عزت نفسمقالهوبلاگ

عزت نفس پایین چه اثراتی در دوست‌ یابی دارد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

دوستی یکی از ارزشمندترین روابطی است که فرد در اجتماع برقرار می‌کند. دوستان معمولا بنا به اشتراکات و علایق مشترک به یکدیگر جذب می‌شوند و با همراهی یکدیگر، زندگی را دل‌پذیرتر می‌سازند. اما کسانی که دچار مشکلات عزت نفس هستند در ایجاد تعادلی مطلوب برای استمرار دوستی با دیگران ناتوان هستند. اثرات منفی عزت نفس پایین در بخش‌های مختلف زندگی به ویژه روابط اجتماعی و بین‌فردی اجتناب‌ناپذیر است. شخصی که دارای عزت نفس پایین است، خود را مستحق ارزشمند دانسته شدن نمی‌داند. در نتیجه یا مورد سواستفاده قرار می‌گیرد یا به فردی آزاردهنده بدل خواهد شد که کسی حاضر به دوستی با او نیست. عزت نفس پایین می‌تواند ریشه‌های روانشناسی پیچیده‌ای داشته باشد که برخی به خاطر تجربه‌های تلخ پیرامونی در فرد ایجاد می‌شوند و برخی هم در اثر تربیت در وجود او پا می‌گیرند. اجازه بدهید در ادامه مجله موفقیت سلف مید بیشتر درباره اثرات عزت نفس در دوستی و دوست‌یابی صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش عزت نفس برای داشتن زندگی شاد

نشانه‌هایی که حاکی از چراغ خطر عزت نفس شما است

شاید احساس می‌کنید که فرد ارزشمندی نیستید و با ایده‌آل‌های ذهنی خود در تعریف از فردی موفق و شاد فاصله دارید. موارد زیر نشانه‌هایی از عزت نفس پایین هستند:

  • شما دوستانی دارید که سعی در سؤاستفاده دارند، احساسات بدی در شما به وجود می‌آورند و همراهان خوبی برای‌تان نیستند.
  • مدام برای کارهایی که می‌کنید از دیگران عذر می‌خواهید و دائم درباره کارهای‌تان به دیگران توضیح می‌دهید. در حالی که نیازی به پوزش نیست.
  • همیشه احساس می‌کنید که دوستان مناسبی در زندگی پیدا نکرده‌اید.
  • وقتی از شما تعریف می‌کنند، خجالت می‌کشید و سخت‌تان می‌شود.
  • در هنگام حرف زدن با دیگران نمی‌توانید مستقیما در چشم‌های‌شان نگاه کنید.
  • تمایلی به پیدا کردن دوستان تازه ندارید و از دوست پیدا کردن خوش‌تان نمی‌آید.
  • نسبت به دوستی و دوست‌یابی بدبین هستید و احساس می‌کنید که همه آدم‌ها بد هستند.

اگر دچار این ویژگی‌ها هستید، خبر بد این است که احتمالا از کمبود عزت نفس رنج می‌برید اما خبر خوب هم این است که برای تغییر و رشد همیشه راه‌کارهایی وجود دارد. ابتدا درباره ویژگی‌های عزت نفس پایین و اثر آن در دوست‌یابی برای‌تان می‌گوییم. زیرا گام نخست در حل هر مسأله‌ای این است که قبل از هر اقدامی، مشکل را برای خود به درستی تعریف کنید:

بیشتر بخوانید: تاثیر دوستان بر عزت نفس شما چقدر است؟

اثرات عزت نفس پایین و شروع دوستی

کسانی که اعتماد به نفس اندکی دارند، افکار موهومی را درباره دوست پیدا کردن و شروع یک رابطه با دیگری در ذهن می‌پرورانند. آنها احساس می‌کنند که دیگران تمایلی به دوستی نخواهند داشت. افرادی که عزت نفس اندکی دارند و از رشد فردی در این زمینه بازمانده‌اند، خود را لایق توجه، عشق، احترام و دوستی نمی‌بینند. در موارد معدودی نیز که با کسی وارد دوستی می‌شوند، احساس می‌کنند که به آنها لطف شده و مثلا پذیرش خود در یک گروه دوستی را ناشی از اغماض سایر اعضای گروه و پذیرش زورکی و اجباری می‌دانند. این توهمات و تصورات مشوش، ترس فرد را از شروع دوستی با دیگران بیشتر و بیشتر می‌سازد تا جایی که اصلا قید ورود به چنین ارتباطاتی را می‌زند و تنهایی را ترجیح می‌دهد. مشکل از زمانی بسیار پررنگ می‌شود که فردی با این ویژگی، تنهایی خود را مقدس و پراهمیت جلوه می‌دهد و فراموش می‌کند که دلیل تنها ماندن او نه به خاطر منحصربفردبودن بلکه به علت ناتوانی‌اش در ارتباط برقرار کردن مؤثر با دیگران است.

اثرات عزت نفس پایین چه تاثیری دارد

ورود به دوستی‌های سَمی و به درد نخور

یکی از اثرات عزت نفس پایین اینست که شما را از زندگی شاد و بهره‌ور دور می‌سازد. حتی اگر بتوانید با کسی دوست بشوید باز هم روابط چندان مثبت و سازنده‌ای نخواهید داشت. کسانی که دور و برتان را می‌گیرند معمولا اشخاصی هستند که درصدد سؤاستفاده از شما برآمده‌اند یا عقده‌های فروخورده رنگارنگ خود را بر سر شما خالی می‌کنند. مثلا شما را با نام‌های ناپسند صدا می‌زنند، مدام پیکان انتقاد را به سمت‌تان می‌گیرند، فقط نظرتان خود را مهم می‌شمارند و برای شما و عقایدتان ارزشی قائل نیستند، فقط در صورت نیاز سراغ‌تان را می‌گیرند و… . خودتان قضاوت کنید، چنین روابطی به چه دردی می‌خورد؟ اگر این دوستان، افرادی سمی و مهلک برای روح و روان شما نیستند، پس چه کاربرد و ارمغانی برای‌تان به همراه می‌آورند؟

یادتان باشد که راه دوری از دوستی‌های سمی، تمام کردن رابطه و منزوی شدن نیست. شما باید بپذیرید که همه اینها نتیجه کمبود عزت نفس است. پس باید بلند شوید و برای خود و زندگی‌تان اقدامی کنید. بلند شوید و خود را سریع‌تر از این وضعیت نجات بدهید. همه انسان‌ها، بی‌اغراق همه انسان‌ها ارزشمند هستند. فقط گاهی چنان در منجلاب ناآگاهی فرو می‌روند که ادامه مسیر خوشبختی و موفقیت را گم می‌کنند و نمی‌توانند به زندگی سالم و زیبا بازگردند.

بیشتر بخوانید: اثرات نداشتن اعتماد به نفس در محیط کار چیست؟

پذیرش خود به معنای واقعی کلمه

شما ویژگی‌های مثبتی دارید. این‌طور نیست؟ همه همین‌طور هستند. همه ما گاهی ناتوان و ضعیف می‌شویم، همه ما دارای ویژگی‌هایی هستیم که باید به آنها افتخار کنیم و البته همه ما ویژگی‌های داریم که اگر روی‌ آنها کار نکنیم، سرشکسته و مغموم خواهیم شد. پس به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات در ورود به دنیای دوستی با عزت نفس خوب و بالا باید خود را بپذیرید. پذیرش خویشتن برای رشد فردی و افزایش ویژگی‌های مثبتی نظیر عزت نفس به معنای این نیست که هر اشتباهی کردید برای خود اسفند دود کنید و بیهوده قربان-صدقه خود بروید. بلکه به معنای این است که بپذیرید، انسان هستید و امکان دارد دچار ضعف باشید. شناخت ضعف‌ها و پذیرش آنها باعث می‌شود که هوشمندانه و آگاهانه در مسیر رفع‌شان گام بردارید. اگر بدانید که مشکل‌تان چیست و کُمیت‌تان در کجا لنگ می‌زند، قطعا بهتر می‌توانید در جهت بهبود زندگی‌تان اقدام کنید. به کمک نقاط مثبت خود به جنگ ناتوانی‌ها بروید و آنها را محو کنید. اگر بخواهید و راه حل مشکل را پیدا کنید ادامه کار اصلا کار سختی نخواهد بود.

پذیرش دیگران به معنای واقعی کلمه

علاوه بر اینکه باید به خود به عنوان یک انسان ممکن‌الخطا و بعضا جائزالخطا نگاه کنید، باید این دید را درباره سایر افراد هم داشته باشید و در خود پرورش بدهید. پس وقتی وارد روابط دوستانه با دیگران می‌شوید، انتظار نداشته باشید که به شکلی ایده‌آل با شما برخورد کنند. یادتان باشد که هر برخوردی که آزارتان داد، لزوما دلیل مناسبی برای اینکه شما بی‌ارزش هستید و باید از دوستی با افراد دور بشوید، نیست. طرف‌های مقابل‌تان که با عنوان دوست با آنها وارد رابطه می‌شوید هم انسان هستند و گاهی اشتباه می‌کنند و نباید انتظار داشت که دوستان همیشه در نقش دایه‌ای مهربان و عاشق برای شما ظاهر بشوند. پس قوی باشید و در روابط‌تان با آدم‌های دیگر سعی کنید قوی ظاهر بشوید. سریع دلشکسته نشوید و احساس انزوا و بی‌ارزش بودن را به وجودتان القا نکنید.

در آخر:

اثرات عزت نفس پایین انسان‌ها به دلایل مختلفی بروز میکند. تربیت نادرست والدین خودکامه و زورگو، رقابت ناسالم با خواهران و برادران، تجربه‌های عاطفی ناموفق و… می‌تواند باعث پایین آوردن عزت نفس به طور دائمی یا مقطعی بشوند. اما واقعیت این است که انسانی که عنوان اشرف مخلوقات را یدک می‌کشد قطعا می‌تواند بر همه مشکلات روانشناسی و سدهایی که مانع از رشد فردی و موفقیت او می‌شوند فائق بیاید. کافی است خود را دوست بدارید و از منابع آگاه و غنی برای تغییر و کمک بهره بگیرید. هیچ چیز مانند حس شادی و آرامش، موفقیت در زندگی را تعریف نمی‌کند. عزت‌مندی و اعتماد به نفس باعث می‌شود که تصویری زیبا از خود در ذهن بسازد که نمود و انعکاس آن را دوستان و اطرافیان‌تان هم می‌بینند. چنین فردی قطعا دوست‌داشتنی خواهد بود و دوستان فراوانی در زندگی برای خود خواهد داشت.

 

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

اثرات عزت نفس پایین

 

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست