افکار مثبتمقالهوبلاگ

چگونه از شر افکار منفی خلاص شویم و روی اهدافمان تمرکز کنیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

خلاص شدن از افکار منفی چطور ممکن است؟ به عنوان کسی که بارها برای رسیدن به اهدافش برنامه ریزی کرده و به دلایل مختلفی آن ها را به دست نیاورده است، وضعیت شما را درک می کنم! خیلی از ما با شروع هر سال لیست بلند بالایی از اهداف را تهیه می کنیم و به خودمان قول می دهیم که تا سال آینده آن ها را به دست بیاوریم. فرقی نمی کند این اهداف تا چه اندازه بزرگ و یا کوچک هستند.

عوامل زیادی وجود دارد که می توانند در راه دستیابی به اهداف مانع ما بشوند و یا در نهایت ما را از رسیدن به آن ها منصرف کنند. ما بارها درباره ی اهمیت برنامه ریزی و داشتن هدف خوانده و شنیده ایم. اما این موارد به تنهایی ضامن رسیدن به موفقیت در کسب و کار نیستند. یکی از عمده دلایل شکست ما در رسیدن به خواسته ها، افکار منفی و عدم باور به رسیدن به موفقیت است. خب پس با این وجود چکار باید کرد؟ چگونه باید از شر این افکار منفی و تردید ها و دودلی ها خلاص بشویم و شاهد تغییرات بزرگی در زندگی باشیم؟

همه ی ما خواسته ها و اهدافی داریم، اما به نظر می رسد متعهد ماندن به آن ها کار چندان ساده ای نیست. خیلی از ما کاری را با انرژی و علاقه شروع می کنیم اما بعد از مدتی دیگر نمی توانیم آن انرژی را برای ادامه ی کار پیدا کنیم. بارها پیش آمده که کارهای مختلفی را شروع کنیم اما آن ها را به پایان نرسانیم. حقیقت این است که تا زمانی که ذهن ما تغییر نکند، اتفاقات اطراف ما دقیقا به همان شکل گذشته تکرار خواهند شد. اما قبل از اینکه با راه های دوری از افکار منفی آشنا شویم، بهتر است کمی درباره ی پروسه ی دستیابی به اهداف بیشتر بدانیم. در ادامه با مجله موفقیت سلف مید همراه باشید.

افسانه رایج درباره  انگیزه و اشتیاق را فراموش کنید:

از نظر شما تفاوت بین موفق ترین افراد دنیا با دیگران در چیست؟

جوابی که در ذهنتان دارید می تواند تا حدی درست باشد. عوامل زیادی مثل ژنتیک، شانس و یا استعداد تا حدودی در فرآیند موفقیت تاثیر گذار هستند. اما این تمام ماجرا نیست. نکته ی کلیدی را اغلب ما به اشتباه متوجه شدیم. نکته ی کلیدی همان کنار آمدن با تک تک روزهای سختی است که در مسیر رسیدن به موفقیت در پیش رو دارید.

یک ورزشکار موفق کسی است که سختی تمرینات روزانه را تا رسیدن به نتیجه ی دلخواهش تحمل می کند. بیشتر افراد فکر می کنند برای دستیابی به اهدافشان، هر روز باید با انگیزه و اشتیاق بیدار بشوند و با شور خاصی کارهایشان را انجام بدهند. خیلی از ما معتقدیم که فاکتور اصلی در رسیدن به اهداف، اشتیاق و انگیزه ی قوی است. به همین دلیل به محض از دست دادن انگیزه و  علاقه ی شدید اولیه، افسرده می شویم و نمی توانیم روی دستیابی به اهدافمان تمرکز کنیم. چرا که فکر می کنیم افراد موفق انگیزه ی دایم و تمام نشدنی ای دارند.

این افسانه را فراموش کنید. افراد موفقی که تحسینشان می کنید، به همان اندازه ی شما روزهای کسل کننده و بی انگیزه ای را از سر گذرانده اند. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که افرادی که روی اهدافشان متمرکز هستند، اجازه نمی دهند اعمالشان تحت تاثیر احساسات قرار بگیرد. یادتان باشد این توانایی انجام کار در زمان های سخت است که تفاوت بین افراد موفق و دیگران را ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: چگونه به یک فرد موفق تبدیل شویم ؟

به جای نتیجه روی فرآیند تمرکز کنید

بسیاری از ما فکر می کنیم که رسیدن به نتیجه همه چیز است. ما موفقیت را به چشم رویدادی می بینیم که در زمان خاصی به وقوع می پیوندد. مثلا ممکن است فکر کنید: اگر من 10 کیلو وزن کم کنم، آنوقت خوش اندام می شوم، یا اگر بتوانم کارم را در گالری بهتری به نمایش بگذارم، آنوقت به شهرتی که می خواهم می رسم.

این ها دو نمونه ی کوچک از هزاران نمونه ای است که ما از آن طریق به موفقیت به شکل رویدادی یک باره و نهایی نگاه می کنیم. اگر زندگی افراد موفق را بررسی کنید، متوجه می شوید که لزوما این نتیجه ی نهایی نیست که تغییر ایجاد می کند، بلکه تعهد آن ها به پروسه ی دستیابی به اهداف است که این تفاوت را باعث می شود. افراد موفق به جای نتیجه ی نهایی، عاشق روزهایی هستند که در مسیر موفقیت طی می کنند. در نهایت، چیزی که باعث می شود از نتیجه ی نهایی بیشترین لذت را ببرید، همین لذت بردن از فرآیند رسیدن به نتیجه است. زمانی که دو اصل یاد شده را درک کردید وقت آن رسیده است که با نوشتن اهدافتان اولین قدم ها را بردارید. زمانی را برای رسیدن به آن ها در نظر بگیرید، مهارت مدیریت زمان را بیاموزید، خرده اهداف تعریف کنید و کارهایتان را به هیچ عنوان به تعویق نیاندازید. در کنار تمام این ها، مواقعی هست که نمی توانیم بر احساسات منفی، تردید و دودلی هایی که در این مسیر داریم غلبه کنیم.

راه های خلاص شدن از افکار منفی

خلاص شدن از افکار منفی با روش های مختلفی انجام می شود از جمله:

1- از کنترل کردن دست بردارید:

درست است که ما مسئول رویدادهای زندگی خودمان هستیم، اما زمان های بسیاری وجود دارد که شرایط در کنترل ما نیست. در چنین مواقعی باید شرایط تحت کنترل خودتان را تغییر بدهید و دست از کنترل چیزهایی که نمی توانید تغییر بدهید بردارید. این موضوع باعث می شود تا کمتر دچار درگیری های ذهنی منفی برای تغییر شرایطی که به خواست شما رخ نداده و یا حل آن خارج از کنترل شما است بشوید.

بیشتر بخوانید: چگونه برنامه ریزی کنیم تا موفق شویم؟

2- خودتان را با انرژی مثبت احاطه کنید:

باورتان بشود یا نه، ما همان چیزی هستیم که گوش می دهیم، می خوانیم، می بینیم و حتی می خوریم. از این به بعد خودتان را در معرض افکار مثبت قرار بدهید. پادکست های انرژی بخش گوش بدهید، ویدیوهای انگیزشی ببینید، با افراد مثبت و پر انرژی معاشرت کنید و آهنگ های شاد و پر از حس خوب گوش بدهید. در مواقعی که ذهنیت منفی به سراغتان آمد، کتاب های موفقیت و زندگی نامه ی افراد موفق را بخوانید.

3- به صحبت کردنتان توجه کنید:

حرف هایی که می زنید به طور مستقیم می توانند حس و حالتان را تحت تاثیر قرار بدهند. به حرف هایتان دقت کنید، اگر دایما در حال ناله کردن هستید، پس چگونه توقع رسیدن به نتیجه ی دلخواهتان را دارید؟ شرایط تنها زمانی عوض می شود که شما دیدتان را تغییر داده باشید. با واقعیت ها روبرو شوید، اما اجازه ندهید آن ها کنترل ذهن و احساسات تان را در دست بگیرند و شما را درگیر افکار منفی کنند. واقعیت هر چه که باشد، رفتار شما و افکارتان نقطه ی شروعی برای تغییر آن است.

4- به جای تکرار اشتباهات از آن ها درس بگیرید:

به عنوان یک انسان، تقریبا غیر ممکن است که اشتباه نکنیم. مساله هرگز اشتباه نکردن نیست، بلکه یادگیری از آن اشتباهات است که اهمیت دارد. بدون اشتباه ما هرگز چیزی را یاد نمی گیریم. اما اشتباهی که بارها و بارها بدون یاد گرفتن درسی از آن تکرار شود، تنها به وضعیت روانی و شغلی شما آسیب می زند. از این پس هر بار که دچار اشتباهی شدید، شرایط را به درستی بررسی کنید و از درس های آن برای رسیدن به موفقیت بهره ببرید.

5- موفقیت های تان را جشن بگیرید:

مهم نیست موفقیتی که به دست آوردید تا چه اندازه کوچک است. اگر برای هر موفقیتی که به دست می آورید شادمانی کنید، انگیزه ی مضاعفی برای ادامه ی راه پیدا خواهید کرد. این کار باعث می شود تا ذهن مثبت تری داشته باشید و روز به روز موفقیت های بیشتری به دست بیاورید.

بیشتر بخوانید: چه راه هایی برای تقویت قدرت باور ذهن وجود دارد؟

6- به ابتدای مسیرتان نگاه کنید:

خیلی از مواقع آنقدر درگیر کار بر روی اهدافمان می شویم که فراموش می کنیم که چه مسیری را پشت سر گذاشتیم و چه موفقیت هایی را به دست آورده ایم. نگاه کردن به عقب و به ابتدای مسیر به ما یادآوری می کند که تا چه اندازه تغییر کرده ایم، قوی تر شده ایم و متوجه می شویم قدم های کوچکی که برداشتیم چه تغییراتی در شرایط امروزمان ایجاد کرده اند. وقتی به گذشته نگاه می کنید، به این باور می رسید که فارغ از هر موفقیتی (چه کوچک و چه بزرگ)، شما برنده هستید.

برای داشتن ذهن مثبت و موفق، خودساخته شرکت در دوره «چطور ذهن موفق داشته باشیم» را به شما پیشنهاد میدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید:

جملات مثبت اندیشی

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست