درمان تنبلیمقالهوبلاگ

غلبه بر تنبلی با چند تکنیک

اشتراک گذاری این مطالب در:

راهکاری بی نظیر برای غلبه بر تنبلی

 

غلبه بر تنبلی یکی از راهکارهای شروع یک کسب و کار جدید و نهایتا دستیابی به موفقیت است. بسیاری تصور می کنند تنبلی به معنای خوابیدن و یک گوشه نشستن است. هر چند تعریف دقیقی برای تنبلی وجود ندارد اما می توان آن را به وقت تلف کردن هم تعبیر کرد. اگر کسی زمان خود را برای کارهای فرعی و غیرواجب صرف کند، شاید عنوان تنبل هم به او اطلاق شود

تنبلی زمانی به سراغمان می آید که مدت هاست چیزی را مد نظر داریم اما قادر به برداشتن قدم اول نیستیم. در حالی که می دانیم همین قدم اول است که می تواند زندگی ما را تغییر دهد. مشکل اصلی بسیاری از افراد که هیچ گاه موفق نمی شوند، تنبلی در برداشتن قدم اول است. برخی هم در اواسط راه خسته می شوند و هدف را رها می کنند.

برای غلبه بر تنبلی راهکارهای زیادی وجود دارد که ادامه به آن می پردازیم. با ما همراه باشید!

پیدا کردن علل تنبلی

اولین قدم برای غلبه بر تنبلی پیدا کردن علل آن است. دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارد. برخی از افراد هدف مشخصی در زندگی ندارند و به همین دلیل است که برای آینده هم تلاشی نمی کنند. اما وقتی موفقیت نزدیکان یا دوستان خود را می بینند، تصور می کنند که بیش از حد تنبل هستند. در حالی که این تنبلی علت مشخص دارد و دلیل آن نداشتن هدف است.

برخی هم هدف مشخصی دارند اما به دلیل نداشتن روحیه بانشاط قادر به شروع مسیر را ندارند. گام اول برای این افراد مثل یک کوه بزرگ است که باید آن را آغاز کنند. اما روحیه ضعیف و گوشه گیر مانع از برداشتن قدم اول می شود.

یکی دیگر از دلایل تنبلی منفی بافی است. افراد مثبت اندیش به هر صورت که باشد خود را ملزم می دانند به سمت هدف حرکت کنند.

 

پیدا کردن هدف مورد علاقه

غلبه بر تنبلی

یکی از دلایل تنبلی نداشتن هدف درست است. بسیاری از افراد چون هدف مشخصی ندارند، نمی توانند بر تنبلی غلبه کنند. هدف می توانند به شما انگیزه بدهد. وقتی برای یادگیری یک مهارت در دوره آموزشی آن ثبت نام می کنید، یک قدم برای نزدیک شدن به هدف برداشته اید. چون به این مهارت علاقه دارید و با انگیزه وارد آن شده اید. اما ممکن است حتی حوصله این کار را هم نداشته باشید.

یک نکته را در اینجا متذکر شویم که کارهای گروهی باعث ارتباط و تعامل با دیگران می شود. وقتی در یک کارگاه آموزشی یا مهارت شرکت می کنید، افراد زیادی همراه با شما در این کلاس ها شرکت می کنند که ارتباط با آنها تاثیر زیادی بر روحیه شما دارد. در بین آنها افرادی هستند که با انگیزه از هدف خود صحبت می کنند و برنامه های زیادی برای آینده دارند.

ممکن است در بین آنها کسانی باشند که بتوانند شما را برای راه اندازی یک کسب و کار یا توسعه مهارتتان کمک کنند. همچنین همفکری با دیگران باعث پیشبرد بهتر کارها می شود. پس بهتر است از نشستن در خانه خودداری کنید. و به دنبال همفکران خود باشید.

تقویت روحیه

غلبه بر تنبلی

افرادی که به گوشه گیری و در خانه نشستن عادت کرده اند، بیشتر در معرض تنبلی هستند. این افراد به کارهای روزمره و همیشگی خود عادت کرده اند. اگر شما از این دسته هستید، بهتر است ابتدا روحیه خود را تقویت کنید. افراد پر انرژی کمتر در معرض تنبلی قرار می گیرند.

تقویت روحیه از طریق ورزش کردن، تماشای فیلم های مورد علاقه، پیاده روی، خرید هدیه و کادو برای خود، شرکت در مهمانی ها و جشن ها، صحبت کردن با دوستان و خانواده صورت می گیرد. اگر می خواهید روحیه با نشاطی داشته باشید کارهایی را که قبلا انجام می دادید کنار بگذارید. کارهای تکراری گذشته، گوش دادن به موسیقی های غمگین، خوابیدن بیش از حد و … باعث تنبلی بیشتر می شود.

برای یک روحیه خوب و بانشاط لازم است که تا زندگی خود را تغییر دهید. حتی تغییر دکوراسیون منزل هم می تواند باعث تقویت روحیه شود. وقتی از رنگ کاغذ دیواری خانه خسته شده اید، می توانید آن را تغییر دهید.

موسیقی های غمگین به مرور زمان باعث گوشه گیری می شود. تنبلی از گوشه گیری و عادت گرفتن به یک جا نشستن نشأت می گیرد.  پس به موسیقی های شاد روی بیاورید. شعر خواندن، کتاب خواندن، تماشای فیلم های طنز و کمدی هم می تواند حالتان را خوب کند. پس برای غلبه بر تنبلی ابتدا باید با این روش ها روحیه خود را تقویت و بانشاط تر کنید.

مثبت اندیش باشید

غلبه بر تنبلی

مثبت اندیشی یعنی فکر خوب داشتن در مورد هدف و آینده است. افراد مثبت اندیش انگیزه بیشتری برای غلبه بر تنبلی دارند. زیرا منفی بافی بیش از حد باعث می شود تا از برداشتن قدم های جدید و رفتن به مسیر موفقیت بازداشته شوید. وقتی به این فکر کنید در این مسیر شکست می خورید پس قدمی بر نمی دارید. تنبلی بسیاری از افراد نتیجه منفی بافی است. شکست های اطرافیان و شکست های گذشته را مدام با خود مرور می کنند و می گویند چون در گذشته شکست خوردیم و یا دیگران در این کار موفق نشده اند، پس من هم شکست می خورم.

مطالعه زندگینامه افراد موفق

تا جایی که می توانید با انسانهای موفق ارتباط برقرار کنید. در عین حال زندگینامه و شرح حال انسان های موفق را مطالعه نمایید. آنچه آنها را برای رفتن به سوی موفقیت سوق داده است، بدون تردید بر روی شما هم تاثیر می گذارد. این افراد در زندگی طعم شکست ها و ناکامی های زیادی را چشیده اند که می تواند درس عبرتی برایتان باشد و به شما برای فائق شدن بر تنبلی کمک کند.

ارتباط با دوستان و افراد موفق

افرادی که در زندگی خود موفق و سرشار از انرژی هستن، می توانند باعث بیدار شدن شما از خواب غفلت شوند. پس با آنها ارتباط برقرار کنید. روحیه رقابت را در خود زنده کنید. یکی از دلایل تنبلی نبود رقابت است که باعث می شود در جا بزنید. اما روحیه رقابت باعث می شود تا برای عقب نماندن از دیگران بر تنبلی خود غلبه کنید و قدم های اول را برای رسیدن به رقیب بردارید.

 

فکر کردن مداوم بر روی یک هدف

اگر می خواهید برای غلبه بر تنبلی موفق شوید، بر روی یک هدف متمرکز شوید. روزها وقت خود را روی آن بگذارید. فکر کردن به یک هدف می تواند به شما انگیزه بدهد. حتی اگر لازم باشد برای کسب اطلاعات در مورد آن به روش های آسان مثل فیلم و مجله روی بیاورید. در برخی از فیلم های سرگرم کننده و مورد علاقه اطلاعات خوبی به شما داده می شود.

همچنین فیلم هایی که در مورد سرگذشت افراد موفق است می تواند برای غلبه بر تنبلی مفید واقع شود و انگیزه حرکت به سمت هدف را در شما تقویت کند.

بر عهده گرفتن یک کار در یک زمان

یکی دیگر از مهم ترین راهکارهای مقابله با تنبلی، بر عهده گرفتن تنها یک کار در یک زمان است. افرادی می توانند چند کار را همزمان انجام دهند که اولاً بر کارها و مسئولیت هایشان مسلط باشند و از سوی دیگر از نظر روحی و جسمانی توانایی انجام کارها را داشته باشند. اگر شما قصد مقابله با تنبلی را دارید، نباید انتظار داشته باشید که در همان ابتدا چند کار را همزمان انجام دهید. نتیجه این طرز فکر شکست است. باید یک کار را به اتمام برسانید تا بتوانید مسئولیت دیگری را تقبل کنید. همچنین وقتی چند مسئولیت با هم باشد، باعث ترس و وحشت ذهن می شود و به همین دلیل شما را از حرکت باز می دارد.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست