پادکست موفقیتوبلاگ

پادکست آموزشی خطای شناختی(7) : تله‌ی سراب خوشبختی

اشتراک گذاری این مطالب در:

 در پادکست سراب خوشبختی موفقیت می خواهیم در مورد یکی دیگر از خطاهای شناختی به نام سراب خوشبختی صحبت کنیم. تله سراب خوشبختی زمانی رخ می دهد که خوشبختی های موقتی را تجربه می کنیم. خطای سراب خوشبختی را می توان پیش بینی احساسی هم نامگذاری کرد. به این معنا که ما براورد درستی نسبت به احساساتمان نداریم. تصور می کنیم اگر فلان ماشین یا خانه را خریداری کنیم، حتما خوشبخت می شویم.

قطعا شما هم در زندگی خود این خطای شناختی سراب خوشبختی را به وفور تجربه کرده اید. زمانی که برای یک محصول پول زیادی را پرداخت می کنید. اما پس از مدتی برایتان عادی می شود. احساسات فروکش می کند و حتی از میزان شور و شوق شما برای آن محصول کاسته می شود. جوانانی که در جویای کار هستند و تمام تلاش خود را می کنند تا شغل مناسبشان را بدست آورند. اما همین که در آن شغل مشغول کار شدند، از میزان اشتیاق آنها کاسته می شود.

پادکست موفقیت – تاثیرات خطای تله سراب خوشبختی

تاثیرات خطای تله سراب خوشبختی

تله سراب خوشبختی باعث می شود ما تصمیمات اشتباه در زندگی بگیریم. اینکه فکر کنیم با گرفتن فلان مدرک می توانیم یک شرکت راه اندازی کنیم و ثروتمند شویم. اما حتی اگر مدرک را دریافت و شرکت را راه اندازی کنیم و ثروتمند هم شویم، باز به آن خوشبختی که قبل تر در ذهن داشتیم نمی رسیم. دلیل این موضوع خطای تله سراب خوشبختی است که در مورد آینده پیش بینی منطقی نداشته ایم.

زمانی که برای خوشبختی در آینده براساس احساسات تصمیم گیری کنیم، نتیجه آن خوشی های آنی و زودگذر می شود. برای مثال جوانهایی که براساس احساسات غلیان شده تصمیم به ازدواج می گیرند و تصور می کنند انتخابشان برتر است و به خوشبختی می رسند. اما همین جوان ها زمانی که ازدواج می کنند و زیر یک سقف می روند، متوجه می شوند تصمیم درستی نگرفته اند و انتخابشان اشتباه بوده است.

در اینجا آنها به تله سراب خوشبختی گرفتار شده اند. پیش بینی احساسی از آینده و ازدواج باعث می شود تا اغلب جوانها قادر به تصمیم گیری و انتخاب درست و مناسبشان نباشند.

 دلیل خطای سراب خوشبختی

زمانی که ما نتوانیم خوشبختی آینده را بدرستی پیش بینی کنیم، به خطای سراب خوشبختی مبتلا می شویم. بسیاری از ما در تعریف خوشبختی دچار اشتباه می شویم. خوشبختی را براساس آنچه از ظاهر زندگی دیگران مشاهده می کنیم، تعریف می کنیم. مثلا اگر دوست ما یک خودرو گرانقیمت خرید و ظاهراً از آن راضی بود، فکر می کنیم ما هم اگر همین خودرو را خریداری کنیم قطعا به خوشبختی می رسیم. در حالی خوشبختی به معنای حس خوب داشتن است.

احساسات خوب داشتن یا به اصطلاح عامیانه دلخوشی ها به تناسب شرایط متفاوت است. نمی توان دلخوشی ها را برای همه افراد یکی دانست. پس برآورد خوشبختی براساس آنچه دیگران دارند، یک پیش بینی احساسی است که ما را گرفتار خطای شناختی می کند.

برای اطلاع از ادامه این مطلب پادکست موفقیت زیر را گوش دهید..


برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست