مقالهوبلاگ

فرصت یا انحراف؟ 3 سوالی که قبل از پاسخ «بله» باید به آن ها جواب بدهید

اشتراک گذاری این مطالب در:

«فرصت ها» در زندگی هر فردی روی می دهد. این هنر افراد است که بتوانند فرصت های واقعی را از فرصت های غیر واقعی و یا انحراف تشخیص دهند. این که شما به یک فرصت بله بگوید، انعکاسی از چگونگی انتخاب روشِ ادامه زندگی شما است. کسانی که همیشه می گویند نه، احتمالا ثروتمند و خلاق هستند، اما دیگران کار آن ها را درک نمی کنند. اگر همیشه به همه چیز بله بگوييد، به نظر شما آیا دیگر واقعا آن ها یک فرصت هستند؟

بنابراین قبل از این که به فرصتی بله بگویید، با خود سه سوال زیر را مطرح کنید و پاسخ دهید. سپس تصمیم بگیرید که چه پاسخی به فرصت پیش آمده دهید.

سوالاتی برای تشخیص فرصت از انحراف

1- چه چیزی در مورد این فرصت منحصر به فرد است؟

اگر این فرصتی است که شما واقعا باید در آن سرمایه گذاری کنید، شانس خوبی برایتان وجود دارد که از یک راه منحصر به فرد برای موفقیت استفاده کنید. پیشنهادات زیادی برای انتخاب ندارید. قبل از اینکه بگوید بله اطمینان حاصل کنید که هر یک از سه عنصر (ذکرشده در متن کامل) مورد توجه شما است.

2- فرصت پیش آمده، این امکان را به شما می دهد که کاری را که در حال حاضر نمی توانید آن را انجام دهید، انجام دهید؟

بسیاری از ما به همه چیز «بله» می گوییم، به این امید که ما آن چیزی را که می خواهیم : – پول، شهرت، عشق، روابط بهتر و … را خیلی زیاد – به ما بدهد. حقیقت این است که شما هیچ کدام از چیزهایی را که قرار است با این فرصت به دست آورید کسب نخواهید کرد. این فرصت ممکن است پیشرفت 5 درصدی در جهت آن چیزی که شما دنبال آن هستید، باشد، اما این اتفاق به طور 100 درصد اتفاق نخواهد افتاد. اگر با این فرصت به دنبا چیزی مانند عشق و یا شادی هستید، خودتان را مسخره می کنید. این چیزها را فقط از درون خود برای خودتان می توانید ایجاد کنید.

3- آیا این فرصت کمک می کند تا دو سال دیگر جایی که می خواهید باشید؟

با در نظر گرفتن عاقبت کار در ذهنتان شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که 6، 12 یا 24 ماه بعد از زمان حاضر می خواهید در کجا باشید. فرصتی که در مقابلتان است را از این فرآیند عبور داده و ببینید که چه چیزی نتیجه می دهد. آیا با آن نتیجه هماهنگی پیدا خواهید کرد یا با نسخه خودتان از زندگی؟

فردا برای شما یک فرصت جدید پیش خواهد آمد. روزهای بعد هم به همین منوال برای شما فرصت ایجاد خواهد شد.. آیا این فرصت ها را می بینید؟ دست یابی به فرصت های مناسب بستگی به عوامل مختلفی دارد. برای ما نیز خیلی مهم است که این فرصت ها را نادیده نگیریم. چهار مورد از این عوامل که عبارتند از: مناسب بودن، زمان بندی، سهولت کار و میل شخصی.

درباره آخرین باری که فرصتی برای شما به وجود آمد فکر کنید. شما ممکن است از خودتان پرسید: «آیا این فرصت به من کمک می کند تا به جایی برسم؟ آیا مقدار کاری که برای رسیدن به آن انجام می دهم، برای آن ارزش دارد؟ آیا زمان بندی آن درست است؟ آیا من واقعا این فرصت را می خواهم؟»

بنابراین، وقتی یک فرصت در مقابل ما قرار می گیرد، فعل و انفعالاتی در درون ذهن و وجودتان انجام می شود. در نهایت، تصمیم شما برای قبول یا رد کردن فرصت، گرفته می شود.

این که شما به یک فرصت بله بگوید، انعکاسی از چگونگی انتخاب روشِ ادامه زندگی شما است. کسانی که همیشه می گویند نه، احتمالا ثروتمند و خلاق هستند، اما دیگران کار آن ها را درک نمی کنند. اگر همیشه به همه چیز بله بگوييد، به نظر شما آیا دیگر واقعا آن ها یک فرصت هستند؟ وقتی همه چیز یک اولویت است، هیچ چیز را نمی توانید برای انتخاب اولویت بندی کنید.

هدف شما باید روشن باشد: برای پذیرفتن فرصت هایی که نشان دهنده نوع رشد و موفقیت شخصی شما هستند، باید با چشم اندازی که برای زندگی دارید، منطبق باشند. به قول وارن بافت: «تفاوت بین افراد موفق و افرادی که واقعا موفق هستند، این است که افرادی که واقعا موفق هستند، تقریبا به همه چیز نه می گویند.»

بیایید وانمود کنیم که این مقاله را امروز خوانده و به نوعی آن را فراموش می کنید. گذشته از همه، شما در جایی که هستید با آن مواجه نمی شوید، زیرا فرصت ها درست در مقابل شما نیستند و زمان بندی درستی ندارد. اما زمانی که یک فرصت خود را نشان می دهد، این موضوع دوباره وارد عرصه می شود. زمانی که آن روز فرا برسد، شما باید به سه سوال زیر پاسخ دهید.

به آن ها به عنوان راهنمایی برای تعیین اینکه آیا فرصتِ مقابل شما در واقع چیزی است که آن را می خواهید و یا فقط راه دیگری برای به تاخیر انداختن کارهایتان است، پاسخ دهید.

1- چه چیزی در مورد این فرصت منحصر به فرد است؟

اگر این فرصتی است که شما واقعا باید در آن سرمایه گذاری کنید، شانس خوبی برایتان وجود دارد که از یک راه منحصر به فرد برای موفقیت استفاده کنید. پیشنهادات زیادی برای انتخاب ندارید. قبل از اینکه بگوید بله اطمینان حاصل کنید که هر یک از سه عنصر زیر مورد توجه شما است.

این فرصتی است برای انجام کارهایی که مردم در اطراف شما انجام نمی دهند.

آیا به شما فرصتی داده می شود که یک پروژه را هدایت کنید یا یک تیم را برای انجام چیزی به وجود آورید و رهبری کنید؟ اگر شش نفر دیگر قبل از شما در حال سرمایه گذاری بر روی این فرصت هستند، اجازه دهید موفقیت آنها را ببینید سپس با تعیین هدف، اقدام کنید.

این یک فرصتی است که نشان دهنده مجموعه مهارت های منحصر به فرد شما است.

اطمینان حاصل کنید که هر کار یا پروژه ای که در آن قرار می گیرید، به نوعی نشان دهنده مجموعه مهارت های منحصر به فرد شما است. اطمینان حاصل کنید که کارهایی که برای انجام آنها انتخاب شده اید، به شما این امکان  را می دهد تا مهارت هایتان را به مردم نشان دهید یا آن ها را به نمایش بگذارید.

کارفرمای شما ممکن است «فرصت» را به عنوان یک چیز مفید و سودمند برایتان تعریف کند. بعضی از کارفرمایان واقعا این کار را می کنند. در حقیقت، ممکن است کارفرمایتان یک کار مهم به شما واگذار کند. شما یکی از عناصر شرکت هستید که می توان به او اعتماد کرد، بنابراین از شما خواسته می شود که کاری را انجام دهید؛ هر گاه امکان پذیر است، این پیشنهادات را رد کنید. برای انجام کارهای نامعلوم داوطلب نشوید، مگر این که از ابتدا شروع کنید. در این حالت، هر فرصتی معمولا یک فرصت خوب است. به بیان دیگر  بیشتر کارهایی را انتخاب کنید که توان انجام آن را داشته باشید.

این فرصت منحصر به فرد می تواند به درستی در فصل جاری زندگی شما اتفاق بیفتد.

بعضی از«فرصت ها» برای برخی، فقط شروع کار در یک جهنم است. با خود صادق باشید و ببینید که در آن فرصت حرفه ای هستید. همچنین ببینید آیا این فرصت به برنامه شخصی و مرحله زندگی شما بستگی دارد یا خیر؟ اگر این کار را نمی توانید به خوبی انجام دهید، آن کار را نکنید.

2- فرصت پیش آمده، این امکان را به شما می دهد که کاری را که در حال حاضر نمی توانید آن را انجام دهید، انجام دهید؟

شما امیدوار هستید که از فرصتی که اکنون به دست آوردید چیزهایی راکه دوست دارید به دست آورید؟

این احتمالا مهمترین سوال (و اغلب نادیده گرفته شده) است. من از زمانی که به مردم کمک می کنم، تلاش کردم آن ها را از انتخاب های اشتباه دور کنم. بسیاری از ما به همه چیز «بله» می گوییم، به این امید که ما آن چیزی را که می خواهیم : – پول، شهرت، عشق، روابط بهتر و … را خیلی زیاد – به ما بدهد.

حقیقت این است که شما هیچ کدام از چیزهایی را که قرار است با این فرصت به دست آورید کسب نخواهید کرد. این فرصت ممکن است پیشرفت 5 درصدی در جهت آن چیزی که شما دنبال آن هستید، باشد، اما این اتفاق به طور 100 درصد اتفاق نخواهد افتاد. اگر با این فرصت به دنبا چیزی مانند عشق و یا شادی هستید، خودتان را مسخره می کنید. این چیزها را فقط از درون خود برای خودتان می توانید ایجاد کنید.

شما بهتر است حساب رسی زندگی خود را دقیقا همانطور که می بینید ومی دانید انجام دهید. ببینید چه چیزی می تواند با منابع مورد نیاز شما برای تغییر وپیشرفت مفید باشد؟ آن را برای خود در اولویت قراردهید. هنگامی که برخی از این نیازها را کشف می کنید، در مورد این که چه فرصت هایی برای شما مناسب است، آگاهی بیشتری خواهید یافت. در آن لحظه، بهتر است به پذیرفتن یک پیشنهاد که راه را برای پیشرفت شما فراهم میکند بیندیشید.

3- آیا این فرصت کمک می کند تا دو سال دیگر جایی که می خواهید باشید؟

با در نظر گرفتن عاقبت کار در ذهنتان شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که 6، 12 یا 24 ماه بعد از زمان حاضر می خواهید در کجا باشید. فرصتی که در مقابلتان است را از این فرآیند عبور داده و ببینید که چه چیزی نتیجه می دهد. آیا با آن نتیجه هماهنگی پیدا خواهید کرد یا با نسخه خودتان از زندگی؟

اگر پاسخ «حتما، بله!» نیست، پس پاسخی که می دهید «نه، متشکرم» مودبانه است. مراقب هر چیزی که زمان و انرژی شما را گرفته و شما را از بالا رفتن از کوهی (رسیدن به هدف) که بیشترین لذت را برای شما دارد، دور می کند باشید.

فرصت ها در اطراف ما هستند. من می توانم تضمین کنم که در 24 ساعت آینده فرصت ها خود را به شما نشان خواهند داد. کلید این است که فرق بین یک فرصت واقعی و یک اشتباه را بدانید تا بتوانید مسیر زندگی خود را بهبود ببخشید.

این سطح، ترکیبی از چند متغیر است که به درستی انتخاب ما در فرصت ها کمک می کند تا ما در مسیر درست حرکت کنیم. در مورد آنچه که می خواهید اتفاق بیفتد صادق باشید، وضعیت را بررسی کنید و بیشتر از همه، بدانید که باید به بسیاری از چیزها «نه» بگویید. شما همیشه افرادی را می بینید که به شما پیشنهاد می دهند و این همیشه اتفاق می افتد.

آن ها شخص دیگری را پیدا خواهند کرد. گاهی اوقات بزرگترین فرصت این است که همه چیز را کنار گذاشته و بعضی کارها را نادیده بگیرید و انجام ندهید، بنابراین می توانید ادامه مسیر زندگی رابه درستی طی کنید.

تحول به تنهایی اتفاق نمی افتد. برنامه و سیستم پشتیبانی نیاز دارد. این راهنمایی ها پر از تفکر، تمرینات و داستان های موفقیت برای الهام گرفتن از رویای قدیمی و یا ایجاد یک زندگی جدید است.

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست