پادکست موفقیتوبلاگ

چشم از هدف برندار (تمرکز)

اشتراک گذاری این مطالب در:

تمرکز یعنی چه؟

تمرکز یعنی ذهن را روی یک موضوع مهم معطوف کنید. این واژه دقیقا در مقابل حواسپرتی قرار می گیرد. وقتی مشغول انجام کاری می شوید، ذهن به همه سرک می کشد. در واقع ذهن مثل یک اسب سرکش می ماند که رام کردن آن کار راحتی نیست. شاید باور نکنید اما ما تنها 1 درصد از مغز خود استفاده می کنیم. انیشتین در این رابطه می گوید آنچه که باعث موفقیت می شود، میزان هوش و ذکاوت نیست. بلکه توانایی استفاده از مغز است.

اگر کسی بتواند روی یک موضوع، کار یا مسئولیت بخوبی تمرکز کند، می تواند آن را به نحو احسن انجام دهد. دلیل آن این است که تمرکز باعث می شود مشکلات، عیوب و نقص های کار را خیلی سریع متوجه شوید. در عین حال چون روی آن تمرکز کافی دارید، خیلی سریع برای آن راهکار پیدا می کنید.

مزیت های تمرکز بر روی کار چیست؟

از جمله مهم ترین مزیت های تمرکز بر روی کار باید به انجام مسئولیت به بهترین نحو ممکن اشاره کرد. از سوی دیگر شما می توانید هر اطلاعاتی که به دست می آورید به خاطر بسپارید. همین اطلاعات بر روز بعد یا روزهای بعد مورد نیاز است و با داشتن ذهن متمرکز می توانید اطلاعات و داده ها را بررسی و تحلیل کنید.

جالب است بدانید خلاقیت زاییده تمرکز است. چرا که در نتیجه اطلاعات زیاد بدست می آید. برای توضیح بهتر این موضوع یک مثال ساده می زنیم. یک فرد را تصور کنید که به تنهایی در یک خانه متروکه زندگی می کند و هیچ اطلاعاتی در مورد تکنولوژی روز، برنامه های نرم افزاری و هوش مصنوعی ندارد. به نظر شما این فرد می تواند یک اپلیکیشن طراحی کند؟ مسلم است که خیر چون هیچ اطلاعاتی درباره این موضوع ندارد.

اما یک مهندس نرم افزار هر چند هم که فرد موفقی نباشد، باز هم احتمال خلاقیت و طراحی اپلیکیشن برای او بسیار بالاست.

مزیت های تمرکز بر روی کار چیست؟

چطور روی کار و هدف خود تمرکز کنیم؟

تمرکز کردن کار راحتی نیست. راه حل های زیادی برای این موضوع می دهند که از جمله می توان به ورزش یوگا، پیاده روی، انجام کارهای هنری و … اشاره کرد. اما شما خودتان در محوریت قرار دارید و باید تلاش کنید تا بتوانید ذهن را از رفتن به سمت مسیرهای فرعی باز بدارید.

ذهن را اگر رها کنید از هر جایی سر در می آورد. اما اگر بتوانید از زمانی که میخواهد فرار کند، متوقف و روی کار و هدف خود متمرکز کنید، از حواسپرتی جلوگیری می کنید. یکی از مهم ترین دلایل نداشتن تمرکز خیال خام ذهن است که تصور می کند به همه چیز مسلط است. برای مثال زمان غذا خوردن چون این کار برای ذهن یک عادت شده است و اگر ذهنتان جای دیگری باشد، باز هم می توانید غذا بخورید. اما اگر غذا را مثل چینی ها با دو چوب بخورید، چون در این کار تخصص ندارید مدام مراقبید تا غذا ریخته نشود.

پس اینجا ذهن روی غذاخوردن متمرکز می شود. یک تکنیک ساده برای افزایش قدرت تمرکز، جای دست ها را تغییر دهید. اگر راست دست هستید و همه کارها را با دست راست انجام می دهید، این بار با دست چپ انجام دهید و برعکس آن.

این پادکست موفقیت دقیقا به همین موضوع اشاره دارد که می توانید به آن گوش بسپارید.

 

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

7 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست