عزت نفسمقالهوبلاگ

عزت‌نفس پایین – جاده‌ای به سمت کینه‌های شعله‌ور و آزاردهنده

اشتراک گذاری این مطالب در:

 

بعضی از افراد نمی‌توانند به سادگی از مسائل بگذرند. البته اشتباه نکنید، منظور آن دسته از افراد دقیق و ریزبین نیست بلکه منظور کسانی است که با کینه‌ورزی و خودخوری، زندگی و روزگار را برای خود تلخ و سیاه می‌کنند. همه ما تا حدودی در زندگی با کینه‌هایی سیاه در قلب و روحمان، دست و پنجه نرم می‌کنیم. وقتی نمی‌توانیم، معلم کلاس سوم ابتدایی را به خاطر توبیخ ناجوانمردانه‌اش ببخشیم یا وقتی برادرمان را به خاطر بگو‌مگویی در کودکی هنوز نبخشیده‌ایم یعنی کینه‌ای هستیم.

کینه‌ورزی در همه ابعاد زندگی ما آدم‌ها جریان دارد. روابط خانوادگی، کاری و حتی روابط بین کشورهای دنیا که گاهی براساس کینه، تیره و تار می‌شود. کینه یعنی زمانی که نمی‌توانیم بگذریم و بگذاریم که آرامش به درون قلب و جانمان بازگردد. علت همه این احساسات منفی و خراب، خود ما هستیم.

علت تمام احساسات بد و خراب زندگی‌مان، شخصِ شخیصِ خودمان است. حتی اگر محیط و شرایط اطراف، بدترین ظلم‌ها را در حق ما کرده باشد، باز این ما هستیم که باید ابتکار عمل را به دست بگیریم و برای تغییر بجنگیم. یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری کینه در وجودمان، کمبود عزت نفس است. در ادامه مجله موفقیت خودساخته به این بُعد از کینه‌ورزی بیشتر می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: احساس تحقیر شدن از علائم یک رابطه ناسالم است

کینه از کجا نشأت می‌گیرد؟

به خاطر آوردن اتفاقات ناگواری که برای‌مان پیش می‌آید، کاملا طبیعی است. مثلا اگر به یاد داریم که شخصی در مقابل دیگران ما را سکه یک پول کرده و حسابی خجالت‌زده‌مان کرده است، بسیار امر عادی و متعارفی به حساب می‌آید اما زمانی‌که مو به موی داستان را مانند یک فیلم سینمایی به خاطر می‌آوریم یعنی یک جای کار می‌لنگد. ریشه کینه در خشم است؛ خشمی که نمی‌توان آن را کنترل کرد، خشمی که نمی‌توان آن را فراموش کرد و از شرش راحت شد. کینه‌جویی باعث شکل‌گیری دیدگاه عجیبی در زندگی می‌شود. افراد کینه‌جو یا همه چیز را سیاه می‌بینند یا سفید. اما چرا در پی عصبانیت و خشم کنترل‌نشده به کینه‌ورزی می‌رسیم؟

عزت نفس کلید حل این معما است. عزت نفس در زندگی بسیار مهم است. همه ما در زندگی، بنا به اعتقادات شخصی و هنجارهای اجتماعی، ارزش‌هایی را برای خود تعریف می‌کنیم و مدام خود را در موقعیت‌های مختلف با ارزش‌های تعریف‌شده‌مان مقایسه می‌کنیم. کسانی که از عزت نفس خوبی برخوردار هستند در این قیاس‌ها، نمره خوبی می‌گیرند و از خود راضی هستند ولی امان از زمانی‌که عزت نفس به اندازه کافی نیست و نمره فردی از ارزش‌هایی که تعریف کرده‌ایم، پایین است.

بیشتر بخوانید: نحوه رفتار با آدم کینه ای و بد ذات

عزت نفس پایین به همراه خود، عواقب ناخوشایندی را در زندگی‌مان جاری می‌کند. یکی از این عوارض ناخوشایند، احساس ضعف در کنترل زندگی شخصی و اجتماعی است. اشخاصی که عزت نفس پایینی دارند، مدام به دنبال مقصر یا عاملی هستند که زندگی آنها را به تباهی می‌کشاند. آنها هیچ‌گاه اراده کافی برای تغییر و به دست گرفتن ابتکار عمل ندارند. درست از همین نقطه است که بسیاری از احساسات منفی مانند خشم در زندگی پیدا می‌شوند. احساسات سیاهی که به بروز رفتارهای تلخی چون کینه‌جویی می‌انجامند. کسی که عزت نفس اندکی دارد، کنترل زندگی را در دستان خود نمی‌بیند. بعد از مدتی، چنین شخصی مستعد رشد انواع احساساتی می‌شود که به شکل عقده در او جمع شده‌اند. مثلا: خشم، قربانی بودن، رفتارهای کودکانه و برخوردهای نابالغ، عدم تعادل جسمی و احساسی و… از نتایج عزت نفس اندک و به تبع آن کینه‌ورزی است.

عزت نفس و کینه

احساسات منفی و کینه با هم چه ارتباطی دارند؟

شخصی که در به دست گرفتن سکان زندگی‌اش ضعف دارد، خشمگین می‌شود و به جای اینکه در برابر هر گونه دشواری و ناکامی بایستد، خود را قربانی مفلوکی می‌بیند که کاری از دستش ساخته نیست. در اینجا است که پای رفتارهای کودکانه و نابالغ به میان می‌آید. فرد احساس می‌کند چون بره‌ای رام مورد ظلم و آزار دنیایی قرار گرفته است که دقیقا رو به روی او به هدف جنگیدن با او به میدان نبرد آمده است. کودکان به خاطر نداشتن دانش، تجربه و قوه استدلال دچار ترس می‌شوند، بهانه می‌گیرند، غصه می‌خورند و عصبانی می‌شوند اما توجیه این رفتارها برای فردی بزرگسال چیست؟ کودکان به بزرگترها وابستگی دارند اما فردی بزرگسال به چه کسی جز خود برای از جا بلند شدن و تغییر زندگی نیاز دارد؟

افراد کینه‌جو دارای خشمی نهادینه در وجودشان هستند. آنها خود را قربانیان مظلومی می‌دانند که در شکل‌گیری حقایق و وقایع ناخوشایند زندگی نقشی نداشته‌اند. این دیدگاه غلط به تنهایی می‌تواند موجبات تمام ناکامی‌های آتی زندگی را هم فراهم سازد. چه خوشتان بیاید و چه خوشتان نیاید؛ دلیل تمام ناکامی‌ها، شکست‌ها و مورد ظلم واقع‌شدن‌های زندگی‌تان، خودتان هستید و بس.

بیشتر بخوانید: راهکارهای عملی و موثر برای کنترل خشم

این شما هستید که باید در واکنش‌ به ظلم، تفسیر مناسبی از شرایط پیدا کنید و با خلاقیت یا از کنار مسأله بگذرید تا آسیب نبینید یا به درستی برخوردی صحیح از خود نشان بدهید و وضعیتتان را تغییر بدهید. قربانی شدن، نتیجه کمبود عزت نفس است. بله… کمبود عزت نفس! کسی که مرکز کنترل درونی ندارد و فکر می‌کند که قایق کوچک زندگی‌اش در مسیر بادها حرکت می‌کند، از عزت نفس پایینی برخوردار است. او فکر می‌کند که دلیل منحرف شدن قایقش از مسیرهای مطلوب و دلخواه، بادها هستند. پس زمانی که از هدفش دور می‌شود، نسبت به زمین و زمان خشمگین می‌شود و کینه‌توزی می‌کند.

کینه چیست

اثرات کینه بر جسم چگونه بروز پیدا می‌کند؟

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کینه باعث افزایش هورمون استرس یعنی کورتیزول می‌شود. کینه میزان هورمون عشق یعنی اوکسی‌توسین را هم کم می‌کند. تلفیق استرس زیاد و آستانه تحمل پایین باعث بروز و شکل‌گیری حلقه‌ای می‌شود که در آن نفرت تولید و بازتولید خواهد شد و کینه‌جویی به حد اعلای خود خواهد رسید. احساسات منفی، آدمی را از پای درمی‌آورند. کینه‌ای‌ که ناشی از ضعف و کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس فرد است، به مرور زمان فرد را مُحِق و محِق‌تر می‌کند. به این معنی که به او تلقین می‌کند که همیشه و در همه موقعیت‌ها، حق با او بوده است اما روزگار ناجوانمرد به او پشت پا زده و او را قربانی جفای خود کرده است. از نظر علمی هم ثابت شده که افراد حساس، زودتر بیمار می‌شوند. زیرا همان‌طور که عنوان شد، هورمون‌هایی در بدن فرد ناراحت یا خشمگین، افسرده یا غمگین ترشح می‌شود که پایداری و مقاومتش را کم می‌کند.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش عزت نفس برای داشتن زندگی شاد

رابطه کینه و عزت نفس

در آخر:

عزت نفس یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های انسان است. رشد و توسعه آن باعث می‌شود که بسیاری از ویژگی‌های منفی در وجودمان کشته شوند و امکان مبارزه با افکار و احساسات منفی را در خود به وجود آوریم. کسی که عزت نفس بالایی دارد و خود را می‌پذیرد و قبول دارد، هیچ‌گاه دچار خشم‌های کنترل‌نشده، حس قربانی شدن و رفتارهای کودکانه و نابالغ نخواهد شد. رشد و توسعه فردی و توجه به بهداشت و سلامت روان باعث می‌شود که از زندگی کردن روی زمینی که بر آن نعمات زیبا و فراوانی قرار دارد، بیشتر و بهتر لذت ببریم.

 

اگر عزت نفس پایین حال خوبت رو ازت گرفته بهت پیشنهاد میکنیم در دوره کیمیاگر ثبت نام کن و با آموزش هایی که در این دوره آنلاین بهت داده میشه عزت نفست رو بساز ، برای اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کن

کینه

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست