عزت نفسمقالهوبلاگ

عواملی که موجب بالا رفتن عزت نفس در انسان میشود

اشتراک گذاری این مطالب در:

کسانی که عزت نفس پایینی دارند باید هر چه سریع تر به فکر درمان باشند. عواملی که موجب بالا رفتن عزت نفس در انسان میشود متعدد است. اما به شرط اینکه برای افزایش میزان عزت نفس در خود راغب باشید. بسیاری از افراد عزت نفس پایینی دارند، اما به هیچ عنوان نمی خواهند بپذیرند عزت نفسشان کم است. شاید فکر می کنند این مشکل راه درمانی ندارد.

در ادامه ما سعی داریم به بررسی عواملی که موجب بالا رفتن عزت نفس می شود بپردازیم. پس با مجله موفقیت خودساخته همراه باشید.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش عزت نفس برای داشتن زندگی شاد

به سراغ رویاهای دست نیافتنی نروید

انسان قادر است به هر چیزی که در ذهنش می گنجد، دست پیدا کند. اما وقتی کسی عزت نفس پایینی دارد، رسیدن به این آرزوها آنقدرها هم کار راحتی نیست. لازمه به واقعیت تبدیل کردن رویاها، داشتن اعتماد به نفس کافیست. شما ابتدا باید خود را باور کنید. سپس اراده و انگیزه را در خود افزایش دهید تا بتوانید به رویاهایتان دست پیدا کنید.

وقتی عزت نفس ندارید چطور می خواهید به آرزوهایتان برسید؟ اگر کسی کوچکترین واکنش منفی نسبت به تلاش هایتان نشان دهد، خیلی زود عقب می کشید.

بنابراین باید از کارهای کوچک شروع کنید. همین کارهای کوچک است که به نتیجه می رسد و شادی را به شما هدیه می دهد. در خلوت خود حداقل روزانه 30 دقیقه به کارهای مورد علاقه تان فکر کنید. یک لیست تهیه کنید. افرادی که عزت نفس پایینی دارند، از پذیرش مسئولیت های جدید واهمه دارند. اما وقتی کارهای کوچک و مورد علاقه را انتخاب کنید، ترس تان از بین می رود.

بیشتر بخوانید: اثرات نداشتن عزت نفس در زندگی چیست؟

دست از کمال گرایی بردارید

کمال گرایی یعنی یا همه چیز 100 باشد و یا آن را نمی پذیرید. هیچ فردی به طور 100 درصد کامل نیست. پس اگر در کاری 70 یا حتی 50 شدید، به این معنا نیست که استعداد ندارید. پذیرفتن اشتباهات باعث رشد شما می شود. اگر شکست می خورید، آن را طبیعی بدانید. هر کسی در زندگی دچار اشتباه می شود.

کسانی که عزت نفس پایینی دارند بیشتر به دلیل صفت کمال گرایی است. نباید فکر کنید بدون نقص و ایراد باید همه چیز به نتیجه برسد. خودتان را دوست داشته باشید و به خود فرصت تغییر بدهید.

کسانی که عزت نفس پایینی دارند / عواملی که موجب بالا رفتن عزت نفس میشود

دست از مقایسه کردن بردارید

یکی از عواملی که موجب بالا رفتن عزت نفس در انسان میشود خداحافظی با مقایسه کردن است. اگر عادت دارید خود را با دوستان، خواهر و برادر، همکار، فامیل و … مقایسه کنید، عزت نفس تان همچنان پایین می ماند. مگر اینکه فکر اساسی برای این مشکل کنید.

مقایسه کردن خود با دیگران اشتباه ترین کار ممکن است. این روش آسیب روحی زیادی را به شما می زند. زیرا تصور می کنید در مقایسه با دیگران ضعیف و بدبخت هستید. در حالی که شما نتیجه کار دیگران را مشاهده می کنید. آیا دقت، تمرکز، علاقه فرد و یا تلاش های آنها را هم درنظر می گیرید؟

به جای مقایسه کردنی که هیچ نتیجه ای جز ضعف را در بر ندارد، به خودتان، اهداف و آرزوهایتان فکر کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین راه مقابله با استرس و اضطراب چیست؟

از تحقیر کردن خودداری کنید

اگر فکر می کنید با شوخی کردن در مورد خودتان می توانید دل دیگران را بدست آورید، اشتباه می کنید. با تحقیر خودتان به مرور زمان عزت نفس تان را از دست می دهید. در عین حال به دیگران  اجازه هر نوع اظهارنظری در مورد خود را می دهید. وقتی خودتان به دیگران چنین اجازه ای را بدهید، چطور انتظار دارید آنها به شما احترام بگذارند؟

باید برای خود ارزش قائل شوید. اگر دیگران از این موضوع ناراحت می شوند، مقصر شما نیستید، بلکه آنها باید در رفتارشان تجدیدنظر کنند.

روابط مثبت خود با دیگران را افزایش دهید

جالب است بدانید کسانی که عزت نفس پایینی دارند به دلیل ارتباط با افراد منفی باف است. دکتر هلاکویی در یک گفتگو می گوید اگر اعتماد به نفس یا عزت نفس شما پایین است، شاید به این خاطر باشد که توسط افراد منفی باف احاطه شده اید.

وقتی اطرافیان مدام شما را تحقیر کنند، به تدریج بر روی روحیه تان تاثیر می گذارد. یکی از عواملی که موجب بالا رفتن عزت نفس در انسان میشود فاصله گرفتن از این افراد است.

بررسی عواملی که موجب بالا رفتن عزت نفس می شود بپردازیم

 بیشتر بخوانید: بهترین روش های افزایش عزت نفس در زنان

مدیتیشن را در زندگی تمرین کنید

یکی از عواملی که موجب بالا رفتن عزت نفس میشود انجام مدیتیشن است. زیرا باعث افزایش قدرت حواس، تمرکز و حافظه می شود. از سوی دیگر به رشد فردی شما هم کمک زیادی می کند.

افزایش عزت نفس به تمرین مداوم نیاز دارد. فکر نکنید با یک بار تمرین می توانید تا آخر عمر عزت نفس بالایی داشته باشید. از سوی دیگر این ویژگی در سایر ویژگی های شخصیتی تاثیر می گذارد. پس به یکباره حاصل نمی شود. در این مسیر باید صبور باشید و با مدیتیشن حداقل 10 دقیقه در روز آن را تقویت کنید.

اگر از کمبود عزت نفس رنج می‌برید، در خطر ابتلا به افسردگی هستید. به همین دلیل خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد میدهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید:

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست