مقالهوبلاگ

کمبود اعتماد به نفس در خانم ها چه نشانه‌هایی دارد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

کمبود اعتماد به نفس در خانم ها و آقایان می‌تواند تمام زندگی‌شان را تحت‌الشعاع قرار بدهد. این مشکل به دلایل متعدد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و… در میان خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود. آقایان به پشتوانه چندین و چند سال سابقه مردسالاری باعث شده‌اند که هنوز هم مشکلاتی در حیطه اعتماد به نفس برای بانوان وجود داشته باشد. البته نمی‌توان تمام تقصیرها را به گردن مردان انداخت.
در واقع، موضوع از این قرار است که فرهنگ و مسائل وابسته به آن در طول تاریخ با زنان ناملایمت‌هایی داشته‌اند که منجر به کمبود اعتماد به نفس آنها در برخی زمینه‌ها شده است. اگر نگاه کلان را کنار بگذاریم و به نشانه‌هایی بپردازیم که حاکی از کمبود اعتماد به نفس در خانم ها هستند باید به چه مواردی اشاره کنیم؟

اعتماد به نفس در خانم ها ریشه در چه چیزی دارد؟

کمبود اعتماد به نفس خانم ها می‌تواند ناشی از مجموعه عوامل داخلی و خارجی باشد. افسردگی، خشونت‌های خانگی، مشکلات روانی و روحی و روابط نامساعد می‌تواند موجبات کمبود اعتماد به نفس خانم ها را فراهم کند. برای مثال، قرار داشتن در روابط عاطفی نامناسب باعث می‌شود تا زنان احساس کنند که به اندازه کافی دوست‌داشتنی نیستند و اعتمادشان را به ارزش‌های خود در زندگی از دست بدهند. در ادامه به نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس در زنان و راه افزایش اعتماد به نفس می‌پردازیم:

1. نیاز به جلب توجه

زنانی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند مدام در تلاشند تا توجه دیگران را به شکلی به سمت خود جلب کنند. برای مثال، در یک رویداد یا جشن، برای ابراز احساسات‌شان کمی غلو می‌کنند و در جایی که لازم نیست، اشک مي‌ریزند. در محیط کار ایده‌های دیگران را می‌دزدند و به نام خود تمام می‌کنند یا دوست دارند که به شکلی مورد توجه افراد دیگر به ویژه مردان قرار بگیرند. یکی از مشخصه‌هیا اصلی زنان بدون اعتماد به نفس، این است که مدام خود را تغییر می‌دهند. آنها به چیزی که برای‌شان رضایت‌آور است، دست پیدا نمی‌کنند و از همین رو مدام از ظرف و حالتی به ظرف و حالتی دیگر می‌روند.

بیشتر بخوانید: عزت نفس پایین چه اثراتی در دوست‌ یابی دارد؟

2. بدبین بودن

یکی دیگر از نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس خانم ها در این است که نسبت به مسائل مختلف، رویکردهای منفی دارند. آنها نمی‌توانند نسبت به موضوعات مختلف با آزادی و مثبت‌نگری بیاندیشند. در نتیجه مدام به بخش تاریک هر ماجرایی نگاه می‌کنند و به استقبال سیاهی‌ها می‌روند زیرا در دائره‌المعارف آنها خبری از سفیدی و انرژی‌های مثبت نیست. آنها خودشان را قبول ندارند و اعتماد نداشتن به وجود خود باعث می‌شود که مدام در شک، تردید، منفی‌نگری و نگرانی باشند.

کمبود اعتماد به نفس خانم ها ریشه در چه چیزی دارد؟

3. نداشتن انگیزه و در جا زدن

یکی دیگر از نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس در خانم ها ، این است که آرزوهای دور و درازی برای خود تدارک نمی‌بینند. آنها بی سر و صدا درس می‌خوانند، کار می‌کنند، ازدواج می‌کنند و در همان سطحی ابتدایی هر یک از این مراحل باقی می‌مانند و درجا می‌زنند. زنانی با این ویژگی، از تهور کافی برای مدیریت امور زندگی خود برخوردار نیستند. آنها جسارت تغییر و رفتن به مراحل بعدی و بالاتر در زندگی را ندارند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های درمان استرس زنان

4. دنباله‌رو بودن

کمبود اعتماد به نفس در زنان به شکل دنباله‌رو بودن هم خود را نشان می‌دهد. زنانی که این‌طور هستند در خود شهامت کافی برای ابراز نظرات‌شان ندارند و در نتیجه دنباله‌روی نظرات و عقاید دیگران هستند. حتی در انتخاب مقوله ساده‌ای مانند لباس پوشیدن هم نمی‌توانند از خودشان و سلیقه‌ای که دارند، پیروی کنند و مدام نگاه می‌کنند تا ببینند نظر دیگران چیست.

5. تنبلی

از نشانه‌های دیگر کمبود اعتماد به نفس خانم ها می‌توان به تنبلی اشاره کرد. زنانی که در این گروه قرار می‌گیرند، انگیزه و میلی برای ایجاد تغییر در خود ندارند. آنها به ظاهرشان توجه نمی‌کنند و معمولا بسیار ساده و گاهی نامرتب ظاهر می‌شوند. البته نمی‌توان درباره ظاهر آدم‌ها، احکام کلی صادر کرد. برخی از آرایش‌های زیاد هم می‌تواند ناشی از نیاز به جلب توجهی باشد که پیش‌تر به عنوان یکی از نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس عنوان شد.
در هر حال، کمبود اعتماد به نفس در برخی از خانم‌ها به این شکل نمود پیدا می‌کند که زیاد به ظاهر خود نمی‌رسند و در این زمینه تنبل هستند. آنها خود را شایسته و لایق توجه نمی‌بینند و به همین دلیل از کارهایی که موجب می‌شود در اجتماع مقبول‌تر باشند هم استقبال نمی‌کنند. علت این است که از پیش، بازنده در مسیر حرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: نشانه های کمبود اعتماد به نفس را چگونه تشخیص دهیم؟

6. احساس گناه

از نشانه های کمبود اعتماد به نفس در خانم ها می‌توان به احساس گناه هم اشاره کرد. این زنان مدام خود را مقصر می‌دانند و بابت اشتباهاتی که تقصیر آنها نیست یا کارهایی که اصلا انجام‌شان ایراد ندارد از دیگران عذرخواهی می‌کنند.
برای مثال، اگر در یک کنفرانس، نظرشان را مطرح کنند که اتفاقا نظر و ایده بسیار خوبی هم هست، مدام عذرخواهی می‌کنند. در حالی که لزومی به این کار نیست. به طور کلی، معذرت‌خواهی بی‌جا و بدون دلیل چندان کار خوبی نیست و نباید به خاطر تقصیری که متوجه‌تان نیست، عذرخواهی کنید.

از نشانه های کمبود اعتماد به نفس در خانم ها می‌توان به احساس گناه هم اشاره کرد

7. فخرفروشی

یکی دیگر از نشانه های کمبود اعتماد به نفس خانم ها این است که فخر فروشی می‌کنند یا در اصطلاح عامیانه، پُز می‌دهند. افرادی که چنین رفتاری دارند، به خاطر وسایل، ظاهر یا چیزهای سطحی که ارزش‌های عمیق و واقعی ندارند، مدام به دیگران فخر می‌فروشند. علت این است که حفره‌ها و خلأهای درونی خود را پشت نقاب موفقیت‌های پوچ و ظاهری پنهان می‌سازند.

8. انزوا

کسانی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند، منزوی می‌شوند و میل و جرئت آمیختن با جمع‌های مختلف در آنها وجود ندارد. آنها از اینکه از سوی جمع پس زده شوند به شدت می‌هراسند و گاهی فکر می‌کنند به اندازه کافی خوب و شایسته نیستند تا بتوانند با دیگران وارد گفتگو و ارتباط شوند. در نتیجه، خودشان را عقب می‌کشند و انزوا اختیار می‌کنند.

در آخر

کمبود اعتماد به نفس خانم ها می‌تواند به مشکلی جدی در هر جامعه بدل شود. جامعه‌ای که در آن مردان و زنان پا به پای هم از هر نظر مشارکت و فعالیت نداشته باشند، جامعه‌ای بیمار است که شدیدا نیاز به درمان دارد. اگر شما هم ویژگی‌ها و نشانه‌هایی را که عنوان شد در خودتان می‌بینید، بهتر است سریع‌تر دست به تغییر رویه بزنید و برای بهبود احوالات‌تان کاری کنید. مثلا مراجعه به یک مشاور و متخصص خبره می‌تواند در این مواقع مفید باشد.

اگر احساس می‎کنید اعتماد به نفس شما پایین است،خود ساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‎دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

عزت نفس

برچسب‌ها: ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست