مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

کدام تیپ های شخصیتی بیشترین گرایش را به استفاده از میانبرهای کاری دارند؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

امروزه کمتر فرمول موفقیتی می تواند برای همه کاربردی باشد. مدت ها است که علم روانشناسی به دنبال درک بهتر روان منحصر به فرد تک تک انسان ها است. روانشناسی شخصیت، این آگاهی را در افراد ایجاد کرد که هر فردی براساس تیپ شخصیتی خودش رفتار می کند. تیپ شخصیتی هر فرد ویژگی های رفتاری خاصی را در او ایجاد می کند که در موفقیت و ناکامی هایش تاثیر بسزایی دارند. در همین راستا، واکنش هر فردی نسبت به موقعیتی خاص می تواند متفاوت باشد. بنابراین فرمول ثابتی برای موفقیت در کسب و کار یا رفتاری مناسب در هر موقعیت وجود ندارد. امروزه با وجود پیشرفت علم روانشناسی، اغلب افراد از این تفاوت های شخصیتی آگاهند و به دنبال فرمول موفقیت خاص خود می گردند. در این مقاله بر همین اساس واکنش تیپ های شخصیتی مختلف را در برابر استفاده از میانبرهای کاری در محیط کار برای پیشبرد سریع تر کارها بررسی کردیم. در ادامه با خودساخته همراه باشید.


نمیدونی تیپ شخصیتیت چیه؟
روی دکمه زیر کلیک کن و تست بده


ما در عصر راه حل های سریع و کاربردی زندگی می کنیم. در دنیای امروز همه به دنبال راهکارها و ایده هایی هستند که بتوانند به کمک آن ها در کمترین زمان و با کمترین هزینه بیشترین بهره را ببرند و سریع تر به موفقیت مورد نظرشان دست پیدا کنند.

به طور مثال آیا پاسخ دادن به ایمیل های کاری که دریافت می کنید زمان زیادی از شما می گیرد؟ می توانید یک قالب ایمیل آماده و عمومی طراحی کنید و آن را در جواب اغلب ایمیل های مشابه بفرستید. همین کار ساده زمان هدر رفته ی شما را تا حد زیادی کاهش می دهد.

کدام تیپ های شخصیتی بیشترین گرایش را به استفاده از میانبرهای کاری دارند؟

اما چه می شود اگر شرکتی که در آن کار می کنید از شما بخواهد که ایمیل ها را به صورت شخصی و تک به تک پاسخ بدهید و یا در ارسال ایمیل های آماده اطلاعات مهمی را جا انداخته باشید؟ آیا باز هم آن ایمیل های آماده را در جواب اغلب ایمیل های دریافتی تان می فرستید؟ گاهی اوقات این میانبر زدن ها ضرری به کار ما نمی زنند، اما گاهی می توانند عملکرد ما را به شدت زیر سوال ببرند.

اغلب زمانی که راه میانبری برای انجام کارها پیدا می کنیم، به شدت برای به کارگیری آن وسوسه می شویم، حتی اگر بدانیم که نباید از آن راه میانبر استفاده کنیم. برای اینکه بفهمیم تیپ شخصیتی افراد چگونه می تواند بر روی گرایش آن در استفاده از این راه های میانبر تاثیر گذار باشد، از جامعه ی آماری مان خواستیم تا موافقت و یا مخالفت خود را با این جمله بیان کنند:

برای سریع تر پیش بردن کارهایتان از حقه ها و میانبرهایی استفاده می کنید که نباید آن ها را به کار ببرید.

درصد زیادی از جامعه ی آماری ما (56%) پاسخ موافق دادند. اما اختلاف قابل توجهی میان هر ویژگی شخصیتی وجود داشت و کمترین اختلاف به ویژگی برونگرا و درونگرا مربوط می شد (به ترتیب 56% و 52%). بیشترین اختلاف، چیزی در حدود 24 درصد میان دو ویژگی ادراکی و قضاوت گر مشاهده شد (به ترتیب 66% و 42% موافقت خود را با جمله ی مورد بحث اعلام کردند).

اما از نظر روانشناسی شخصیت، احتمال استفاده از راه های میانبری که نباید به کار گرفته شوند در کدام تیپ های شخصیتی بیشتر است؟ در ادامه نگاهی نزدیک تر به نتایج این بررسی می اندازیم.

بیشتر بخوانید: شخصیت شناسی – تیپ های شخصیتی مختلف بر اساس الگوی شخصیتی دیسک

نقش ها

تحلیلگران

تحلیلگر ها (71% موافق)

تیپ های شخصیتی تحلیلگر از میان چهار نقش دیگر تمایل بیشتری به استفاده از راه های میانبر و سریع داشتند. حتی اگر این راهکارهای سریع خلاف مقررات محل کار باشند. برای درک بهتر این نتیجه می توان نگاهی به ویژگی های اصلی و غالب افراد تحلیلگر یعنی وجه شمی و فکری آن ها داشته باشیم. افراد شمی 20 درصد بیشتر از افراد مشاهده گر موافقت خود را با موضوع مورد بحث اعلام کردند. و افراد فکری نیز 13 درصد بیشتر از افراد حسی با موضوع مورد بحث موافق بودند.

اگرچه افراد تحلیلگر به تلاش و کوشش برای رسیدن به موفقیت معتقدند، اما آن ها همچنین به دنبال هوشمندانه کار کردن نیز هستند. آن ها کارها را با توجه به کارایی و اثر گذاریشان انجام می دهند نه براساس میزان رضایت دیگران.

این استقلال و سودگرایی باعث می شود تا افراد تحلیلگر بتوانند از مزایای میانبرهایی که از سوی کارفرما و بالا دستی های آن ها پذیرفته نیست بهره ببرند. علاوه بر این، وجه شمی این افراد که از آن ها افرادی خلاق و پذیرا نسبت به موقعیت ها می سازد، باعث می شود تا این افراد بیشتر به دنبال یافتن راه حل هایی خلاقانه و جدید برای انجام کارهایشان و رسیدن به موفقیت باشند.

افراد نظری یا ENTP هایی که علاوه بر تحلیلگر بودن دو ویژگی فکری و شمی را نیز در خود دارند بیش از سایر تیپ هایی شخصیتی موافقت خود را با جمله ی مورد بحث اعلام کردند (81%). برای افراد نظری، هر چیزی از قوانین نوشته شده تا قوانین نانوشته ی محیط کار جای مذاکره دارد. افراد نظری از نظر روانشناسی شخصیت، عاشق بررسی مساله ی اصلی و یافتن راه حل هایی خلاقانه برای آن هستند و از گیر افتادن در محیطی یکنواخت و انجام وظایف روزانه و تکراری بیزارند. برای این دسته از افراد هر چیزی که بتواند به آن ها در خلاص شدن از کار یکنواخت و تبدیل آن به کاری انعطاف پذیر که در آن به فکر کردن و خلاقیت نیاز دارند کمک کند بسیار جذاب خواهد بود.

بیشتر بخوانیدد: زبان بدن افراد عصبی . آدمهای عصبی را چطوری بشناسیم؟

تیپ شخصیتی دیپلمات ها و جستجوگران

دیپلمات ها و جستجوگران ( 59% و 58%)

دیپلمات ها یا همان شخصیت های سیاست مدار و شخصیت های جستجوگر بعد از تحلیلگر ها بیشترین موافقت را با جمله ی مورد بحث داشتند. در حالی که به کارگیری حقه ها و میانبرهای کاری از شخصیت های جستجوگر انتظار می رود، چنین رفتاری از سوی سیاست مدارهایی که به اصولگرایی معروفند کمی غیرقابل انتظار است.

درست مثل شخصیت های تحلیلگر، وجه شمی سیاست مدارها باعث می شود تا همواره به دنبال ایده های جدید و خلاقانه برای انجام کارها و رسیدن به موفقیت باشند، و در عین حال آن ها را به ریسک پذیری و انجام کارهایی که دیگران با آن ها مخالف هستند نیز ترغیب می کند. براساس نتایج کلی، پاسخ دیپلمات ها به تفکیک دو ویژگی ادراکی و قضاوت گر و پاسخ جستجوگر ها براساس دو ویژگی حسی و فکری در دو بخش جداگانه بررسی شد. این موضوع مشخص می کند که چرا علیرغم تفاوت در ویژگی های غالب شخصیتی، دیپلمات ها و جستجوگران در نهایت پاسخی مشابه نسبت به یک موضوع داشتند.

بیشتر بخوانید: ویژگی شخصیتی افراد موفق چیست و چطور به همه‌چیز می‌رسند؟

تیپ شخصیتی محافط

محافظان  (34%)

محافظان که براساس دو ویژگی رفتاری قضاوت گر و مشاهده کننده تعریف می شوند، تنها نقشی بودند که پاسخشان به استفاده از میانبرها و حقه هایی برای سریع تر پیش بردن کارها منفی بود. افراد محافظ با توجه به تیپ شخصیتی عملگرایشان که گرایش بیشتری نسبت به روتین کارها و ساختار و نظم دارند، به ندرت به انجام کارهایی برخلاف خواسته ی کارفرما و قوانین محیط کار خود دست می زنند. علیرغم مزایایی که شکستن قوانین می تواند برای آن ها داشته باشد، افراد محافظ ترجیح می دهند کارها را براساس قوانین و سیستم تعریف شده پیش ببرند و در همین سیستم موفقیت مورد نظرشان را کسب کنند.

ESFJ ها در مقایسه با دیگر تیپ های شخصیتی کمترین پاسخ موافق را نسبت به موضوع مورد بحث اعلام داشتند (29%).

این تیپ شخصیتی به عنوان افرادی محافظ با ویژگی رفتاری حسی، اغلب می تواند در مشاغلی که هدف از آن ها کمک به دیگران است و براساس قوانین و نقش های مشخصی پیش می روند به موفقیت برسد. مشاغلی چون حسابداری، کارشناس سلامت، معلم، مشاور و دیگر سمت های اجرایی برای این تیپ شخصیتی از بهترین گزینه های شغلی هستند. استفاده از راه های میانبر در چنین مشاغلی می تواند به ضرر دیگران تمام بشود. در مبحث روانشناسی شخصیت، از آنجایی که محافظان افرادی مسئولیت پذیر و از خود گذشته هستند هرگز برای کمتر کردن ساعات کاریشان چنین ریسکی نمی کنند.

استراتژی ها

تعامل اجتماعی و بهبود مستمر (موافقت 61% و 55%)

تنوع نتایج در استراتژی ها بسیار کمتر از تنوع آن ها در نقش ها بود، افراد اجتماعی و آن هایی که به دنبال بهبود مستمر خود هستند بیشتر بر سر این موضوع که از حقه ها و میانبرهایی استفاده کنند که نباید، توافق داشتند. این استراتژیست ها از نظر روانشناسی طبیعتی سرکش دارند و این افراد سرکش 8 درصد بیشتر از تیپ های شخصیتی محافظه کار با موضوع مورد بحث موافق بودند.

افراد سرکش بیش از دیگران نگران وضعیت و نوع عملکردشان هستند و همواره به دنبال راهی برای بهتر شدن و رسیدن به موفقیت های بیشتر می گردند. آن ها همچنین نسبت به استرس و تنش حساس بوده و اگر حس کنند که در محیط کاری در حال عقب افتادن از دیگران هستند به جای درخواست کمک و یا صحبت با همکاران و دوستانشان که از نظر آن ها به معنی شکست خوردن است، با استفاده از میانبرها تلاش می کنند تا به پای دیگران برسند.

از طرف دیگر، آن ها همچنین نگران عواقب به کار بردن این میانبرها بوده و ممکن است به این نتیجه برسند که فواید کوتاه مدت این کار ارزش گیر افتادن را ندارد.

استادان برقراری ارتباط و فردگرایان با اعتماد به نفس (51% و 47%)

استادان برقراری ارتباط و فردگرایان با اعتماد به نفس (51% و 47%)

کمتر از نیمی از افرادی که آن ها را کارشناسان برقراری ارتباط با دیگر افراد می دانند به موضوع مورد بحث پاسخ موافق دادند و تقریبا درصد زیادی از فردگرایان با اعتماد به نفس مخالفت خود را با این موضوع ابراز کردند.

افراد نظری در مقایسه با سرکش ها دیدگاه راحت تری نسبت به کارشان دارند. آن ها می دانند که چه کارهایی را می توانند در طول روز انجام بدهند و برای انجام کارهای بیشتر خودشان را تحت فشار نمی گذارند. افراد نظری از مزایای استفاده از میانبرها مطلع هستند، اما استفاده از آن ها را کاری غیر ضروری می دانند. از آنجایی که این دسته از استراتژیست ها به ندرت ممکن است در محیط کاری از دیگران عقب بمانند، گرایش چندانی به استفاده از میانبرها در محیط کاری خود ندارند.

کدام تیپ های شخصیتی بیشترین گرایش را به استفاده از میانبرهای کاری دارند؟

نتیجه گیری

چه به دنبال انجام سریع تر کارها باشیم تا به سرعت به سراغ انجام کارهای بعدی برویم، بتوانیم فرصتی برای استراحت پیدا کنیم، یا تنها به این دلیل که معتقدیم روش های موجود ناکارآمد هستند، استفاده از میانبرها، حتی میانبرهایی که مورد تایید فضای کاری نباشند وسوسه کننده هستند. بسیار محتمل است که برخی از میانبرهای کاری واقعا به بهبود و افزایش کارآیی در محیط کار و افزایش موفقیت فردی کمک کنند و قوانینی که استفاده از آن ها را نفی یا محدود می کنند در واقع اشتباه باشند. اما باید در نظر داشته باشیم که دلایلی منطقی برای دنبال کردن قوانین کاری وجود دارد، قوانینی که گاهی تا آن ها را نشکنیم متوجه دلیل وجودشان نمی شویم.


وقتش رسیده 🙂
اگر شما هم می خواهید در تیپ شخصیتی خود یک فرد موفق باشید از این لینک پکیج ویژه تیپ شخصیتی خود را تهیه کنید.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست