پادکست موفقیتوبلاگ

چگونه در زندگی خودمان برنده باشیم؟ قدم سوم مسئولیت پذیری

اشتراک گذاری این مطالب در:

مسئولیت پذیری به چه معناست؟

مسئولیت پذیری یعنی شما نسبت به زندگی و آینده خود حس مسئولیت داشته باشید. بزرگترین مفهوم این عبارت به خود شما بر می گردد. اینکه شما چقدر برای آینده شغلی، زناشویی، کاری و … خود احترام و ارزش قائل هستید. براستی شما در طی هفته چند ساعت را برای دست یافتن به هدف های خود در آینده صرف می کنید؟ آیا برای شما آینده مهم است؟ آیا می خواهید آینده درخشان داشته باشید و در رفاه زندگی کنید؟

البته این خواسته برای همه افراد هست و بدون شک همه می خواهند آینده خوب و موفق داشته باشند. اما کسانی را می توان مسئولیت پذیر دانست که برای هدف های خود تلاش کنند. افرادی که به طور مداوم دیگران را مسئول بدبختی خود می دانند، مسئولیت پذیر نیست.

مسئولیت پذیری در محیط شغلی و خانواده

مسئولیت پذیری در محیط شغلی و خانواده

مسئولیت پذیری افراد از همان محیطی که در آن زندگی می کنند، قابل درک است. فردی که نسبت به کاری که به او محول شده است، توجهی ندارد و سهل انگاری می کند، مسئولیت پذیر نیست. ممکن است مدیر شرکت پس از مشاهده چندین بار سهل انگاری و به خطر انداختن شرکت او را اخراج کند. در این صورت آیا این فرد می تواند مدیر شرکت را مسئول بیکار شدن خود بداند؟

در جامعه ای که افراد بی مسئولیت رشد می کنند، نباید انتظار پیشرفت داشت. زیرا این افراد منتظرند تا یک نفر از در وارد شود و همه چیز را به آنها بدهد. در خوشبینانه ترین حالت، افرادی که مسئولیت پذیری ندارند، برای هدف مورد نظر خود وارد مسیر می شوند اما از دل و جان کار و تلاش نمی کنند. اگر خطایی از آنها سربزند، به جای سرزنش خود، دیگران را مسئول می دانند.

مزیت های مسئولیت پذیری

یکی از مهمترین مزیت های مسئولیت پذیری این که افراد از دیگران توقعی برای پیشبرد کارهایشان ندارند. این افراد از استقلال شخصیتی برخوردار هستند و اگر چه به صورت تیمی هم می توانند با دیگران همفکری و تعامل کنند، اما وابستگی زیادی به آنها ندارند.

اگر در جامعه تعداد این افراد زیاد شود، دیگر کسی منتظر استخدام های دولتی، استخدام بر اساس رابطه و رانتخواری و …. نمی ماند. هر کس بر مبنای استعدادها و توانایی هایی که دارد، تلاش می کند تا به هدف های خود دست پیدا کند.

چطور مسئولیت پذیری را در خود تقویت کنیم؟

برای تقویت روحیه مسئولیت پذیری در خود ابتدا باید متذکر شویم که هیچ کس به اندازه شخص خودتان در رسیدن به هدف ها تاثیرگذار نیست. دلسوزترین آدم برای ما، خودِ خودمان هستیم. در مورد دیگران هم این قانون صدق می کند. دلسوزترین آدم برای دیگران، خودشان هستند. با این حساب نباید انتظار داشته باشیم دیگران به اندازه خودمان کاری را برایمان برعهده بگیرند.

توقعات بیش از حد علاوه بر اینکه باعث تنبلی می شود، دلخوری و کینه توزی و گوشه گیری و تنها شدن را هم به دنبال دارد. زیرا وقتی دیگران نتوانند توقعات نابجای ما را برآورده سازند، مورد نفرت قرار می گیرند.

در این پادکست موفقیت موضوع مسئولیت پذیری شرح داده شده است.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست