مقالهوبلاگ

چگونه زمان مناسبی برای کارهای شخصی که هیچ گاه فرصت نکردید انجام دهید، پیدا کنید؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

«کمبود زمان» مشکلی که به نظر می رسد بسیاری از مردم درگیر آن شده باشند. بسیاری معتقدند که به دلیل مشغله های کاری فراوان این مشکل ایجاد می شود، به طوری که گاها برخی از افراد برای خانه و خانواده خود نیز آن طور که باید و شاید نمی توانند وقت بگذارند؛ چه برسد به این که بتوانند برای کارهای شخصی و سرگرمی نظیر کتاب خوانی وقت بگذارند! با این حال به نظر من جز در درصد کمی از مردم که واقعا شدت مشغله کاری فرصت کمی به آن ها برای انجام کارهای شخصی شان می دهد، اغلب مردم به راحتی می توانند با مدیریت صحیح زمان، فرصت مناسبی برای انجام کارهایشان پیدا کنند. مثلا خود شما چه مدت زمانی از طول روز به جستجو در شبکه های اجتماعی و وب گردی اختصاص می دهید، بدون این که هدف و یا کار خاصی داشته باشید؟ چه تعداد از شما روزانه مدت زمان قابل توجهی در مترو و یا اتوبوس وقتش را تلف می کند؟

ما در این نوشته سعی کردیم به چند راهکاری اشاره کنیم که با کمک آن ها می توانید برای کارهایی که هرگز فرصت انجام دادن آن ها را تاکنون پیدا نکردید، زمان مناسبی پیدا کنید و آن ها را انجام دهید.

 

[restrict paid=”true”]

 

من به تازگی از یک کار آزاد به یک کار تمام وقت تغییر شغل داده ام. همنی طور، من ازدواج کرده ام و یک خانه هم خریده ام. این تغییرات در زندگی من، موجب شادابی من نشده اند، اما زندگی مرا به نظم درآورده اند.

در حالی که من و همسرم هر دو کار تمام وقت داریم و یک خانه هم داریم که باید به آن رسیدگی کرد، من فهمیده ام که برای انجام کارهای شخصی خودم فرصت کمی دارم. با این حال من این نکته را هم فهمیده ام که با این که حس می کنم مشغله ام زیاد است، اما من وقت آزاد بیشتری دارم (بیشتر از آنچه که فکرش را می کردم). همین طور من فهمیدم که با گذشت زمان، مشغله ام بیشتر و بیشتر می شود.

به تدریج، من یاد گرفتم که چطور زمان را مدیریت کنم و برای انجام کارهایی که می خواهم انجام دهم، وقت بگذارم. به همین جهت من می خواهم یافته های خودم را با شما قسمت کنم، و ممکن است شما نیز یافته هایی داشته باشید که به من یاد بدهید.

وقتی که من در مورد کارهای شخصی حرف میزنم، این کارها می توانند هر چیزی باشند. خواه شما بخواهید یک رمان بنویسید، خواه بخواهید وقت بیشتری برای کار کردن در بیرون بگذارید. ما می توانیدم به همه ی این اهداف برسیم.

چطور برای انجام کارهایی که هرگز فرصت پرداختن به آن ها را نداشته ایم، وقت بگذاریم؟

منچن مندل اسکنرسن:

وقتی شما یک لحظه ای را تلف می کنید، اگر احساسی ببینیم در واقع آن لحظه را کشته اید، یعنی شما یک فرصت جبران ناپذیری را از دست داده اید؛ اما وقتی که شما از یک فرصتی به صورت بهینه و درست استفاده کنید، شما از آن لحظه به صورت هدفمند بهره گرفته اید، و آن لحظه، برای همیشه جاودانه خواهد ماند.

سخت ترین قسمت، انجام به موقع کار است

جواب منفی است، و نباید منتظر ماند. یکی از بحرانی ترین مسائلی که من در مدریت زمان یاد گرفتم این بود که «باید عجله کرد-شتاب کنید». انرژی و انگیزه ای که شما ایجاد می کنید، مسیر شما را مشخص می کند. هر چقدر که بیشتر وقت تلف کنید، اصلاح مسیرتان، سخت تر خواهد شد- اما اصلاح روندی که در زندگی تان پیش گرفته اید، همیشه شدنی است -.

این که انرژی را برای نشستن و شروع به کار، برای خارج شدن از خانه، برای تنظیم زمان، جمع کنم، همیشه سخت ترین مرحله برای من است. زمانی که برای انجام کاری مهیا می شوم، تلاش، انرژی و انگیزه ای را ایجاد کرده ام که مرا در آن چه که در حال انجام آن هستم، به پیش می برد.

اما زمانی که من یک وقت آزاد ارزشمند داشته باشم، پیدا کردن راه هایی برای انجام کارهای سازنده به جای افتادن روی یک نیمکت، همیشه برای من یک چالش بوده است.

یک دوست پیدا کنید

یکی از بزرگ ترین انگیزه های من برای انجام دادن به موقع کارها، این بود که من حس می کردم افرادی به من تکیه کرده اند که با انجام دادن این کار، خشنود خواهند شد. خانواده و دوستانتان را وارد طرح ها و نقشه هایتان کنید تا بدین گونه تعادلِ بین زندگی و کار بهبود پیدا کند. این افراد یک شبکه حمایتی برای شما فراهم می کنند. به هر چه که علاقه دارید، کسی یا کسانی را پیدا کنید که همین علاقه را دارند. در تشکیل یک تعاونی، که یک عنصر اجتماعی در اهداف شماست، اجازه بدهید که افکار شما از مغز شما وارد دنیای واقعی و رابطه شما با سایرین شود.

راه های خلاقانه ای را برای انجام همزمان چند کار پیدا کنید

برای مدتی، یکی از اهداف من خواندن کتب بیشتر بود. زمان مطالعه، اولین چیزی است که در اثر مشغله زیاد، فراموش می شود؛ بنابراین من به این راهکار رسیدم که در هر فرصتی که گیر می آوردم، مثلاً حین آشپزی، حین تمیزکاری یا حین رفت و آمدهای کاری، به کتاب های صوتی گوش دهم. یعنی من همزمان دو تا کار را با هم انجام می دهم، یکی کار و دیگری گوش دادن به کتاب.

در اقدام دیگری که به منظور افزایش سازگاری بیشتر بود، من اقدام به گرفتن مرخصی کاری کردم. به جای خوردن یک خوراک مختصر یا نشتن در اتاق خواب، من با یک گروه کوچک بیرون می رفتم و قدم می زدم. مدت این قدم زدن، نیم ساعت بیشتر از مواقع دیگری است که من قدم می زدم. من از واژه ی «زمان اسیر شده» برای اشاره به زمان هایی استفاده می کنم که طی آن ها وقت من در اثر مسئولیت یا شرایط غیرقابل اجتناب دیگری، آزاد نیست. نه فقط در حین تماشای تلویزیون، بلکه در هر زمانی که وقت ما در آن زمان ها مرده محسوب می شود: مثلاً نشستن در اتاق های انتظار قبل از قرار ملاقات، استفاده از حمل و نقل عمومی، پرواز و …. .

این زمان مخصوصاً برای افرادی که می خواهند یک شرکت کوچک را راه اندازه کنند یا به عبارت دیگر می خواهند تنها کار کنند، مفید است. اتصالات اینترنتی بیش از پیش گسترش یافته است. حتی برخی از خطوط پروازی یا برخی از شرکت های موبایل، خدمات وای فای را در هنگام مسافرت برای شما فراهم می کنند.

پیک تعهد خاص و قابل پیگیری را ایجاد کنید

زمانی که من به خودم می گویم «من باید زمانی را برای فلان کار اختصاص دهم» من به ندرت مجالی را برای انجام همان کار پیدا می کنم. خواستن کافی نیست. اگر شما مشغله ی زیادی دارید، باید به منظور انجام کارهای شخصی تان، از یک جدول و برنامه ی زمان بندی شده ای استفاده کنید. برای موفق شدن، شما باید نگذارید سایر تعهدات شما، وقتی را که برای انجام کارهای شخصی تان گذاشته اید، از دستتان بربایند.

آن زمانی که من شغل آزاد داشتم، با استفاده از برنامه روزانه، موفقیت های زیادی کسب کردم. این روزها سعی می کنم اهدافم را طوری با استفاده از ابزارهای مدیریتی تنظیم کنم، که در خانه فعالیت داشته باشم. البته من این کار را در مورد همه هدف هایم انجام نداده ام، چرا که می تواند تا حدودی بد به نظر برسد. اما برای تغییرات مهمی که من می خواهم سریع تر رخ بدهند، اگر با یک هدف، شبیه یک پروژه رفتار بکنم، این عمل موفقیت آمیز خواهد بود.

تا زمانی که عادت نکرده اید، تقلب نکنید

در نهایت من می خواهم عمده ترین دلیلی را که موجب خرابکاری من حین شروع رسیدن به هدفم شد، با شما در میان بگذارم. اگر شما بخواهید که روزهایتان را با تقلب بگذرانید، یا اینکه بخواهید از زمان های اختصاص داده شده برای انجام امور بهره نبرید، قبل از این که بخواهید کاری بکنید، همه نیرویتان را از دست خواهید داد. این قضیه بارها و بارها برای من اتفاق افتاده است.

یافته های اخیر در مورد شکل گیری رفتارها و عادت ها، نشان می دهند که مدت زمانی که لازم است تا یک عادتی در شما ظاهر شود، به وظیفه و کارکرد آن عادت بستگی دارد. در مورد عادت هایی با وظایف ساده، زمان زیادی لازم نیست، در حالی که عادت هایی که تلاش زیادی را می طلبند یا به عبارت دیگر، تغییرات زیادی را در شما ایجاد می کنند، می توانند زمان زیادی را لازم داشته باشند. طبق مطالعات رفتار شناسی، متوسط زمان برای ظهور یک عادت جدید، 66 روز است. ایجاد تغییرات دراماتیک در زندگی تان و تثبیت این عادت ها، نیازمند انگیزه ی زیادی است.

برای افزایش مهارت مدیریت زمان می‎توانید پکیج «زمان را به استخدام خود درآورید» را تهیه کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه پکیج روی عکس زیر کلیک کنید

 

[/restrict]
برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست