مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

کارآفرینی و ویژگی‌هایی که در خون کارآفرین است

اشتراک گذاری این مطالب در:

تلاش کردن و پشتکار همیشه برای رسیدن به خواسته‌ها و آرزوهای شما کافی است. اما واقعیت انکارناپذیری هم وجود دارد: استعداد ذاتی. استعداد ذاتی در برخی از افراد در زمینه‌های مختلف باعث می‌شود که در صورت پیگیری و تلاش به نتایجی شگفت‌انگیز برسند. در واقع استعداد  و برخی از ویژگی‌های ذاتی حکم بال پروازی قوی برای رسیدن به اهداف را دارند. کارآفرینی هم مثل هر موضوع دیگری نیاز به استعداد دارد. استعدادی که اگر به طور ذاتی آن را داشته باشید، با تلاشی آگاهانه سریعا شما را به موفقیت‌های شگفت‌انگیز می‌رساند. اگر ویژگی‌های لازم برای کارآفرینی را دارید که عالی است اما اگر هم احساس می‌کنید فاقد برخی از ویژگی‌های لازم برای کارآفرین شدن و موفقیت در کسب و کار هستید، بهتر است با شناسایی آنها، سعی در یادگیری داشته باشید و ویژگی‌های لازم برای کارآفرینی را به خود آموزش بدهید و در وجودتان نهادینه کنید. در ادامه به ویژگی‌های ذاتی افراد کارآفرین و صفاتی پرداخته‌ایم که برای حرکت در مسیر موفقیت در کسب و کار لازم هستند. در ادامه با خودساخته همراه باشید.

کارآفرینی و روحیه پویایی مداوم

افرادی که دارای روحیه کارآفرینی هستند مدام در حال تلاش و تکاپو هستند. این افراد میل به سکون و ثبات ندارند و مدام خود را به چالش‌های متنوع و جدید دعوت می‌کنند. اگر شما هم به صورت ذاتی دارای ویژگی‌های افراد کارآفرین باشید، قطعا دل‌تان نمی‌خواهد از یک برنامه روزانه خسته‌کننده و ثابت در زندگی پیروی کنید. مبارزه با چالش‌ها، پیگیری کارهایی که در ظاهر دشوارند و کسی به سراغ‌شان نمی‌رود از جمله ویژگی‌های افراد کارآفرین است. کارآفرینان می‌دانند که توقف و استراحت‌های طولانی بازگشت به مسیر موفقیت و پیشرفت را دشوار می‌کند برای همین همیشه سعی دارند تا خود را در سطحی مطلوب از آمادگی ذهنی برای کار و تلاش نگاه دارند.

بیشتر بخوانید: 6 تاثیر اعتماد به نفس در موفقیت شغلی و پیشرفت تحصیلی

ایده‌پردازی‌های خلاقانه برای حل مشکلات

کارآفرینی

کارآفرینی

دقیقا زمانی که همه ناامید می‌شوند و احساس می‌کنند که برای رفع مشکلی به خصوص، راه و چاره‌ای باقی نمانده است، کارآفرینان ایده‌ای ناب مطرح می‌کنند و مسأله را به بهترین شکل ممکن حل می‌نمایند. ذهن افراد با روحیه کارآفرینی پویا و ایده‌پرداز است. آنها همیشه از نقطه نظر متفاوتی به قضایا نگاه می‌کنند و به همین خاطر است که خلاق هستند و می‌توانند میان موضوعات گوناگون ارتباط برقرار نمایند. اگر بخواهیم خلاقیت را به طور خلاصه معنا کنیم باید بگوییم که خلاقیت یعنی ایجاد ارتباط میان چیزهایی که در ظاهر به یکدیگر ربطی ندارند. کارآفرینان هم دقیقا این توانایی را دارند. آنها می‌توانند به منابع، ظرفیت‌ها، بودجه‌بندی‌ها و… نگاهی داشته باشند و بهره‌ورترین حالت ممکن برای پیشبرد کار و اهداف را تنظیم کنند.

بیشتر بخوانید: عزت نفس پایین و شکست در مصاحبه کاری را جدی بگیرید

الگوبرداری به سبک و سیاق خود در مسیر موفقیت

اگر زندگی کارآفرینان را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که در مسیر موفقیت خود شبیه هیچ‌کس عمل نکرده‌اند. ولی زمانی که سرگذشت‌شان را مطالعه می‌کنید و مصاحبه‌های آنها را می‌خوانید متوجه خواهید شد که آنها از افراد بزرگ الگوبرداری می‌کنند و نکات مثبت کار الگوهای خود را به روش و زبان خود ترجمه کرده و در فرایند کارآفرینی مورد استفاده قرار می‌دهند. درس گرفتن از تلاش‌ها، امیدها، شکست‌ها، نومیدی‌ها و… از زندگی بزرگان یکی از امور موردتوجه افرادی است که دارای روحیه کارآفرینی هستند.

بیشتر بخوانید: بگذارید فرزنداتان آن چیزی شوند که می خواهند (آموزش استعداد یابی)

علاقه به رشد گروهی و جمعی

کارآفرینی

روحیه کارآفرینی به فرد اجازه تک‌روی نمی‌دهد. کارآفرینان به خوبی می‌دانند که در کنار سایر اعضای تیم می توانند کارهای بزرگی انجام بدهند. به همین خاطر رشد دیگران را مساوی رشد خود می‌دانند و بالعکس. علاقه به رشد گروهی و جمعی برای توسعه فردی و اجتماعی لازم است. مسیر رشد فردی تنها در صورتی هموار خواهد بود که هر یک از اعضای جامعه و تیم از حمایت سایر اعضا بهره‌مند باشند. کارآفرینان باید از عهده رهبری و مدیریت تیم خود برآیند پس ایجاد شور رشد و پیشرفت از جمله وظایف و البته ویژگی‌های ذاتی آنها است.

تنفر از دستور گرفتن از دیگران

البته کمتر کسی وجود دارد که از دستور گرفتن از دیگران لذت ببرد. بنابراین به طور کلی و عمومی همه دوست دارند دستور بدهند. در اینجا نکته ریزی وجود دارد که باید به آن توجه کنید: درست است که در ظاهر و در کلام، همه ما دوست داریم دستور بدهیم و اجراکننده اوامر دیگران نباشیم اما وقتی پای مسئولیت‌های سنگین به میان می‌آید. دیگر چنین چیزی حقیقت ندارد. در این مواقع، اکثر قریب به اتفاق افراد ترجیح می‌دهند به جای پذیرفتن ریسک و استرس مسئولیت‌های فراوان فقط عهده‌دار کاری جزئی و مختصر باشند. پس یادتان باشد کارآفزینی تنها میل به دستور دادن نیست بلکه جسارت و جربزه لازم برای این کار را هم می‌خواهد.

بیشتر بخوانید: چگونه نداشتن اعتماد به نفس باعث خراب کردن تابستان دوست‌داشتنی

علاقه به یادگیری برای کسب موفقیت و رشد

علاقه به یادگیری چیزهای تازه از جمله ویژگی‌های افراد کارآفرین است. این ویژگی ریشه در همان میل به پویایی دارد. فردی که پویا و فعال است به هیچ‌وجه دوست ندارد یک جا بنشیند و مدام سکون را تجربه کند. چنین فردی می‌خواهد مدام در مسیر موفقیت و رشد حرکت داشته باشد. پس شروع به یادگیری می‌کند و خود را در معرض تجربه‌های تازه و نوینی قرار می‌دهد که برایش علاوه بر دانش و مهارت‌های جدید، ارتباطات و فرصت‌های تازه‌ای هم فراهم می‌کنند. شوق یادگیری و تلاش برای آن باعث می‌شود که تواناتر و تواناتر بشوید و این توانمندی‌ها برای‌تان اعتماد به نفس و عزت‌نفس به همراه می‌آورد.

میل به ثروتمند شدن و کسب درآمد بیشتر

کارآفرینی

ثروت

ثروتمند شدن آرزوی همه ما است اما تنها عده‌ کمی حاضر می‌شوند برای رسیدن به ثروت و درآمد بیشتر تلاش کنند. روحیه کارآفرینی در افراد کارآفرین به آنها انگیزه و شور کسب ثروت و درآمد می‌دهد. کارآفرینان همیشه رویای ثروتمند شدن را جدی می‌گیرند و به همین خاطر موتور محرکه انگیزه آنها تقریبا همیشه روشن است. کسانی که میلی به راه‌اندازی کسب‌وکار ندارند معمولا قانع هستند یا بعد از رسیدن به پله‌های اولیه موفقیت دیگر دست از تلاش می‌کشند و فکر می‌کنند که به قله رسیده‌اند. زود خسته شدن و دست کشیدن از رشد با کارآفرینی منافات دارد. یادتان باشد که حتی اگر به عنوان یک کارآفرین یا هر عنوان دیگری به بزرگ‌ترین موفقیت‌ها هم دست پیدا کردید، نباید تلاش و رو به جلو حرکت کردن را متوقف کنید. توقف در هر مرحله‌ای از موفقیت به معنای ورود به بیراهه‌های شکست است.

بیشتر بخوانید: برای رسیدن به موفقیت کافی است «شروع» کنید مارک زاکربرگ

تسلیم نشدن در راه رشد فردی

روحیه کارآفرینی به فرد اجازه تسلیم شدن نمی‌دهد. چنین فردی تا آخرین توان می‌جنگد و سعی می‌کند به کمک منابع و ظرفیت‌های مختلفی که در اختیار دارد، مشکلاتش را حل کند یا راه‌کار مؤثری برای از بین بردن سدها و موانع به وجود آورد. نوعی قدرت درونی به اضافه انگیزه و میل به از پا ننشستن در کارآفرینان وجود دارد که آنها را در پیچ‌ و خم‌های دشوار مسیر موفقیت تنها نمی‌گذارد. کارآفرینان تسلیم شدن را کوتاه آمدن در برابر آرزوهایی رنگینی می‌دانند که همیشه در ذهن خود پرورانده‌اند. بنابراین نمی‌خواهند که رنگ بی‌روح خاکستری، روی آرزوهای‌شان بنشیند و با تمام وجود برای احقاق خواسته‌های‌شان قدم برمی‌دارند.

در آخر

اگر شما هم ویژگی‌های افراد کارآفرین را در وجود خود احساس می‌کنید باید به آنها بها بدهید و برای رسیدن به طرح و نقشه‌ای که آرزوی رسیدن به آن را دارید نهایت تلاش‌تان را به کار بگیرید. تلاش و استعداد در کنار هم به نتیجه می‌رسید. حال برخی استعداد را از قبل داشته‌اند و برخی دیگر باید استعداد را در خود به وجود بیاورند. کارآفرینانی که استعدادهای طی کردن این مسیر را به صورت ذاتی دارا هستند باید تلاش را چاشنی اقدامات مختلف‌شان در مسیر رشد کنند.

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست