فیلموبلاگویدئوهای آموزشی

چگونه سرعت خواندن و یادگیریمان را افزایش دهیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:


دانلود با کیفیت 720          دانلود با کیفیت 480          دانلود با کیفیت 360


خواندن و یادگیری یکی از مشکلات اصلی اغلب کسانی است که در حال تحصیل هستند. دانش آموزان و دانشجویانی که از درس خواندن فراری هستند. از کتاب خواندن خوششان نمی آید و به همین دلیل پیشرفت تحصیلی کمی دارند. برخی دیگر از دانش آموزان و دانشجویان درس می خوانند و برای کتاب خواندن هم زمان زیادی صرف می کنند، اما چیزی یاد نمی گیرند. دلیل این مشکل نداشتن تمرکز بر روی کتاب و مطلبی است که در حال خواندن آن هستند.

چگونه سرعت خواندن را افزایش دهیم؟

برای افزایش سرعت خواندن باید نسبت به کتابی که در حال خواندن آن هستید، علاقمند باشید. متاسفانه یکی از مشکلات اکثر محصلان و دانشجویان انتخاب یک یک رشته است که به آن علاقه ای ندارند. زمانی که کتاب ها را مقابل خود قرار می دهند، به دلیل بی علاقه بودن نسبت به مطالب، کند پیش می روند. پس اولین نکته برای افزایش سرعت خواندن انتخاب رشته مناسب است. کتاب های مورد علاقه با سرعت بیشتری خوانده می شوند.

کتاب های رمان شروع خوبی برای تمرین تندخوانی هستند. به دلیل داستانی بودن محتوای این نوع کتاب ها، خواننده کنجکاوی بیشتری برای یادگیری مطلب دارد. همین عامل انگیزه ای برای خواندن مطالب می شود. اما در کتاب های آموزشی و درسی به دلیل اینکه مطالب گاهی حالت خشک پیدا می کنند، فرد انگیزه ای برای خواندن ندارد. در نتیجه ممکن است یک مطلب را چندین مرتبه بخواند و یا در بین مطالعه تمرکز نداشته باشد.

چگونه سرعت خواندن و یادگیریمان را افزایش دهیم؟

کنار گذاشتن عوامل حواسپرتی

زمانی که در حال مطالعه هستید، عوامل زیادی باعث حواسپرتی می شود. برای از بین بردن حواسپرتی باید هر چیزی را که باعث حواسپرتی می شود، کنار بگذارید. برای مثال اگر تزئینات اتاق باعث می شود تا حواستان پرت شود، بهتر است آنها را کنار بگذارید. در یک اتاق ساده و بدون تزئینات مطالعه کنید.

روی مطلب متمرکز شوید. با این روش هر جمله ای که می خوانید پیام جمله در ذهن می رود و برای جمله بعدی کنجکاو می شوید. برای مثال مطلبی در مورد نحوه رویش گیاهان می خوانید، ابتدا قبل از شروع به خواندن عنوان مطلب را در ذهن حلاجی کنید. براستی نحوه رویش گیاهان به چه صورت است؟ گیاهان را در ذهن خود تجسم کنید تا نسبت به رویش آنها کنجکاو شوید. برگ گیاه، ریشه و شکل کلی یک گیاه که بخوبی آن را می شناسید در ذهن خود مجسم کنید، و بعد هر جمله را به آن نسبت دهید.

با این تکنیک در ابتدا سرعت خواندن کم است. اما یادگیری افزایش می یابد. فراموش نکنید که تندخوانی باید با یادگیری همراه باشد. در غیر اینصورت زمان خود را به هدر داده اید. به فکر تمام کردن کتاب نباشید. بلکه در ابتدا به این فکر کنید که مطلب را یاد بگیرید. برای یادگیری باید ذهن روی مطلب متمرکز شود و بتوانید برای جملات آن تصویرسازی کنید.

با این تکنیک ابتدا یادگیری افزایش می یابد و به دنبال آن کنجکاوی برای ادامه مطلب بیشتر می شود و هر چه پیش تر می روید، برای خواندن مطلب بیشتر راغب تر می شوید.

ادامه این مطالب را در کلیپ انگیزشی دنبال کنید. همچنین در صورتی که تمایل دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم بخش اول، دوم و سوم نوشته چگونه سریعتر بخوانیم؟ ۹ مرحله برای ایجاد مهارت تند خوانی را مطالعه کنید.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست