محصولات آموزشیمقالهموفقیت در روابطوبلاگ

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم ؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم ؟ شاید شما هم کسانی را در اطراف یا آشنایان خود با عنوان خودشیفته می‌شناسید. این ویژگی در همه ما در سطوح مختلفی وجود دارد. در برخی از افراد نیز تا از نزدیک با آنها معاشرت نکنید، دیده و شناخته نمی‌شود. اگر این افراد، رابطه نزدیکی با شما داشته باشند مثلا خواهر، برادر یا همسر شما باشند یا در محیط کارتان به عنوان همکار و رئیس حضور داشته باشند، کارتان بسیار سخت و دشوار خواهد شد و باید حتما مواجهه با افراد خودشیفته را بدانید و بلد باشید. واقعیت این است که اگر چه خودشیفتگی، ویژگی خوبی نیست و در سطوح حادتر به نوعی بیماری در طبقه‌بندی‌های روانشناسان بدل می‌شود اما اگر مواجهه با افراد خودشیفته را بدانید، تا حد زیادی می‌توانید، ارتباط خود را با چنین افرادی مدیریت کنید.

باید قبول کرد که هر کس خوبی‌ها و بدی‌ها را در کنار هم دارد. پس به خاطر نقصی که در رفتار و برخورد افراد می‌بینید، نباید آنها را به طور کلی حذف کنید. بلکه راه منطقی و درست، شناخت نوع برخورد با افراد است. اگر شیوه مواجهه با افراد خودشیفته را بدانید، آسایش بیشتری را در روابط خود با آنها تجربه خواهید کرد. ضمن اینکه از خوبی‌های آنها نیز بهتر و بیشتر باخبر می‌شوید و روابطی مؤثر با آنها برقرار می‌کنید. در ادامه با خودساخته همراه باشید.

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

ما در زندگی با افراد مختلفی رو به رو می‌شویم. هر کس ویژگی‌هایی دارد. برخی از ویژگی‌ها مثبت و دوست‌داشتنی هستند و برخی دیگر آزاردهنده. این موضوع کاملا طبیعی است. حتی خود شما دوست عزیزی که در حال مطالعه این سطور هستی نیز دارای ویژگی‌های خوب و بد به صورت توأم و هم‌زمان هستید. پس بهتر است به جای اینکه با مشاهده رفتارهای نامناسب در دیگران دست به حذف آنها از دایره روابط‌مان بزنیم، روش مدیریت رابطه را بیاموزیم. مواجهه با افراد خودشیفته نیز از جمله مهارت‌های آموختنی است که کمک می‌کند، ویژگی‌های خوب دیگری را که در فرد خودشیفته وجود دارد، ببینیم. افراد خودشیفته هم می‌توانند دوست داشتنی باشند، جذابیت داشته باشند و حتی دوست ما بشوند. فقط باید بدانیم که روش مواجهه با آنها چیست. در ادامه درباره روش‌های مواجهه با افراد خودشیفته بیشتر خواهیم گفت:

۱در تعریف ویژگی‌های افراد خودشیفته دقیق باشید

قبلا هم ذکر شد که همه ما تا حدودی تمایل به خودخواهی و خودشیفتگی داریم اما نباید از عنوان خودشیفته برای هر رفتاری که کمی خودخواهی چاشنی آن است، استفاده کرد. واقعیت این است که افراد خودشیفته کسانی هستند که بیش از حد طالب توجه و تحسین دیگرانند. این افراد فکر می‌کنند که از سایرین برتر هستند به همین خاطر گاهی دست به تحقیر دیگران می‌زنند تا خود را برتر جلوه بدهند و از نظر درونی ارضا بشوند. میل این افراد معاشرت با کسانی است که هیچ‌گاه از حق خود دفاع نمی‌کنند زیرا آنها جرئت و توان مقابله با چنین افرادی را ندارند. پس در مواجهه با افراد خودشیفته یادتان باشد که محکم و شجاع باشید و برخوردی قاطعانه از خود بروز بدهید. آنها از نقد شدن متنفرند ولی این موضوع نباید شما را بترساند و باعث بشود که بیهوده در مقابل فرد خودشیفته، کوتاه بیایید.

بیشتر بخوانید: درمان خودشیفتگی ؛ گاهی کمتر قربان‌صدقه خودتان بروید

۲در مواجهه با افراد خودشیفته، حد و مرز تعیین کنید

در مواجهه با افراد خودشیفته برای خود، حد و مرزی تعیین کنید.

اجازه ندهید که آنها اختیار همه چیز را به دست بگیرند و در هر کاری، توجه را معطوف به خود کنند. برای اینکه بتوانید، حدو مرزی مشخص در رابطه خود داشته باشید، باید به آنها اعلام کنید که از چه کارهایی خوش‌تان نمی‌آید و نسبت به رفتارهای خودخواهانه آنها اعلام ناراحتی کنید. در واقع بهتر است در رابطه خود با چنین فردی، فهرستی از بایدها و نبایدها تعیین کنید و او را در جریان بگذارید. همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، با شناخت درست شیوه برخورد با افراد خودشیفته می‌توانید، رابطه را بهره‌ور کنید. مثلا این دسته از افراد تمایل زیادی به دیده شدن در جمع دارند. بنابراین اگر با چنین فردی هم‌گروه هستید، به سادگی می‌توانید از این ویژگی‌ آنها استفاده کرده و نوعی تقسیم کار صورت بدهید. مثلا، قسمت ارائه کار برای جمع را به آنها بسپارید یا از این افراد به عنوان سخنگو کمک بگیرید. تعیین حد و مرزهایی مشخص در رابطه به شما کمک می‌کند تا آسیب نبینید.

۳به فرد خودشیفته درباره عواقب رفتارش هشدار بدهید

اگر مواجهه با افراد خودشیفته را تجربه کرده باشید حتما می‌دانید که کنترل این افراد در بحث بسیار دشوار است. اما به خاطر اینکه آنها فریاد می‌زنند یا توهین می‌کنند، هرگز بحث را به نفع‌شان پایان ندهید. هر چقدر بیشتر به رفتارهای نا به جای آنها بها بدهید، اشتباه بزرگتری در قبال خود و دیگران صورت داده‌اید. پس در مقابل توهین‌ها یا رفتارهای چنین افرادی سکوت نکنید و به آنها گوشزد کنید که اگر چنین واکنش‌ها و رفتارهایی را ادامه بدهد، چه عواقبی در رابطه‌تان با او ایجاد خواهد شد. بسیاری از افراد در مواجهه با افراد خودشیفته دچار هراس می‌شوند و مقهور فریادها و رفتارهای خودخواهانه می‌گردند. شما این‌طور نباشید و با ایستادگی به آن شخص و خود کمک کنید تا رابطه‌ای سالم میان‌تان شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید: تاثیر رفتارهای تکانشی در زندگی تان چقدر است؟

۴در مواجهه با افراد خودشیفته از واژه «ما» بهره ببرید

افراد خودشیفته بیش از هر چیزی به خودشان توجه دارند بنابراین وقتی در ارتباط با آنها از لفظ «ما» بهره می‌برید، موقعیتی ایجاد می‌کنید که او بیشتر با شما همراهی خواهد کرد.

آنها به هر آنچه که معطوف به خودشان می‌شود، علاقه‌مند هستند پس وقتی شما خود را با آنها در یک گروه قرار می‌دهید در واقع به دایره علایق آنها وارد می‌شوید. باید بدانید که چه الفاظی در گفتگو با این افراد مناسب‌تر و کاری هستند. شما باید در مواجهه با افراد خودشیفته طوری رفتار کنید که کمترین میزان آسیب را متحمل بشوید. لازم است، بدانید که این افراد چه ویژگی‌هایی دارند تا کمتر از رفتارها و واکنش‌های‌شان ناراحت بشوید. مثلا یادتان باشد که آنها هیچ‌گاه بر توانایی‌های شما صحه نمی‌گذارند یا به عبارت ساده‌تر از شما تعریف و تمجید نخواهند کرد. ضمنا اگر کار اشتباهی انجام بدهند و مستقیما ناراحت‌تان کنند، به هیچ وجه از شما عذرخواهی نخواهند کرد.

۵در مواجهه با افراد خودشیفته از خودتان مراقبت کنید

افراد خودشیفته معمولا از خود تعریف می‌کنند و نسبت به سایرین حس برتری دارند.

آنها هیچ‌گاه از شما تعریف نمی‌کنند مگر اینکه این تمجید و تعریف نقشی در برتر نشان دادن خودشان داشته باشد. پس زندگی در کنار این افراد و ارتباط مداوم با آنها تا حدود زیادی می‌تواند باعث آزار شما بشود. اگر حواس‌تان را به خوبی جمع نکنید و مراقب خودتان نباشید در مواجهه با افراد خودشیفته دچار افت اعتماد به نفس خواهید شد. پس خود را قوی کنید و بدانید که هیچ‌کس از دیگری برتر نیست. همان‌قدر که شما در یک رفتار یا ویژگی خاص قوی و عالی هستید، دیگری در نوع دیگری از ویژگی و رفتار قوی و عالی است. افراد عادی و سالم می‌دانند که هر کس دارای خوبی‌ها و بدی‌هایی است. در واقع همه ما موجوداتی خاکستری هستیم و نه مطلقا سیاهیم و نه مطلقا سفید. پس برای اینکه در مواجهه با افراد خودشیفته دچار کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس نشوید، در ذهن‌تان، ویژگی‌های مثبت و منفی خود را مرور کنید و با اتکا به آنها از هیچ‌گونه تحقیری ناراحت نشوید.

۶شوخ‌طبعی را  به عنوان روشی خوب فراموش نکنید

دنیایی که ما انسان‌ها ساخته‌ایم، بیش از حد جدی است. زمین زیبایی را که خدا در اختیارمان قرار داده است با خشونت و جدیت بدل به کارزار جنگ و نفرت کرده‌ایم. اما یادتان باشد که در دنیای جدی ما جای شوخی خیلی خیلی خالی است. شوخی و خنده‌ای که در چارچوب‌های مناسب صورت بگیرد، یکی از بهترین‌ روش‌ها برای مقابله با شرایط دشوار است. شوخی در مواجهه با افراد خودشیفته نیز یکی از بهترین روش‌های مقابله با این افراد و محافظت از خود است. به کار گرفتن شوخی باعث می‌شود که کمتر آسیب ببینید و راحت‌تر بتوانید ویژگی‌های زشت و آزاردهنده این دست از افراد را به آنها گوشزد کنید. حتی به کار بستن شوخی می‌تواند موجب اصلاح آنها نیز بشود.

بیشتر بخوانید: عزت نفس بالا و نشانه‌های آن در رفتار و گفتار را بشناسید

۷سعی کنید که ریشه خودشیفتگی را کشف کنید

در مواجهه با افراد خودشیفته همیشه نباید فکر کنید که آنها به خاطر ویژگی‌های خاص و متمایزی که دارند به اصطلاح خودمانی، این قدر از خود متشکر هستند.

شاید حجم بالای خودشیفتگی افراد ریشه در عزت نفس کم و اعتماد به نفس اندک آنها دارد. بنابراین در مواجهه با افراد خودشیفته سریعا وارد جبهه و مقابله نشوید و ببینید که چرا این فرد به چنین رفتارهایی روی آورده است. بسیاری از اوقات، علت خودشیفتگی فرد، ضعف‌های درونی او است. شاید در کودکی با سرکوب‌هایی مواجه بوده که باعث خودشیفتگی امروز او گشته است. در هر حال، سریعا وارد مقابله به مثل نشوید و تا جایی که می‌توانید، تلاش خود را برای کمک به این دسته از افراد به کار بگیرید.

۸همیشه لزومی به ماندن در رابطه نیست

تلاش خود را به کار بگیرید تا به کمک راه‌کارهای عنوان شده و سایر روش‌های خوبی که متخصصان در اختیارتان می‌گذارند، رفتار خود با افراد خودشیفته را مدیریت کنید. مثلا اگر این افراد در خویشان و نزدیکان شما هستند حتما باید کاری برای مدیریت مواجهه با افراد خودشیفته بلد باشید. اما اگر هیچ روشی به شما و رابطه‌تان کمک نکرد، خود را از چنین مهلکه‌ای نجات بدهید. یادتان باشد که ما به این دنیا آمده‌ایم تا رشد کنیم و شاد باشیم. پس اگر امکان قطع رابطه با افرادی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند، وجود دارد، خود را از تیررس آزارهای آنها دور کنید. وقتی تمام تلاش‌ها و حُسن نیت‌های شما در مواجهه با افراد خودشیفته به بن‌بست می‌خورد، تنها راه چاره نجات خود است. لزومی ندارد که چنین فردی را به دایره دوستان‌تان اضافه کنید و با حضورش مدام اذیت بشوید. سلامت روح و روان شما از همه چیز مهم‌تر است.

دنیای رنگارنگ ما با درک و تفاهم زیباتر می‌شود پس تلاش کنید که هر کس را بشناسید و شتاب‌زده درباره رفتارهای دیگران قضاوت نکنید.

قضاوت شتاب‌زده باعث واکنش‌های نامناسب می‌شود. اگر مدام در دیگران به دنبال عیب‌جویی باشیم، فرصت دوست داشتن آنها را از خود دریغ خواهیم کرد. پس در درجه نخست، تلاش کنید تا به دیگران در رفع رفتارهای نامناسب کمک کنید و آنها را به خاطر خوبی‌های‌شان دوست داشته باشید. در مواجهه با افراد خودشیفته نیز فراموش نکنید که این افراد هم خوبی‌ها و امتیازاتی دارند که دوست‌داشتنی و قابل احترام است. در این صورت تعامل انسانی شما با دیگران به تکامل بیشتری خواهد رسید.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

  • سلام. ممنون از مقاله خیلی مفید شما. منم 16 سال با همچین آدمی زندگی میکنم و حسب اتفاق به تازگی فهمیدم که ایشون خودشیفته ست و اولا بگم زندگی با این جور افراد بسیار بسیار بسیار سخته ولی من چون خیلی دوسش دارم سعی میکنم با شناخت رفتاراش کمتر آسیب. ببینم و کمکش کنم. چون دلم میسوزه که اونم قربانی رفتارهای اشتباه پدر مادر و انسانهای اطرافش هست که در کودکی چه برخوردهای که باهاش شده

    پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست