مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

چگونه می توانیم مسائل و تصمیم گیری های مالی مان را ساده تر کنیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

مسائل مالی برای بیشتر افراد جزو مسائل پیچیده هستند و این موضوع اصلا خوب نیست. پیچیده بودن مسائل مالی باعث استرس و به تعویق انداختن تصمیمات در این زمینه می شود. ممکن است زمان زیادی را برای سر درآوردن از مسائل مالی تان به کاغذ بازی بگذرانید. در نهایت این پیچیدگی شما را آنقدر خسته می کند که نمی توانید تصمیمی بگیرید و یا تغییری ایجاد کنید.

اگر این شرایط برایتان آشناست، پس باید زمانی را به ساده سازی مسائل مالی تان اختصاص بدهید. برای کم کردن استرس و به تعویق انداختن کارها، باید هزینه ها را کاهش بدهید و امنیت و استقلال مالی تان را در مقابل بیشتر کنید. بهتر است ساده تر کردن مسائل مالی را به عنوان یکی از مهم ترین اهداف امسال تان انتخاب کنید. چه بحث سرمایه گذاری به میان باشد و چه مخارج معمول ماهانه، راهکارهای این مطلب می توانند در ساده تر کردن مسائل ماتی تان به شما کمک شایانی بکنند. در ادامه با خودساخته همراه باشید.

[restrict paid=”true”]

در رابطه با ساده سازی مسائل مالی واقع بین باشید و بپذیرید که برای ایجاد تغییر نیاز به زمان دارید. احتمالا قرار نیست که این تغییرات در طول آخر هفته اتفاق بیافتند. لیستی از تغییراتی که نیاز دارید ایجاد کنید، تهیه کرده و سپس بررسی کنید که برای ایجاد این تغییرات چه قدم هایی باید بردارید. برای یک بررسی درست، ابتدا باید اطلاعات و مدارکی از وضعیت کنونی تان داشته باشید و سپس امکانات تان را بررسی کنید. این مقاله می تواند به شما ایده های خوبی برای ساده تر کردن مسائل مالی تان بدهد.

بیشتر بخوانید: چطور عادت های بد را ترک کنیم

1- اهداف مالی مشخصی تنظیم کنید

اولین قدم برای ساده تر کردن مسائل مالی و موفقیت در کسب و کار ، تعیین اهداف مالی مشخص است. با وجود اینکه این کار ممکن است ساده به نظر برسد، اغلب افراد آن را انجام نمی دهند. یک هدف مالی مشخص شامل زمان و مقدار مشخص می شود. به طور مثال، هدف مالی شما ممکن است پس انداز 70 میلیون تومان تا تاریخ فروردین 98 برای خرید یک ماشین باشد.

بسیار مهم است که از تمام اهداف مالی تان آگاه باشید. به طور مثال، اکثر افراد بازنشستگی را یه عنوان یکی از اهداف مالی شان در نظر نمی گیرند. با نوشتن اهداف تان بر روی کاغذ، مجبور می شوید راجع به آن ها فکر کنید و زمان و امکانات مورد نیازتان برای رسیدن به آن اهداف را مشخص کنید.

2- مطالب پایه را یاد بگیرید

احتمالا اگر از همین امروز هم شروع کنید، آموزه هایی وجود دارند که می توانند زندگی مالی تان را بهتر کنند. مشکل اصلی اینجاست که زمانی که بحث مسائل مالی باشد، اکثر افراد کارها را به تعویق می اندازند و معمولا در توجه به شرایط جدیت به خرج نمی دهند.

برعکس آنچه که اکثر افراد فکر می کنند، برای پیشبرد بهتر مسائل مالی تان نیازی نیست که فرد متخصصی در این زمینه باشید. اما باید تمام اطلاعات اولیه و پایه ای را در رابطه با مسائل مالی بدانید تا بتوانید تصمیات مالی بهتری بگیرید. به طور مثال، درک تفاوت بین سهام و اوراق قرضه، درک نوع عملکرد بازار سهام و توانایی خواندن برگه های آماری، از اطلاعات پایه ای هستند که دانستن شان می تواند شما را به گرفتن تصمیمات بهتری سوق بدهد.

می توانید با خواندن کتاب های مبتدی در رابطه با سرمایه گذاری و بازار سهام شروع کنید و زمانی که آن ها را یاد گرفتید به سراغ منابع حرفه ای تر بروید.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی که عزت نفس شما را دگرگون می کند

3- موقعیت مالی تان را بررسی کنید

هر کدام از ما در موقعیت مالی متفاوتی قرار داریم. بنابراین، هیچ فرمول کلی ای وجود ندارد که بتوانید برای بهبود تصمیات سرمایه گذاری تان از آن استفاده کنید.

برای درک دقیق وضعیت مالی تان، باید تمام اطلاعات مالی تان را از حساب های مختلف گرفته تا درآمد و نوع خرج و پس اندازتان بررسی کنید و برای درک آن ها زمان بگذارید. به طور مثال، هزینه های ماهانه ی شما شامل چه مواردی می شوند؟ چه مقدار از آن ها خارج از اختیار شما است؟ (چه هزینه هایی را برخلاف میل تان باید پرداخت کنید) و چه مقدار از آن برای تفریح و خواسته هایتان خرج می شود؟ چگونه باقی درآمدتان را پس انداز می کنید و آیا تصمیمات تان بهینه هستند یا خیر.

4- یک بودجه ی ماهانه تعیین کنید

تعیین بودجه احتمالا یکی از مهم ترین قدم هایی است که باید در رابطه با مسائل مالی تان بردارید. بودجه در واقع میزان پولی است که می توانید برای خرج هایتان کنار بگذارید و شامل پس انداز نیز می شود. برای تعیین دقیق تر بودجه ی ماهانه تان، می توانید به این سوالات جواب بدهید:

  • چه میزان از درآمدم در ماه را باید برای دوران بازنشستگی ام کنار بگذارم؟
  • چه میزان از درآمد ماهانه ام را باید برای خرج های طولانی مدت کنار بگذارم؟ (خانه، ماشین و غیره)
  • چه میزان از درآمد ماهانه ام را باید برای خرج های کوتاه مدت و غیر منتظره کنار بگذارم؟ (سفر و یا هزینه ی تعمیرات.)
  • چه میزان از درآمد ماهانه ام را باید برای تفریحات کنار بگذارم؟ (هزینه های رستوران و کافه، خرید چیزی که دوست دارید.)

برای محاسبه ی بودجه تان، باید بدانید که هزینه هایتان دقیقا چه چیزهایی هستند. می توانید هزینه های 6 تا 12 ماه گذشته تان را بررسی و آن ها را دسته بندی کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه هوش مالی داشته باشیم ؟ میلیاردرشدن چه عالمی دارد؟

5- اول پس انداز کنید بعد خرج کنید

احتمالا این گزینه یکی از اصلی ترین نکات برای رسیدن به استقلال مالی است. بیشتر افراد نمی دانند زمانی که بحث پول و مسائل مالی باشد، معمولا ابتدا خرج می کنند و بعد به فکر پس انداز می افتند. به طور مثال، خودتان را در نظر بگیرید. بعد از دریافت حقوق ماهانه تان، چه مقدار از آن را برای پس انداز کنار می گذارید و باقی را برای هزینه هایتان خرج می کنید؟ بیشتر ما ابتدا هزینه ها را پرداخت می کنیم و اگر چیزی باقی ماند آن را پس انداز می کنیم.

با برعکس کردن این پروسه، خودتان را مجبور می کنید که میزان مشخصی از درآمدتان در ماه را برای پس انداز کنار بگذارید و بعد از مدتی این کار به عادت مثبتی در شما تبدیل می شود که نمی توانید آن را کنار بگذارید. پس یادتان باشد اول مبلغ پس انداز را کنار بگذارید و باقی را برای خرج هایتان به مصرف برسانید.

6- ابزارهایی را که برای سرمایه گذاری در اختیار دارید بشناسید

گزینه های سرمایه گذاری زیادی در اطراف شما وجود دارند. از سهام و خرید سکه و طلا گرفته تا املاک و کسب و کارهای جدید. اما این موارد و موارد دیگری مثل اوراق قرضه، سبد سهام و غیره تنها تعداد کمی از سرمایه گذاری هایی هستند که می توانند منجر به سوددهی شوند.

بهتر است در این زمینه با یک مشاور مالی صحبت کنید تا بهترین راه سرمایه گذاری را با توجه به بودجه و زمینه ی مورد علاقه تان به شما معرفی کند.

بیشتر بخوانید: اگر می خواهید ثروتمند شوید، این عادت ها را کنار بگذارید

7- یک کارگزاری انتخاب کنید

قبل از اینکه تصمیم بگیرید وارد بازار سهام بشوید، باید اطلاعات لازم را به دست بیاورید. همانطور که می دانید برای خرید سهام و سرمایه گذاری های دیگر نیاز به یک کارگزار دارید. می توانید با جستجو در اینترنت بهترین کارگزاری های نزدیک به خودتان را پیدا کنید و یک حساب کاربری برای خرید سهام باز کنید. این کارگزاری ها همچنین می توانند در زمینه های مالی مختلفی به شما مشاوره بدهند و کمک کنند تا سرمایه تان را در جای درستی قرار بدهید.

8- تنوع به خرج بدهید

تنوع در سرمایه گذاری اصل بسیار مهی است. هرگز تمام تخم مرغ هایتان را در یک سبد نگذارید!

به سرمایه گذاری به عنوان روشی برای افزایش سود و کاهش ریسک مالی نگاه کنید. بنابراین قرار دادن سرمایه تان در بخش های مختلف راه عاقلانه ای به نظر می رسد؛ چرا که تنوع سرمایه گذاری ریسک ناشی از هر سرمایه گذاری به صورت تنها را کاهش می دهد. حتی اگر ماهانه مبلغ کمی را به سرمایه گذاری اختصاص می دهید، بهتر است آن را در بخش های مختلف با مبلغ کمتری بگذارید تا این که تمام آن را یکجا در یک بخش سرمایه گذاری کنید.

بیشتر بخوانید: با این 8 راهکار ساده، در سال جدید ثروتمند شوید

9- 15 دقیقه از زمانتان در روز را به بررسی مسائل مالی اختصاص بدهید

15 دقیقه به نظر زمان بسیار کمی می آید، اما بهتر است بدانید همین میزان زمان باعث می شود بتوانید زندگی مالی تان را متحول کنید. اگر روزانه این زمان را اختصاص بدهید، در طول یک ماه 8 ساعت از زمانتان را به بررسی و بهبود مسائل مالی تان گذرانده اید. این 8 ساعت در ماه از میزان زمانی که خیلی از افراد در طول سال برای رسیدگی به مسائل مالی شان اختصاص می دهند هم بیشتر است.

با اختصاص دادن یک زمان مشخص روزانه، می توانید از آخرین اطلاعات در دنیای اقتصاد و مسائل مالی نیز باخبر بشوید. می توانید بخشی از این زمان را مثلا روزانه 5 دقیقه، برای خواندن اخبار یا مقالات اقتصادی کنار بگذارید. با این کار همچنین احساس راحتی بیشتری در رابطه با مسائل و موقعیت های مالی مختلف پیدا خواهید کرد.

[/restrict]
برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست