مقاله

۶ راه ثابت شده برای کسب احترام دیگران

اشتراک گذاری این مطالب در:

در سلسله مراتب نیازهای مازلو، نیاز به کسب احترام دیگران و احترام گذاشتن، در حوزه ی نیازهای مربوط به عزت نفس قرار می گیرد. همه ی ما انسان ها نیاز داریم تا در روابط اجتماعی و خانوادگی مان احترام را کسب کنیم. در واقع بسیاری از کارهایی که ما در راستای دیده شدن و موفق شدن در جامعه انجام می دهیم، برای ارضای نیازمان به کسب احترام دیگران است.

اما گاهی به نظر می رسد با وجود تمام تلاش هایی که در جهت کسب احترام دیگران انجام می دهیم، نتیجه ای حاصل نمی شود. ما دائما در طول روز از سوی افراد مختلفی مورد بی احترامی قرار می گیریم و یا با نادیده گرفته شدن از سوی اطرافیان، این احساس را تجربه می کنیم. بنابراین باید یاد بگیریم که نحوه ی صحیح کسب احترام دیگران چیست. شاید بسیاری از این بی احترامی ها به حسی که در درونمان نسبت به خودمان داریم برمی گردد. داشتن آگاهی و درک درست نسبت به خود و محیط اطرافمان می تواند اولین قدم برای کسب احترام دیگران باشد.


6
راه ثابت شده برای کسب احترام دیگران

از آنجایی که نیاز به احترام در حیطه ی نیاز به داشتن عزت نفس قرار دارد، تلاش برای کسب آن راهی برای افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس نیز به شمار می آید. نکات ارائه شده در این مقاله می توانند به شما در کسب احترام دیگران و افزایش اعتماد به نفستان یاری رسان باشند. اما نیازی نیست برای کسب احترام دیگران تمام موارد این لیست را اجرا کنید. بهتر است بررسی کنید و ببینید که مشکل شما در کسب احترام دیگران چیست. چه چیزی مانع از این می شود که دیگران به شما احترام بگذارند. در صورت شناخت مشکل اصلی، می توانید راه حل مناسب خودتان در این لیست را پیدا کرده و تنها روی اجرای آن تمرکز کنید.

1- معنی احترام را برای خودتان تعریف کنید

قبل از اینکه بخواهیم روی راهکار هایی برای کسب احترام دیگران تمرکز کنیم، باید ابتدا احترام به خود و تأثیری که می تواند بر دیگران بگذارد را بررسی کنیم. احترام به خود یعنی باور داشتن به خود و توانایی هایمان و این باور لزوما ارتباطی با نوع نگرش دیگران در مورد ما ندارد. اگر می خواهید به عنوان فردی مهم و تعیین کننده در محیط کاری تان شناخته شوید، ابتدا باید خودتان چنین حسی در مورد خودتان داشته باشید. اگر می خواهید خانواده تان اعتماد بیشتری به شما داشته باشند، باید ابتدا خودتان اعتماد بیشتری به خودتان داشته باشید. در واقع هر تصوری که درباره ی خودتان داشته باشید، دیگران هم همان تصور را در رابطه با شما خواهند داشت.

احترام به خود یعنی ما خودمان را به خاطر کسی که هستیم دوست بداریم، نه به خاطر توانمندی هایمان. اما چطور می شود حس احترام را در خودمان ایجاد کنیم؟ یکی از راه ها این است که روی اعتماد به نفستان کار کنید. قبل از اینکه هرکدام از راهکارهای توصیه شده در این مقاله را اجرا کنید، نیاز به اعتماد به نفسی دارید که به شما در عملی کردن آن ها کمک کند. هرچه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، در نظر دیگران موجه تر خواهید بود.

2- به اشتباهاتتان اعتراف کنید

اغلب افراد هر کاری می کنند تا ثابت کنند که حق با آن ها است. کمتر کسی حاضر می شود اشتباهش را بپذیرد و قبول کند که گاهی هم حق با او نیست! بسیاری از ما حتی زمانی که می دانیم رفتار و یا کارمان اشتباه بوده است، سعی می کنیم به هر طریقی به دیگران ثابت کنیم که اشتباه نکرده ایم. چرا که در این صورت احساس می کنیم هویت ما و شخصیت مان زیر سوال می رود. در حالی که کاملا عکس این موضوع صادق است. اول اینکه به یاد داشته باشید زمانی که شما متوجه اشتباه تان می شوید، پس افراد دیگر هم متوجه شده اند و سعی در درست نشان دادن اوضاع کمکی به شما نخواهد کرد. دوم اینکه پذیرش اشتباه و اعتراف به آن نشانه ی قدرت و اعتماد به نفس شما است.

شاید متوجه شده باشید که افراد قدرتمندی که ترسی از نگرش دیگران در رابطه با خودشان ندارند، خیلی راحت تر اشتباهاتشان را می پذیرند. بنابراین باید ذهنیت تان را در این رابطه تغییر بدهید. شخصیت شما زمانی زیر سوال می رود که جرأت و جسارت پذیرش اشتباهاتتان را نداشته باشید. برای کسب احترام دیگران، باید جسارت پذیرش اینکه موجودی کامل و بی عیب و نقص نیستید را داشته باشید. بپذیرید که همه ی ما زمانی اشتباه می کنیم و این بخشی از انسان بودن است.

3- زمانی که کار اشتباهی انجام ندادید عذرخواهی نکنید

در طرف دیگر افرادی که در مورد قبل بررسی کردیم، افرادی هستند که حتی بدون مرتکب اشتباه شدن دائما در حال معذرت خواهی کردن از دیگران هستند. عذرخواهی بیش از حد به این معنی است که شما خودتان را در سطحی پایین تر از دیگران تصور می کنید. اگر به دنبال کسب احترام دیگران هستید، باید «ببخشید» و «متأسفم» ها را تنها برای زمان هایی نگه دارید که واقعا مرتکب اشتباهی شده اید. یک راه برای حل این حس گناه دائمی، این است که واژه ی «متأسفم» و یا «ببخشید» را با واژه ی «متشکرم» جایگزین کنید. به کار بردن واژه ی متشکرم به جای معذرت خواهی، حال و هوای مکالمه و برداشت طرف مقابل از شما را تغییر می دهد. این کار همچنین به طرف مقابل تان حس بهتری می دهد چرا که مجبور نیست شما را متعاقد کند که مرتکب اشتباهی نشده اید!

برای مخالفت، بیان نظرات و حضورتان از دیگران عذرخواهی نکنید. اگر نمی خواهید کاری را انجام بدهید نیازی به معذرت خواهی کردن ندارید. نظر شما، عقایدتان و حضورتان اهمیت دارد. بنابراین برای کسب احترام دیگران، بهتر است دست از معذرت خواهی های بی دلیل بردارید.

4- خودتان را محترمانه معرفی کنید

بهتر است با توجه به هر موقعیتی که می خواهید در آن قرار بگیرید لباس مناسبی انتخاب کنید. توجه به ظاهر و پوشیدن لباس های مرتب و تمیز تأثیر زیادی در جلب توجه و کسب احترام دیگران دارد. البته نیازی نیست برای این منظور حتما خودتان را ورشکست کنید!

لباس ها نه تنها می توانند روی برداشت دیگران از شما تأثیر گذار باشند، بلکه حتی روی تصوری که خودتان نسبت به خودتان دارید هم تأثیر گذار هستند. این موضوع در تحقیقات دانشگاه نورث وسترن اثبات شده است. نوع لباس پوشیدنتان می تواند تصوری که در رابطه با خودتان دارید را تغییر بدهد. در کتاب «به لباس پوشیدنتان توجه کنید: روان شناسی مد» نشان داده شده است که نوع لباسی که هر فردی می پوشد به طور ناخودآگاه روی برداشت او از شخصیت خودش تأثیر می گذارد. به طور مثال، اگر شما در موقعیتی خاص کت و شلوار به تن داشته باشید، نسبت به زمانی که یک پیراهن ساده به تن دارید، احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

بنابراین هرچه لباس مناسب تری بپوشید (لباس هایی که حس خوبی به شما می دهند)، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و این اعتماد به نفس بیشتر در کسب احترام دیگران تأثیر گذار خواهد بود. برای این منظور از این پس برای حضور در هر موقعیتی از لباس و عطر مناسب استفاده کنید، به ظاهر مو، ناخن ها و دندان هایتان اهمیت بدهید و جزئیات را در نظر بگیرید.

خوش لباس بودن تنها برای کسب احترام دیگران و به این معنی نیست که باید فردی غیر از خودتان را به نمایش بگذارید، بلکه باید با توجه به جزئیات ظاهرتان و اهمیت بیشتر به خودتان در افزایش حس احترام و اعتماد به نفستان تأثیر گذار باشید.

5- به احساسات منفی اجازه ی تخریب شخصیت تان را ندهید

برای کسب احترام دیگران باید فارغ از هر موقعیتی که در آن قرار گرفته اید آرام و متمرکز باشید. همه ی ما در موقعیت های سختی قرار می گیریم که می توانند برای مان بسیار استرس زا و یا پر تنش باشند. اما اگر کنترل تان را از دست بدهید و به احساسات تان اجازه بدهید شما را کنترل کنند، این موضوع روی احترام دیگران نسبت به شما تأثیر خواهد گذاشت.

اگر در حین بحث با همکارتان نتوانید خودتان را کنترل کرده و آرام بمانید، قطعا دیگران حق را به طرفی می دهند که منطقی تر با شرایط برخورد کرده است. در موقعیت های تنش زا هرگز نباید احساساتی برخورد کنید. افراد مورد احترام همیشه آرامش خودشان را حفظ می کنند. کمتر فرد محترمی در یک دعوا و جر و بحث کنترل خودش را از دست می دهد و سعی می کند با فریاد زدن مشکل را حل کند. هر بار که خشم شدیدی در خودتان احساس کردید به این فکر کنید که افراد قدرتمند و مورد احترام در هر شرایطی سعی می کنند مشکل را با آرامش و منطق حل کنند. در نتیجه دچار پشیمانی بعد از ابراز احساسات شدید نمی شوند و احترام دیگران را نیز از دست نمی دهند.

این موضوع تنها در رابطه با شرایط تنش زا و سخت صدق نمی کند. حتی در مورد کارهای روزانه تان نیز باید با صبر بیشتری عمل کنید. وقتی همکارتان سوالی را برای بار 40 ام از شما می پرسد، احتمال اینکه عصبانی بشوید و برخورد تندی داشته باشید بسیار زیاد است. اما اگر صدا و لحنتان را کنترل کنید و آن را در سطح مشخصی نگه دارید، در واقع به احساسات منفی اجازه نداده اید که روی برخورد شما تأثیر بگذارند. این کار در کسب احترام دیگران بسیار مؤثر است. چرا که دیگران شما را به جای فردی که باید از او دوری کنند، فردی منطقی و تأثیر گذار خواهند دانست.

6- به زبان بدنتان توجه کنید

برای اینکه در نظر دیگران یک مدیر و فردی بانفوذ باشید، باید به زبان بدنتان توجه زیادی بکنید. صاف و با اعتماد به نفس راه بروید، تماس چشمی برقرار کنید و از تُن و لحن صدای مناسب استفاده کنید. اگر عادت دارید با شانه های خمیده و قوز کرده راه بروید و همیشه سرتان پایین است، تعجبی ندارد که در نظر دیگران فرد با اعتماد به نفسی نباشید!

برای تمرین زبان بدن صحیح، می توانید از یک دوست نزدیک و قابل اعتماد کمک بگیرید. به دوستتان بگویید که در حال تمرین روی زبان بدن تان هستید و به کمک او نیاز دارید. این دوست می تواند به شما بازخوردهای مفیدی بدهد و در شناخت اشتباهات زبان بدن تان شما را یاری کند. به این ترتیب متوجه می شوید که روی کدام بخش از رفتارهای فیزیکی تان باید بیشتر کار کنید.

مدیران و افراد با نفوذ، سعی نمی کنند که خودشان را با اعتماد به نفس جلوه بدهند، بلکه اعتماد به نفسی که درونشان وجود دارد باعث ایجاد رفتارها و عملکرد قدرتمندانه ی آن ها می شود. اما این موضوع نباید شما را ناامید کند. حتی بهترین مدیران و با اعتماد به نفس ترین افراد هم سال ها برای کسب این مهارت بسیار تمرین کرده اند. بنابراین شما هم می توانید با انجام تمرینات کافی، روز به روز در جهت افزایش اعتماد به نفس و احترام به خودتان قدم بردارید. یادتان باشد کسب احترام دیگران و ایجاد حس احترام و اعتماد به نفس در خود، مقصدی نیست که بخواهید به آن برسید، بلکه مسیری است که در آن می توانید روز به روز بهتر شوید.

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

  • سلام،مطلب جالبی بود ولی اینم بگم که در جامعه امروز ما چیزی به اسم احترام وجود نداره و همینطور خانواده
    یه دروغ بزرگی هست که مردم تو ایران خیلی خوب بلدن بگن و اونم این هست که میگن:ما به آدمی که جایگاه
    اجتماعی خوب و پول زیاد نداره هم احترام میزاریم ولی حرف مفتی بیش نیست چون در عمل باید ثابت کنن
    و وقتی که در عمل میخوان ثابتش کنن به آدمی که زیاد اجتماعی نیست میگن عقب مونده ودیگر حرفهای ناجور

    پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست