مقالهوبلاگ

مقایسه خود با دیگران چه عواقب وحشتناکی به دنبال دارد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

حتما تا به حال خود را با دیگران مقایسه کرده‌اید و خواسته‌اید دستاوردهای‌تان را ارزیابی کنید. این طور نیست؟ اگر این‌طور نیست، باید به شما تبریک بگوییم. یعنی شما فردی هستید که کاملا خود را می‌شناسید و برای تک‌تک ویژگی‌های‌تان ارزش قائل هستید.

اما اگر هم مقایسه کردن خود با دیگران را تجربه کرده‌اید، نگران نباشید. تقریبا همه افراد در طول زندگی‌شان، چنین کاری می‌کنند. البته رایج بودن آن دلیل بر نامطلوب بودن آن نیست. مقایسه خود با دیگران، عواقب ناخوشایندی دارد که شادی و پویایی زندگی را به مخاطره می‌اندازد. در ادامه برای‌تان از عواقب این کار اشتباه بیشتر خواهیم گفت.

مقایسه خود با دیگران ؛ اشتباهی تلخ

هر شخصی با مجموعه‌ای از صفات ذاتی به دنیا می‌آید. این صفات ریشه در ژنتیک او دارند و ارثیه‌ای از خانواده‌اش با خود به این دنیا می‌آورد. در طول زندگی و رشد کردن هم بنا به ویژگی‌های محیطی که در آن زندگی می‌کند، خانواده‌ای که دارد و به طور کلی، تجربه‌هایی که به دست می‌آورد، به شخصیت و هویتی می‌رسد که کاملا منحصربفرد است. زندگی هیچ دو فردی در دنیا شبیه هم نیست.

به دلیل اینکه هر یک عناصر، تجربه‌ها و وقایع به شدت گوناگون و منحصربفردی را از سر می‌گذرانند. پس با این حساب، سرنوشت و زندگی هیچ‌کس به هم شبیه نخواهد بود. حتی خواهر و برادرهایی که در یک منزل رشد یافته‌اند و ژن‌های تقریبا مشابهی دارند هم نمی‌توانند سرنوشت و زندگی یکسانی را تجربه کنند.

حال اگر خود را با دیگران مقایسه کنید، انگار وارد یک زندگی عاریه‌ای شده‌اید و در تلاش هستید که خود را به جای فردی دیگر جا بزنید. موفقیت‌ها و شکست‌های دیگران هیچ ارتباطی با شما ندارد. آنها محصول زندگی، رخدادها و تجاربی کاملا متفاوت از شما هستند.

پس اگر خود را با آنها مقایسه کنید و احساس کنید که از شما برترند، اشتباهی به شدت بزرگ مرتکب خواهید شد. ضمن اینکه این داستان، روی دیگری هم دارد. مقایسه خود با دیگران و احساس برتری کردن هم اشتباه است. این اشتباه حتی گاهی بزرگ‌تر از مقایسه خود با دیگران و رسیدن به حس حقارت است. چون گاهی منجر به خودبرتربینی کاذب می‌شود. مقایسه کردن خود با هیچ‌کس و هیچ‌چیز جایز نیست. در اصول فلسفه هم هرگز دو شخص یا پدیده‌ای را که زمینه‌های مشتریک ندارند، با هم مقایسه نمی‌کنند.

تمرکز بر ضعف‌ها

مقایسه خود با دیگران باعث می‌شود تا احساس حقارت به شما دست بدهد. زمانی که می‌بینید، دیگری از شما برتر است، احساس ضعف می‌کنید و معمولا نتیجه این می‌شود که دست به تحقیر خود می‌زنید و به خاطر تفاوت‌هایی که با دیگران دارید، اقدام به سرزنش کردن خود می‌کنید. در این موارد اعتماد به نفس خود را هم از دست می دهید.

شاید شنیده باشید که اثر سرزنش کردن خود بسیار بیشتر از اثرات منفی سرزنش شدن از سوی دیگران است. پس بعد از زیر و رو کردن اینستاگرام دوستان و غبطه خوردن به موفقیت‌ها و خوشبختی‌شان، قطعا دچار احساس ناراحتی خواهید شد و شروع به تخریب خود می‌کنید. چنین حجمی از انرژی منفی، شما را از درون ضعیف می‌سازد.

در موارد اندکی هم مقایسه خود با دیگران باعث می‌شود تا در وجودتان دقیق‌تر شوید و ببینید که چه ضعف‌هایی دارید. در هر حال، مقایسه کردن کار درستی نیست. چون حتی اگر منجر به کندوکاوی درونی شود، با درصدی از عذاب وجدان و حقارت همراه است.

واقعیت این است که هر شخصی که روی کره زمین زندگی می‌کند، قطعه‌ای از پازل جهان به شمار می‌رود و وجودش کاملا ضروری و مهم است و شیوه‌ای که هر فرد خود را به رشد و موفقیت می‌رساند با دیگران متفاوت است. به همین خاطر، مقایسه خود با دیگران، اساسا کار اشتباهی خواهد بود.

مقایسه خود با دیگران باعث می‌شود تا در وجودتان دقیق‌تر شوید

مقایسه کردن و دوری از خود

بعضی از افراد، با مقایسه کردن خود با دیگران کمتر دچار احساس حقارت می‌شوند. یا بهتر است بگوییم که این حقارت یا به اصطلاح خودمانی، کم آوردن در درونشان رخ می‌دهد و در ظاهر حتی خودشان هم متوجه نمی‌شوند که این حقارت در جایی عمیق از وجودشان شکل گرفته است. در هر حال، آنها اقدام به تغییر دادن خود و شبیه شدن به دیگران و کسانی می‌کنند که به آنها و زندگی‌شان غبطه می‌خورند.

شاید در ظاهر به نظرتان، چنین چیزی مثبت به نظر برسد. اما در واقعیت این طور نیست. تقلید از دیگران بدون شناخت دقیق خود، از دست دادن فردیت، حق تصمیم‌گیری و انتخاب است.

تقلید کورکورانه از کسانی که به نظر برتر می‌رسند اصلا ایده خوبی نیست. الگوبرداری، امری مطلوب است و به هر شخصی اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های خوب و مثبت دیگران را به زبان زندگی خود ترجمه کند و به کار بگیرد اما تقلید کورکورانه، یعنی از دست دادن فردیت خود و بدل شدن به فردی بی‌هویت که نهایتا هم طعم شادی را نخواهد چشید.

نکته مهم درباره مقایسه خود با دیگران

نکته مهم درباره مقایسه خود با دیگران

هیچ‌گاه الهام گرفتن از افراد دیگر را با مقایسه کردن اشتباه نگیرید. مقایسه کردن، امری بسیار اشتباه است و در هر سطح و شکلی قابل‌قبول نیست اما الهام گرفتن از دیگران و الگوبرداری از آنها مفید خواهد بود. برای مثال، زمانی که به زندگی فردی موفق نگاه می‌کنید و تلاش‌ها، اعتماد به نفس و پشتکار را در زندگی‌اش مشاهده می‌فرمایید، منابع الهام و الگوبرداری مثبت در ذهن‌تان باز می‌شود. این بسیار مطلوب و مثبت است.

حتی زمانی که به اشتباهات فردی دیگر نگاه می‌کنید و از خطاهای او درس می‌گیرید هم نمی‌توان به شما خرده گرفت. ولی مقایسه کردن، تصاویر اشتباهی در ذهن‌تان ایجاد می‌کند و باید حتما از آن بپرهیزید.

در آخر

یادتان باشد که هر مخلوق خدا، ارزشمند و مهم است. هر کس از مسیری در چارچوبی از تکامل قرار می‌گیرد. مقایسه خود با دیگران از این رو صحیح نیست که با انجام آن، ارزش‌های فردی و منحصربفردی که هر شخص با خود به این دنیا آورده است کاملا زیر سوال می‌رود.

سعی کنید، نقاط قوت و ضعف زندگی خود را شناسایی کنید و با رسیدن به شناخت دقیق از خود، به سمت رشد و توسعه فردی پیش بروید. مقایسه خود با دیگران، شما را از کشف گنج‌های درونی‌تان بازمی‌دارد. چنین چیزی اصلا درست نیست. پس از همه چیز و همه کس الهام بگیرید اما تقلید کورکورانه را کنار بگذارید و مقایسه کردن خود با دیگران را ترک کنید.

یکی از دلایلی که باعث می شود بیشتر موارد خود را با دیگران مقایسه کنیم، یکی از نشانه های کمبود عزت نفس است. البته اگر شما از میزان عزت نفس در خودتان اطلاع ندارید می توانید از طریق لینک زیر وارد صفحه تست میزان عزت نفس شوید

تست عزت نفس

 

اما اگر مدام خود را با دیگران مقایسه می کنید، قطعاً عزت به نفس شما پایین است. به همین دلیل پیشنهاد می دهیم حتما در دوره کیمیاگر شرکت کنید تا بتوانید در 6 هفته عزت نفس خود را افزایش دهید.

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

عزت نفس

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست