مقالهوبلاگ

یادگیری واجب است اما چرا؟!

اشتراک گذاری این مطالب در:

 

همه می‌دانند که یادگیری و آموختن خوب است. همه می‌دانند که یادگیری از واجبات زندگی است. اما واقعیت این است که کمتر کسی به طور آگاهانه در میان برنامه‌های روزانه خود جایی برای یادگیری باز می‌کند. مثلا وقتی برای روز خود برنامه‌ریزی می‌کنید، کمتر پیش می‌آید که به طور ویژه و خاص بخشی از روز را به یادگیری اختصاص بدهید. اگر بدانید که یاد گرفتن چیزهای تازه چه تأثیر خوبی روی ابعاد مختلف زندگی‌تان دارد، هرگز یادگیری چیزهای جدید را فراموش نمی‌کنید. در این مقاله به تعدادی از مزایای یادگیری پرداخته‌ایم. آموختن باید به بخشی دائمی از روز و روزگارتان بدل شود. با شروع فرایند یادگیری به سرعت می‌توانید تغییرات مثبت در زندگی‌تان را احساس کنید:

یادگیری واجب است اما چرا؟

۷ دلیل که نشان می‌دهد یادگیری چیزهای جدید واجب است

۱.احساس بهتری نسبت به خود پیدا می‌کنید

در جمع‌ها ساکت هستید یا از مشارکت در بحث‌ها بازمی‌مانید. شما نمی‌دانید که باید چه بگویید و احساس می‌کنید که اگر حرفی بزنید، دیگران به شما می‌خندند و حرفتان به اندازه کافی درست نیست. فکر می‌کنید، ریشه این احساسات در چیست؟ بله درست، حدس زدید. شما به اندازه کافی اطلاعات ندارید. مثلا نمی‌دانید که در دنیا چه می‌گذرد و آخرین اخبار روز چیست یا اطلاعات کافی درباره حوزه‌های مختلف ندارید و نمی‌توانید با دیگران وارد گفتگو شوید. اما اگر یادگیری را به زندگی‌تان وارد کنید، این اوضاع به طرز قابل‌توجهی فرق خواهد کرد. دیگر لازم نیست خود را کنار بکشید و در جمع ساکت بمانید. اگر یادگیری بخش مهمی از زندگی‌تان شود، فقط اطلاعات بیشتری به دست نمی‌آورید زیرا به هر حال، دنیای علم بسیار گسترده است و هر چقدر هم که اطلاعات عمومی و تخصصی داشته باشید باز هم نمی‌توانید ادعا کنید که همه چیز را می‌دانید. اما اگر یادگیری را در خود نهادینه کنید، قدرت تحلیل در شما تقویت می‌شود و می‌توانید درباره چیزهای مختلف تجزیه‌وتحلیل مختص به خود داشته باشید و اظهار نظر کنید. اگر به چنین دستاوردی در زندگی برسید قطعا نسبت به خود احساس بسیار بهتری در شما شکل می‌گیرد.

۲.زندگی شغلی و مالی‌تان تکانی اساسی می‌خورد

یادگیری واجب است پس تلاش کنید

اگر به یادگیری علاقه‌مند شوید و پیگیر آموختن چیزهای جدید باشید در هر زمینه‌ای که کار می‌کنید هم به رشد و شکوفایی بیشتری خواهید رسید. زیرا مدام در حال گسترش تخصص حرفه‌ای‌تان خواهید بود و در نتیجه امکان ارتقای شغلی برایتان فراهم می‌شود. اگر ارتقای شغلی هم در راه نباشد، کماکان می‌توانید در زمینه‌های مختلف مرتبط با تخصصتان فعالیت کنید و درآمدزایی داشته باشید. یادگیری چیزهای جدید باعث تقویت هوشمندی‌ در شما می‌شود و کارایی و اثربخشی بیشتری هم خواهید داشت. آموختن مفاهیم و موضوعات تازه، مغزتان را سریع‌الانتقال می‌کند. در این صورت است که هر وظیفه‌ای به عهده داشته باشید، سریع‌تر صورت می‌گیرد.

۳.با ریتم جهان امروز هماهنگ می‌شوید

یادگیری واجب است پس شروع کنید

دوره و زمانه کاملا عوض شده است. فرقی نمی‌کند که از آن دسته آدم‌هایی هستید که مدام از شکوه و نقاط مثبت گذشته‌ها صحبت می‌کنند یا به دنیای امروز با فناوری‌های تازه‌اش علاقه‌مند هستید. در هر حال، اگر یادگیری را کنار بگذارید دیگر در این دنیا دستاورد مناسبی نصیبتان نمی‌شود و از غافله حسابی عقب می‌مانید. این روزها، با سواد بودن مانند گذشته‌ها نیست. اگر کسی با فناوری و زبان‌های خارجی آشنا نباشد و زبان دنیای تکنولوژی را درک نکند اصلا قادر نیست با تغییرات این دنیا هم‌سو شود. پس سعی کنید که با یادگیری مستمر، ریتم زندگی‌تان را با ریتم سرعت تغییرات دنیا هماهنگ کنید. فقط یادگیری فناوری و ابزارهای تازه نیست که شما را باسواد می‌کند باید یاد بگیرید که چگونه یاد بگیرید. یاد گرفتن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید آن را بیاموزید. برای باسواد بودن در این دنیا در حال حاضر باید بدانید که چطور با دیگران ارتباط برقرار کنید، چطور به جنگ چالش‌ها بروید و… . یادگیری به بخش مهم و انکارناپذیری از دنیای فعلی بدل شده است. پس آن را جدی بگیرید.

۴.فرصت‌های مختلف زندگی افزایش پیدا می‌کنند

یادگیری واجب است فارغ از سن و جنسیت. فرقی نمی‌کند که چه چیز تازه‌ای را یاد می‌گیرید، با این کار شما فرصت‌های زیادی را به زندگی خود وارد می‌سازید. مثلا وقتی به یک کلاس ورزشی یا هر چیز دیگری می‌روید با افراد تازه رو به رو می‌شوید، دوستی‌هایی میان شما و آنها شکل می‌گیرد، ارتباطات اجتماعی‌تان گسترده می‌شود و تجربه‌های جدیدی کسب می‌کنید. این ملاقات‌ها و تجربه‌های تازه می‌تواند باعث بروز فرصت‌های درخشانی در زندگی‌تان شود که اگر برای یادگیری و آشنایی با افراد جدید برنامه‌ریزی نکرده بودید، هرگز جلوی پایتان سبز نمی‌شد. مثلا آشنایی‌ها می‌تواند موجب رسیدن به یک شغل خوب، رابطه‌ای عاشقانه یا یافتن دوستان گران‌بها و… شود.

۵.مغزتان جوان و پرانرژی می‌ماند

یادگیری واجب است فارغ از سن و جنسیت

با یادگیری، سلول‌های مغزی فعال و جوان می‌مانند. یعنی یادگیری از نظر زیست‌شناسی هم اثرات بسیار مثبتی دارد. به همین خاطر است که اگر دوست دارید در ایام پیری از بیماری‌هایی مانند زوال عقل و … دور بمانید باید عادت یادگیری را روز به روز در خود بیشتر تقویت کنید. یعنی یادگیری علاوه بر تمام مزایای معنوی و روانی که با خود به همراه می‌آورد از نظر زیستی و مغزی هم بسیار موثر است. مکانیزم یادگیری در مغز هم بسیار گسترده است و در این مقاله نمی‌گنجد اما تقریبا همه می‌دانند که زنده نگه داشتن فرایند آموختن در زندگی از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

۶.به نیاز به شکوفایی پاسخ می‌دهید

روانشناسان مختلف به شکل‌های گوناگونی، نیازهای انسان‌ها را دسته‌بندی کرده‌اند. به طور کلی، بیشتر آنها معتقد هستند که نیازهای آدمی دارای سطوحی است. یکی از نیازهای مهم هر شخص در زندگی، نیاز به شکوفا کردن استعدادهای خود است. یادگیری باعث شکوفا شدن استعدادهای مختلف انسان‌ها می‌شود. اگر استعدادهای فراوانی به صورت بالقوه در وجودتان مستتر باشد باید با یادگیری آنها را به صورت فعال و مفید دربیاورید. پس لازم است یادگیری را به عنوان مرحله مهمی از رفع نیازهای ضروری خود در نظر بگیرید و حتما برای آن در زندگی‌تان برنامه‌ریزی داشته باشید. اینکه گاهی‌اوقات به یاد گرفتن بپردازید، کفایت نمی‌کند. برای دیدن عینی اثرات مثبت آموختن، لازم است تا به طور منظم و همیشگی، یادگیری را بدل به برنامه‌ای از برنامه‌های ضروری زندگی‌تان کنید.

۷. همه فعالیت‌های زندگی‌تان بهبود پیدا می‌کند

شاید باور نکنید ولی کافی است در کلاسی آموزشی نام‌نویسی کنید و ببینید که بعد از یک هفته چه تغییرات مثبتی در روند تفکرتان در زندگی به وجود می‌آید. با آموختن البته به صورت علاقه‌مند و پیگیر و نه از روی اجبار، شما از مغزتان بیشتر استفاده می‌کنید، فعال‌تر می‌شوید و سرعت انتقال بالاتری به دست می‌آورید. همه اینها در کنار هم به شما کمک می‌کند تا در ساده‌ترین رفتارها و امور روزمره هم عملکرد بسیار بهتری داشته باشید. کسی که ذهن فعالی دارد، بهتر آشپزی می‌کند، بهتر سر کار حاضر می‌شود، بهتر با دیگران ارتباط برقرار می‌کند و… . دور شدن از احساس رخوت و روزمرگی هم یکی دیگر از دستاوردهای مهم یادگیری چیزهای تازه و جدید است. شخصی که مرتب در حال یادگیری است، احساس می‌کند که در دنیا خیلی چیزها برای آموختن وجود دارد و دچار خمودگی افسردگی نمی‌شود. اما اگر میل به یادگیری را در خود رشد ندهید، کم‌کم، ناامیدی و افسردگی هم به سراغتان می‌آید و به جایی می‌رسید که لزومی در آشنا شدن با مفاهیم و موضوعات تازه در شما وجود نخواهد داشت.

 

یادگیری، یادگرفتنی است

این مهارت را در یک هفته یاد بگیرید

روی عکس کلیک کنید

یادگیری واجب است برای همه

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست