درمان کمال گراییمقالهوبلاگ

تاثیر کمال گرایی در ازدواج و راه مدارا با همسر کمالگرا

اشتراک گذاری این مطالب در:

با توجه به افزایش آمار جدایی ارتباط بین زوجین، روانشناسان تاکید زیادی بر روی شناخت کافی قبل از ازدواج دارند. تاثیر کمال گرایی در ازدواج می‎‎تواند شما را از زندگی با فردی که تفاوت زیادی با هم دارید، رها کند. شاید برایتان سوال باشد افراد کمالگرا چه ویژگی دارند؟ برای درک بهتر ویژگی‎های ‎‎شخصیتی و رفتاری افراد کمال گرا و تاثیر کمال گرایی در ازدواج تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید!

کمال گرایی چیست؟

افراد مبتلا به کمال گرایی می‎‎خواهند همیشه و در همه ی شرایط بهتر از دیگران باشند. از نظر آنها همیشه باید بهترین باشید. در غیر این صورت هیچ چیز نیستید. از نظر آنها پیروزی و برنده شدن هدف اصلی ماست. پس اگر خللی در رسیدن به هدف به وجود آمد، به کلی سرخورده و افسرده می‎‎شوند.
دلیل کمال گرایی ضعف و اضطراب در خودباوری است. از نظر افراد کمال گرا هر کاری که انجام می‎‎دهید، باید بدون نقص و عیب باشد. در صورتی که حتی افراد موفق دنیا هم گاهی دچار اشتباه و خطا می‎‎شوند. اما از نظر یک فرد کمال گرا حتی این خطا و اشتباه هم نباید رخ دهد. نپذیرفتن شکست، اشتباهات و نقص موجب می‎‎شود تا افراد کمال گرا خیلی زود تسلیم شوند و هدف را رها کنند.
بیشتر افراد کمالگرا پشتکار ندارد و خیلی زود عقب نشینی می‎‎کنند. زیرا تصور می‎‎کنند اگر از آنچه که می‎‎خواهند، یک قدم عقب باشند، باید آن را به‌طور کلی رها کنند. زیرا کامل نیست. آنها همه چیز را کامل می‎‎خواهند. از دیگر ویژگی‎های ‎‎افراد کمال می‎‎توان به ترس و اضطراب همیشگی اشاره کرد. به دلیل اینکه از شکست به شدت هراس دارند، همیشه دچار اضطراب و استرس هستند. تلاش آن‌ها برای کامل بودن باعث می‎‎شود تا دچار اضطراب شوند.

تاثیر کمال گرایی در ازدواج

زندگی مشترک فراز و نشیب‎های زیادی دارد. پس اگر قرار است با کسی ازدواج کنید که به صفت کمال‌گرایی مبتلاست، بهتر است اسیر احساسات نشوید و عاقلانه تصمیم بگیرید. براساس تحقیقاتی که در سال 2016 صورت گرفته است، افراد کمالگرا ممکن است به شدت مضطرب باشند که این ویژگی بر روی زندگی مشترک تاثیر منفی می‎‎گذارد. اما در عین حال همین افراد وابستگی ارتباطی شدید هم دارند. یعنی نباید آن‎ها را افرادی عاری از احساس و عاطفه تصور کنید. بنابراین کمال گرایی می‎‎تواند زوجین را در کنار هم نگهدارد.
برخلاف تصور رایج، افراد کمال گرا هم شایسته برقراری رابطه با دیگران هستند. یعنی نمی توان با قطعیت گفت تاثیر کمال گرایی در ازدواج باعث فروپاشی زندگی مشترک است. افراد کمالگرا همه به یک اندازه درگیر این مشکل نیستند. بلکه برخی از آنها به میزان کمتری گرفتار کمال طلبی هستند.
اگر قرار است با یک فرد کمال گرا ازدواج کنید، بهتر است ویژگی‎های ‎‎او را در نظر داشته باشید. برخی از رفتارهای احتمالی یک فرد کمالگرا عبارتند از:

در نظر گرفتن همه چیز در حد ایده‎‏آل

وقتی قرار است با یک فرد کمال گرا زندگی کنید، به این قضیه هم فکر کنید که او یک فرد ایده‏‌آل گراست. یعنی از نظر او همه چیز باید کامل و بی‏‌نقص باشد. پس ممکن است شما را به همین شکل بخواهد. یعنی از نظر او، شما به عنوان همسر باید فردی کامل و بدون ایراد باشید. در صورتی که دچار اشتباه شوید، بخشیدن شما برای او کار سختی است. هم‎چنین آن‏ها سخت‌پسند و ایرادگیر هستند. ممکن است مدام در مورد یک موضوع با شما بحث کنند.
شما هر چقدر هم تلاش کنید که در چشم او یک فرد بی‌نظیر باشید، او بالاخره یک ایراد را شما پیدا می‌کند. پس اگر در این مورد صبور هستید و قادرید با او کنار بیایید، می‎‎توانید او را برای ازدواج انتخاب کنید.

تاثیر کمال گرایی در ازدواج گاهی به جدایی منجر نمی‌شود.

افراد کمالگرا به افراد شبیه خودشان جذب می‎شوند

تاثیر کمال گرایی در ازدواج گاهی به جدایی منجر نمی‌شود. بلکه ممکن است یکی از زوجین بر روی دیگری تاثیر بگذارد. مثلا وقتی زن به‌شدت کمال گراست، بر روی همسر خود تاثیر می‎‎گذارد و بعد از مدتی شوهر هم به همسرش شبیه می‎‎شود. یکی از خصوصیات افراد کمال گرا این است که اغلب به سراغ کسانی می‎‎روند که توانایی کمال گرا شدن را دارند. اگر شما مستعد تبدیل شدن به یک فرد کمال گرا هستید، خیلی زود جذب همسر خود می‎‎شوید. جالب است بدانید که دو فرد کمالگرا راحت‏تر در کنار هم زندگی می‎‎کنند.

افراد کمال گرا خیلی زود افسرده می‎‎شوند

اگر از تاثیر کمال گرایی در ازدواج اطلاع کافی ندارید، باید بدانید که شما قرار است با کسی زندگی کنید که در ابتدا شور و شوق زیادی برای دستیابی به هدف دارد. اما اگر به هدف نرسد، به شدت منزوی و افسرده می‎‎شود.
به دلیل اینکه کمالگرا باعث می‎‎شود که افراد مبتلا، همه چیز را در حد ایده‌‏آل طلب کنند، اگر زندگی آن طور که آن‎ها می‎‎خواهند، پیش نرود، به افسردگی و ناراحتی شدید در آن‎ها می‎‎انجامد. اگر شما قادر هستید فرد کمال گرای افسرده را مجدداً به زندگی برگردانید، می‎‎توانید او را برای زندگی آینده خود انتخاب کنید.

افراد کمال گرا گاهی بی اعتماد می‎‎شوند

یکی دیگر از خصوصی افراد کمال گرا بی‏‌اعتمادی به دیگران است. وقتی قرار است فرد کمال گرا به عنوان همسر با شما زندگی کند، ممکن است مقداری در رفتارش تعدیل کند. اما در نهایت آن طور که شما می‎‎خواهید پیش نمی رود. در واقع آن‎ها به زمان زیادی نیاز دارند تا بتوانند یک نفر را باور کنند. اگر صبر و تحمل زیادی دارید که از بی اعتمادی همسر خود رنج نکشید، می‎‎توانید او را به عنوان همسر آینده خود انتخاب کنید. زیرا به مدت زمان زیادی نیاز دارید تا توانایی‎ها و استعدادهای خود را برای او اثبات کنید.

چطور می‎‎توانم با همسر کمالگرای زندگی را ادامه دهم؟

حال اگر با یک فرد کمال گرا ازدواج کرده‎‏اید و نمی‌خواهید به هیچ عنوان او را از دست بدهید، بهتر است با او مدارا کنید. هم‌چنین اگر با شناخت کافی از یک نفر، متوجه شدید که او به کمالگرایی شدید مبتلاست، اما باز هم قصد دارید با او ازدواج کنید، این راهکارها می‎‎تواند به شما کمک کند:

اضطراب او را کنترل کنید

با توجه به اینکه افراد کمال‌گرا برای دست پیدا کردن به شرایط ایده‌آلِ خود همیشه اضطراب و استرس دارند، باید با آنها همدردی کنید. در چنین شرایطی باید مثل یک دوست با او رفتار کنید. به جای اینکه از او دوری کنید و یا با تندی با او برخورد کنید، سعی کنید با رفتار آرام خود، از اضطراب او بکاهید.
برای این کار باید به او یادآور شوید که اگر نتیجه‎ی دلخواه خود را نگیرد، هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. او باید قانع شود که شرایط ایده‌‏آل تنها برای خودِ او خوب است و برای کسی اهمیتی ندارد. پس اگر به آن نرسد، هیچ اتفاقی نمی افتد. حتی می‎‎توانید برای درمان و کنترل اضطراب او به مشاور مراجعه کنید.

با او ارتباط دوستانه برقرار کنید

ارتباط دوستانه با همسر کمالگرا می‎‎تواند یک زندگی آرام را برای شما به ارمغان بیاورد. افراد کمالگرا دوست دارند حرف‎های ‎‎آن‎ها توسط همسرشان شنیده شود. ارتباط شفاف و بر پایه ی احترام می‎‎تواند ارتباط بین شما را بهتر کند. حتی زمانی که از شما ایراد می‎‎گیرد، می‎‎توانید با حفظ آرامش، از او بخواهید به این رفتار ادامه ندهد. روابط صمیمانه مانع از تاثیر کمال گرایی در ازدواج و شکست زندگی می‎‎شود.

برای همسر کمالگرای خود حد و مرز مشخص کنید

فکر نکنید وقتی با یک فرد کمال گرا زندگی می‎‎کنید، باید مثل او شوید. وقتی او باورها و افکار منفی دارد، شما باید به استانداردها و باورهای خود پایبند باشید. وقتی همسرتان به شدت مضطراب و نگران است، نباید این رفتار او روی شما تاثیر بگذارد. بلکه این شما هستید که باید بر روی او تاثیر مثبت بگذارید. بین رفتار خودتان و همسرتان حد و مرز قائل شوید. درست است که باید با او سازش کنید. اما نباید باورها و اصول شخصی خودتان را در این رابطه قربانی کنید.

اگر از تاثیر کمال گرایی در ازدواج اطلاع کافی ندارید

وقتی کار شما را قبول ندارد، صبور باشید

همان‌طور که گفتیم افراد کمال گرا تصور می‎‎کنند که هیچ کس به اندازه‏‌ی آن‎ها قادر به انجام کارها به نحو احسن نیست. به همین دلیل به هیچ کس اعتماد ندارند. آن‎ها حتی در روابط زناشویی هم فکر می‎‎کنند همسرشان به اندازه کافی برای انجام کارها توانمند نیست. در چنین شرایطی فقط باید صبور باشید. رفتار تند و خشونت‏‎آمیز شما او را مطمئن‏‌تر می‎‎کند که شما فرد ناتوانی هستید. پس باید صبر کنید تا در زمان مناسب، توانایی و استعداد خودتان را به او نشان دهید.

در زمان شکست تکیه‎‏گاه همسر خود باشید

به دلیل اینکه افراد کمال گرا بعد از شکست به شدت افسرده می‎‎شوند، باید در چنین شرایطی تکیه‏‎گاه او باشید. در واقع در چنین شرایطی از سرزنش کردن همسر خود به شدت بپرهیزید. زیرا بیشتر به او آسیب وارد می‎‎کنید. یکی از اشتباهات رایج اغلب افراد در برخورد با افراد کمال گرا در چنین شرایطی، سرزنش کردن آن‎هاست. در حالی که این رفتار باعث دلزدگی و منزوی شدن فرد می‎‎شود. اگر همسر شما کمال گراست و در کاری شکست خورده است، او را تنها نگذارید. با دلداری دادن و ابراز همدردی سعی کنید او را به زندگی عادی برگردانید.

راه درمان همسر کمال گرا

اگر همسرتان کمال گراست و فکر میکنید دلیل این کمال گرایی نداشتن عزت نفس است، خودساخته «دوره کیمیاگر» را به شما پیشنهاد می دهد. همسرتان با طی کردن این دوره به اعتماد به نفس درست می رسد. گاهی اعتماد به نفس کاذب عامل اصلی این ویژگی است. برای کسب اطلاعات بیشتر روی تصویر زیر کلیک کنید:

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

9 دیدگاه. Leave new

  • ممنونم از سایت بینظرتون واقعا مطالب فوق العاده و مفیدی رو قرار میدین
    خداقوت

    پاسخ
  • منم کمال گرام نمیدونم باش چیکار کنم خودمو اذیت میکنه چه برسه به همسر آیندم اصلا نمیدونم کسی مطابق ملاک های من وجود داره اصلا 😑

    پاسخ
    • دوست عزیز اگر شما از ویژگی خودتون اذیت میشید، نشون میده که فرد کمالگرایی نیستید. چون افراد کمالگرا اصلاً هیچ اذعانی به بد بودن خصلت های خودشون ندارن. مطمئنا اگر بدونن که برخی از رفتارهاشون آزاردهندس تغییر میدن. شما اگر فکر می کنید برخی از این ویژگی ها رو دارید که مطمئنا در حد متعادل هست، باید باور داشته باشید که در هر سن و در هر شرایطی قادر به تغییر هستید. هر چند بنده با چیزی که از شما شنیدم باور دارم که فرد کمالگرایی نیستید.

      پاسخ
  • سلام ممنون از اطلاعات عالی که در اختیار ما گذاشتید.
    شوهر من کمال گراست و واقعا من دارم تو زندگی عذاب میکشم و هرکاری میکنم از نظرش کوچیک و بی ارزشه.
    ای کاش اینو زودتر فهمیده بودم تا الان با یه بچه انقد آزار نبینم.
    الان که دوست ندارم بخاطر بچه م جدا بشم چجوری با این رفتارش کنار بیام؟

    پاسخ
  • من همسرم کمالگراست با اینکه یه جاهایی قبول داره که کمالگراست و واقعا این رفتارش منو داره اذیت میکنه
    ولی میگه این بد نیست و اصلا هیچ اشکالی نداره
    واقعا با تمام وجودم دوسش دارم ولی به شدت داره رفتاراش ازارم میده
    با اینکه حدود ۲ سال دوست بودیم و الان دو ماه عقد کردیم هر روز رفتارهای جدید ازش میبینم
    تمام تلاشمو میکنم که همه چیز براش بهترین باشه با اینکه میبینه با چقدر فشاری که به خودم و زندگیم میاد که خواسته هاشو انجام میدم
    ولی خیلی راحت باز تو ذوقم میزنه نمیدونم چکار کنم دیگه

    پاسخ
    • مریم کوهشاری
      دی 9, 1399 1:49 ب.ظ

      اقا بهمن بین کمال گرایی و کامل گرایی یه تفاوت هایی وجود داره. کاش مقاله ای رو که به تازگی در همین رابطه منتشر کردیم، بخونید. نباید سختی هایی که متحمل میشید رو پنهان کنید تا مبادا ایشون در جریان قرار نگیرن. بذارید کامل ببینن که شما چقدر سختی میکشید برای خوشحال کردنش. فداکاری بیش از حد توقعات طرف مقابل رو زیاد میکنه.

      پاسخ
  • سلام
    من و آقایی قصد ازدواج داریم و ایشون خصلت کمال گرایی دارن خیلی مواقع ازم ایراد میگیره حتی اگ من تو کاری بهترین باشم این رفتارش ناراحتم میکنه اما دوسش دارم نمیتونم ازش بگذرم کنارش آرامش دارم و حالم خوبه دوس دارم بدونم که چطوری میشه با این خصلتش کنار بیام و اذیتم نکنه یا اینک کمکش کنم؟؟؟

    پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست