مقالهوبلاگ

کمک به دیگران چه نفعی برای خودمان دارد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

قبل از اینکه حرف از کمک به دیگران را شروع کنم قصد دارم دو داستان متفاوت از دو مرد را برای شما تعریف کنم:

داستان مرد اول

چهارم ابتدایی بودم. در مدرسه مداد سیاهم را گم کردم. وقتی به مادرم گفتم، سخت مرا تنبیه کرد و به من گفت که بیمسئولیت و بیحواس هستم. آن قدر تنبیه مادرم برایم سخت بود که تصمیم گرفتم دیگر هیچ وقت دست خالی به خانه برنگردم و مدادهای دوستانم را بردارم. روز بعد نقشهام را عملی کردم. هر روز یکی دو مداد کش میرفتم تا اینکه تا آخر سال از تمامی دوستانم مداد برداشته بودم. ابتدای کار خیلی با ترس این کار را انجام میدادم، ولی کمکم بر ترسم غلبه کردم و از نقشههای زیادی استفاده کردم تا جایی که مدادها را از دوستانم میدزدیدم و به خودشان میفروختم. بعد از مدتی این کار برایم عادی شد. تصمیم گرفتم کارهای بزرگتر انجام دهم و کارم را تا کل مدرسه و دفتر مدیر مدرسه گسترش دادم. خلاصه آن سال برایم تمرین عملی دزدی حرفهای بود تا اینکه حالا تبدیل به یک سارق حرفهای شدم

داستان مرد دوم

دوم دبستان بودم. روزی از مدرسه آمدم و به مادرم گفتم مداد سیاهم را گم کردم. مادرم گفت:«خوب چه کار کردی بدون مداد؟» گفتم:«از دوستم مداد گرفتم.» مادرم گفت خوبه و پرسید که دوستم از من چیزی نخواست؟ خوراکی یا چیزی؟ گفتم نه. چیزی از من نخواست. مادرم گفت:«پس او اهل کمک به دیگران است، تو در زندگی چقدر کمک به دیگران میکنی؟ گفتم:«چگونه به دیگران کمک کنم؟» مادرم گفت:«دو مداد میخریم، یکی برای خودت و دیگری برای کسی که ممکن است مدادش گم شود. آن مداد را به کسی که مدادش گم میشود میدهی و بعد از پایان درس پس میگیری.» خیلی شادمان شدم و بعد از عملی کردن پیشنهاد مادرم، احساس رضایت خوبی داشتم، آنقدر که در کیفم مدادهای اضافی بیشتری میگذاشتم تا بیشتر کمک به دیگران کنم. با این کار هم درسم خیلی بهتر از قبل شده بود و هم علاقهام به مدرسه چند برابر شده بود. ستاره کلاس شده بودم به گونهای که همه مرا صاحب مدادهای ذخیره میشناختند و همیشه از من کمک میگرفتند. حالا که بزرگ شدهام و از نظر علمی در سطح عالی قرار گرفتهام و تشکیل خانواده دادهام، صاحب بزرگترین جمعیت خیریه شهر هستم.

کمک به دیگران تنها جهان را بهتر نمیکند، بلکه حال خودتان را بهتر میکند.

تحقیقات روانشناسی نشان دادهاند که هرچه قدر بیشتر به دیگران کمک کنید و وقت، انرژی و پول خود را صرف آنها کنید، این انرژی مثبت شما چند برابر به شما برمیگردد و باعث خوشحالی، سلامتی و احساس خوب در شما میشود. در ادامه مورد از مهمترین فواید کمک به دیگران را به شما یادآور میشویم.

کمک به دیگران چه نفعی برای خودمان دارد؟

1- کمک به دیگران به شما کمک میکند بیشتر زندگی کنید

آیا دوست دارید طول عمر خود را افزایش دهید؟  تحقیقات نشان دادهاند که فعالیتهای اجتماعی که بر پایه کمک به همنوعان شکل گرفته است (مانند کار کردن داوطلبانه در یک خیریه، کمک به کودکان کار، مشاوره به افراد در حوزههای مختلف و …) میتوانند سلامتی شما را بهبود ببخشند و در نتیجه این سلامت منجر به افزایش طول عمر شما شود. انجام کارهای داوطلبانه و خیرانه توانایی شما را برای کنترل کردن استرس بالا میبرد و بیماریها را از شما دور میکند. کمک به دیگران افسردگی شما را کاهش میدهد و همزمان احساس رضایت از زندگی را به میزان قابل توجهی در شما افزایش میدهد.

2- کمک به دیگران به خود شما برمیگردد

انگیزه شما از کمک به دیگران نباید این باشد که روزی آنها هم جبران کنند و یا این کمکها سریعا به شما برگردد. چراکه صداقت کار شما را کم میکند و لذت نابی که در کمک و همدردی با دیگران است را در شما میکشد و به جای آن احساسات ناخوشایندی در شما ایجاد میکند. چراکه توقع شما را بالا میبرد و زمانی که توقع شما برآورده نمیشود، شما برافروخته و خشمگین میشوید.

کمکهای انساندوستانه شما به دیگران عموما تاثیرات جانبی شگفتانگیزی دارند.

تاثیراتی که از حد تصور شما خارج است و هرگز نمیتوانید آنها را پیش بینی کنید. خواهید دید که مردم تمایل دارند به شما کمک کنند، چراکه همیشه از شما تصویر یک انسان بشردوست را دیدهاند. هنگام مشکلات درها به روی شما باز خواهد شد. انگار که معجزه اتفاق افتاده باشد.

با اولیت قرار دادن کمک به دیگران، تمام جنبههای مختلف زندگی شما بعد معنایی جدیدی پیدا میکنند. به مرور خواهید دید که این تغییرات معنوی از گوشه و کنار به درون زندگی شما نفوذ میکنند و زندگی شما در مسیر جدیدی قرار خواهد گرفت؛ مسیری شفاف و روشن.

3- کمک به دیگران روابط شما را قویتر میکند

تحقیقات موسسه بینالمللی سلامت نشان دادهاند که هنگامی که شما به دیگران کمک میکنید، انرژیهای مثبت را از سمت خودتان به جهان پیرامونتان منتشر میکنید. شما با اینکار روی اطرافیانتان هم تاثیر مثبت میگذراید. همین باعث میشود دوستیها و روابط شما صمیمیتر، قشنگتر و عمیقتر شود.

4- کمک به دیگران شما را به فردی خوشبین و مثبت اندیش تبدیل میکند

تاثیر مثبت گذاشتن روی کسی نگرش شما به زندگی را تغییر میدهد، بدبینیهای شما را از بین میبرد و نیمۀ پر لیوان را برایتان برجستهتر میکند. روانشناسان میگویند، کمک به دیگران و کارهای بشردوستانه، مود و حال شما را خوب میکند و نهایتا شما را خوشبین ومثبتاندیش خواهد کرد.

5- کمک به دیگران به شما کمک میکند خودتان را از نو بسازید

مهمترین فایدۀ کمک به دیگران این است که شما به خودتان کمک میکنید. اگر شما دچار یک بحران روحی باشید یا به هر دلیلی ناراحت باشید، یک درمان فعال این است که شما بتوانید دوباره خودتان را دوست داشته باشید. بر اساس تحقیقات دانشگاه تگزاس، کارهای خیرانه ارتباط شما را با جامعه و روانشناسی قویتر میکند که بهترین برای مقابله با خلا های منفی روانشناسی است.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست