عزت نفسمقالهوبلاگ

عزت نفس پایین چه نشانه های پنهانی دارد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

هیچ دقت کرده‌اید که گاهی‌اوقات خودمان هم دلیل ناکامی‌های‌مان را به طور دقیق نمی‌دانیم؟ برای شما هم پیش آمده است که از دست خود کلافه بشوید و ندانید که در موقعیت‌های مختلف چطور رفتار کنید؟ اصلا تا به حال از دست خودتان خسته شده‌اید؟ حتما شما هم کم یا زیاد تجربیاتی از حالات مطرح‌شده دارید. یکی از مشکلات بشر این است که گاهی برای کشف ضعف‌های خود باید به لایه‌های عمیق روح و ذهن خود مراجعه کند. اگر چنین اقدامی صورت نگیرد یقینا مشکلاتی برای توسعه و رشد فردی افراد به وجود می‌آید.

برای مثال، عزت نفس پایین در برخی از مواقع و در بعضی از افراد نشانه‌هایی واضح ندارد. بنابراین با شناخت ویژگی‌های پنهان و زیرپوستی عزت نفس اندک می‌توان شروع به تعریف صورت مسأله و سپس حل آن کرد. در ادامه سایت موفقیت خودساخته از ویژگی‌های نامحسوس و پنهان‌ عزت نفس پایین برای‌تان خواهیم گفت:

بیشتر بخوانید: راه های افزایش عزت نفس برای داشتن زندگی شاد

نشانه‌ای مخفی از عزت نفس اندک 

یکی دیگر از نشانه های عزت نفس پایین نادیده گرفتن دیگران است. برخی از افراد در پاسخ تمجیدهای دیگران درباره ظاهرشان، موفقیت‌های‌شان یا هر موضوع دیگری، شروع به دلیل آوردن می‌کنند و گویی سعی دارند موفقیت و تعریفی را که از آنها می‌شود نادیده گرفته و خنثی کنند. مثلا فردی با عزت نفس پایین، دارای زیبایی‌های ظاهری است و در یک جمع شخصی از او و چهره‌اش تعریف می‌کند اما این فرد بنا به کمبودها و کاستی‌هایی که در وجودش دارد، نمی‌تواند پاسخ مناسبی به تعریف و تمجید دیگران بدهد و مدام شروع به تعارفاتی نظیر: نه این طورها که می‌گویید نیست…. ، امروز روز خوبم است وگرنه در سایر روزها باید مرا ببینید و…، سعی می‌کند تعریف و تمجید را خنثی کند. علت این است بلد نیست و نمی‌داند که چه واکنشی باید در چنین موقعیت‌هایی از خود ابراز کند. عدم توانایی در ابراز احساسات صحیح و منطقی و ارائه واکنش‌هایی مناسب در برخورد با دیگران نشان از عزت نفس پایین فرد دارد. البته شاید شما این رفتار را به حساب فروتنی و تواضع می‌گذاشتید ولی از حالا به بعد حواس‌تان باشد که معنای چنین رفتاری واقعا چیست. هر چقدر بیشتر بدانید بهتر می‌توانید در ارتباط با سایرین و سر و سامان دادن به رفتارهای خود در زندگی مؤثر واقع شوید.

بیشتر بخوانید: عزت نفس در رشد فردی چگونه تاثیر میگذارد؟

فکر کردن بیش از حد درباره موضوعات مختلف

اگر درباره هر موضوع و تصمیمی، آن قدر فکر می‌کنید که عصبی و خسته می‌شوید باید بگوییم که متاسفانه نشانه های عزت نفس پایین در شما پیداست. شخصی که برای گرفتن هر تصمیمی، ساعت‌ها می‌اندیشد  و در نهایت هم نتیجه‌ای راضی‌کننده نمی‌گیرد قطعا شخصی است که عزت نفس اندکی دارد. چنین فردی، کفایت لازم برای شناسایی ابعاد مختلف هر موضوع را در خود نمی‌بیند و به همین خاطر است که زیاد از حد فکر می‌کند و ترس از جا ماندن نکات مهم و ابعاد مختلف موضوع در وجودش شعله‌ور می‌شود. در مقابل شخصی که عزت نفس کافی دارد برای تصمیم‌گیری از تفکر استراتژیک بهره می‌برد. یعنی با اعتمادی که به توانایی‌های مختلف خود دارد، اهدافش را تعیین می‌کند، زوایای مختلف مثبت و منفی را می‌سنجد و شروع به اقدام و در نهایت ارزیابی کارش می‌کند. بعد از ارزیابی چنانچه متوجه ضعفی در کارش شود، سعی بر جبران خواهد کرد و هرگز جا نمی‌زند و نگران نمی‌شود. بیش از حد فکر کردن در افرادی که عزت نفس اندکی دارند باعث می‌شود که بر میزان و تعداد دلهره‌های‌شان بیش از پیش افزوده شود و نهایتا اسیر کلاف سردرگمی بشوند که رهایی از آن کار بسیار بسیار دشواری است.

علائم و نشانه های عزت نفس پایین

افراط و تفریط در دست‌یابی به موفقیت

تعادل یکی از اصیل‌ترین و مهم‌ترین لغات یک زندگی شاد و سالم است. حال اگر در رسیدن به اهداف و برنامه‌های مختلف هم بیش از حد تعادل تلاش کنید و ابعاد مختلف زندگی خود را تحت‌الشعاع رسیدن به هدفی خاص قرار بدهید دچار افراط شده‌اید. تفریط هم شکل دیگری از بر هم زدن تعادل در زندگی است. چه بیش از حد حرص رسیدن به هدف در شما شکل بگیرد و چه بیش از حد از تلاش و برنامه‌ریزی پرهیز کنید، یعنی دچار از دست دادن تعادل شده‌اید. افرادی که عزت نفس خوبی ندارند، دقیقا دچار همین مشکل هستند. مشکلی که شاید در ظاهر به نظر نرسد. مثلا عده‌ای از افراد فاقد عزت نفس کافی، از تلاش و هدف‌گذاری فراری هستند و در ظاهر به نظر می‌رسد که این گریز به خاطر دل‌بزرگی و بی‌خیالی آنها است. اما چنین نیست. در واقع این صفت یکی از همان صفات افراد با عزت نفس پایین است که شاید در ظاهر خبر از واقعیت ندهد. کسانی که بیش از حد ولع رسیدن به پیروزی دارند نیز دسته دیگری از افرادی هستند که عزت نفس‌شان با مشکل رو به رو است. آنها هم تعادل را بر هم زده‌اند و فکر می‌کنند که تنها با دست‌یابی به هدف مشخص‌شده می‌توانند ارزش‌های لازم برای درخشان بودن و مهم بودن را به دست بیاورند. تعادل راه رسیدن به آرامش است. شخصی که آرامش را در زندگی کشف و درک کند قطعا در هر مسیر و جاده‌ای از زندگی که قرار بگیرد به خوبی از عهده رویارویی با چالش‌های رنگارنگ برخواهد آمد.

دلایل و نشانه های عزت نفس پایین

نشانه های عزت نفس پایین در شخصیت

یکی از نشانه های عزت نفس پایین را باید در کودکی پیدا کرد. زیرا ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری افراد در کودکی آنها است. به همین خاطر است که والدین باید در به کار بردن رفتار و تربیت درست برای فرزندان‌شان نهایت تلاش خود را به کار بگیرند. کوچک‌ترین تجربه‌های ناخوشایند کودکی تا سال‌ها و حتی تا پایان عمر در ذهن باقی می‌ماند. حتما تجربه کرده‌اید که گاهی حتی برخی از صداها، بوها یا طعم‌ها هم ما را به گذشته‌هایی دور در کودکی پرتاب می‌کنند. هر چقدر این حس‌ها خوشایندتر و دوست‌داشتنی‌تر باشند، زندگی برای‌مان شیرین‌تر می‌شود. از جمله عواملی که باعث کاهش میزان عزت نفس افراد می‌شود و ریشه در کودکی دارد به شرح زیر است:

  • تنبیه و سرزنش مداوم؛
  • نادیده گرفتن و بی‌توجهی به نظرات کودک (به ویژه با جملاتی نظیر: تو که بچه هستی و…)؛
  • تعیین استانداردهای تربیتی جدی و سخت‌گیری بیش از حد؛
  • کمبود محبت، ابراز عشق و تعریف شنیدن در مواقعی که کودک باید تحسین شود؛
  • تبعیض قائل شدن میان فرزندان؛
  • استرس و اضطراب زیاد والدین و انتقال آن به فرزندان؛
  • و…

دوره صوتی کیمیاگر : یک دوره صوتی کامل برای افزایش عزت نفس و ارزشمند شدن

دریافت‌ها و ادراکات ما در کودکی بر شیوه تفکر و رفتارمان در زندگی اثرات جدی می‌گذارد. پاک شدن تصورات غلط و فراموش کردن تجربه‌های تلخ و ناخوشایند این دوران به سختی از ذهن و قلب پاک خواهد شد. اثرات کمبود عزت نفس در زندگی بسیار شدید است. شخصی که عزت نفس کافی ندارد در هیچ‌یک از ابعاد زندگی طعم لذت و شادمانی را نخواهد چشید. چنین فردی، عشق را به درستی درک نمی‌کند، در روابط خود با سایر افراد مدام دچار ترس و سؤتفاهم است، برای قدم گذاشتن در مسیرهای تازه زندگی با واهمه و وحشت رو به رو است و بدتر از همه این است که با بچه‌دار شدن و پذیرفتن مسئولیت‌های جدی در محل کار و اجتماع به توزیع این احساسات منفی و استمرار مشکلات روانی و روحی ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید: عزت نفس پایین چه اثراتی در دوست‌ یابی دارد؟

در آخر:

هر چقدر بیشتر درباره صفات و ویژگی‌های مهم در رشد انسان اطلاعات کسب کنیم، خودمان و اطرافیان‌مان را بهتر خواهیم شناخت. بسیاری از مواقع آنچه در نگاه اول نشان از داشتن عزت نفس بالا دارد در حقیقت درست نیست. تنها در صورتی می‌توانیم این موضوع را در دیگران تشخیص بدهیم که بدانیم، نشانه‌های نامحسوس عزت نفس پایین چیست. بنابراین مطالعه و آگاهی بیشتر، درک و شهود را افزایش می‌دهد و زندگی فردی و اجتماعی موفق‌تری برای افراد به همراه خواهد داشت.

 

دوره ساختن عزت نفس:

نشانه های عزت نفس پایین را بیاموزید

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست