مقالهوبلاگ

زندگی شاد و خوشبختی در همین نزدیکی است؛ باور کنید!

اشتراک گذاری این مطالب در:

شادی به دلایل مختلفی از زندگی شما رخت برمی‌بندد. اما علت اصلی دور شدن حس خوشحالی از زندگی در به وجود آمدن فاصله و تفاوتی است میان آنچه می‌خواستید و آنچه در حال حاضر در اختیار دارید. مثلا زمانی که به سن و سال خود نگاه می‌کنید و می‌بینید که برنامه‌هایی که سالیان پیش برای رسیدن به این سن در نظر داشته‌اید به هیچ‌وجه عملی نشده‌اند، ناراحت خواهید شد. فرقی نمی‌کند که دلیل دور شدن زندگی‌تان از شادی چیست. در هر حال، روش‌هایی وجود دارند که زندگی شاد را برای‌تان به همراه خواهند آورد. حتما قبول دارید که اندوه اصلا حس خوبی نیست. پس بهانه‌ها را کنار بگذارید و بدانید که هیچ‌کس و هیچ‌چیز به جز خود شما نمی‌تواند برای داشتن زندگی شاد به شما کمک کند. همین‌که اکنون در حال مطالعه این مقاله هستید، یعنی عزم خود را به کار بسته‌اید تا در زندگی‌تان تغییر ایجاد کنید و به دنبال شادی هستید. این بسیار ارزشمند است. پس با ما همراه باشید تا از راه‌کارهایی برای داشتن زندگی شاد برای‌تان بگوییم:

گزینه‌ها را سرند کنید و به یک تصمیم نهایی برسید

وجود گزینه‌های مختلف برای تصمیم‌گیری باعث می‌شود که خسته و درمانده شوید و زندگی شاد را از خود دور کنید. منظور از گزینه‌های مختلف، فکر کردن بسیار در هنگام تصمیم‌گیری است. اگر برای تصمیم‌گیری درباره موضوعات مختلف، گزینه‌های رنگارنگ و بعضا بی‌اهمیت را مدام اضافه و ذهنتان را به شدت شلوغ کنید، قادر به تصمیم‌گیری نخواهید بود. یکی از دلایل عمده شاد نزیستن، مقوله تصمیم‌گیری است. بسیاری از افراد نمی‌توانند به خوبی اولویت‌های‌شان را در زندگی مشخص و تصمیم‌گیری کنند از همین رو دچار تشویش، اضطراب و ترس می‌شوند و با شادی فاصله می‌گیرند. در هنگام تصمیم گرفتن برای هر مساله‌ای، گزینه‌های مختلف را براساس اولویتی که در زندگی‌تان دارند، مرتب کنید و از شلوغ کردن افکارتان که نهایتا منجر به تصمیمات اشتباه و ناراحتی می‌شود دوری کنید.

خودتان باشید و نقش بازی نکنید

همه آدم‌ها گاهی نقش بازی می‌کنند و از خود واقعی‌شان فاصله می‌گیرند. سعی کنید که روی تغییر ندادن خود در موقعیت‌های مختلف زندگی تمرین کنید و از نقاب‌ها و نقش‌ها دور شوید. حتما برای‌تان پیش آمده که در یک محیط، شما را با ویژگی‌هایی می‌شناخته‌اند که واقعا در وجودتان نیست. چنین چیزی باعث می‌شود که انرژی زیادی از شما گرفته شود و نهایتا خسته و بی‌انرژی شوید و شاد زندگی کردن را به دست فراموشی بسپارید. پس به خودتان بگویید که در دنیایی واقعی و آزاد زندگی می‌کنید و به خاطر خوشایند دیگران یا مصلحت حاضر به تغییر رفتار و شخصیت‌تان نیستید. در این صورت، آرامش به زندگی‌تان وارد می‌شود و همیشه می‌توانید با رویکردهای واقعی‌تان نسبت به افراد و مسائل با آدم‌ها و پدیده‌ها ارتباط برقرار کنید.

روحیه‌ای که به داشتن زندگی شاد کمک شایانی می‌کند

به دنبال رشد و توسعه فردی باشید

یکی از دلایل عمده‌ای که زندگی شاد از شما دور می‌شود، از دست رفتن معنا در زندگی است. زمانی که معنایی دقیق برای اعمال و احساسات و افکارتان نداشته باشید، احساس غم به شما هجوم می‌آورد. اما اگر به دنبال رشد و توسعه فردی باشید و سعی کنید که نقاط ضعف‌تان را از بین ببرید یا نقاط مثبت زندگی‌تان را تقویت کنید، بی‌تردید معنا هم در زندگی‌تان به وجود خواهد آمد و شادتر و هدف‌مندتر زندگی خواهید کرد. برای رشد و توسعه فردی، یادگیری لازم است. یادگیری را به بخش مهمی از زندگی خود بدل کنید و اجازه بدهید که پویایی و شادابی آموختن چیزهای تازه، زندگی‌تان را ناب و زیبا کند.

یکی از دلایل عمده‌ای که زندگی شاد از شما دور می‌شود،

برای زندگی شاد به دیگران یاری برسانید

کمک به دیگران هم تا حد زیادی باعث معنا بخشیدن به زندگی‌تان می‌شود. شرکت در امور خیریه و تلاش برای کمک کردن به اطرافیان به شما روحیه‌ای قوی عطا خواهد کرد. روحیه‌ای که به داشتن زندگی شاد کمک شایانی می‌کند. پس بهتر است برای شادتر زیستن از تمرکز شدید روی خود بکاهید و به دیگران هم توجه داشته باشید. البته منظور از کاستن توجه به خود اصلا این نیست که خودتان را فراموش کنید یا برای خودتان ارزش قائل نباشید. بلکه منظور این است که ضمن حفظ فردیت در زندگی به خیرخواهی و توجه به دیگران هم دقت داشته باشید.

از منطقه امن‌تان خارج شوید

یکی دیگر از چیزهایی که به داشتن زندگی شاد کمک می‌کند، خروج از منطقه امن است. منطقه امن همان مردابی است که به دلیل عادت کردن به آن، حاضر نیستید ترکش کنید. از منطقه امن عادت‌ها خارج شوید و به سمت تجربه‌های تازه و مثبت پیش بروید. تجربه‌های تازه هم راه دیگری برای اضافه کردن معنا به زندگی است. ما همواره به دنبال معنا بخشیدن به زندگی خود هستیم و در صورتی شاد زندگی خواهیم کرد که با تجربه‌های تازه خواه به شکل کمک به دیگران خواه به شکل یادگیری چیزهای جدید و…، رنگ و بو و معنایی مشخص به رگ‌های خشک روزهای تکراری اضافه کنیم.

در آخر

شاید شاد زندگی کردن در اوضاع سخت اقتصادی و سیاسی و… به نظرتان خنده‌دار بیاید. اما دوست عزیز، زندگی در این دنیا هیچ‌گاه گلستانی مطلق نبوده است. این زمین، تجارب تلخ و وحشیانه زیادی به خود دیده است. انواع جنگ‌ها، حوادث طبیعی و غیرطبیعی و… در طول تاریخ، زندگی آدمیان را تهدید کرده است. پس نمی‌توان انتظار داشت که اوضاع همیشه بر وفق مراد باشد. این را در نظر بگیرید که انسان‌ها فقط یک بار فرصت زندگی کردن دارند و همیشه تهدیدهای فراوانی برای شاد زندگی کردن و خوشحالی در این کره خاکی وجود داشته و خواهد داشت. پس باید با نگاهی خرد و به صورت فردی برای شاد زیستن تلاش کنید. بهانه‌ها را کنار بگذارید و بنا به شرایط و موقعیتی که دارید، دستی به سر و روی زندگی خود بکشید. باور کنید پیشیمان نخواهید شد. غرولند کردن و خشم، راه‌کارهای مناسبی برای نجات خود از اوضاع نامساعد نیستند و فقط زندگی‌تان را سیاه‌تر می‌کنند. حتی با دستان خالی هم می‌شود، شاد بود.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست