مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

۴ مهارت اصلی و حیاتی برای برقراری یک ارتباط موثر

اشتراک گذاری این مطالب در:

برای همه ی ما پیش آمده است که در انتقال پیام به دیگران و برقراری یک ارتباط موثر دچار مشکل شویم. و احتمالا حداقل یک بار یک دردسر بزرگ ناشی از مشکلات ارتباطی را چه در محیط کاری و چه در محیط تحصیل و یا خانواده تجربه کرده ایم. فرقی نمی کند می خواهید در محیط شرکت تان با دیگران ارتباط برقرار کنید یا قصد دارید یک عصر دلنشین را با اعضای خانواده و همسرتان بگذرانید، نداشتن مهارت های اصلی و ضروری برای برقراری یک رابطه می تواند هر نوع ارتباطی را به دردسری بزرگ تبدیل کند.

چند بار پیش آمده است که حرفی را به کسی زده باشید اما آن شخص منظور شما را کاملا اشتباه متوجه شده باشد؟ چند بار پیش آمده که به دلیل عدم توانایی در حل مشکلی کوچک بین خود و همسرتان یا دوست تان، مشکلات بزرگ تری ایجاد کرده باشید؟ در برقراری هر نوع رابطه ای چهار مهارت اصلی وجود دارد که باید به آن ها مسلط باشید. تا زمانی که خودتان را به این 4 مهارت ضروری مجهز کرده باشید، می توانید از هر نوع مشکل و سوء تفاهمی در روابط تان جلوگیری کنید و ارتباطات موثر تر و قوی تری را با دیگران ایجاد کنید.

به نظر می آید که برقراری روابط به شکل موثر، مهارتی است که همه ی ما به طور غریزی آن را داریم. اما گاهی اوقات ارتباطات مان از مسیر اصلی منحرف می شوند. ما حرفی را می زنیم و مخاطب چیز دیگری را می شوند، در نتیجه بدون اینکه متوجه باشم روابط مان دچار سوء تفاهم، ناامیدی و مشکلات پیچیده ای می شوند. بنابراین برای برقراری یک رابطه ی واضح و موثر نیاز داریم تا مهارت هایی را بیاموزیم. فرقی نمی کند قصد دارید روابط بهتری را با همسرتان، دوس تان، همکارتان و یا رئیس تان ایجاد کنید، این مهارت ها می توانند ارتباطات شما را به روابطی عمیق تر و موثر تر تبدیل کنند و در نهایت زندگی شخصی و اجتماعی تان را بهبود بدهند. در ادامه با سایت موفقیت سلف مید همراه باشید.

بیشتر بخوانید: 5 نکته کلیدی برقراری ارتباط در هنگام شروع کسب و کار

1- یک شنونده ی فعال باشید

اکثر افراد زمانی که شروع به برقراری ارتباط با دیگران می کنند، بیشتر بر روی اینکه چه چیزی باید بگویند تمرکز می کنند. با وجود این، مهم ترین فاکتور در برقراری یک ارتباط موثر، «گوش دادن» است نه صحبت کردن. خوب گوش دادن تنها به معنی شنیدن و درک واژه ها و جملاتی که مخاطب تان به کار می برد نیست، بلکه به معنی درک احساسات و حسی است که گوینده سعی دارد به شما منتقل کند.

تفاوت بسیار زیادی بین گوش دادن صرف و یک شنونده ی فعال بودن وجود دارد. زمانی که واقعا به مخاطب تان گوش می دهید، می توانید زیرو بم صدای او را تشخیص داده و متوجه احساسات گوینده و حسی که قصد دارد به شما منتقل کند بشوید. زمانی که فعالانه گوش می دهید نه تنها درک بهتری از صحبت های مخاطب تان پیدا می کنید، بلکه به او نیز حسی از درک شدن و شنیده شدن را منتقل می کنید و در نهایت باعث می شوید تا ارتباط قوی تر و عمیق تری میان شما و مخاطب تان ایجاد شود.

با ارتباط برقرار کردن به این شیوه، استرس کمتری را تجربه خواهید کرد و در نهایت از سلامت عقلانی و فیزیکی بیشتری نیز برخوردار خواهید شد. به طور مثال، اگر مخاطب تان فرد آرامی است، با گوش دادن فعالانه به او می توانید حس آرامش را در خودتان نیز تجربه کنید. و در مقابل اگر مخاطب تان فردی نا آرام است می توانید با گوش دادن فعالانه و انتقال حس درک شدن به طرف مقابل تان آرامش را به او منتقل کنید.

به طور معمول زمانی که هدف شما از برقراری یک رابطه، درک واقعی و برقراری ارتباطی موثر با مخاطب تان باشد، به طور طبیعی به یک شنونده ی فعال تبدیل می شوید. سعی کنید با تمام وجود و بدون قضاوت به مخاطب تان گوش بدهید و صحبت های او را قطع نکنید.

بیشتر بخوانید: شکست های افراد موفق با معرفی موفق‌ترین آدمهای دنیا

2- به زبان بدن توجه کنید

طرز پوشش شما، حرکات تان و واکنشی که به صحبت های دیگران نشان می دهید، بیشتر از هزاران کلمه می توانند در شناخت دیگران از شخصیت شما موثر باشند. ارتباطات غیر کلامی یا زبان بدن، شامل حالات چهره، حرکات و ژست ها ی بدنی، ارتباط چشمی، حالت ایستادن، تُن صدا و حتی نوع نفس کشیدن و انقباض عضلات می شود.

فراگرفتن مهارت های غیرکلامی و درک آن ها، می تواند به شما در برقراری ارتباط موثر با دیگران، بیان منظور و انتقال پیام، کنترل شرایط چالش برانگیز و ایجاد روابطی بهتر در خانه و محیط کارتان کمک بسیاری بکند. حالت بدنی ای که می تواند در برقراری بهتر روابط به شما کمک کند، حالت بدنی «پذیرا» است. این حالت به معنی قرارگیری در یک موقعیت فیزیکی آزاد و بدون گارد است. قرار دادن دست ها به صورت آزاد، نزدیک نشستن به مخاطب و برقراری ارتباط چشمی باعث می شود مخاطب تان با آرامش و راحتی بیشتری با شما صحبت کند و حس توجه و پذیرا بودن را از شما بگیرد. شما می توانید از مهارت های غیر کلامی جهت تاکید روی حرف هایتان استفاده کنید. به طور مثال، زمانی که در حال تعریف کردن از موفقیت ها و دستاوردهای دوست تان هستید، دست تان را روی شانه ی او بگذارید و با حالتی دوستانه تر تعریف تان را بیان کنید.

یکی از موارد مهمی که در ارتباطات غیر کلامی باید به آن توجه کنید، تفاوت ها است. تفاوت هایی از جمله تفاوت های فرهنگی، سن، نژاد، جنسیت و حتی روحی و احساسی. افراد مختلف از فرهنگ های گوناگون گرفته تا سنین متفاوت و غیره، از مهارت های غیرکلامی متفاوتی استفاده می کنند. بنابراین در ارتباط تان با دیگران مهم است که به سن آن ها، موقعیت اجتماعی، فرهنگ، جنسیت و سایر عوامل این چنینی توجه خاصی داشته باشید و با بالا بردن اطلاعات تان در زمینه ی مهارت های غیرکلامی و زبان بدن، ارتباط موثری را با افراد مختلف ایجاد کنید.

به طور مثال، تن صدای شما زمانی که در حال آدرس دادن به یک کودک هستید با زمانی که در حال آدرس دادن به گروهی از افراد بزرگسال هستید قطعا تفاوت دارد. بنابراین زمانی که با افراد مختلف ارتباط برقرار می کنید، رفتارتان را متناسب با موقعیت، احساسات و جایگاه آن افراد تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در موفقیت چیست و چطور می‌توان طعم شادکامی را چشید؟

3- استرس تان را کنترل کنید

چند بار برایتان پیش آمده است که در طی بحث و مشاجره با همسر، رئیس، فرزند، دوست و یا همکارتان تنش و استرس را تجربه کنید و حرفی را بزنید که بعدها از گفتن آن پشیمان شوید؟ اگر از آن دسته افرادی باشید که می توانند استرس شان را کنترل کرده و سریع تر خودشان را آرام کنند، نه تنها چنین پشیمانی هایی را تجربه نخواهید کرد، بلکه در بیشتر مواقع به فرد مقابل تان نیز کمک می کنید تا آرام تر باشد و با آرامش خاطر گفتگو را ادامه بدهد. تنها در حالت آرامش است که می توانید تشخیص بدهید در چنین موقعیتی باید واکنشی از خودتان نشان بدهید و یا بهتر است سکوت کنید و اجازه بدهید طرف مقابل خشم خودش را ابراز کند.

در موقعیت هایی مثل مصاحبه های کاری، جلسات مهم و یا آشنایی با خانواده ی فردی که عاشق اش هستید، بسیار مهم است که بتوانید احساسات تان را کنترل کرده و ارتباط بهتری را تحت فشاری که روی خودتان حس می کنید شکل بدهید.

زمانی که مکالمه تان با فرد دیگر به بحث تبدیل می شود و احساس می کنید که طرف مقابل در حال متهم کردن شما است، به چیزی سریع و موثر نیاز دارید تا خشم و احساسات شدیدتان را کاهش بدهد. اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که استرس را در خودتان تشخیص بدهید. زمانی که ما دچار استرس می شویم، بدنمان واکنش نشان می دهد. نفس هایمان سنگین می شود و گاهی برای لحظات کوتاهی یادمان می رود که نفس بکشیم. اگر متوجه شدید که دچار استرس شده اید، قبل از اینکه حرفی بزنید لحظه ای سکوت کنید و سعی کنید خودتان را آرام کنید. با آگاهی از اینکه دچار استرس شده اید جلوی اقدامات هیجانی خودتان را بگیرید.

یکی از راه هایی که کمک می کند خیلی سریع از شر استرس خلاص شوید، تجربه ی یک حس (بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی) آرامش بخش است. به طور مثال، جویدن برگ نعنا، فشار دادن توپ های مخصوص استرس، کشیدن نفس های عمیق، انقباض و رهایی عضلات و یا یادآوری یک خاطره ی خوب و یک تصویر شادی آفرین می تواند حس تان را به سرعت تغییر بدهد.

4- حامی خودتان باشید

داشتن برخوردی قاطعانه و حمایت گر می تواند به برقراری یک ارتباط روشن و واضح و همچنین افزایش اعتماد به نفستان کمک کند. حمایت گر بودن به معنی بیان افکار، احساسات و نیازهایتان به شیوه ای کاملا صادقانه است و به معنی این است که بدون بی احترامی به دیگران از عقاید احساسات و رفتارهای خودتان حمایت کنید. حامی خود بودن هرگز به معنی پرخاشگری، رفتارهای خصمانه و یا طلبکار بودن نیست. یک ارتباط موثر به معنی برنده شدن در یک مشاجره و یا تلقین عقاید و باورهایتان به دیگران نیست، بلکه به معنی درک دیگران و ابراز خودتان بدون توهین و بی احترامی به فرد مقابل است.

برای اینکه بتوانید از خودتان حمایت کنید، نیاز دارید تا حس درک و حمایت از دیگران را نیز در خودتان ایجاد کنید. سعی کنید خواسته تان از دیگران را با درک احساسات و موقعیت آن ها بیان کنید. به طور مثال اگر از همسرتان بابت کار کردن بیش از حد و زمان کمی که با شما می گذراند ناراحت هستید، حستان را با بیان جمله ای که نشان دهنده ی درک تان نسبت به موقعیت او است بیان کنید و بگویید: «می دانم که این روزها سرت واقعا شلوغ است، اما ازت می خواهم که برای ما هم وقت بگذاری.»

زمانی که بتوانید خودتان را جای دیگران گذاشته و موقعیت و احساسات آن ها را درک کنید، راحت تر می توانید از احساسات و نیازهای خودتان با دیگران صحبت کنید. برای افکار و عقایدتان ارزش قایل شوید و بپذیرید که عقاید و باورهای شما به اندازه ی باورهای هر فرد دیگری مهم و قابل احترام است. از بیان افکار منفی و خشم تان نترسید، اما یاد بگیرید که افکار منفی را به شیوه ای مثبت بیان کنید و اجازه ندهید خشم تان دلیلی برای ابراز بی احترامی و توهین به دیگران بشود.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست