مقالهوبلاگ

یادگیری مهارت مشترک تمام انسان های موفق

اشتراک گذاری این مطالب در:

ما انسان‌ها، ویژگی‌های جالبی داریم مثلا دارای قابلیت یاد گیری خودکار هستیم یعنی بسیاری از مفاهیم و کارها را می‌توانیم به تنهایی بیاموزیم. این مهارت و توانایی بسیار ارزشمند است اما واقعیت این است که برای یادگیری موثر تنها غریزه و توانمندی مذکور در یاد گرفتن کفایت نمی‌کند. یعنی برای اینکه یادگیری منجر به بالا رفتن در هرم تکاملی‌مان شود نیاز به استفاده از کاربرد روش‌های مختلف یادگیری داریم. به عبارت ساده‌تر باید یاد بگیریم که چطور یاد بگیریم. یاد گرفتن فقط مختص دوران مدرسه نیست. دورانی که بیشتر افراد دل خوشی از آن ندارند و یکی از دلایل عمده آن نادیده گرفته شدن نیازهای افراد در یادگیری و شکل یادگیری است. شکل یاد گیری  در افراد مختلف به شدت با یکدیگر تفاوت دارد. علاوه بر مدرسه که برای بسیاری از افراد بیشتر شبیه کابوس است تا یادآور روزهای شیرین کودکی و نوجوانی، یاد گرفتن هر چیز دیگری هم که رنگ و بویی از درس‌های مدرسه برایمان دارد، گاهی سخت و دشوار می‌شود. علت چیست؟ چرا در برابر یاد گیری گارد می‌گیریم و از آن واهمه داریم؟

یادگیری مهارت مشترک گاهی وحشتناک میشود

یادگیری مهارت مشترک در بین همه انسان هاست

یادگیری

تجربه‌های منفی ما از یادگیری در دوران مدرسه و نظام‌های آموزشی اشتباهی که میل به راه انداختن خطوط آدم‌سازی برای تحویل‌ به اجتماع داشته‌اند، تا حد زیادی ما را از یادگیری زده کرده است. اما نباید اسیر چنین موضوعی شد. یادگیری مهم‌تر از آموختن فیزیک و شیمی است. یادگیری مهم‌تر از ورود به دانشگاه است. برای تصمیم‌سازی در هر ثانیه از زندگی‌مان نیاز به یادگیری داریم. اگر وحشت یاد گرفتن را در خود از بین نبریم در تمام ابعاد زندگی دچار مشکل و تردید خواهیم بود.

یاد گرفتن یاد گیری خود نکته‌ای مهم است. در دنیای امروز که ثانیه به ثانیه با فناوری‌ها، ابزارها و چیزهای جدید رو به رو می‌شویم، یادگیری لزوم جدی و شدیدی پیدا می‌کند. دیگر با خواندن یک کتاب یا آموختن طرز کار یک دستگاه مشکلات ما حل نخواهد شد. زیرا مدام مواد جدید آموزشی به زندگی‌مان اضافه می‌شوند. اگر نتوانیم با آنها از طریق درک و یادگیری ارتباط برقرار کنیم، کلاهمان پس معرکه خواهد بود. تنها در صورتی می‌توانیم در عصر کنونی زندگی بهره‌وری داشته باشیم که شیوه یادگرفتن را بدانیم.

وحشت ما از یاد گیری یک دلیل عمده دارد. ما از یادگرفتن می‌ترسیم چون شیوه برخورد با ناشناخته‌ها به طور کلی ما را می‌ترساند. پس زمانی که نمی‌دانیم با چه موضوعی طرف هستیم از آن واهمه پیدا می‌کنیم و دچار ترس می‌شویم. این ترس هم به نیروی اصطکاکی بدل می‌شود که مانع از درک درست موضوعات است. اما اگر شیوه یادگیری را یاد بگیریم، دیگر خبری از ترس‌ها و نگرانی‌های این‌چنینی وجود نخواهد داشت.

یادگرفتن روش‌های یادگیری چه کمکی به ما می‌کند؟

یادگیری مهارت مشترک بین تمام انسانهاست

یاد گرفتن روش‌های یاد گیری باعث می‌شود تا بدانیم در مسیر آموختن چه چیزهایی در انتظار ما خواهد بود. یاد گرفتن هم یک فرایند فعال است دیگر. پس مراحلی دارد که پشت سر گذاشتن هر یک باعث تکامل مراحل قبلی می‌شود و نهایتا خروجی و نتیجه‌ای شکل می‌گیرد که برای آن برنامه‌ریزی شده بود. اگر بدانیم که در مغز ما در هنگام یادگیری چه می‌گذرد و چه مراحلی را برای هضم و درک درست هر چیز باید طی کنیم، دیگر دچار ترس نخواهیم شد. پس با آماده کردن ذهن، مواد آموزشی و سپری کردن مراحل مختلف به هدف خود در یادگیری دست پیدا می‌کنیم.

اگر خوب یاد نمی‌گیریم نباید احساس ضعف و ناتوانی به ما دست بدهد. واقعیت این است که هیچ‌کس در این دنیا، کندذهن و به اصطلاح عامیانه خنگ نیست. ما فقط گاهی‌اوقات سرنخ‌های درست ورود به مسیر مناسب یاد گیری را از دست می‌دهیم. قضیه همین است و بس. شناخت کارکرد مغز و تمرین برای ورزیده کردن آن همه این مشکلات را مرتفع خواهد کرد.

در آخر:

ما مدت‌ها است که عصر اطلاعات را پشت سر گذاشته‌ایم و وارد عصر پسااطلاعات شده‌ایم. یعنی دیگر در زمانه‌ای به سر می‌بریم که علاوه بر توانایی کاربران برای دست پیدا کردن به اطلاعات وسیع و گسترده، امکان مشارکت در تولید و تغییر داده‌ها از طریق بسترهای ارتباطی مختلف هم وجود دارد. در چنین زمانه‌ای برای رونق کسب‌وکارمان، ایجاد ارتباطات عاطفی و همه زمینه‌های زندگی باید شیوه یاد گیری و حضور در فضای گسترده اطلاعاتی را بلد باشیم. در غیر این‌صورت در میان خیل عظیم افرادی که می‌توانند با به کارگیری توانایی یاد گیری خود، رشد و توسعه فردی را در زندگی‌شان جاری کنند، هیچ حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. در عصر پسااطلاعات هر ثانیه در معرض اطلاعات رنگارنگی هستیم که اگر شیوه تعامل با آنها را یاد نگیریم قادر به تشخیص درست از نادرست نخواهیم بود. یاد گیری در این دوران از هر وقت دیگری مهم‌تر شده است. این‌طور نیست؟

 

اگر میخواهید این مهارت افراد موفق رو داشته باشید معطل نکنید روی عکس زیر بزنید و در دوره 4 جلسه ای و آنلاین ما شرکت کنید

“دوره صوتی در یادگیری استاد شوید”

یادگیری مهارت مشترک

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست