مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

کنار گذاشتن تنفر از آدم‌ها چگونه ممکن است؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

در زندگی همه ما کسانی وجود دارند که دوست‌شان نداریم. کسانی که اعصاب‌مان را خرد می‌کنند و به نوعی از آنها متنفر هستیم. همکار، اقوام، خانواده و… ، ممکن است، کسانی باشند که ما از آنها تنفر داریم. تنفر داشتن یکی از شدیدترین احساسات منفی است. احساساتی که باید آنها را مدیریت کنیم و در جهت رشد خود از آنها بهره ببریم. کنار گذاشتن تنفر از آدم‌ها در درجه نخست به خودمان کمک می‌کند تا فردی بهتر باشیم و در آرامش بیشتری زندگی کنیم. در ادامه با سایت موفقیت خودساخته همراه شوید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

بیشتر بخوانید: تنفر از دیگران طبیعی نیست؛ فکری برای خود بکنید

کنار گذاشتن تنفر از آدم‌ها را یاد بگیریم

برای اینکه از میزان تنفر از آدم‌ها در خود بکاهیم، باید نکته‌ای خیلی مهم را همیشه در ذهن داشته باشیم؛ باید به خاطر بسپاریم که رفتار دیگران با ما یا به طور کلی رفتاری که از خود در شرایط مختلف بروز می‌دهند، زاییده اتفاقات و داستان‌های مختلفی است که در زندگی‌شان رخ داده است. اگر ما از چیزی بدمان می‌آید و نمی‌توانیم صفات دیگران را تحمل کنیم، در واقع با حجمی عظیم از موضوعاتی رو به رو هستیم که آرام آرام، روحیات و صفات یک فرد را تشکیل داده‌اند. بنابراین باید درک خود را از رفتار آدم‌ها بیشتر کنیم. نباید سریعا کسی را قضاوت کنیم و به خاطر اختلاف نظرها و تفاوت‌هایی که در زندگی داشته‌ایم و نهایتا به دیدگاه‌هایی متضاد انجامیده‌اند، از هم احساس تنفر پیدا کنیم.

واقعیت این است که ما در زندگی از برخی از افراد تنفر داریم و قطعا کسانی هم پیدا می‌شوند که از ما تنفر داشته باشند. بنابراین باید به این باور برسیم که ما آدم‌ها با هم تفاوت داریم. تفاوت‌هایی که ریشه در تربیت، امکانات زندگی، خاطره‌ها، تجربه‌ها و… دارد. نباید اجازه بدهیم که این پیچیدگی‌های آدمی، خیلی ساده باعث شکل‌گیری تنفر در وجود ما بشوند. باید یاد بگیریم که افراد را به خاطر رفتارهایی که دارند و ما نمی‌پسندیم، سریعا وارد فهرست سیاه نکنیم و برای دوست داشتن آنها کمی زمان و انرژی به خرج بدهیم. در این صورت کنار گذاشتن تنفر از آدم‌ها خیلی ساده‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: چطور عادت های بد را ترک کنیم

کنار گذاشتن تنفر از آدم‌ها چگونه ممکن است؟

راه حل کنار گذاشتن تنفر از آدم‌ها 

همان‌طور که در بخش قبل هم گفته شد، رفتار هر کس برآمد چیزهای مختلفی است که زندگی او را ساخته‌اند. بنابراین هر وقت که نسبت به کسی احساس تنفر کردید، باید به این فکر کنید که دلیل رفتارهای اشتباه او چیست و چرا باعث ایجاد تنفر در شما می‌شود. اگر نمی‌توانید درباره گذشته یا دلایل واقعی رفتارهای نفرت‌انگیز طرف مقابل به سرنخی برسید، سعی کنید تصور کنید. مثلا احتمال بدهید که بدگویی‌ها، کارشکنی‌ها یا حسادت‌های طرف مقابل نسبت به شما ریشه در رفتار اشتباه والدین او در زمان کودکی‌اش داشته است. همیشه احتمال بدهید که فردی که شما را آزار می‌دهد و حس نفرت را در وجودتان شعله‌ور می‌کند، خود قربانی رفتارهایی اشتباه است که محیط به او تحمیل کرده بوده است.

بنابراین، با وسعت بخشیدن به نگاه‌تان نسبت به دیگران، سعی کنید که دید بهتری پیدا کنید و کنار گذاشتن تنفر از آدم‌ها را برای خود ساده‌تر کنید. پیچیدگی‌های روحی انسان را دست‌کم نگیرید. نفرت قابل مدیریت کردن است و البته مسری است. وقتی شما نفرت و سیاهی را در وجود خود پرورش می‌دهید، انرژی تاریک آن به محیط اطراف‌تان سرایت پیدا می‌کند و دیگران را هم از اثرات بد خود بی‌نصیب نمی‌گذارد.

1- احساسات منفی از بین‌رفتنی هستند

همان‌طور که گاهی عشق به سادگی به نفرت تبدیل می‌شود، در این بازی دوسویه، عکس داستان هم ممکن است. یعنی نفرت هم قابلیت تبدیل به عشق دارد. برای کنار گذاشتن نفرت از آدم‌ها، باید دید خود را تغییر بدهید. به جای اینکه در مقابل آنها قرار بگیرید، در کنارشان بایستید و رفتارهای اشتباه‌شان را توهینی آزاردهنده تلقی نکنید. بلکه به خاطر رفتارهای اشتباهی که می‌کنند متأثر بشوید و به دنبال راهی برای کمک کردن به آنها برآیید. یادتان باشد که این کمک و یاری نباید توی ذوق بزند و طوری زیاده‌روی کنید که فرد بدتر تحقیر بشود و چه بسا بر رفتارهای تنفربرانگیز خود نسبت به شما اضافه کند.

بیشتر بخوانید: مهارت گفتگو و ارتباط موثر را یاد بگیرید؛ انسان موجودی اجتماعی است

2- برای از بین بردن نفرت تلاش کنید

برای کنار گذاشتن نفرت از آدم‌ها، لازم است تا خودتان هم مثبت‌تر باشید. اصلا شاید یکی از دلایلی که از دیگران نفرت دارید، نقص‌های رفتاری و سیاهی‌هایی است که در قلب خودتان وجود دارد. مثلا ریشه بعضی نفرت‌ها به حسادت‌های فروخورده‌ای بازمی‌گردد که در تلفیق شدن با غرور و کله‌شقی باعث شده‌اند از کسی بدتان بیاید یا اصلا تحمل حضورش را هم نداشته باشید. نفرت، حس بدی است. حالا دلیل آن هر چه که می‌خواهد باشد. اگر علت شکل‌ گرفتن نفرت از کسی خود شما باشید خیلی راحت‌تر می‌توان مشکل را حل کرد. به قلب‌تان رجوع کنید. تصمیم به کنار گذاشتن نفرت از آدم‌ها بگیرید و نگاه‌تان را معطوف به نقاط خوب و مثبت آنها کنید.

همه انسان‌ها دارای نقاط قوت و ضعف هستند. هیچ‌کس مطلوب کامل نیست. همه دارای رفتارهایی اشتباه و بعضا زشت هستند و در کنار مجموعه ضعف‌های‌شان، ویژگی‌های شیرین و مثبتی هم وجود دارد. پس نگاه‌تان را بر خوبی‌ها متمرکز کنید. مثلا اگر حسادت، ریشه نفرت شما از کسی است، سعی کنید به او نزدیک بشوید و با تعریف کردن از او روی خوبی‌هایش تمرکز داشته باشید. علاوه بر اینکه تمجید ساده شما از او، باعث می‌شود از میزان نفرت‌تان کاسته بشود، حس خوبی هم در او ایجاد می‌کنید. حسی که آینه‌وار به خودتان منعکس می‌شود و رابطه‌تان را از حالت یخ‌بستگی در نفرت خارج می‌کند. کنار گذاشتن نفرت از آدم‌ها شما را بدل به فردی مهربان می‌کند که دریچه قلبش برای خوبی‌ها گشوده شده است.

بیشتر بخوانید: افکار منفی تکرارشونده از کجا می‌آیند؟ چرا عذاب می‌کشیم؟

3- برای کنار گذاشتن نفرت از آدم‌ها، اقداماتی مفید صورت بدهید

یکی دیگر از روش‌های مفید در کنار گذاشتن نفرت از آدم‌ها این است که با آنها صحبت کنید. ممکن است به هر دلیلی میان شما و شخصی دیگر، نفرت ایجاد شده باشد. صحبت کردن و گفتن از مشکلات به رفع بسیاری از کدورت‌ها، سؤتفاهم‌ها و مشکلات بین‌فردی کمک می‌کند. پس اگر دوست دارید که ریشه نفرت در قلب شما خشک بشود باید درباره احساسات خود با دیگران حرف بزنید. البته نکته بسیار مهمی در این زمینه وجود دارد که باید حتما به آن توجه کنید. اگر احساس کردید که شخص مقابل‌تان، ظرفیت‌ کافی برای چنین گفتگویی را ندارد هرگز دور و بر چنین راه‌حلی نروید.

از دیگر اقداماتی که می‌توانید برای کنار گذاشتن نفرت از آدم‌ها صورت بدهید، توجه بیشتر به خود است. برای تربیت روح، پرورش و پیشرفت خود وقت بگذارید.

این کار مانع از این می‌شود که زمانی برای تمرکز بر دیگران پیدا کنید. به عنوان اولین اقدام مؤثر در گنار گذاشتن نفرت از آدم‌ها، غیبت کردن را ترک کنید. پشت سر کسی بدگویی نکنید و به ایجاد احساسات منفب در قلب خود دامن نزنید. در گام‌های بعدی، لازم است به کارهایی بپردازید که دوست دارید. کارهای مورد علاقه خود را دنبال کنید و سعی داشته باشید تا اوقات خوبی برای خود بسازید.

کنار گذاشتن نفرت از آدم‌ها باعث تزریق حس شادی و نشاط در زندگی می‌شود. فردی با قلبی بزرگ و مهربان می‌تواند منشأ رشد خوبی‌ها در محیط اطرافش بشود. تلاش کنید، شما همان فردی باشید که آرامش و دوستی را به اطرافیانش هدیه می‌کند. قطعا سهم چنین فردی از خوبی‌ها و زیبایی‌های دنیا زیاد خواهد بود.

 

مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست