مقالهوبلاگ

چطور از شر حس حسادت خلاص شویم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

داشتن حس حسادت به طور کلی، مثل داشتن حس استرس است. همانطور که داشتن استرس به خودی خود چیز بدی نیست و نوع خوب آن حتی کمک کننده هم هست، حس حسادت هم همین طور است. حسادت یک حس انسانی است و حذف آن به معنی حذف بخشی از وجودمان است. اما تفاوت بسیار زیادی بین حسادت خوب و حسادت بد وجود دارد. همانطور که حسادت خوب می تواند باعث رشد و پیشرفت شما بشود، حسادت بد می تواند شما را از عرش به فرش برساند! در این مقاله قصد داریم نگاهی به تاثیرات مخرب حسادت بد بر روی شخصیت و جایگاه انسان بیاندازیم. در ادامه با راهکارهایی آشنا می شوید که به کمک آن ها می توانید این نوع از حسادت را از زندگی تان حذف کنید.

حسادت بد دقیقا چه تاثیری روی زندگی شما می گذارد؟

وجود حس حسادت در انسان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. داشتن حس حسادت بد معمولا از عدم رضایت انسان نسبت به خودش و عدم اعتماد به نفس او ناشی می شود. همین حس می تواند ریشه در کودکی افراد داشته باشد. اگر کودکی دایما از سمت خانواده در حال مقایسه شدن با همسالان خودش باشد و از طرف خانواده تحقیر بشود، حس حسادت منفی در او تقویت می شود. وجود حس حسادت منفی روی جنبه های مختلفی از زندگی شما تاثیر خواهد گذاشت:

  • روی شغلتان اثر منفی می گذارد. حسادت نسبت به همکار و یا مافوق تان، می تواند اثرات بسیار مخربی در فضای شغلی شما بگذارد. این حس باعث می شود تا بخواهید از هر فرصتی برای تحقیر و یا زیر سوال بردن همکارتان در نگاه دیگران استفاده کنید. از آنجایی که حس حسادت پنهان شدنی نیست و در رفتار شما نمایان است، دیگران کاملا متوجه آن می شوند. ادامه ی چنین حسی به جریانات بدتری منجر می شود که به احتمال زیاد موقعیت شغلی شما را به خطر می اندازد.
  • روابط دوستانه را از بین می برد. ممکن است اغلب زمانی که دوستانتان موفقیتی کسب کرده و یا در جایگاه بهتری نسبت به شما قرار دارند، احساس حسادت کنید. زمانی که فرد نزدیک به شما (خانواده و یا دوستان صمیمی)، به چیزی می رسد که شما خواهان آن هستید، داشتن حس حسادت طبیعی است. اما زمانی که اجازه بدهید چنین احساسی از کنترل شما خارج شده و تا حد ضربه زدن به نزدیکانتان پیش برود، به زودی تمام روابط با ارزش زندگی تان را از دست خواهید داد.
  • زندگی اجتماعی شما را تخریب می کند. داشتن روابط اجتماعی مزایای زیادی دارد. حضور فعال در اجتماع به ساختن روابط دوستانه ی جدید، یافتن رابط های کاری و موقعیت های بهتر در جامعه کمک می کند. وجود حس حسادت بد، چیزی نیست که بتوانید آن را مخفی کنید. این حس به خوبی در رفتارتان مشخص است. کاملا واضح است که هیچکس دلش نمی خواهد با افرادی وقت بگذراند که دایما در حال تخریب کردن و دادن حس منفی به او هستند.
  • روی سلامت شما اثر منفی می گذارد. همانطور که می دانید، حس حسادت می تواند منجر به حس غم، ناراحتی و حتی ترس از حضور در اجتماع بشود. همین احساسات می توانند باعث ایجاد استرس و اضطراب بشوند که به نوبه ی خود اثر بسیار مخربی بر سلامتی جسمی و روحی شما می گذارند.

چگونه از شر حسادت بد خلاص شویم؟

1- تشخیص حس حسادت

شاید یکی از مهم ترین مراحل حذف حس حسادت بد از زندگی، این است که این مشکل را تشخیص بدهیم و نسبت به وجود آن اگاه باشیم. این قدم بسیار سختی است. چرا که پذیزفتن ضعف خودمان و قبول کردن حس عدم اعتمادی که به خودمان داریم به جرات نیاز دارد. زمانی که این قدم را بردارید، بخش مهمی از مسیر را طی کرده اید.

2- غرور را کنار بگذارید

ممکن است اینطور به نظر برسد که حس غرور درست نقطه مقابل حس حسادت است. اما جایگزین کردن حس حسادت با حس غرور، درست مثل سرپوش گذاشتن روی مشکل و نادیده گرفتن آن است. ممکن است بسیاری از افراد از حس غرور مثل نقابی استفاده کنند که با آن ضعف ها و مشکلاتشان را بپوشانند. به همین دلیل هرگز نمی توانید از روی ظاهر زندگی دیگران شرایط و مشکلات آن ها را تشخیص بدهید. درک همین موضوع باعث می شود نگاه واقع بینانه تری به زندگی خودتان و دیگران داشته باشید.

3- از حسادت برای رشد شخصی استفاده کنید

زمانی که حسادت شما ناشی از شرایطی است که شما مسئول آن نیستید، مثل داشتن دوران کودکی ناخوشایند، ناتوانی های جسمانی و یا ابتلا به بیماری، استفاده از این حس برای انگیزه دادن به خودتان می تواند شما را بیشتر در افسردگی و ناامیدی فرو ببرد. اما زمان هایی هست که حسادت درست مانند یک زنگ خطر است که شما را آگاه می کند و به شما انگیزه می دهد که شرایط تان را تغییر بدهید. زمانی که از این حس برای رشد و پیشرفت شخصی تان استفاده کنید، ناخودآگاه از تمرکز کردن روی موفقیت ها و دستاوردهای دیگران دست بر میدارید و از زمان و فکرتان برای پیشرفت خودتان استفاده خواهید کرد.

4- به داشته هایتان توجه کنید

مهم نیست که در چه جایگاهی قرار دارید. همیشه افرادی هستند که از شما زرنگ تر، باهوش تر، زیباتر و یا ثروتمند تر هستند. تصور اینکه با بهتر شدن شرایط تان، حس حسادتی که دارید هم از بین خواهد رفت، تصوری کاملا اشتباه است. اگر در هر شرایطی که هستید نتوانید داشته های خودتان را ببینید و بابت شان سپاسگذار باشید، تغییر شرایط هیچ چیزی را دگرگون نخواهد کرد. به زندگی خودتان نگاهی بیاندازید و ببینید چه امکاناتی دارید که آن ها را نادیده گرفته اید.

5- در کارتان بدرخشید

روی بهبود شغل و حرفه تان تمرکز کنید و متعهد شوید که هر روز قدمی برای بهتر کردن کارتان بردارید. زمانی که تمرکزتان را روی پیشرفت کارتان بگذارید، نه تنها باعث می شود کمتر به موقعیت دیگران حسادت کنید، بلکه با گرفتن بازخوردهای مثبت بیشتر، به افزایش حس اعتماد به نفس تان کمک خواهد کرد. همانطور که می دانید، حس حسادت از بین بردنی نیست اما می توانید با تبدیل آن به نوع مثبت و کنترل هدفمند آن، زندگی و حرفه تان را روز به روز بهبود بدهید.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

  • نغمه خرم
    مهر 27, 1398 5:22 ب.ظ

    راه حلی برای اینکه از شر حسودی پدر در امان باشیم دارید؟
    هر وقت من تو خونه میام پدرم به بهانه های مختلف مثل کار با لپتاپ، کتاب خوندن، حتی نماز خوندن به من حسودی مکنه و من واقعا عذاب می کشم. شما بگین چه کار کنم؟ البته امیدوارم شما بهم کمک کنین چون دیگه واقعا خسته شدم. دیگه بسه. هر دفعه سر چیزهایی که می خوام باید با پدرم دعوا کنم. اخه چحور پدر کثیفیه.خدا لعنتش کنه که 52 سالشه داره به دختر 26 ساله که با سختی و زیر بار ستم و ظلم خودش بزرگ شدم حسودی می کنه. خدا هم درد میده درمانش معلوم نیست کجاست؟

    پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست