عزت نفسمقالهوبلاگ

عزت نفس چطور بر موفقیت ما در رابطه با آدم‌ های دیگر اثر می گذارد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

عزت نفس یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که برای رسیدن به رشد و توسعه شخصی باید در ذهن و روان خود جاری کنیم. واقعیت این است که همه ما می‌دانیم که صفات و ویژگی‌های مثبتی نظیر اعتماد به نفس، عزت نفس، شجاعت و… بسیار مفید و برای موفقیت در زندگی ضروری هستند اما فقط تعداد اندکی از ما موفق به نهادینه ساختن یا تقویت این ویژگی‌های مثبت در خود می‌شویم. داستان چیست؟ چرا حرکت کردن به سوی مسیری زیبا و آفتابی در زندگی برای‌مان دشوار است؟ ریشه این مشکل در ناآگاهی ما از تعاریف دقیق واژه‌هایی چون عزت نفس است. تا زمانی که دقیقا ندانیم عزت نفس چیست و چطور بر روابط فردی و اجتماعی ما اثر می‌گذارد، قادر به مدیریت آن در زندگی نخواهیم بود. در ادامه با مجله موفقیت خودساخته همراه باشید.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش عزت نفس برای داشتن زندگی شاد

عزت نفس به چه معنا است و از نظر روانشناسی چه اثراتی روی ما دارد؟

عزت نفس به معنای ارزشی است که برای خود در زندگی قائل هستیم. شیوه اهمیت دادن و ارزشمند دانستن ویژگی‌های‌مان نشان می‌دهد تا چه اندازه از عزت نفس در زندگی برخوردار هستیم. به همین دلیل، میزان دارا بودن این ویژگی در ما روی روابط‌مان با دیگران تأثیرات بسیار زیادی می‌گذارد. شخصی که خود را با تمام ضعف‌ها و قوت‌ها می‌پذیرد، از عزت نفس زیادی برخوردار است. چنین شخصی می‌تواند به کمک نقاط قوت خود، به جنگ ضعف‌هایش برود. او از ضعف‌های خود شرمنده نیست و می‌داند که هر شخصی مجموعه‌ای از صفات متنوع و مختلف است. همه ما در آغاز دارای ویژگی‌های ذاتی متنوعی هستیم که به مرور زمان و با برخورد با افراد مختلف و قرار گرفتن در محیط‌های گوناگون تحت تأثیر قرار می‌گیرند. عزت نفس هم تحت تأثیر عوامل متعددی دچار نوسانات می‌شود که باید با آگاهی و استفاده از اصول روانشناسی به رشد و شکوفایی هر چه بیشتر آن رسیدگی کنیم.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، عزت نفس می‌تواند دچار نوساناتی شود. این نوسانات بسته به قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف تغییر می‌کنند. مدیریت و کنترل داشتن بر خود باعث می‌شود که میزان این نوسانات را به حداقل برسانیم. ما موجودی اجتماعی هستیم و زندگی‌مان در ارتباط با سایر انسان‌ها به معنایی معقول دست پیدا می‌کند پس باید تلاش کنیم تا ابعاد شخصیتی مختلف خود را با توسعه فردی رشد داده و در ارتباطات‌مان موثرتر رفتار کنیم.

بیشتر بخوانید: عزت نفس در رشد فردی چگونه تاثیر میگذارد؟

افزایش عزت نفس برای رابطه با آدم های دیگر

عزت نفس – موفقیت

افزایش عزت نفس با ابراز حرکات بدنی مناسب چگونه است؟

وقتی با دیگران صحبت می‌کنیم، ارتباطات‌مان تا حد زیادی به لحن، نگاه و زبان بدن‌مان وابسته است. بدن می‌تواند گویای خیلی از رازها درباره شخصیت ما باشد. اگر می‌خواهیم در نظر دیگران شخصی با عزت نفس زیاد جلوه کنیم باید آداب این کار را بدانیم و اصطلاحا از ژست‌ها و حرکاتی در صحبت کردن و تعاملات‌مان بهره ببریم که ما را قوی و باعزت نفس زیاد نشان می‌دهد. مثلا:

  • باید با قطعیت و بدون تعلل زیاد صحبت کنیم؛
  • داشتن دایره لغات گسترده نشانه‌ای از عزت نفس است؛
  • تأیید سخن دیگران وقتی با آنها موافق هستیم؛
  • صادق باشیم و از ارتباطات غیرکلامی استفاده کنیم؛
  • با دیگران همدردی کنیم و به آنها لبخند بزنیم.

البته نکته بسیار مهم دیگری هم در زمینه عزت نفس و اثر آن در ارتباطات ما وجود دارد. هر جامعه‌ای ارزش‌های مخصوص به خود را دارد. در واقع، چیزی که در یک اجتماع به عنوان ارزش شناخته می‌شود شاید با جامعه‌ای دیگر کاملا متفاوت باشد. به همین خاطر، نگاه ما به ارزش‌هایی که برای خود در نظر می‌گیریم و با تقویت آنها به دنبال افزایش میزان عزت نفس خود هستیم تا حد زیادی وابسته به فرهنگ و اجتماعی است که در آن زندگی می‌کنیم. در نتیجه ارتباطات و عزت نفس در هر جامعه‌ای دارای پیچیدگی‌های فراوانی هستند که با درک درست از شرایط می‌توان از میزان این پیچیدگی‌ها کاست.

بیشتر بخوانید: ورزش چگونه عزت نفس ما را بالا می‌برد؟

گام‌های اولیه برای افزایش عزت نفس در ارتباطات چیست؟

شاید به نظر عجیب برسد اما با تلقین و تقلید به خیلی چیزها می‌توان دست پیدا کرد. تقلید کردن در امور مثبت همیشه جایز و پرفایده است. به همین خاطر اگر به دنبال تقویت و افزایش میزان عزت نفس خود در ارتباطات‌ با دیگران هستیم باید نگاهی دقیق و موشکافانه به افرادی داشته باشیم که دارای عزت نفس بالایی هستند. این افراد دارای منش و شیوه رفتاری هستند که به ما یاد می‌دهد چطور در نظر دیگران شخصی قوی و باعزت نفس باشیم. پس بعد از تعریف دقیق عزت نفس برای خود و دانستن این نکته که عزت نفس مجموعه‌ای از ارزش‌هایی است که برای خود مهم به شمار می‌آوریم و شناخت ارزش‌های مطلوب‌مان، عزت نفس در ما رشد پیدا می‌کند. مرحله اجرا کمی دشوارتر است و به ممارست بیشتری هم نیاز دارد.

برای ورود به بخش اجرایی کردن مصادیق عزت نفس در رفتار و ارتباط‌مان با دیگران باید در آغاز سعی کنیم که از الگوهای مناسبی که دارای عزت نفس بالا هستند در لحن، زبان بدن، شیوه گفتگو و… تقلید کنیم. بعد از مدتی که رفتاری را تکرار می‌کنیم، آن رفتار به یکی از عادات نهادینه ما بدل می‌شود. پس برای تغییر باید آگاهی و عمل را توأما و هوشمندانه پیگیری کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم که عزت نفس داریم یا نه

عزت نفس در رفتار و رابطه با آدم های دیگر به چه چیزی وابسته است؟

عزت نفس – موفقیت

عزت نفس در رفتار و رابطه با آدم های دیگر

تصویر دورنی، تصویری است که ما نسبت به خود در ذهن داریم. تصویر ذهنی به ما کمک می‌کند تا ویژگی‌های خود را طبقه بندی کنیم و خود را در گروه‌های مختلف رفتاری و شخصیتی قرار بدهیم. از نظر روانشناسی، این تصویر روی ادراکات ما اثر می‌گذارد. مثلا اگر خود را فردی بخشنده می‌بینیم، یعنی تصویر درونی شکل‌گرفته در ذهن‌مان نسبت به خود، شخصیت‌مان را به صورت فردی بخشنده در نظر می‌گیرد. شیوه قضاوت ما نسبت به تصاویر درونی‌مان باعث می‌شود تا ارزش‌گذاری‌های مختلفی درباره ویژگی‌های خود داشته باشیم. در واقع، ما تصویر ذهنی خود را قضاوت می‌کنیم و به آن نمره می‌دهیم. میزان ارزشی که برای خود قائل می‌شویم به شکل‌دهی عزت نفس‌مان کمک می‌کند. پس اگر خود را فردی بخشنده در ارتباط با دیگران می‌بینیم، در گام بعدی باید این صفت را معنا کنیم و به آن ارزش بدهیم. شاید در نظر ما بخشندگی صفت چندان مثبتی نباشد زیرا باعث می‌شود که در برابر دیگران زود تسلیم بشویم، در این صورت ارزشی که به این ویژگی می‌دهیم، پایین است. یعنی عزت نفس ما در این‌باره بالا نیست. حال اگر بخشندگی برای‌مان ارزشمند باشد و نشان از صفات والای انسانی در نظر گرفته بشود، نمره ارزشی بالایی به آن تعلق می‌گیرد و عزت نفس‌مان را بالا می‌برد.

باید تلاش کنیم در ارتباط با سایر افراد، رفتارهای خود را بررسی کنیم، وجهه و تصویر درونی‌مان را شناسایی کنیم و به آن ارزش بدهیم. این ارزش‌ها به ما نشان می‌دهند که تا چه اندازه از برخورد و منش خود با دیگران رضایت داریم. وقتی به چنین شناختی دست پیدا کردیم، قادر به مدیریت رفتارها و ارتباطات خود با دیگران هستیم.

عزت نفس داشتن، ویژگی بسیار خوبی است که بر توسعه فردی و گروهی اشخاص یک اجتماع اثر می‌گذارد و می‌توان به چشم یکی از عناصر اصلی موفقیت در زندگی به آن نگاه کرد. هر چقدر عزت نفس خود را بیشتر کنیم، در ابعاد مختلف زندگی خود شکوفاتر خواهیم شد. شخصیتی قوی با عزت نفسی والا می‌تواند بر دیگران هم اثرات به شدت مثبتی بگذارد.

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

رابطه با آدم های دیگر

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست