مقالهوبلاگ

مدیریت خشم : ۱۰ راه برای رام کردن خلق و خوی تند شما

اشتراک گذاری این مطالب در:

عصبانیت و خشمگین شدن، یکی از بدترین ویژگی‌هایی است که هر فرد می‌تواند داشته باشد. مدیریت خشم و کنترل اعصاب سرکش و تندی که باعث می‌شود فریاد بزنید و دعوا راه بیندازید، ضروری است. زمانی که خشمگین و عصبانی می‌شوید، رفتارهای ناخوشایندی از خود بروز می‌دهید. فشار خونتان بالا می‌رود، سر درد می‌گیرید و… . یعنی علاوه بر فشار عصبی و روانی که تحمل می‌کنید و به دیگران انتقال می‌دهید، بدن و جسمتان را هم درگیر چرخه معیوب و مخرب عصبانیت خواهید کرد. اگر بتوانید مدیریت خشم را در زندگی آموخته و تمرین کنید در بسیاری از مراحل و وقایع زندگی‌تان به راحتی از کنار مسائل خواهید گذشت و آرام، شاد و بهره‌ور زندگی خواهید کرد. در ادامه چند روش برای رام کردن روح آشفته‌ای مطرح شده که مدام عصبانی می‌شود:

۱.قبل از حرف زدن، فکر کنید

قبل از حرف زدن حتما فکر کنید. تأمل و درنگی که صورت می‌دهید به شما امکان تجزیه و تحلیل دقیق‌تری از شرایط می‌دهد. به همین خاطر بیهوده لب به حرف‌های نامربوط باز نخواهید کرد و به عواقب حرف‌های تندی که از روی احساسات زودگذر گفته می‌شود، واقف خواهید بود. با فکر کردن و انتخاب کلام و لغات مناسب، به خودتان زمانی برای حلاجی موضوع می‌دهید. در نتیجه از گفتن بسیاری از چیزهایی که پایه و اساس ندارند، پرهیز خواهید کرد.

مدیریت خشم را بدست بگیرید

۲.در هنگام آرامش، قاطعانه رفتار کنید

البته همیشه گل گفتن و گل شنیدن در زندگی ممکن نیست. اصلا در بعضی از مواقع لازم است که ناراحتی و عصبانیت خود را در رابطه با بعضی از موضوعات نشان بدهید. اما چه موقع باید عصبانیت خود را صریح اعلام کرد و نشان داد؟ زمانی می‌توانید این کار را انجام بدهید که در آرامش روان و جسم هستید. پس کنترل خشم را در مواقعی که زور احساسات بر منطق و عقل می‌چربد، در درجه نخست اهمیت قرار بدهید. سپس وقتی آرام شدید و احساس کردید که دیگر احساسات تنها سخنگوی روح و روانتان نیست، اقدام به اعلام نظر قاطعانه و صریح خود درباره موضوعی کنید که با آن مخالف هستید.

۳. ورزش کردن را فراموش نکنید

برای  مدیریت خشم همیشه ورزش کنید. یعنی ورزش کردن مثلا پیاده‌روی، یوگا، دوچرخه‌سواری یا هر ورزش دیگر باب میلتان را به برنامه‌ای دائمی در طول روزتان بدل کنید. کسی که ورزش می‌کند، کنترل بهتری روی رفتارهای خود خواهد داشت. علت این است که ورزش باعث ترشح هورمون‌ها و مواد شیمیایی خاصی در بدن می‌شود که آرامش و نشاط را افزایش می‌دهند. برای کنترل خشم، تنفس صحیح هم بسیار ضروری و مهم است. اگر بتوانید به طور مداوم ورزش کنید، راحت‌تر تنفس خواهید کرد و در هنگام عصبانیت هم کنترل بهتری خواهید داشت.

۴.استراحت و تفریح را به خاطر داشته باشید

ساعاتی از روز را صرف استراحت و وقفه‌های کاری کنید. باید در طول روز به ذهن و روانتان استراحت بدهید. اگر مدام مشغول کار کردن، درس خواندن یا فعالیت‌های دشوار و جدی باشید، آستانه تحملتان کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه در مواجهه با هر چالشی، زود از کوره در خواهید رفت. در واقع، خستگی و فشار کاری مانع از توانایی در کنترل خشم می‌شود. پس استراحت و رها کردن فکر در ساعات و دقایقی از روز را حتما در برنامه‌تان بگنجانید.

۵.دنبال راه‌حل برای کنترل خشم باشید

به جای اینکه در شرایط حساس و ناراحت‌کننده، روی موضوعی که آزارتان داده تمرکز کنید به راه‌کارهایی برای رهایی از خشم فکر کنید. مثلا اگر با کسی اختلاف پیدا کرده‌اید، مدام او را مقصر ندانید و با فکر کردن به آنچه پیش آمده خود را عصبی‌تر و خشمگین‌تر نکنید. در عوض، به فکر راه چاره باشید تا مشکل و اختلاف را حل کرده و روش‌هایی برای کنترل خشم خود بیابید. باور کنید که هیچ چیز در این زندگی و دنیای خاکی، مهم‌تر از آرامش روح و روان نیست. کسی که اعصاب آرام و سالمی دارد، تن و جسم سالم‌تری هم خواهد داشت. او بهتر تصمیم می‌گیرد و زندگی شاداب و بهره‌ورتری هم پیدا می‌کند. پس آرام باشید و کنترل خشم را جدی بگیرید.

به دنبال راه حل مدیریت خشم باشید

۶.به انتخاب کلمات و جملات دقت کنید

زمانی که عصبانی می‌شوید خود را حق به جانب ندانید. بدیهی است که در هنگام عصبانیت، همه دوست دارند که فریادها و حرص خود را بر سر دیگران آوار کنند و حق را به جانب خود بدهند. برای مدیریت خشم کمی فکر کنید و واژه‌ها و جملات صحیح‌تری را انتخاب نمایید. هر چیزی که آرامتان می‌کند بر زبان نیاورید. شاید چیزی که می‌گویید، به عبارت خودمانی، حرصتان را خالی کند اما عواقب بسیار بدی به همراه داشته باشد که تلاش‌های بعدی هیچ‌یک و به هیچ‌وجه اثرات منفی آنها را جبران نمی‌کند. مثلا به جای اینکه مدام انگشت اشاره را به سمت طرف مقابلتان بگیرید، نیم‌نگاهی به خود داشته باشید. برای مثال، به جای اینکه با هم‌خانه‌ای‌تان دعوا کنید و به او بگویید که «چرا هیچ‌وقت ظرف نمی‌شویی»، بهتر است بگویید: «از اینکه همیشه باید ظرف‌ها را من بشویم، ناراحت هستم.»

۷.برای مدیریت خشم کینه را کنار بگذارید

کینه یکی از بدترین چیزهایی است که می‌تواند در زندگی‌تان نفوذ پیدا کند. از قدیم گفته‌اند، بخشش از بزرگان است. پس بزرگی کنید و کینه را به دلتان راه ندهید. اگر در ماجرایی درگیر شده‌اید که کسی شما را آزرده است حتما او را ببخشید و کینه ماجرا را در دلتان نگه ندارید. این کار یعنی کینه‌توزی فقط باعث می‌شود تا ذهن و قلبتان سیاه و غمگین شود و شعله‌های خشم با حرارت و شدت بیشتری روح و روانتان را آزار بدهند. پس ببخشید و از کینه‌ها دوری کنید. در سیستم روان و فکرتان، جایی برای کینه و انتقام باقی نگذارید و اجازه بدهید که زندگی در روالی منطقی و آرام پیش برود.

مدیریت خشم را تحت نظارت خود درآورید

۸.حس طنز خود را به کار بگیرید

سعی کنید با به طنز کشیدن ماجراهای تلخ و عصبانی‌کننده از زهر لحظه‌ها بکاهید. به مشکلات و تلخی‌ها بخندید و بدانید که همه چیز در این دنیا زودگذر است. همان‌طور که شادی‌ها همیشه ماندگار و ماندنی نیستند، غم و عصبانیت و تمامی احساسات منفی هم زودگذرند و برای همیشه پیشتان باقی نمی‌مانند. از کنایه زدن به دیگران هم به طور جدی بپرهیزید. این کار بسیار ناپسند است و گزند کلامتان می‌تواند اثراتی به شدت منفی روی دیگران داشته باشد.

۹.تمرین صحیح نفس کشیدن و ریلکسیشن را از یاد نبرید

برای مدیریت خشم تنفس صحیح در آرام کردن بدن نقش بسیار مهمی دارد. درست نفس کشیدن را تمرین کنید و با تکنیک‌های آرامش‌بخش ریلکسیشن آشنا شوید. به دنبال تمریناتی مانند یوگا باشید تا بتوانید به کمک آنها جسم و روحتان را در هنگام عصبانیت آرام کرده و کنترل خشم را به دست بگیرید. کنترل خشم یک هنر است که برای رسیدن به مهارت در آن باید مدام تمرین کنید. ورزش، تنفس و تمرینات ریلکسیشن از جمله اقدامات فیزیکی و عینی برای مواجهه با عصبانیت و لحظه‌های سخت زندگی هستند.

۱۰.به مشاوران حرفه‌ای مراجعه کنید

گاهی‌اوقات، میزان خشم و عصبانیت‌تان در موقعیت‌های مختلف زندگی، آن‌قدر زیاد است که دیگر نمی‌دانید چطور باید خودتان را کنترل کنید و آرام شوید. اگر چنین است، باید به مشاوران حرفه‌ای و روانشناس‌ها مراجعه کنید تا به طور ریشه‌ای و دقیق، مشکتان شناسایی شود و بتوانید از دست غول سرکش عصبانیت خلاص شوید.

در آخر

عصبانیت، زنجیری محکم و ناخوشایند است که به پای‌تان می‌پیچد، شما را اسیر می‌کند و امکان زندگی شاد و بهره‌ور را از شما سلب می‌نماید. پس بهتر است، با کمک روش‌های مطرح‌شده در این مقاله، دستی به سر و روی زندگی‌تان بکشید و کنترل خشم را به طور جدی در لحظه‌هایتان لحاظ کنید.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست