید

 

برچسب‌ها: , , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست