مقالهوبلاگ

چگونه در یک رابطه عاطفی به احساس امنیت پایدار دست پیدا کنیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

یکی از کلیدی ترین و مهمترین مسائل در یک ارتباط عاطفی، «امنیت در رابطه» می باشد. البته احساس امنیت در روابط فقظ مختص روابط عاطفی دوطرفه زن و مرد نیست و در روابط دیگر مانند رابطه با دوستان و خانواده نیز مورد نیاز است. احساس امنیت در روابط آن چنان مهم است که اگر فردی در کودکی و نوجوانی از این نظر دچار آسیب شود، می تواند در روابط عاطفی آینده او، خصوصا رابطه با همسرش به طور جدی اثر گذارد و او را تبدیل به یک آدم شکاک تبدیل می کند که برای تامین امنیت رابطه خود، طرف مقابلش را مورد آزار قرار می دهد. معمولا این افراد با انجام کارهایی نظیر چک کردن تلفن همراه، کنترل تماس های تلفنی، بررسی مخاطبین و پیام های شبکه های اجتماعی و … سعی در کنترل کردن طرف مقابل خود دارند.

دنیایی را تصور کنید که افراد آن برای زنده ماندن نیاز به سوخت دارند؛ آن ها برای شعله ور ماندن آتش قلب خود باید به دنبال تامین سوخت آن از طریق «عشق» و «روابط عاطفی» باشند. افرادی که در خانواده خود و یا احیانا رابطه سابق عاطفی خود سوخت کافی دریافت نکرده اند، در رابطه جدید به دنبال تامین بیشتر این سوخت هستند. مشکل از آنجایی شروع می شود که آن ها گاهی اوقات بیش از حد ظرفیت طرف مقابل تقاضای سوخت دارند. اما راهکار چیست؟ اگر احساس می کنید شما نیز جزء این دسته از افراد هستید باید یاد بگیرید که سوخت مورد نظرتان را خودتان تهیه کنید. اما چگونه؟ برای یافتن پاسخ این سوال پیشنهاد می کنیم این متن را تا انتها بخوانید.


[restrict paid=”true”]

 

افرادی که در روابط خود احساس نا امنی می نمایند، همواره دست به اقدامات غیرمنطقی می زنند. ارسال چندین و چند پیام پی در پی به نامزد جزء یکی از این اقدامات است. مورد دیگر تماس تلفنی برای کنترل کردن کسی است که با او رابطه دارند. شاید هم تلاش نمایند تا نامزدشان را تعقیب نمایند. حتی در صورتی که فرصتش را به دست آورند، ایمیل یا پروفایل فیسبوک آن ها را کنترل می نمایند. شاید چنین وضعیتی را تجربه کرده باشید، خواه تحت عنوان فرد نامطمئنِ رابطه، خواه فردی که در ارتباط با فردی شکاک است و یا حتی ممکن است، در موقعیت هر دو فرد قرار گرفته باشید.

حتی اگر این موارد جزء نشانه های روابط ناسالم محسوب نشوند، این گونه رفتارها برای ایجاد احساس ناامنی در رابطه، رایج و شایع می باشند. پس از دریافت پاسخ از سوی طرف مقابلتان به شکل پیام متنی، فیسبوک یا تماس تلفنی، فرد شکاک احساس بهتری خواهد داشت.

مشکل اصلی این است که این گونه افراد به انجام این کارها عادت می کنند، و برای حفظ احساس امنیت خویش در رابطه، این امور را بارها و بارها تکرار می کنند. این اقدامات خرد و ناچیز به همان اندازه ای که به نظر بی خطر می رسند، می توانند به رابطه صدمه وارد کنند. برخی از افراد به دلیل کنترل دائم توسط طرف مقابل، احساس ناراحتی می کنند. برخی هم ممکن است، چنین احساس نمایند که مساله ای عمیق و حل نشده در رابطه شان وجود دارد.

منشا ناامنی (شکاک بودن)

دنیایی را تصور نمایید که هر فردی مقدار مشخصی سوخت در اختیار دارد. در عین حال، آتشی که در قلب افراد شعله ور است برای تداوم زنده ماندن نیاز به سوخت رسانی دارد. بدین ترتیب هر فردی به دنبال یافتن جفت خود به منظور دسترسی به سوخت مورد نیاز برای روشن نگه داشتن آتش درون قلب خود است.

گاهی اوقات این تبادل سوخت بدون هیچ دردسری صورت می گیرد.

افراد به منظور روشن نگه داشتن آتش های درون خود، از سوخت های اعضای خانواده و دوستان خود استفاده می کنند. اما در بسیاری از موارد هم افراد از در اختیار گذاشتن سوخت، خودداری می نمایند. این افراد می توانند والدین آنها باشند که در زمان کودکی به اندازه کافی به آن ها توجه نکرده اند. توسعه در دوران کودکی به شدت به توانایی کودک در برقراری ارتباطات قوی با والدین بستگی دارد. برقراری ارتباط با والدین برای نوزادان و کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر کودکان بدون توجه کافی والدینشان بزرگ شوند، با احساس ناامنی بزرگ شده و در اعتماد به دیگران، با مشکل مواجه می شوند.

احساس رها شدن در کودکی، منجر به ایجاد تشکیک در عزت نفس و ترس ناخواسته می گردد. افرادی که در روابط قبلی احساس مطرود شدن داشته اند هم، در رده این گونه افراد قرار می گیرند. رد یا خیانت توسط دوست یا شریک زندگی، منجر به ایجاد احساسات ناخوشایند در افراد می گردد. آنها احساس بی ارزشی می نمایند. این افراد در برقراری ارتباط و اعتماد با دیگران، با مشکلات متعددی روبرو می شوند و زمانی که در اعتماد به دیگران با مشکل مواجه شوند، در رابطه دچار احساس ناامنی می شوند.

با گذشت زمان، به دلیل کمبود سوخت، آتش آنها رو به خاموشی می رود.

در نهایت، وقتی فردی مناسب برای سوخت رسانی را می یابند، گاهی اوقات بیش از حد نیاز خویش، از شریک شان، سوخت طلب می نمایند.

به منظور اطمینان از در دسترس بودن مقداری ثابت از سوخت، هرکاری که از دست شان بر می آید را انجام می دهند. این امر زمانی اتفاق می افتد که آن ها شروع به کنترل و بررسی پیام های شریک خویش یا حتی تماس های مکرر، می کنند. آن ها نمی توانند به دلیل آن چه که در گذشته اتفاق افتاده است به شریک خویش اعتماد نمایند.

زمانی که درخواست سوخت بیش از حد نمایند، این امر منجر به خالی شدن سوخت فرد مقابل می گردد.

و بدین ترتیب تمامی اموری که فرد برای دستیابی به احساس امنیت بالاتر انجام می دهد، منجر به ناراحتی یا آزار فرد مقابل می گردد. به عنوان مثال، به دلیل وجود عدم امنیت و اعتماد در رابطه، مسائل کوچک منجر به دعواهای شدید بین افراد می شوند. هر دو فرد از این وضعیت خسته می شوند: یک طرف از رابطه درخواست سوخت قابل توجهی می نماید و طرف دیگر رابطه هم همواره به دنبال عرضه سوخت متناسب با عرضه است.

ناامنی و بی اعتمادی ناشی از خود رابطه یا شریک نمی باشد. این امر نشات گرفته از ترس درونی مربوط به ترک شدن، دوست داشته نشدن و ارزش قائل نشدن طرف مقابل، می باشد. شکل گیری این حس نیازمند مدت زمانی طولانی است.

در کجا به دنبال امنیت باشیم؟

آتش موجود در فرد شکاک نشان دهنده ناامنی و سوخت هم وسیله ای برای احساس امنیت است.

منتظر ماندن برای فردی به منظور دریافت سوخت، باعث بروز ناامنی می شود. زمانی که افراد مایل به ارائه سوخت نباشند یا سوخت آنها متناسب با نیاز شما نباشد، آتش شما رفته رفته کوچک تر خواهد شد. زمانی که امنیت شما وابسته به فردی دیگر باشد، تمام توان خود را از دست خواهید داد. این امر منجر به رد شدن، نادیده گرفته شدن یا حتی خیانت علیه شما می گردد و تمامی این موارد منجر به ایجاد احساس ناامنی می شوند.

به منظور ایجاد امنیت پایدار و حفظ آن، باید سوخت مورد نیازتان را خودتان تامین نمایید.

  1.  سوخت مورد نیاز آتش تان را خودتان تامین نمایید

شاید زمانی که کوچک بودید، احساس نادیده گرفته شدن، نموده اید، یا حتی در روابط پیشین خود، احساس بی اهمیت بودن پیدا کردید و یا حتی مورد احترام آنها قرار نگرفته اید. آن ها برای شما ارزشی قائل نشده اند.

زمانی که احساس ناامنی می نمایید، اغلب بر مواردی که احساس کمبود می نمایید، تمرکز می نمایید. به عنوان مثال، زمانی که از درون، احساس خوبی نسبت به فردی که هستید، ندارید، کاملا طبیعی است که برای داشتن حسی بهتر نسبت به خویش، بر ظاهر خود تمرکز خواهید نمود.

اما این کار روشی مناسب برای خودکفایی نمی باشد. در عوض، به دنبال کارهایی باشید که از درون منجر به ایجاد حس امنیت می گردد؛ بدین ترتیب برای کسب احساس امنیت نیاز به تائید دیگران نخواهید داشت. موهای خود را مرتب نمایید، به کلاس های آموزشی که به آن ها علاقه مند هستید بروید و کاری را که به خوبی از عهده انجام آن برمی آیید، انجام دهید.

  1.  سوخت مورد نیاز خود را از سوخت شریک زندگی خویش، به صورتی جداگانه نگهداری نمایید.

حتی در زمانی که در رابطه ای هستید، حفظ استقلال تان از اهمیت بالایی برخوردار است. هر رابطه سالمی متشکل از دو فرد سالم می باشد. درگیری بیش از حد در رابطه، منجر به بد تعریف شدن مرزهای آن می گردد. در چنین وضعیتی احساس ناخوشایندی نسبت به عدم توجه به نیازهای خود خواهید داشت.

زمانی که به منظور برآورد نیازهای خود وابسته به رابطه تان نباشید، نسبت به زندگی خود احساس امنیتی بیشتری خواهید داشت. حفظ هویت فردی و برآورد نیازهای خود از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر پیش از وارد شدن به رابطه ای، به سرگرمی ها و فعالیت های خاصی می پرداختید، به انجام دادن آن ها ادامه دهید. به عنوان مثال، اگر به دویدن علاقه مند هستید، صبح زود از خواب برخاسته و به دویدن بروید و این کار را جزء اولویت های زندگی خود قرار دهید. نگه داشتن زندگی خصوصی خود خارج از رابطه، به رشد شخصیتی شما کمک شایانی می نماید.

بدین ترتیب، هر فردی آنچه را که برای دستیابی به حس امنیت نیاز دارد، در اختیار دارد. بسیاری از افراد این امر را درک نمی کنند و به دنبال تامین این حس از سوی دیگران هستند. اما تکیه به دیگران به منظور احساس امنیت، سالم نبوده و منجر به انحطاط روابط می شوند. آنچه که منجر به ایجاد اعتماد به نفس و حس شایستگی در شما می شوند را انجام دهید و به دنبال تاکید و اعتبارسنجی از سوی دیگران نباشید و بدین ترتیب همواره احساس امنیت خواهید نمود. آتش خود را خودتان روشن نمایید.

 

[/restrict]

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست