مقالهوبلاگ

علائم افزایش استرس را بشناسید و درمان را آغاز کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

شناخت علائم افزایش استرس می‎تواند پیشرفت این عارضه را در شما کاهش دهد. استرس از شرایط نامطلوب ناشی می‌شود و امروزه بسیاری از مردم دنیا در رده‌های مختلف، به این مشکل مبتلا هستند. مطالعات نشان می‌دهد که 33% از افراد بزرگسال به استرس شدید مبتلا هستند. البته این آمار تنها به افراد میانسال و سالمندان محدود نمی‌شود. بلکه سن ابتلا به استرس تا حد زیادی کاهش یافته است. به طوری که این روزها شاهد وجود این بیماری در بین نوجوان و جوانان نیز هستیم. حتی در موارد زیادی علائم افزایش استرس را می توان در کودکان نیز مشاهده کرد.
این بیماری اغلب با فهرستی از علائم جسمانی و روانی همراه است. در ادامه به بررسی این علائم افزایش استرس می‌پردازیم.

1. آکنه و جوش صورت

یکی از علائم افزایش استرس بروز جوش و آکنه در صورت است. این علامت مهم‌ترین نشانه‌ی استرس است که در اغلب افراد مبتلا ظاهر می‌شود. زمانی که فرد احساس استرس زیادی دارد، صورت خودش را لمس می‌کند. این کار باعث پخش شدن باکتری‌های جوش در صورت می‌شود که به پیشرفت جوش می‌انجامد.
در یک مطالعات که بر روی 22 دانش‌آموز انجام شد، نتیجه نشان داد که استرس در آن‌ها با جوش صورت همراه است. مطالعه‌ی دیگری بر روی 94 نوجوان که سطح استرس بالاتری داشتند، انجام شد. نتایج نشان داد هر چه استرس بیشتر باشد، جوش‌های صورت هم بدتر می‌شوند. این مشکل در پسران بیشتر از دخترها بود. البته در کنار استرس، ممکن است عواملی مانند تغییرات هورمونی، رشد باکتری ها، بسته شدن منافذ پوست و یا افزایش کلسترول خون در بروز جوش و آکنه مؤثر باشند.

2. سردرد یکی از علائم افزایش استرس است

یکی دیگر از علائم افزایش استرس بروز سردرد است. البته هر نوع سردردی را نمی‌توان نتیجه‌ی استرس دانست. بلکه اگر سردرد در ناحیه‌ی پشت سر یا گردن باشد، نشانه‌ی وجود استرس است. در یک مطالعه که بر روی 267 نفر انجام شد، نتیجه نشان داد که در 45% درصد از این افراد زمان ابتلا به استرس، دچار سردرد مزمن می‌شوند. یک مطالعه بر روی تعداد بیشتری از افراد نشان داد که هر چه استرس بیشتر می‌شود، تعداد روزهای سردرد در ماه نیز افزایش می‌یابد.
در مطالعه‌ای که بر روی سرباز نظام وظیفه در یک کلینیک انجام شد، پزشکان دریافتند که 67 درصد از دلیل سردردهای افراد شرکت کننده به دلیل استرس است. کمبود خواب و کم آبی بدن دومین و سومین دلیل سردرد شناخته شد.

3. افزایش دردهای مزمن

براساس مطالعاتی که بر روی 37 نوجوان مبتلا به بیماری سلول داسی انجام شد، نتایج نشان داد که هر چه استرس در این افراد بیشتر می‌شود، درد آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. در این مواقع سطح هورمون کورتیزول استرس افزایش می‌یابد. در نتیجه درد بیماری فعلی را هم افزایش می‌دهد. در یک مطالعه‌ی دیگر که بر روی 16 بیمار مبتلا به کمردرد مزمن انجام شد، محققان دریافتند، وقتی بیمار به استرس مبتلا می‌شود، درد بیماری او نیز بیشتر می‌شود. در این افراد کورتیزول افزایش می‌یابد که یکی از علائم افزایش استرس است.
به خاطر داشته باشید پیری، صدمات جسمی، ضعف بدنی و آسیب‌های عصبی هم در افزایش درد مزمن نقش دارند. پس استرس تنها یکی از عوامل تشدیدکننده‌ی آن است.

4. ابتلا به بیماری‌های مکرر

یکی دیگر از علائم افزایش استرس ابتلا به بیماری‌های مکرر است. افرادی که در یک زمان با چندین بیماری در حال مبارزه هستند، اغلب به دلیل ابتلا به استرس است. استرس بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی می‌گذارد. همین عامل باعث افزایش انواع حساسیت و عفونت در بدن می‌شود.
یک مطالعه بر روی 61 نفر سالمند که واکسن آنفلونزا تزریق کرده بودند، انجام شد. نتایج حاکی از آن بود سالمندانی که استرس زیادی دارند، سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف‌تر عمل می کند و قادر به جذب واکسن نیست. به همین دلیل واکسن در پیش‌گیری از بیماری تاثیر زیادی ندارد. با انجام این آزمایشات می‌توان به راحتی دریافت که یکی از علائم افزایش استرس، ابتلا به چند بیماری و یا طولانی‌تر شدن زمان درمان است.

یکی دیگر از علائم افزایش استرس ابتلا به بیماری‌های مکرر است

5. بی‌خوابی و کاهش انرژی

یکی دیگر از علائم افزایش استرس در افراد، ابتلا به بی‌خوابی است. با وجود استرس طولانی مدت، سطح انرژی بدن به تحلیل می‌رود و خستگی مزمن را به‌دنبال دارد. در مطالعه‌ای که بر روی 2.483 نفر انجام شد، نتایج نشان داد که بین افزایش سطح استرس و خستگی مزمن ارتباط نزدیکی وجود دارد. استرس می‌تواند خواب فرد مبتلا را هم مختل کند.
در مطالعه‌ای که بر روی 2.316 نفر انجام شد، نشان داد که تعداد زیادی از افراد شرکت‌کننده زمانی که به استرس مبتلا می‌شوند، خواب آن‌ها مختل می‌شود. این مطالعات نشان داد که یک رابطه‌ی مستقیم بین افزایش استرس و بی‌خوابی وجود دارد. با این وجود محققان علل دیگری از جمله کم‌آبی در بدن، کاهش قند خون، رژیم‌های غذایی که باعث ضعف بدن می‌شوند و یا کم‌کاری تیروئید را به عنوان سایر دلایل بی‌خوابی عنوان کرده‌اند.

6. تغییرات در هورمون‌های جنسی

یکی دیگر از علائم افزایش استرس تغییرات لیبیدور و درایوهای جنسی است. در مطالعه‌ای که بر روی 30 فرد عادی انجام شد، نشان داد که استرس بالا باعث کاهش میل جنسی در افراد می‌شود. در مطالعه‌ی دیگری که بر روی 103 نفر انجام شد، نشان داد هر چه سطح استرس پایین‌تر می‌رود، قوای جنسی افزایش می‌یابد. به همین ترتیب محققان دریافتند که یکی از علائم افزایش استرس بی‌میلی جنسی و کاهش رضایت جنسی در همسران است. البته در کاهش میل جنسی تغییرات هورمونی، خستگی و دلایل روانی هم مؤثر است و نمی‌توان استرس را تنها دلیل به حساب آورد.

7. افزایش استرس به مشکلات گوارشی می‌انجامد

یکی دیگر از علائم افزایش استرس کاهش قدرت معده در هضم موادغذایی است. مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست هم می‌تواند در نتیجه‌ی ابتلا به استرس زیاد بروز کند. در یک مطالعه که 2.699 کودک مورد بررسی قرار گرفت، محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض حوادث استرس‌زا باعث افزایش خطر یبوست می‌شود. این مشکل در افرادی که به اختلالات گوارشی از جمله سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) یا بیماری التهابیِ روده (IBD) مبتلا هستند، بیشتر دیده شده است. اغلب بیماران مبتلا به این بیماری‌ها زمان که به استرس شدید گرفتار می‌شوند، به اسهال، یبوست، نفخ و درد معده مبتلا می‌شوند.

8. تغییر اشتها

یکی دیگر از علائم ابتلا به استرس، تغییر اشتها است. تغییر اشتها به صورت گرسنگی شدید و یا حالت سیری بروز می‌کند. فرد حالت تعادل خود را از دست می‌دهد. فردی که به استرس شدید مبتلا شده است، ممکن است میلی به غذا نداشته باشد. یا اینکه ممکن است در اواسط شب با گرسنگی شدید به یخچال پناهنده شود. این احساس سیری یا گرسنگی کاذب است که در نتیجه‌ی استرس شدید به‌وجود می‌آید.
در یک مطالعه که بر روی 81 دانشجو انجام شد، نتیجه نشان داد که از این تعداد شرکت‌کننده، 62% درصد زمان افزایش استرس به شدت گرسنه می‌شوند. در حالی که 38% (22 نفر) زمان ابتلا به استرس شدید، اشتهای خود را از دست می‌دهند.

9. ابتلا به افسردگی

یکی دیگر از علائم افزایش استرس در افراد، ابتلا به افسردگی است. البته زمانی افسردگی بروز می‌کند که استرس بیش از حد شود. در مطالعاتی که بر روی 816 زن آمریکایی مبتلا به افسردگی مزمن انجام شد، نشان داد که شروع افسردگی با علائم افزایش استرس حاد همراه است. مطالعات دیگری بر روی 240 نوجوان با علائم افسردگی همین نتیجه را تایید کرد.
علاوه بر این مطالعاتی که بر روی 38 بیمار مبتلا به افسردگی انجام شد، نشان می‌دهد که وقایع استرس‌زا در زندگی، ارتباط مستقیمی با افسردگی دارد. البته به یاد داشته باشید که استرس تنها یکی از دلایل ابتلا به افسردگی است. عوامل دیگری از جمله تغییرات هورمونی، سابقه‌ی خانوادگی، عوامل محیطی، مصرف برخی از داروها و مشکلات در بروز افسردگی نقش دارند.

10. تندشدن ضربان قلب

یکی دیگر از علائم افزایش استرس در افراد تند شدن ضربان قلب است. در این موارد فشارخون افزایش می‌یابد. در یک مطالعه میزان ضربان قلب در حالت عادی و در حالت استرس‌زا اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد که در شرایط استرس‌زا، تعداد ضربان قلب افزایش می‌یابد. در مطالعه‌ای که بر روی 133 نوجوان انجام شد، نشان داد که ضربان قلب 80% درصد از آن‌ها در شرایط استر‌س‌زا افزایش می‌یابد.
در یک مطالعه‌ی مشابه بر روی 87 دانش‌آموزش که زمان استرس، ضربان قلب و فشار خون آن‌ها افزایش می‌یابد، پخش موسیقی نتایج مطلوبی را نشان دارد. محققان با پخش یک موسیقی آرام در حین کار متوجه شدند که در این زمان استرس دانش‌آموزان کاهش می‌یابد. به دنبال آن ضربان قلب و فشارخون نیز کمتر می‌شود. البته استرس تنها یکی از دلایل افزایش ضربان قلب است. این مشکل ممکن است در نتیجه‌ی بیماری تیروئید، مشکلات قلبی، مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و یا نمک باشد.

یکی دیگر از علائم افزایش استرس در افراد تند شدن ضربان قلب است.

11. عرق کردن یکی از علائم ابتلا به استرس

عرق کردن یکی دیگر از علائم افزایش استرس است. در این زمان فرد به شدت عرق می‌کند. در یک مطالعه که بر روی 20 فرد مبتلا به هایپرهیدروز کف دست انجام شد، نشان داد که استرس مزمن می‌تواند باعث تشدید این بیماری شود. ورزش و استرس هر دو علت تعریق بدن گزارش شده است. اما در ورزش تعریق با گرم شدن بدن و ذوب شدن چربی همراه است. در حالی که در حالت استرس زا، تعریق به صورت عرق سرد بر روی بدن می‌نشیند.

در آخر

در این مطلب با علائم افزایش استرس آشنا شدید. در مطلب دیگری به روش ها و تکنیک های درمان می پردازیم.

اگر ترس و استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، خودساخته شرکت در دوره «خداحافظ استرس» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست