مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

سوءتفاهم چطور روابط اجتماعی را تخریب می کند و راه های رفع آن چیست؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

سوءتفاهم چیست؟ سوءتفاهم زمانی رخ می دهد که برخی از مردم مطلبی را آنطور که هست، متوجه نمی شوند یا نتیجه دیگری از آن می گیرند. بد فهمیدن یک موضوع باعث رنجیدن و دلخوری می شود. در حالی که ممکن است نیت طرف مقابل از یک کار یا حرف بد نباشد، اما چون کسی نیت واقعی را متوجه نمی شود و فقط شکل ظاهری حرف یا رفتار را می بیند، نتیجه بدی از آن دریافت می کند. در حالی که او اصل مطلب را بد متوجه شده و خود طرف مقابل هم از این ناراحتی بی خبر است.

برخی معتقدند که سوءتفاهم در نتیجه توهم دانش رخ می دهد. زمانی که ما فکر می کنیم نسبت به یک موضوع اشراف کامل داریم و به دانسته خودمان هم ایمان می آوریم. اما واقعیت این است که کل آن دانش اشتباه و موضوع چیز دیگری است. برای مثال با یکی از دوستانتان قرار کوهنوردی در روز جمعه را گذاشته است. اما یک روز قبل از کوهنوری دچار یک بیماری خفیف می شوید و چون نگران هستید که در کوه بیماری شدیدتر شود، به دوستتان می گویید که قادر به آمدن به کوه نیستید و سفر را لغو می کنید. اما برای او دلیل نیامدن را به طور کامل شرح نمی دهید. دوستتان از نیامدن شما ناراحت می شود. ممکن است تصور کند که شما حاضر نشدید او را برای کوهنوردی همراهی کنید و دلخوری خود را هم نشان نمی دهد. اما در دلش می ماند.

بله می بیند سوءتفاهم چه راحت رخ می دهد و چه ساده روابط را تیره می کند؟ در طی روز ممکن است چندین بار با این مشکل روبرو شوید. دلیل آن ناتوانی در قانع کردن دیگران است. از سوی دیگر ما نمی دانیم دیگران از حرفهای ما چه برداشتی خواهند کرد که بخواهیم استدلال های قانع کننده خود را برایشان بیان کنیم. دلیل بسیاری از دلخوری ها و تیره شدن روابط به سوء تفاهم برمیگردد. به همین دلیل باید گفت زندگی یک سوء تفاهم بزرگ است. در ادامه سایت موفقیت خودساخته بیشتر به این موضوع می پرددازیم.

سوءتفاهم بزرگترین دلیل اختلافات در روابط اجتماعی

شاید تاکنون برایتان پیش آمده باشد که با یک نفر مشکل پیدا کرده باشید و کارتان به قطع روابط و قهر بکشد. اما بعد از مدتی دوباره آشتی کردید و روابط دوستانه را از سر گرفتید. زمانی که قهر کردید قضاوتتان در مورد آن شخص بشدت ترسناک است. او را فردی بدرفتار، حسود و یا بی شخصیت توصیف می کنید. اما همین که آشتی می کنید قضاوتتان 180 درجه تغییر می کند. دلیل این موضوع هم به سوءتفاهم برمی گردد.

در زمان قهر و دعوا اگر هر حرفی از سوی او زده شود، بلافاصله آن را علامتی برای شروع مجدد دعوا تعبیر می کنید. چون احساستان اجازه قضاوت درست در این موقعیت را به شما نمی دهد. در حالی که ممکن است دوست یا همکار شما از حرفی که می زند هیچ سوء نیتی نداشته باشد. اما چون از او متنفرید، نتیجه را به نفع خودتان صادر می کنید. در مقابل وقتی آشتی کردید و روابط صلح آمیز برقرار شد، اگر قرار باشد خاطرات آن حرف ها را در ذهنتان مرور کنید خیلی عاقلانه قضاوت می کنید. با خود می گویید آن روز حرفش از ته دل نبود و یا من بد برداشت کردم و ….

همه ما اینگونه هستیم. در شرایط حساس قادر به قضاوت رفتار و گفتار دیگران به شکل صحیح نیستیم و این موضوع باعث ایجاد سوءتفاهم در روابط اجتماعی می شود.

بیشتر بخوانید: کنار گذاشتن تنفر از آدم‌ها چگونه ممکن است؟

دلایل سوءتفاهم و راهکارهای موثر برای پیشگیری از آن

انسان موجود پیچیده ای است که تحلیل رفتار او در یک مطلب امکان پذیر نیست. دلایلی هم که باید برای سوءتفاهم برشمرد، زیادند. اما سعی داریم در اینجا به مهمترین آنها بپردازیم:

دلیل این موضوع هم به سوءتفاهم برمی گردد.

نفرت و حسادت ما نسبت به دیگران

مهمترین دلیلی که می توان برای رخ دادن سوءتفاهم برشمرد، نفرت و حسادت نسبت به دیگران است. اگر نسبت به کسی حس خوبی نداشته باشیم، هر کار و یا رفتار او را به شکل دیگری تعبیر می کنیم. حرف های او را نیش و کنایه به خود برداشت می کنیم. برای مثال اگر من نسبت به همکار خود حسادت داشته باشم، وقتی همکارم در یک قضیه توصیه و پیشنهاداتی را دلسوزانه ارائه می دهد، اینطور برداشت می کنم که او قصد دارد خودش را برتر از من جلوه دهد. در حالی که همکارما قصد دارد اطلاعات مفیدی را با نیت خیر در اختیارم قرار دهد.

کینه و نفرت مانع از برداشت صحیح از کارها و گفتارهای دیگران می شود. اگر می خواهید در مورد رفتار یا حرف های دیگران دچار سوءتفاهم نشوید، ابتدا باید کینه را از دل بشویید. حتی اگر همکار یا دوست‎تان موقعیت برتری نسبت به شما دارد و حتی اگر قادر نیستید حسادتتان را نسبت به او کم کنید، سعی کنید در مواقعی که قرار است او را قضاوت کنید، عدالت و انصاف را مد نظر داشته باشید. با این کار روان خودتان هم در آرامش خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چرا به اعتماد به نفس کاذب و خود شیفتگی مبتلا می شویم و چه باید کنیم؟

مخفی کاری ها و نگفتن برخی از حرف ها

یکی دیگر از دلایلی که باعث ایجاد سوءتفاهم در روابط اجتماعی می شود، مخفی کاری است. برای مثال شوهری که قبل از آمدن به منزل به یک دست فروش معلول کمک می کند تا بساطش را از روی زمین جمع کند، شب ها یک ساعت دیرتر به خانه می آید. او با این نیت که پنهان ماندن کار خیرش باعث دوبرابر شدن اجرش می شود و از سوی دیگر نمی خواهد ریاکار باشد و همه جا جار بزند، آن را از همسر خود پنهان می کند. بعد از مدتی همسرش نسبت به او دچار شک و تردید می شود و روابطشان بشدت آسیب می بیند.

در اینجا زن باید دلیل ناراحتی اش را به همسرش بگوید. همسر هم موظف است دلیل دیر آمدن به خانه را برای همسرش توضیح دهد. چرا کسب ثواب به اندازه از دست رفتن اعتماد همسر ارزشی ندارد. پس مخفی کردن کاری که می تواند به دیگران مرتبط باشد با این دلیل که من تشخیص دادم، کار درستی نیست و به سوءتفاهم می انجامد.

اگر می خواهید در روابط اجتماعی خود با همکار، دوست، همکلاسی، خانواده و بخصوص همسرتان دچار سوء تفاهم نشوید، باید موضوعاتی را که به آنها مرتبط است، برایشان توضیح دهید. هر چند نمی توانید همه دنیا را نسبت به کارهای خود از جمله حرف ها، نوع لباس پوشیدن، غذاخوردن و …. راضی نگه دارید، اما در مورد نزدیکان و عزیزان خود این مسئولیت را برعهده دارید.

بیشتر بخوانید: تنفر از دیگران طبیعی نیست؛ فکری برای خود بکنید

این موضوع باعث ایجاد سوءتفاهم در روابط اجتماعی می شود.

با گفتگو سوءتفاهم ‎ها را رفع کنید

گفتگو برای حل سوء تفاهم و ناراحتی، نقش زیادی در بهبود روابط اجتماعی دارد. برخی از افراد زودرنج هستند و با کوچکترین حرف که هیچ نیت سوئی هم در پشت آن نیست، دلخور می شوند. برای مثال شما از رنگ قرمز متنفر هستید و اصلا اطلاع ندارید که دوست شما یک لباس قرمز دارد که برای مجالس رسمی می پوشد. در یک گفتگوی دوستانه به تنفرتان از رنگ قرمز و لباس هایی که با این رنگ هستند، اشاره می کنید. دوستتان چنین برداشت می کند که قصد و نیت شما در مورد او و برای کنایه زدن به او بوده است.

موارد این چنینی زیادی در زندگی رخ می دهد. زمانی که ما هیچ اطلاعی در مورد موضوعی نداریم و در موردش قضاوت می کنیم. در حالی که هیچ سوء نیتی پشت این حرف ها و رفتارها وجود ندارد. بسیاری از اختلافات بزرگ از همین سوءتفاهمات کوچک نشأت می گیرد. اما امان از زمانی که تلاشی برای رفع دلخوری های کوچک نمی کنیم. به مرور زمان این دلخوری ها به کینه ها و مشکلات بزرگ و لاینحل تبدیل می شوند.

در چنین مواردی تنها راه حل پیش رو این است که وقتی از چیزی ناراحت می شوید خیلی دوستانه به طرف مقابل یادآوری کنید. اگر کسی هم به شما ناراحتی خود را در مورد یک سوءتفاهم عنوان کرد، در مقابل او جبهه نگیرید و با لحن تند و تیز شروع به دفاع کردن از خود نکنید.

بله درست است که شما از یک رفتار یا حرف نیت بدی نداشتید، اما وقتی هم کسی ناراحتی اش را می گوید، نباید با او تند رفتار کنید. خیلی دوستانه و با لبخند او را متوجه برداشت اشتباهش کنید. عذرخواهی در این مواقع چیزی از شخصیت شما نمی کاهد و شما را مقصر جلوه نمی دهد. بلکه ناراحتی را از دل طرف مقابلتان از بین می برد و اجازه نمی دهد کینه بزرگتری در دل او شروع به رشد کردن کند.

بیشتر بخوانید: افراد حسود زندگیتان را اینگونه مدیریت کنید

گفتگو برای حل سوء تفاهم و ناراحتی، نقش زیادی در بهبود روابط اجتماعی دارد.

در آخر

برای رفع سوء تفاهم روابط اجتماعی خود احترام و ارزش قائل باشید. بخشی از شخصیت ما در ارتباط با دیگران ساخته می شود. بخشی از هویت من در ارتباطاتم نسبت به خانواده، دوستان، همکاران و همسرم است. اگر قرار باشد به دلیل خودخواهی، بی حوصلگی و یا بی توجهی درصدد رفع سوءتفاهمات برنیایم، خیلی زود روابطمان با دیگران مخدوش می شود. زمانی به خود می آییم که فرد مهمی را در زندگی خود از دست داده ایم و نوسازی روابط بشدت سخت و دشوار می شود.

برای آرامش زندگی خود و نزدیکانتان سعی کنید سوءتفاهمات را  تا حد ممکن رفع و حل کنید. دلخوری ها را بکاهید و از عذرخواهی بابت اشتباهات هراسی به دل راه ندهید.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست