مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

پدر شما کدام است؟ پدر پولدار، پدر بی پول ؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

خب…شاید تا بحال نمی‌دانستید…اما دیگر علم بهتر از ثروت نیست، حتی ثروت نیز بالاتر از علم نیست. چه اتفاقی افتاده است؟ اکنون در زمانه‌ ای هستیم که علم و ثروت در یک راستا قرار گرفته اند.

رابرت کیوساکی میلیاردر ژاپنی معتقد است آموزش هایی که در گذشته وجود داشته دیگر جوابگوی نیازهای پیچیده امروز نیست. او به جوانان توصیه می‌کند که کارآفرین باشند اما کدام ما در کودکی آموخته ایم خوشبین و ریسک پذیر باشیم تا بتوانیم کارآفرین شویم؟

آیا زمانی که برای اولین بار گفته بودیم «از عهده من برنمی‌آید» کسی به ما گفت بود درستش این است که بگویی «چگونه می‌توانم از عهده آن برآیم»؟

آیا وقتی آرزویمان این بود که “درس بخوانیم تا در شرکت بزرگی استخدام شویم” کسی به ما آموخته بود که «درس بخوانیم تا شرکت بزرگی بخریم»؟ . در ادامه با خودساخته همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

پدر شما کدام است؟ پدر پولدار، پدر بی پول ؟

رابرت کیوساکی میلیاردر ژاپنی، در کتاب پدر پولدار، پدر بی پول مهمترین درس ثروتمند شدن را به ما می‌آموزد:

برای پول کار نکنید، بگذارید پول برایتان کار کند.

 ثروتمندان ترتیبی می‌دهند تا پول برایشان کار کند در حالی که فقرا و طبقه میانی جامعه برای پول کار می‌کنند. اینگونه است که الگوی زندگیشان شکل می‌گیرد. الگوی از خواب برخاستن، رفتن به سر کار پرداختن صورتحساب‌ها و تکرار برخاستن، به سر کار رفتن و …

از آن پس تنها احساس ترس و طمع است که زندگی آنها را هدایت می‌کند. تمام آنچه که کتاب “پدر پولدار، پدر بی‌پول ” تلاش می‌کند به ما بیاموزد این است که اگر در سایه احساسات به بالاترین سطح درآمد هم برسیم همچنان برده هستیم. برده ای با دستمزد بالا.

بیشتر بخوانید : درس های ثروت سازی از کتاب پدر پولدار، پدر بی پول

چگونه از الگوی ملال انگیز زندگی رها شویم؟

دلیل اصلی فقر، ترس و نادانی است. نه اقتصاد، دولت، یا ثروتمندان. ترس درونی و نادانی انسان را در دام اسیر می‌کند. از همین رو زندگی انسان دست و پا زدنی است میان نادانی و آگاهی. هنگامی که انسان دست از خودشناسی بردارد، به نادانی میدان داده است. بسیاری از مردم به ثروت نمی‌رسند زیرا تنها به دنبال پول و ایمنی هستند.

رابرت کیوساکی در کتاب پدر پولدار، پدر بی پول به ما می‌گوید که چقدر عجیب است که می‌بینیم مردم سخت به پولشان توجه می‌کنند ولی به پرورش خود نمی‌پردازند. اگر انسان انعطاف پذیر و آگاه بارآید ثروتش پیوسته رو به رشد خواهد بود. ولی اگر پول را حلال مشکلات خود بداند نشانه این است که هنوز هوش مالی او کال نیست و ثروت او بدون هوشمندی مالی به سرعت از بین می‌رود.

کتاب ” پدر پولدار، پدر بی پول ” میگوید که چرا باید هوشمندی مالی خود را افزایش دهید. زیرا تنها در این صورت خواهید فهمید که شانس آفریدنی است. همانگونه که پول آفریدنی است. بسیاری از مردم تنها یک راه می‌شناسند: سخت کار کردن، پس انداز و وام گرفتن. به جای اینکه به سختکوشی بپردازید، هوشمندی مالی کسب کنید.

هوشمندی مالی حاصل چهار عامل زیر است:

  • الف) آشنایی با حسابداری : کیوساکی این آگاهی را همان باسوادی مالی می‌داند. هر چه بیشتر پول داشته باشید، حساب و کتابش باید روشنتر باشد.
  • ب) روش های سرمایه گذاری : سرمایه گذاری یعنی بدانید چگونه پول را مجبور کنید پول دربیاورد.
  • ج) بازاریابی : دانش شناخت عرضه و تقاضا. آیا سرمایه گذاری در این بازار درست است یا نادرست؟
  • د) آگاهی از قوانین : اگر فردی از قوانین مالیات و امتیازهای داشتن شرکت آگاه باشد و دیگری نه، تفاوت حرکت و پیشرفت این دو مانند راه رفتن و پرواز کردن خواهد بود.

بیشتر بخوانید: برشی از کتاب پدر پولدار، پدر بی پول : تفاوت سرمایه گذاران با مردم عادی

مقدار پول به دست آمده اهمیت ندارد، بلکه آنچه باقی می‌ماند مهم است

پدر بی پول به ما می‌گوید که باید به دانشگاه برویم و کتاب بخوانیم. اما پدر پولدار می‌گوید اگر می‌خواهی پولدار شوی باید دانش مالی بیاموزی. تعریف ثروتمندی را باید از چشم دارنده ثروت نگریست. ممکن است انسان از دید خودش هیچگاه ثروتمند جلوه نکند.

بابای پولدار به ما یادآوری می‌کند که :

  • ثروتمندان دارایی می‌خرند.
  • فقرا تنها هزینه به بار می‌آورند.
  • طبقه متوسط جامعه بدهی هایی می‌خرد که گمان می‌کند دارایی است.
  • قدم اول برای ثروتمند شدن، تشخیص تفاوت دارایی از بدهی است. قدم دوم خرید دارایی است.

اکنون دارایی نیرومند ما، مغز ماست. اگر آن را به درستی پرورش دهیم می‌تواند دنیایی از ثروت بیافریند. اما اگر پرورش نیابد می‌تواند آنچنان فقری فراهم آورد که تا چند نسل در خانواده ادامه یابد.

به کسب و کار خود بیندیشید

بسیاری از مردم در پایان روز، چیزی از خود ندارند. برای اینکه در زمینه مالی بی نیاز شوید باید برای خود کسب و کاری بوجود آورید. ثروتمندان به دارایی های خود می‌نگرند در حالی که دیگران به انتظار صورتحساب ها نشسته اند. کاری که بسیاری از ما انجام می‌دهیم همین است. بی خیال به خیابان می‌زنیم و با کارتهای اعتباری کالاهای لوکس و تجملی می‌خریم. سپس مجبور می‌شویم زیر فشار مالی آنها را زیر قیمت واقعی بفروشیم.

کسانی که کسب و کار خود را راه می‌اندازند و با سرمایه گذاری های سنجیده دارایی های خود را افزایش می‌دهند ثروتمند می‌شوند و این ثروت پاداش زمانهایی است که به یادگیری دانش مالی اختصاص داده بودند.

بیشتر بخوانید: چگونه به یک فرد موفق تبدیل شویم ؟

شما می خواهید کدام باشید؟ پدر پولدار، پدر بی پول ؟

حتی ممکن است به رغم درس خواندن و کسب هوشمندی مالی همچنان در راه رسیدن به استقلال مالی با مانع روبرو شویم. دلایل آن میتواند بسیار باشد:

  • ترس
  • بدبینی
  • تنبلی
  • عادت های نادرست
  • غرور

رابرت کیوساکی در  پدر پولدار، پدربی پول عنوان می‌کند که هر انسانی در درون خود از یک نبوغ مالی برخوردار است. اما مشکل این است که این بلوغ مالی به خواب رفته است زیرا همیشه به ما آموخته اند که پول سرچشمه همه بدی‌ها است. تشویق شده ایم تا خوب درس بخوانیم، شغل درازمدتی بگیریم و برای پول درآوردن کار کنیم. اما رابرت کیوساکی به ما راه موفقیت را می‌آموزد، راه موفقیت این است که چگونه پول را مجبور کنیم تا خودش کار کرده و به ما خدمت کند.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست