مقالهوبلاگ

مدیریت ذهن با چند ترفند که زندگی‌تان را از این رو به آن رو می‌کند

اشتراک گذاری این مطالب در:

مغز همه شما از بخش‌هایی تشکیل شده است که وظایف گوناگونی را انجام می‌دهند. مثلا بخشی از مغز میل به مصرف مواد قندی و چربی و رسیدن به لذت‌های آنی را دارد و بخشی دیگر به داشتن سلامت جسم و زیبایی اندام فکر می‌کند. این شما هستید که با کنترل و مدیریت ذهن خود می‌توانید به درجه‌ای از توانایی برسید که بخش‌های مثبت و افکار درست را پیگیری کنید و بر تصمیمات خود اثرگذار باشید.
برای مدیریت ذهن، روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد. به کمک این روش‌هاست که می‌توانید به نوعی از تفکر و رفتار دست پیدا کنید که رضایت و شادی را برای‌تان به همراه می‌آورد. مدیریت ذهن روی رفتارتان اثر می‌گذارد و رفتاری که از خود در موقعیت‌های مختلف زندگی بروز می‌دهید، دقیقا سبک زندگی و شکل زیست‌تان روی این کره خاکی را مشخص می‌کند.

مدیریت ذهن با باور به تغییر میسر می‌شود

اگر قصد دارید که مدیریت ذهن و زندگی‌تان را به دست بگیرید باید به تغییر باور داشته باشید. یعنی قبول کنید که اگر بخواهید، تلاش کنید و وسایل و لوازم رسیدن به یک خواسته را برای خود مهیا سازید، قطعا امکان تغییر وجود خواهد داشت. کسانی که به تغییر کردن باور دارند، افرادی هستند که در زندگی به رشد بیشتری دست پیدا می‌کنند.
در مقابل، کسانی وجود دارند که به توانایی‌های خود باور ندارند و در خود امکان رشد را نمی‌بینند. چنین افرادی نمی‌توانند تغییر کنند و این ناتوانی فقط و فقط ریشه در طرز تفکرشان دارد. کسی به رشد باور ندارد و فکر می‌کند که یک وضعیت نامساعد و نامطلوب به راحتی قابلیت بهبود و تغییر ندارد، در همان حالت و شرایط نامطلوب باقی می‌ماند و حتی برای خروج از این باتلاق خودساخته ، دست و پا هم نمی‌زند.

باور داشتن به توانایی‌های خود را دست‌کم نگیرید

یکی دیگر از روش‌هایی که باعث می‌شود مدیریت ذهن را به دست بگیرید، باور داشتن به توانایی‌های خود است. کسی که می‌داند با تلاش و کوشش و البته انرژی مثبت قادر به رسیدن به رشد و موفقیت است، مدیریت ذهن خود را به دست می‌گیرد و با یک برنامه‌ریزی درست به سوی اهدافش گام برمی‌دارد. چنین فردی به تغییر باور دارد و می‌داند که اگر بخواهد می‌تواند با تکیه بر توانمندی‌های خود به همه چیز دست بیاید.
در واقع، برای رشد و رسیدن به شرایط بهتر در زندگی، منتظر کسی نمی‌نشیند و خودش آستین‌ها را بالا می‌زند و به سمت پیروزی گام برمی‌دارد. اما در مقابل، کسانی که چنین بینشی ندارند و مدام برای رشد و پیشرفت، منتظر دیگران هستند و از زمین و زمان برای ناکامی‌های‌شان گلایه دارند، در واقع با از دست دادن مدیریت ذهن به هیچ موفقیتی دست پیدا نخواهند کرد.

مدیریت ذهن با باور به تغییر میسر می‌شود

مدیریت ذهن با تغییر نگاه به مفاهیم و وقایع در دست بگیرید

یکی از بهترین راه‌های کنترل و مدیریت ذهن با تغییر دادن دید و نگاه خود به وقایع و مسائل به وجود می‌آید. برای مثال، اگر ذهن‌تان مدام در پی لذت‌جویی‌های مانند خواب بیشتر و ورزش نکردن است، باید سعی کنید تا دیدگاه‌تان را نسبت به لذتی که به دنبال آن هستید کاملا تغییر بدهید. فرضا، این بینش را در خود به وجود بیاورید که با خواب بیشتر و نرفتن به ورزش صبحگاهی، چاق و چاق‌تر خواهید شد و این چاقی، ظاهرتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
ظاهر و اندام نامناسب و هیکل بد هم تمام اعتماد به نفس‌تان را مخدوش خواهد کرد. اگر به چنین دیدگاهی در زندگی دست پیدا کنید، قطعا نفرت و ترسی که از رسیدن به نقطه نامطلوب در سناریوی ذهنی‌تان در شما به وجود می‌آید به مدیریت ذهن در قدم گذاشتن در مسیر مثبت کمک می‌کند.
اجازه بدهید، مثال دیگری بزنیم. اگر میل زیادی به خوردن غذاهای چرب و آماده دارید باید تلاش کنید تا بینش و نگاه‌تان را نسبت به آن عوض کنید. فرضا به دید یک ماده سمی و مضر به یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ‌کرده نگاه کنید و به جای اینکه با لذت و آب و تاب آن را بخورید به خود بقبولانید که با یک بشقاب از سم و مواد مضر سر و کار دارید. تعیین شأن برای هر چیزی در زندگی باعث می‌شود که دیدتان و سپس مدیریت ذهن و رفتارتان تحت تاثیر قرار بگیرد و کنترل بیشتری داشته باشید.

از تعمیم تجربه‌های بد به موقعیت‌های دیگر پرهیز کنید

یکی از مهم‌ترین ابعاد مدیریت ذهن ، تعمیم ندادن تجربه بد حاصل از وقایع گذشته به وقایع در راه و آینده است. برای مثال اگر در گذشته، تجربه‌ای ناخوشایند داشته‌اید نباید فکر کنید که در موقعیت‌های مشابه بعدی هم دچار همین تجربه خواهید شد و اتفاق ناخوشایندی که در گذشته رخ داده است مجددا برای‌تان تکرار خواهد شد.
تعمیم دادن آنچه در گذشته رخ داده به اتفاقی در آینده، فقط باعث می‌شود که سست و سرد بشوید و نتوانید در جهت رشد و تغییر و شکل دادن وقایع تازه و نو حرکت کنید. هر روز، تجربه‌ای کاملا متفاوت از درک شما از جهان هستی است و با طلوع صبح، شما و تمام کائنات در کنار یکدیگر به تولدی دوباره می‌رسید. پس از این فرصت برای مدیریت ذهن بهره ببرید و در شروع و آغازی نو به سمت اهداف جدید و موقعیت‌های تازه گام بردارید.
باور کنید که گذشته‌ها، گذشته است و هیچ لزومی ندارد که آنچه در قبل اتفاق افتاده باز هم تکرار شود. شما انسان هستید و توانایی‌های عدیده‌ای دارید که به کمک آنها می‌توانید تغییر به وجود بیاورید. لزومی ندارد در یک قالب خود را تصور کنید که امکان خروج و نوآوری را به شما نمی‌دهد.

اگر قصد دارید که مدیریت ذهن و زندگی‌تان را به دست بگیرید

از فاجعه‌سازی به طور جدی بپرهیزید

یکی دیگر از مواردی که به مدیریت ذهن کمک شایانی می‌کند، پرهیز از فاجعه‌سازی است. حتما دقت کرده‌اید که در بعضی از مواقع با رخ دادن یک اتفاق بد و ناخوشایند، شروع به فاجعه‌سازی می‌کنیم و بدترین آینده را برای خود متصور می‌شویم. مثلا زمانی که در یک امتحان، نمره بدی دریافت می‌کنیم و بدتر از آن، حد نصاب نمره را دریافت نمی‌کنیم، در صورت نداشتن مدیریت ذهن به طور جدی شروع به سرزنش خود می‌کنیم و بدترین آینده را برای زندگی‌مان متصور می‌شویم.
البته کنکاش برای اینکه چرا به چنین نقطه‌ای رسیده‌ایم بسیار مثبت است و امکان تغییر در آینده را فراهم می‌سازد ولی اگر برای خود فاجعه‌سازی کنیم و شروع به سناریوسازی نماییم و به خود بگوییم که با وجود چنین نتیجه نامطلوبی احتمالا در آینده امکان هیچ رشد و موفقیتی نداریم، فاجعه‌سازی در زندگی‌مان شکل می‌گیرد و انرژی‌های منفی آن تمام وجودمان را شل و خسته می‌کند.
باید قبول کنیم که هیچ‌گاه، آینده را نمی‌توان براساس آنچه اکنون رخ داده است، پیش‌بینی کرد. برای مثال، اگر نمره بدی گرفته‌ایم، دلیل نمی‌شود که با منفی‌بافی، آینده را برای خود روزگاری توأم با بدبختی در نظر بگیریم که در آن هیچ شغلی پیدا نمی‌کنیم و … . این منفی‌بافی‌ها باید کنار گذاشته شوند. چرا؟ چون ما انسان هستیم و قدرت ارداه داریم.
با وجود آن می‌توان مدیریت ذهن را در دست گرفت و تغییر ایجاد کرد. هیچ‌گاه یک واقعه منفی نمی‌تواند تمام آینده را تحت تاثیر قرار بدهد. چون ما تلاش می‌کنیم و به هر آنچه که بخواهیم در زندگی خواهیم رسید. باور کنید که چنین چیزی دور و نشدنی نیست. باید یاد بگیریم که کلمه «نتوانستن» را از ادبیات زندگی‌مان حذف کنیم.

اگر قادر به مدیریت ذهن خود نیستید، خودساخته شرکت در دوه‎ی «چطور ذهن موفق داشته باشیم» را به شما پیشنهاد می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

مدیریت ذهن با تغییر نگاه به مفاهیم و وقایع در دست بگیرید

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست