انگیزشیمقالهوبلاگ

7 پیشنهاد جذاب برای بهتر گذراندن تابستان

اشتراک گذاری این مطالب در:

اگر چه فصل تابستان برای استراحت در نظر گرفته شده است، اما این استراحت به معنای خوابیدن و بطالت وقت نیست. بلکه به معنای آزادی فرد برای انتخاب فعالیت ها برای بهتر گذراندن تابستان است. در این فصل کودکان، نوجوانان و برخی از جوانان و نیز گروهی از مشاغل از جمله فرهنگیان فارغ از مشغله تحصیلی و کاری، مختارند تا سه ماه را برای خود داشته باشند. حال می توانند این سه ماه را در منزل بمانند و به هیچ کاری دست نزنند که در انتها چیزی جز زمان از دست رفته نصیب آنها نمی شوند.

7 پیشنهاد جذاب برای بهتر گذراندن تابستان

افرادی که با تدبیر برنامه ریزی می کنند و تمامی روزهای فصل تابستان را مطابق با برنامه خود پیش می روند، نه تنها تابستان شاد و مهیجی را پشت سر می گذارند، بلکه در پایان فصل هم به مهارت ها و دستاوردهای مطلوبی می رسند. برای بهتر گذراندن تابستان می توانید از راهکارهایی که در ادامه به آنها می پردازیم، پیروی کنید.

1-سفر برای بهتر گذراندن تابستان

یکی بهترین راهکاری بهتر گذراندن تابستان مسافرت کردن است. سفر نه تنها باعث تغییر روحیه شما می شود، بلکه بر تجربیات، دانسته ها و دانش شما می افزاید. افرادی که به سفر علاقه زیادی دارند، اغلب شاد و پرهیجان هستند. برای سفر در فصل تابستان دلایل زیادی وجود دارد. سفر به یک منطقه ییلاقی برای فرار از گرمای آزار دهنده تابستان، سفر به یک مکان تفریحی و توریستی، سفر برای بازدید از آثار باستانی و آنچه مربوط به گذشته است، سفر به شهرهای دیگر برای دیدار با دوستان و اقوام و …. از جمله دلایلی است که می تواند شما را برای مسافرت در فصل تابستان مجاب کند.

اگر هزینه سفر برای شما زیاد باشد، مجبور نیستید شهرهای دورتر و گرانقیمت را به عنوان مقصد انتخاب کنید. حتی اگر یک شهر نزدیک و ارزان قیمت را هم برای سفر خود انتخاب کنید، برای بهتر گذراندن تابستان موثر واقع می شود. حتی رفتن به یک روستای کوچک هم می تواند بر اطلاعات و دانسته های شما بیفزاید. حال اگر طبیعت این روستا بکر و دست نخورده باشد، روحیه تان تلطیف می شود و حس تازگی و طراوات را در شما بر می انگیزد.

2- شرکت در کلاس های تابستانی

یکی دیگر از راه های بهتر گذراندن تابستان شرکت در کلاس های تابستانی است تا بتوانید از این راه مهارت کسب کنید. بی شک هر کس در کنار شغل و راه امرار معاش خود به یک کار هنری و مهارت عمومی علاقه زیادی دارد. برخی از افراد به هنرهایی از جمله مجسمه سازی، نقاشی، گلدوزی، خیاطی، خطاطی، نویسندگی، منبت کاری و …. علاقه زیادی دارند. این کارها فارغ از جنبه مالی و اقتصادی که به همراه دارند، روحیه افراد را هم تغییر می دهند. چرا که پرداختن به کارهای مورد علاقه باعث ایجاد شور و شوق بیشتر در افراد می شود.

برای مثال پزشکی که در کنار تخصص خود به خطاطی علاقه زیادی دارد. حرفه پزشکی می تواند به تنهایی منبع درآمد مالی او باشد، اما از نظر حس درونی او را راضی نمی کند. در حالی که یک ساعت خطاطی در روز تاثیر زیادی بر روی روحیه او دارد و باعث موفقیت بیشتر در کارش هم می شود. بنابراین براحتی از کنار اوقات فراغت عبور نکنید و سعی کنید تا آنجا که ممکن است برای بهتر گذراندن تابستان در کلاس های آموزشی مورد علاقه خود شرکت و مهارت کسب کنید.

3- ورزش را فراموش نکنید

از دیگر راهکارها برای بهتر گذراندن تابستان ورزش است که آن را باید در برنامه خود بگنجانید. ممکن است در طی سال فرصت ورزش کردن را پیدا نکنید. از سوی دیگر تا زمانی که در کاری مهارت کافی نداشته باشید علاقه و انگیزه ای هم برای ادامه نخواهید داشت. در طی سال کاری یا تحصیلی فرصتی برای کسب یک مهارت ورزشی را نخواهید داشت. در حالی که در فصل تابستان زمان کافی برای آموختن یک رشته ورزشی در اختیار شماست. سعی کنید در این فصل با شرکت در کلاس های ورزشی مورد علاقه یک رشته را انتخاب کنید.

اگر فصل تابستان را به آموختن اختصاص دهید بعد از اتمام این فصل، به دلیل شور و اشتیاقی که در شما ایجاد شده است، باز هم خواهان ادامه ورزش خواهید بود. همانطور که می دانید ورزش یکی از اساسی ترین فعالیت هایی است که باید در طی روز حداقل به مدت یک ساعت انجام دهید. حال اگر در یک رشته ورزشی مهارت پیدا کنید، انگیزه زیادی برای ادامه آن در کل سال پیدا می کنید و این می تواند زندگی شما را دگرگون کند.

4-تماشای فیلم در برنامه تابستان

از دیگر راهکارهایی که برای بهتر گذراندن تابستان پیشنهاد می دهیم، تماشای فیلم است. فیلم نه تنها شما را از سر رفتن حوصله و مشغول شدن به کارهای نامعقول باز می دارد، بلکه نتایج مطلوبی را هم به همراه دارد. البته انتخاب فیلم باید بر حسب شرایط سنی، جنسیت و علاقه افراد صورت بگیرد. برای مثال یک دختر نوجوان اغلب به فیلم های اکشن و جنایی علاقه زیادی ندارد. ضمن اینکه فیلم هایی با این ژانر تاثیرات سوءیی بر رفتارها و عواطف او بر جا می گذارد. همینطور یک فیلم ترسناک انتخاب مناسبی برای کودکان نیست و نه تنها باعث ارتقا دانش و آموخته های آنان نمی شود، بلکه تخریب ذهن و افکار آنها را هم در پی دارد. بهتر است ابتدا در انتخاب نوع فیلم براساس محتوا دقت زیادی را به خرج دهید.

هسته مرکزی فیلم شامل یک داستان است که نتیجه گیری آن می تواند به عنوان یک درس و تجربه بزرگ در اختیار بیننده قرار بگیرد. از سوی دیگر در حین فیلم اتفاقاتی رخ می دهد و بین شخصیت های فیلم دیالوگ هایی رد و بدل می شود که تاثیر زیادی بر مخاطب دارد. حال اگر می خواهید با صرف کمترین هزینه تجربیات جدیدی را کسب کنید، بهتر است از تماشای فیلم غافل نشوید. البته فراموش نکنید که فیلم باید متناسب با روحیات و سن شما باشد!

5- در فصل تابستان کتاب بخوانید

و اما اگر قرار باشد بهترین پیشنهاد خود را برای بهتر گذراندن تابستان ارائه دهیم، کتاب خواندن است. بهترین دوست و رفیق شما در تنهایی و اوقات فراغت باز کردن یک کتاب و خواندن مطالب و محتوای آن است. کتاب ها باید بر حسب علاقه افراد انتخاب شوند. همچنین سن افراد در انتخاب موضوع و محتوای کتاب نقش زیادی دارد. به عنوان مثال برای کودکان و نوجوانان خواندن رمان های عاشقانه توصیه نمی شود. زیرا این گروه سنی وارد مباحث عاطفی و احساسی نشده اند و خواندن این نوع کتاب ها برای آن ها زود است و می تواند تاثیرات مخربی بر روی شخصیت آنها بگذارد و یا باعث بیدار شدن زودهنگام عواطف آنها شود.

کتاب را باید با توجه به علاقه خود انتخاب کنید. در عین حال والدین نباید فرزندان را برای انتخاب نوع کتاب ملزم کنند. بلکه باید آنها را راهنمایی کنند تا بهترین کتاب را متناسب با علاقه و سن خود انتخاب کنند. در این مورد کتاب ها به چندین دسته رمان، ادبی، فلسفی، تاریخی، جامعه شناسی، علمی و …. تقسیم می شوند. افراد کتابخوان به دلیل غرق شدن در کتاب و همزاد پنداری با شخصیت ها و محتوای کتاب از پرداختن به پدیده های بیهوده غافل می شوند.و به جای اینکه وقت خود را صرف مسائل و موضوعات عبث و واهی کنند، وارد عرصه و دانش اندوزی می شوند که تاثیر زیادی بر شکل گیری شخصیت آن ها در آینده دارد. اگر فرصت و امکانات زیادی برای خرید کتاب های مورد علاقه خود ندارید با تهیه یک تبلت یا کتابخوان می توانید کتاب های مورد علاقه خود را به صورت فایل PDF تهیه و بصورت الکترونیکی مطالعه کنید. البته در مورد کودکان باید مراقب بینایی آنها هم باشید.

6- صحبت با خانواده

پیشنهاد ما برای بهتر گذراندن تابستان تنها در کارهای آموزشی، هنری، ورزشی و …. خلاصه نمی شود. بلکه باید مدت زمانی را هم برای گذراندن وقت در کنار خانواده صرف کنید. فرزندان در سنین کودکی و نوجوانی به محبت والدین نیاز دارند. همچنین رابطه میان فرزندان با یکدیگر باید از سنین کودکی مستحکم شود. برای این کار لازم است تا زمان زیادی را در کنار یکدیگر بگذرانند. ایجاد پیوند عاطفی میان فرزندان از سوی والدین صورت می گیرد.

والدین باید پای صحبت های فرزندان خود بنشینند و زمانی را صرف مشاوره دادن و یا کمک به مشکلات آنها کنند. این نکته ای است که اغلب خانواده ها آن را فراموش می کنند. در فصل تابستان که فرصت بیشتری در اختیار خانواده ها قرار می گیرد، باید با دقت نظر بیشتری حرفهای فرزندان را بشنوند. به آنها راهکار ارائه دهند و یا اگر لازم باشد کمکشان کنند.

7- مهارت پروری در منزل

شاید برای همه خانواده ها امکان پذیر نباشد تا فرزندان خود را در کلاس های آموزشی ثبت نام کنند. برای همین می توان از تکنیک مهارت پروری در منزل پیروی کرد. در این روش والدین خود دارای یک مهارت و تخصص هستند که ممکن است فرزندان هم به آن علاقه زیادی داشته باشند.

برای مثال مادری که در زمینه نقاشی دستی دارد، در عین حال فرزند او هم به این کار علاقمند است، می تواند در منزل به او آموزش دهد و به فرزند خود کمک کند تا در منزل نقاشی را ادامه دهد. البته باید توجه کنید که عمل کردن بیش از آموزش بر روی یادگیری فرزندان تاثیر دارد. بنابراین برای بهتر گذراندن تابستان بهتر است به مهارت پروری در منزل هم توجه ویژه داشته باشید.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست