مقالهموفقیت تحصیلیوبلاگ

رازهای موفقیت در یادگیری زبان های خارجی

اشتراک گذاری این مطالب در:

 

موفقیت در یادگیری زبان های خارجی یکی از آرزوهای همه کسانی است که در کلاس های آموزشی زبان شرکت می کنند. اما در بیشتر افراد موفقیت در یادگیری زبان های خارجی تنها در حد یک آرزو باقی می ماند. برخی از آنها این پروسه را نیمه کاره رها می کنند. تنها تعداد معدودی هستند که موفق می شوند یک زبان خارجه را یاد بگیرند.

دلایل زیادی وجود دارد که می توان به موفقیت در یادگیری زبان های خارجی نسبت دارد. در ادامه خودساخته به بررسی دلایل این موفقیت می پردازیم.

بیشتر بخوانید: چگونه می توانیم هر چیزی را بهتر و سریع تر یاد بگیریم؟ (بخش اول)

برای موفقیت در یادگیری زبان های خارجی  آیا هوش موثر است؟

هنوز هم افراد زیادی وجود دارند که معتقدند برای موفقیت در یادگیری زبان های خارجی هوش و زکاوت حرف اول را می زند. در حالی که افرادی همچون انیشتین مخالف این نظریه هستند. آنها می گویند حتی موفق ترین افراد تنها 1 درصد از مغز خود کار می کشند. این حرف واضح است که مغز انسان ها کشش و کارایی انجام هر کاری را دارد. بنابراین نمی توان با تکیه بر هوش و زکاوت موفقیت در یادگیری زبان های خارجی را تضمین کرد.

چه بسیار افراد باهوشی هستند که علی رغم شرکت در کلاس های آموزش زبان موفق به دریافت مدرک نمی شوند. دلیل اصلی موفقیت آنها نداشتن پشتکار و تلاش است. این افراد به هوش و زکاوت خود مغرور می شوند و همین موضوع باعث جا ماندنشان از دیگران می شود. در نهایت که خود را عقب تر می بینند ناامید می شوند و یادگیری زبان را رها می کنند. بنابراین نمی توان از هوش به عنوان فاکتوری مهم برای موفقیت در یادگیری زبان های خارجی نام برد. هر چند می تواند آن را سرعت ببخشید اما عامل اصلی نیست.

تاثیر سن در موفقیت در یادگیری زبان های خارجی

موفقیت

یکی دیگر از عوامل مهم برای موفقیت در یادگیری زبان های خارجی سن است. هر چه سن کمتر باشد توانایی برای یادگیری بیشتر است. کودکان نسبت به بزرگسالان در یادگیری زبان دوم موفق تر هستند. دلیل این موضوع آمادگی ذهنی و نداشته دغدغه فکر است. هر چه سن بالاتر می رود مشکلات و دغدغه های زندگی باعث تشویش ذهن می شوند. یکی از عوامل موفقیت در یادگیری زبان های خارجی داشتن ذهنی آرام است.

اما نمی توان گفت کسانی که در میانسالی قصد یادگیری زبان دوم را دارند، قادر به این کار نیستند و یا موفق نمی شوند. بلکه باید ذهن خود را در زمان یادگیری از هر موضوع دیگری تخلیه کنند. تمرکز بر روی واژه ها و دستورات زبانی برای یادگیری اهمیت زیادی دارد. هر چه سن بالاتر می رود میزان تمرکز هم کمتر می شود. با این وجود برخی تمرینات و ورزش هایی همچون یوگا باعث می شود تا افراد بتوانند ذهن خود را برای یادگیری زبان دوم آماده کنند.

بیشتر بخوانید: با چند تکنیک در تمام امتحان ها قبول شوید

 قرار گرفتن در موقعیت

موفقیت زبان خارجی

موفقیت زبان خارجی

اگر فرد در موقعیت حرف زدن یا یادگیری و گوش دادن قرار بگیرد، سریع تر زبان دوم را یاد می گیرد. یکی از دلایل موفقیت در یادگیری زبان های خارجی برای بسیاری از افراد کنار گذاشتن ترس از صحبت کردن است. تماشای فیلم با زبانی که قصد یادگیری آن را دارید به شما کمک می کند تا سریع تر زبان را یاد بگیرید. همچنین اگر با یک فرد خارجی صحبت کنید مجبور می شوید تا زبان او را یاد بگیرید.

بسیاری از افرادی که به سفرهای خارجی می روند به دلیل اینکه مجبورند در کشورهای خارجی برای برآورده کردن نیازهایشان با خارجی ها ارتباط برقرار کنند، انگلیسی صحبت می کنند. ممکن است نتوانند به خوبی این زبان را صحبت کنند. اما اجبار کردن خود باعث می شود تا سریع تر موفق شوند. به طور کلی تکرار و تمرین یکی از رموز موفقیت در یادگیری زبان های خارجی است که بسیاری از افراد نسبت به آن بی توجه هستند.

بیشتر بخوانید: تاثیر اعتماد به نفس در یادگیری | کلاس های تقویتی را تعطیل کنید

موفقیت در یادگیری زبان های خارجی عجله کردن برای یادگیری

یکی از دلایل شکست بسیاری از افراد در زمان یادگیری یک زبان خارجه، عجله کردن است. یادگیری زبان خارجه یک پروسه است که نباید در آن عجله به خرج داد. به هر حال قرار است یک زبان با گستره لغات وسیع و دستورات پیچیده یاد بگیرید. حتی در کودکان هم یادگیری زبان مادری چندین سال به طول می انجامد. پس اینکه انتظار داشته باشید طی دو ماه زبان مورد علاقه را مثل مردم کشور مربوطه صحبت کنید، نامعقول است.

ضمن اینکه برای به خاطر سپردن واژه ها در ذهن به مدت زمان زیادی نیاز است. هر واژه جدیدی که یاد میگیرید باید به ذهن بسپارید و این موضوع زمان مشخصی را می طلبد. اگر بخواهد بخش وسیعی از واژگان را در مدت کوتاهی حفظ کنید، ممکن است در بخاطر آوردن واژه های شبیه بهم دچار مشکل شوید. پس باید مدت زمان مشخصی را برای حلاجی کردن و تکرار واژه ها اختصاص دهید. با خودتان صحبت کنید و واژه های جدید را در جملات استفاده کنید تا بهتر در ذهن بمانند.

زیاد خواندن هم توصیه نمی شود. در واقع یکی از رمزهای موفقیت در یادگیری زبان های خارجی خواندن مداوم است. اما اگر بخواهید مدت زمان زیادی را صرف خواندن کنید، بزودی از ادامه کار خسته می شوید و آن را کنار می گذارید. پس اگر می خواهید همیشه در یادگیری زبان خارجه موفق باشید، بهتر است به آرامی حرکت کنید.

موفقیت در یادگیری زبان های خارجی و تکنیک بخاطر سپردن واژه

برای اینکه واژه های زبان خارجه در ذهن شما بماند بهتر از تکنیک های جدید یادگیری استفاده کنید. یکی از این تکنیک ها به این صورت است که یک برگه A4 را به 10 قسمت تقسیم کنید و آن را برش بزنید. هر یک از لغات زبان خارجه را در یک سمت برگه بنویسید و معنی فارسی آن را در سمت دیگر برگه یادداشت کنید.

در این صورت تعداد زیادی برگه خواهید داشت که می توانید همه جا با خود داشته باشید. با آنها همچون یک بازی رفتار کنید. یک برگه را بردارید و به جای اینکه اول معنی فارسی آن را بخوانید، ابتدا نوع خارجی اش را ببنید و سپس خود را بسنجید که آیا معنی آن را میدانید. پس از پاسخ گفتن برگه برگردانید و معنی درست آن را مشاهده کنید. با این کار خود را محک می زنید و در عین حال معنی واژه های زبان خارجه در ذهن شما می ماند. یکی از رموز موفقیت در یادگیری زبان های خارجی تکرار و تمرین است. اما تکرار و تمرین باید خوشایند باشد. با این تکنیک شما از یادگیری زبان خارجه خسته نمی شوید.

بیشتر بخوانیدد: 9 واژه ای که هرگز نباید در مکالمات تان به کار ببرید

استفاده از منابع معتبر

یکی دیگر از رازهای رازهای موفقیت در یادگیری زبان های خارجی استفاده از کتاب های معتبر است مه اطلاعات معتبری در اختیارتان قرار دهد. اگر چه این روزها کتاب های زیادی در زمینه آموزش زبان های خارجه در بازار موجود است، اما بهتر است برای انتخاب بهترین کتاب با یک استاد زبان مشورت کنید.

همچنین باید سطح زبان شما با کتاب هایی که خریداری می کنید، متناسب باشد. اگر قصد ترجمه کتاب زبان خارجه را دارید، باید سطح خود را در نظر داشته باشید. برای افراد مبتدی کتاب هایی که سطح بالایی دارند، توصیه نمی شود. چرا که قادر به ترجمه آن نیستند و با واژه های دشوار و دستور زبان پیچیده مواجه می شوند. این موضوع باعث ناامیدی آنها از ادامه یادگیری می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست