مقالهوبلاگ

کم رویی و خجالت را در زندگی ببوسید و کنار بگذارید

اشتراک گذاری این مطالب در:

کم رویی و خجالت در زندگی مانع از رسیدن به موفقیت می‌شود. باور کنید که این ویژگی را می‌توان با آگاهی و تمرین از زندگی دور کرد. اگر کم رویی بکشید و با کم رویی در اجتماع ظاهر شوید یا در روابط شخصی و خانوادگی‌تان از قدرت ابراز نظرات و احساسات خود برخوردار نباشید به مشکلات زیادی برخواهید خورد.
پس اگر شما هم در دسته افراد خجالتی قرار می‌گیرید، بهتر است که به دنبال رفع این حالت باشید. اما چگونه می‌توان با کم رویی کشیدن مبارزه کرد؟ آیا راهی وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا با راه‌کارهایی برای رفع کم رویی بیشتر آشنا شوید.

کم رویی را با تمرکز بر نقاط قوت خود از بین ببرید

یکی از راه‌هایی که می‌توان به کمک آن کم رویی را از زندگی خود بیرون کرد، تمرکز بر نقاط قوت خود است. وقتی نقاط قوت‌تان را شناسایی کنید، اعتماد به نفس بیشتری درباره خودتان خواهید داشت. داشتن اعتماد به نفس، به شما کمک می‌کند تا به خودتان متکی شوید، اعتماد کنید و دلیلی بر کم رویی کشیدن و احساس کمبود داشتن نسبت به دیگران در وجودتان پیدا نشود.
پس به خودتان، نگاهی دقیق و عمیق کنید و ببینید که چه توانمندی‌ها و نقاط قوتی دارید. آنها را پررنگ نمایید و به خاطر داشتن آنها به خودتان افتخار کنید. یادتان باشد که شما توانمندی‌های زیادی دارید که اگر قدرشان را بدانید، لزومی به کم رویی کشیدن وجود نخواهد داشت.

کم رویی را با تمرکز بر نقاط قوت خود از بین ببرید

به خودتان ایراد نگیرید

یکی از دلایل عمده‌ای که افراد دچار کم رویی می‌شوند، این است که مدام به خود ایراد می‌گیرند و خودشان را سرزنش می‌کنند. شما باید قبول کنید که انسان هستید و در هر لحظه بنا به شرایط و موقعیت و افرادی که با آنها در ارتباط هستید، گاهی مرتکب اشتباه می‌شوید. همه اشتباه می‌کنند. مهم این است که بتوانید بعدها از وقوع اشتباهی مشابه در زندگی‌تان جلوگیری کنید و نگذارید که دیگر اسیر اشتباه شوید.
عملکرد خود را ارزیابی کنید اما نگذارید که سرزنش کردن به عادت‌تان بدل شود. حرف‌های هیچ‌کس به اندازه ندای ذهنی و درونی‌تان روی عملکردتان اثرگذار نیست. پس با خودتان مهربان‌تر باشید و خود را تشویق کنید. کسی که خود را دوست دارد، به خود احترام می‌گذارد و برای ویژگی‌های مختلفی که دارد، ارزش قائل است به ندرت دچار کم رویی می‌شود و می‌داند که نیازی به شرمنده بودن نسبت به وجود خود ندارد.

ارتباطات‌تان را گسترش دهید

هر چقدر که دامنه ارتباطات‌تان گسترده‌تر باشد و با افراد متنوع‌تری در رابطه باشید، از خجالت‌زدگی و کم‌رویی‌تان بیشتر کاسته خواهد شد. رابطه برقرار کردن با افراد مختلف می‌تواند به شما تجربه و شناخت خوبی از افراد گوناگون بدهد. در نتیجه وقتی قرار می‌شود که با شخصی جدید ملاقات کنید یا به محیطی تازه پا بگذارید، دیگر دچار نگرانی و اضطراب نمی‌شوید و کم رویی نمی‌کشید. داشتن دوستان و آشنایانی که با آنها معاشرت می‌کنید، راهی است برای اینکه خجالت و کم رویی را کنار بگذارید و عادی و سالم با دیگران برخورد کنید.

پله‌پله به سمت تغییر پیش بروید

یادتان باشد که تغییر دارای مراحلی است. شما باید خود را به تدریج برای تغییر آماده بسازید. لازم نیست از یک فرد خجالتی سریعا به کسی تبدیل شوید که برای هزار نفر بدون هیچ مشکل و نگرانی سخنرانی می‌کند. با خودتان مهربان باشید و برای خود، تمرینات پله پله آماده کنید. تمریناتی که طی آن می‌توانید به تدریج برای تغییر کردن آماده شوید.
مثلا اگر صحبت کردن در جمع برای‌تان دشوار است، از دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه شروع کنید و برای اعضای خانواده، داستان تعریف کنید، خاطره بگویید و …. . از جایی تغییر کردن را شروع کنید که برای‌تان ساده‌تر است. از همان آغاز به خودتان فشار نیاورید.

نفس عمیق و ورزش کردن را به یاد داشته باشید

به ورزش کردن هم فکر کنید. شاید عجیب به نظر برسد اما با ورزش کردن هم می‌توان کم رویی و کم‌رویی را کنار گذاشت. کسی که ورزش می‌کند روی تنفس خود تسلط خوبی خواهد داشت. تنفس صحیح هم راهی است برای از بین بردن اضطراب و دلهره. در نتیجه، زمانی که کنترل اضطراب و استرس را با تنفس صحیح در دستان خود دارید، کمتر دچار کم رویی و نگرانی خواهید شد.
نکته دیگری هم در این زمینه وجود دارد. زمانی که ورزش می‌کنید، اندام خوبی خواهید داشت و در نتیجه به ظاهر خود مطمئن می‌شوید. کسی که از ظاهر خود راضی است در جمع‌های مختلف، احساس راحتی بیشتری دارد و از احساسات منفی مانند کم رویی تا حد زیادی دور می‌شود.

با ورزش کردن هم می‌توان کم رویی و کم رویی را کنار گذاشت.

جدیت را کنار بگذارید

یکی از دلایل عمده کم رویی کشیدن شما این است که همه چیز را زیاد از حد جدی می‌گیرید. لازم نیست به این فکر کنید که دیگران درباره حرکات و حرف‌های‌تان چه می‌گویند و چه قضاوتی دارند. کمی راحت‌تر باشید و بدانید که آنچه در نظر شما بسیار مهم است و از بابت آن شرمنده می‌شوید، برای دیگران مهم نیست. جدیت را کنار بگذارید و راحت و رها زندگی کنید.
این‌قدر اظهار نظرهای دیگران را که عموما اساس و پایه‌ای دقیق ندارند، جدی نگیرید. اگر سوتی یا گافی می‌دهید، خود را سرزنش نکنید و کم رویی نکشید. مثلا یکی از راه‌هایی که می‌توان در این موارد به کار گرفت، خندیدن به سوتی خود در جمع و همراه شدن با آنهاست. جدی نگیرید. همه سوتی می‌دهند. مطمئنا تنها کسی که خیلی به این موضوع فکر می‌کند، خودتان هستید نه دیگران.

در آخر

اگر کم‌رو هستید و در موقعیت‌های مختلف زندگی‌تان دچار کم رویی می‌شوید باید سریع‌تر آستین‌ها را بالا زده و کاری کنید که کم‎رویی از زندگی‌تان بیرون بروند. این دو عامل، باعث می‌شوند که بسیاری از موقعیت‌های شاد زندگی را در عذاب بگذرانید. رها باشید.
کنترل زندگی‌تان را در ابعاد مختلف به دست بگیرید و به خودتان گوشزد کنید که اگر در دنیای بیرونی به واسطه جنگ، نابرابری، تزویر و هر چیز بد دیگری، امکان زندگی کردن در یک دنیای آزاد خارجی از شما سلب شده است، در درون‌تان نباید اوضاع به شکلی مشابه پیش برود. شما باید در دنیای درونی خودتان، دنیایی آزاد را خلق کنید که محدودیت‌ها، ترس‌ها و احساسات و رفتارهای منفی مانند کم رویی کشیدن به حداقل می‌رسند. فرصت رها زیستن را از خود نگیرید.

کمبود عزت نفس یکی از دلایل خجالتی بودن است. اگر خجالتی هستید، بهتر است برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست