مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

متخصص انگیزه دادن به کارمنداتون بشید

اشتراک گذاری این مطالب در:

بعضی کارها به مخربی این هستن که به مدیر روحیه کارمنداشو از بین ببره. کارمندهای زده شده، عملکرد ضعیفی دارن و به محض اینکه بتونن از کارشون خارج میشن.
قسمت ترسناک اینه که این اتفاق خیلی هم شایعه. تحقیقات نشون میدن که ۷۰ درصد کارمندا علاقه‌ای به کارشون از خودشون نشون نمیدن.
سازمان‌ها میدونن که چقدر مهمه که کارمندای علاقه‌مند، متعهد داشته باشن اما معمولا توی مجاب کردن مدیرانشون برای ایجاد این محیط شکست میخورن.
وقتی این کار رو نمیکنن، این سازمانه که ضرر میبینه.
تحقیقات توی دانشگاه کالیفرنیا نشون میده که کارمندای علاقه‌‌مند، ۳۱ درصد فعال ترن، ۳۷ درصد فروش بالاتری دارن و سه برای خلاق تر از کارمندای دیگه هستن. همینطور ۸۷ درصدشون تمایلی به استعفا نداشتن، این مطالعات روی ۵۰۰۰۰ نفر انجام شده بود.
تحقیقات نشون میده که ۷۰ درصد علاقه ایجاد شده در کارمندان از سمت مدیران اونها نشات میگیره. هیچ شکی نیست که کارمندا از کارشون استعفا نمیدن، بلکه از مدیرشون استعفا میدن. برای موفقیت در کسب و کار با خودساخته همراه باشید.

[restrict paid=”true”]

خراب کردن کارها

قبل از اینکه یه مدیر شروع بکنه به ساختن کارمندای علاقه‌مند، متعهد، چندتا کار اساسی هست که باید دست از انجامشون بردارن. موارد زیر کارهایی هستن که مدیرا باید از محیط کار خارجشون بکنن:

۱) ساختن کلی قوانین مسخره

کمپانی‌ها باید قانون داشته باشن — نمیشه اینو انکار کرد — اما نباید کوتاه اندیشانه و فقط برای دادن دستور به بقیه باشه. میخواد قوانین دست و پا گیر حضور کارمند توی محل کارش باشه یا حساب کردن دقیق مایل‌هایی که یه کارمند طی میکنه باشه. حتا دو سه تا قانون مسخره میتونه مردم رو از کوره به در بکنه. اگه کارمندا فکر بکنن که مدام تحت نظر هستن یه جای دیگه رو برای کار پیدا میکنن.

بیشتر بخوانید: 10 کار متفاوت افراد با اعتماد به نفس را یاد بگیرید

۲) اجازه دادن به اینکه دستاورد‌ها ندید گرفته بشه

ندیده گرفتن دستی که باعث موفقیت شده کار راحتیه، مخصوصا با افرادی که ذاتا با انگیزه هستن. هرکسی از تجلیل خوشش میاد، این باعث میشه افراد با هرچه در توان دارن کار بکنن. تجلیل کردن از دستاوردهای افراد نشون میده که شما بهشون اهمیت میدید. مدیران باید با کارمنداشون تعامل داشته باشن که نیازهای اونها رو درک کنن (برای بعضیاشون اضافه حقوق، برای بعضی اینکه توی یه جای عمومی ازشون تجلیل بشه) و به خاطر کار خوبشون بهشون پاداش بدن.

۳) استخدام و ارتقای افراد نامناسب

افرادی که تلاش زیادی میکنن دوست دارن که در کنار افراد حرفه‌ای کار بکنن. وقتی مدیران کار سخت استخدام افراد مناسب رو انجام نمیدن، افرادی که قراره باهاشون کار بکنن هم انگیزه‌شون رو از دست میدن. ارتقا دادن افراد نامناسب حتا بدترم هست. اینکه یکی بخواد شبانه روز کار بکنه که آخرش برسه به جایی که یکی دیگه بدون زحمت به اونجا رسیده، یه توهین بزرگه براش. شکی توش نیست که این کار باعث میشه افراد خوب کارشون رو ترک بکنن.

بیشتر بخوانید: ۱۴ باید و نبایدی که مدیران موفق برای ایجاد انگیزه در کارمندان خود رعایت میکنند

۴) با همه یکسان برخورد کردن

این روش توی مدرسه بچه‌ها جواب میداد، اما توی محل کار اینجوری جواب نمیده. اینکه با همه یکسان برخورد بکنید به افراد پر تلاشتون نشون میده مهم نیست چقدر کار کنن (و معمولا افراد پرتلاش ساعات‌ها کار میکنن)، اونها هیچ فرقی با کسی که فقط ساعت ورود و خروج میزنه ندارن.

۵) تحمل کردن عملکرد ضعیف

میگن که توی یه گروه جاز، گرپه به خوبی بدترین نوازندشه. مهم نیست که چقدر بعضی از اعضا خوبن، همه اونی که بدتر از همه مینوازه رو میشنون. همین اتفاق برای کمپانی‌ هم میوفته. وقتی کسایی که عملکرد ضعیفی دارن رو بین بقیه قرار میدید، باعث میشید بقیه هم ضعف بشن، مخصوصا افراد پرتلاش شما.

۶) عمل نکردن به تعهدات

قول دادن به افراد شما رو توی موقعیت خوبی قرار میده که بین خوشحال کردن  اونها و دیدنشون وقتی دارن از در خارج میشنه. وقتی که یه چیزی رو تعهد میکنید، توی چشمای کارمنداتون بزرگ میشید چون اثبات میکنید که قابل اعتماد و ستودنی هستید( دو فاکتور خیلی مهم توی یه رییس). اما وقتی به تعهداتون عمل نمیکنید، آدم به درد نخور، بی تفاوت و غیر قابل احترامی میشید. هرچی باشه، وقتی رییس به تعهداتش عمل نمیکنه چرا کارمنداش باید این کار رو بکنن؟

بیشتر بخوانید: شخصیت کاریزماتیک : نشان دهید که برایتان مهم هستن

۷) بی تفاوت بودن

بیشتر از نصف مردم به خاطر ارتباطشون با رییسشون از کارشون استعفا میدن. کمپانی‌های باهوش به مدیراشون یاد میدن که چطور هم توی کارشون جدی باشن و هم انسان باشن. رییس‌هایی که پیشرفت کارمندشون رو جشن میگیرین، به چشم اوردن کسایی که اوقات سختی رو داشتن و افراد چالشی هستن. رییس‌هایی که توی این زمینه حرفی برای گرفتن ندارن آمار استعفای کارمنداشون بالاست. غیر ممکنه که بیش از ۸ ساعت برای کسی کار بکنی که هیچ چیز براش مهم نیست و تنها چیزی که بهش اهمیت میده بهره‌وری کارمنداشته.

بهتر کردن کارها

وقتی که مدیر از ۷ عادت که باعث از دست دادن علاقه کارمندا به کارشون میشه رو از بین برد، وقتشه که اون ۷ عادت رو با این ۷ عادت جایگزین کنیم تا باعث بشیم کارمندا عاشق کارشون بشن.

۱) از قانون پلاتینی استفاده بکنید

قانون طلایی ( با همه همونطور رفتار بکن که دوست داری باهات رفتار بکنن) یه مشکل اساسی داره: فرض میکنه که همه مردم دوست دارن یکسان باهاشون رفتار بشه. این رو در نظر نمیگیره که مردم با چیزهای زیادی به کارشون علاقه پیدا میکنن. یه نفر دوست داره توی عموم شناخته بشه، در حالی که بقیه ممکنه از اینکه در مرکز توجه باشن بیزار باشن. قانون پلاتینی (با مردم همونجور رفتار کن که دوست دارن باهاشون رفتار بشه) این مشکل رو حل میکنه. مدیرای خوب کسایی هستن که کارمنداشون رو میشناسن و رفتارشون رو با اونها متناسب با علایق اونها میکنن.

بیشتر بخوانید: چطور یه کسب و کار رو بدون (تقریبا) هیچ پولی شروع کنیم؟

۲) قوی باشید ولی خشن نباشید

قوی بودن یه فاکتور مهم توی یه مدیره. مردم قبل اینکه از دستورات مدیرشون پیروی بکنن میبینن که اون مدیر به اندازه کافی قوی هست یا نه. افراد باید شجاعت رو توی مدیرشون ببینن. اونها به کسی نیاز دارن که تصمیمات سخت بگیره و مراقب گروه باشه. مدیری که وقتی همه چیز ریخته به هم خودشو عقب نکشه. مردم وقتی ببینن مدیرشون قویه، خودشونم سعی میکنن قوی باشن. خیلی از مدیرا سلطه گری، کنترل و خشن بودن رو با قوی بودن اشتباه میگیرن. اونها فکر میکنن کنترل کرن و مجبور کردن افراد به انجام دستوراتشون باعث به وجود اومدن پیروهای وفادار میشه. قدرت چیزی نیست که بتونی به مردمت زور کنی. چیزیه که با ثابت کردنش به دستش میاری. فقط در این صورته که مردم ازت پیروی میکنن.

۳) یادتون باشه که ارتباط برقرار کردن یه جاده دو طرفه‌س

خیلی از مدیرا فکر میکنن که خیلی خوب ارتباط برقرار میکنن، نمیدونن که فقط دارن از طرف خودشون ارتباط برقرار میکنن. بعضی‌ها به خودشون افتخار میکنن که به راحتی در دسترس هستن، اما واقعا به ایده‌هایی که افراد بهشون میدن گوش نمیدن. بعضی از مدیرا برای چیزایی که به کارمنداشون میگن هدفی تعیین نمیکنن، بقیه هیچ بازخوردی از کارمنداشون نمیگیرن، و یه کاری میکنن که کارند پیش خودش شک کنه که قراره ارتقا بگیره یا اخراج بشه.

 ۴) به جای اینکه واعظ باشید، الگو باشید

مدیرای خوب، با کاراشون باعث ایجاد اعتماد و تحسین بین بقیه میشن، نه فقط با کلماتشون. خیلی از مدیرا میگن که راستی براشون خیلی مهمه، اما مدیرای خوب حرفشون رو با عمل کردن بهش میزنن. اینکه همش به کارمنداتون بگید که چه رفتاری باید از خودشون نشون بدن کار سختیه تا وقتی که خود مدیر اون کارا رو نکنه.

 ۵) شفاف باشید

مدیرای خوب افراد شفافی هستن و درمورد اهداف شرکتشون، انتظارات و نقشه‌هاشون با بقیه حرف میزنن. وقتی مدیرا سعی میکنن چیزها رو ماستمالی بکنن تا همه چیز بهتر از اون چیزی که هست به نظر بیاد، کارمندا حقیقت رو متوجه میشن.

۶) فروتن باشید

بعضی چیزها اشتیاق کارمندا رو از بین میبرن مثل تکبر مدیران. رییس‌های خوب جوری برخورد نمیکنن انگار بهتر از شماها هستن، چون واقعا فکر نمیکنن که بهتر از شما هستن. به جای منبع اعتبار بودن، مدیریت خودشون رو در قبال مسئولیت پذیری برای افرادشون میبینن.

۷) به تعادل زندگی کارمنداتون توجه نشون بدید

هیچ چیز بدتر از این نیست که از کارمنداتون زیاد از حد کار بکشید. کارکشیدن از افراد خوب اینقد وسوسه برانگیزه که مدیران معمولا توی این دام میوفتن. کارکردن بیش از حد برای کارمندا گیج کننده‌س، باعث میشه فکر کنن به خاطر کار خوبشون دارن مجازات میشن. کارکشیدن از کارمندا همینطور نتیجه معکوس میده. تحقیقات جدید از استنفورد نشون میده که بهره‌وری به طور محسوسی بعد از ۵۰ ساعت کار افت میکنه. و بعد از ۵۵ ساعت اینقد میاد پایین که تقریبا هیچ فرقی برای شما نمیکنه.

جمع بندی

اگه شما رفتارهای خوب رو انجام بدید و عادت‌های بد رو کنار بزارید، شما رییسی میشید که کارمنداتون برای بقیه عمرشون به یاد خواهند داشت.

منبع:   www.entrepreneur.com
(ترجمه، ویرایش و گردآوری توسط تیم خودساخته)

[/restrict]
برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست