زندگی نامه افراد موفقمقالهوبلاگ

ده فرد ثروتمند جهان: بیل گیتس

اشتراک گذاری این مطالب در:

بیل گیتس، مؤسس و رئیس شرکت مایکروسافت، از مشهور ترین و ثروتمند ترین افراد حال حاضر دنیا است که براساس آمار منتشر شده از سوی سایت فوربس، با ثروت 90 میلیارد دلار دومین فرد ثروتمند جهان پس از جف بزوس محسوب می شود. او به مدت 11 سال پیاپی توانست عنوان ثروتمند ترین مرد جهان را از آن خودش کند. مایکروسافت امروزه بیش از 40 هزار کارمند در شصت کشور جهان دارد اما نقطه ی شروع این شرکت و ثروت عظیم آن، استعداد، عشق و سخت کوشی مردی بود که توانست یکی از موفق ترین شرکت های ایالات متحده و جهان را ایجاد کند و از راهبران صنعت رایانه در دنیا شود.

دوران کودکی

ویلیام هنری گیتس، در 28 اکتبر سال 1955 در سیاتل آمریکا متولد شد. پدر او وکیل دادگستری و از افراد سرشناس سیاتل بود. او از همان دوران کودکی شخصیتی جاه طلب و بلند پرواز داشت و به سرعت توانست در درس ریاضی و علوم از همکلاسانش در دوران دبستان جلو بیافتد. این پیشرفت باعث شد تا والدینش او را در مدرسه ی خصوصی «لیک ساید» ثبت نام کنند. در واقع زمینه ی شکل گیری مایکروسافت از همان سال ها آغاز شد. در بهار سال 1968 مسئولین مدرسه تصمیم گرفتند تا بچه ها را با پدیده ی جدیدی به نام رایانه آشنا کنند. از همان زمان گیتس علاقه ی بسیار زیادی به کار با این ابزار پیدا کرد و به همراه پل آلن (از برنامه نویسان کنونی مایکروسافت) و چند دوست دیگر، دایما در حال وقت گذرانی با رایانه های اجاره شده از سوی مدرسه و تمرین برنامه نویسی بود.

شروع کار در دنیای تکنولوژی

چند ماه بعد مرکز رایانه ای در سیاتل باز شد و این شرکت، رایانه ای را با زمان محدود در اختیار مدرسه ی لیک ساید قرار می داد. گیتس، پل آلن و بچه های دیگر دایما به سراغ این رایانه ها می رفتند و هکرهای تازه کار حتی موجب خرابی نرم افزارهای امنیتی آن ها شدند. به همین دلیل این شرکت اجازه ی دسترسی به رایانه هایش را لغو کرد اما در یک اقدام هوشمندانه، بیل گیتس و پل آلن را به استخدام مجموعه درآورد تا اشکالات امنیتی رایانه ها را تشخیص داده و آن ها را حل کنند. حدود یک سال بعد این مرکز رایانه دچار ورشکستگی شد و طبعا گیتس و دیگر برنامه نویسان مجموعه مجبور به ترک کار خود شدند.

تحصیل در هاروارد

بیل گیتس در سال 1973 وارد دانشگاه هاروارد شد و بنا به توصیه ی والدینش شروع به تحصیل در رشته ی حقوق نمود. او که شب تا صبح را به کار با کامپیوتر می گذراند، معمولا در طول کلاس ها خسته و در حال چرت زدن بود. در همان زمان بود که گیتس با استیو بالمر (رئیس کنونی قسمت اداری مایکروسافت) ملاقات کرد. جرقه ی ترک دانشگاه از آنجایی خورد که آلن گیتس را راضی کرد تا شرکت مستقلی برای خودشان دست و پا کنند. او همچنان در ترک دانشگاه مردد بود تا اینکه در پاییز سال 1974 طرح جلد مجله ی «پاپیولار الکترونیکس» که تصویری از آلتیر 8080 (نخستین ابزار میکرو رایانه ای دنیا) را نشان می داد را دید. همان روز بود که گیتس و آلن تصمیم گرفتند تا بازار رایانه های خانگی را به دست بگیرند.

شکل گیری مایکروسافت

شکل گیری شرکت عظیم مایکروسافت از یک لاف زنی جالب آغاز شد. گیتس بعد از دیدن طرح آلتیر روی مجله، با شرکت ام آی تی اس تماس گرفت و به آن ها اعلام کرد که یک نرم افزار به نام «بیسیک» برای آلتیر نوشته است. این درحالی بود که او و آلن هیچگونه برنامه نویسی ای انجام نداده و حتی تا به حال آلتیر را از نزدیک هم ندیده بودند! اما زمانی که آن شرکت از طرح این دو استقبال کرد، گیتس و آلن در طول 8 هفته برنامه ی نرم افزاری آلتیر را بدون هیچگونه ارور و خطایی طراحی کردند. آن ها حق برنامه ی بیسیک را به ام آی تی اس فروختند و گیتس رسما از دانشگاه هاروارد استعفا داد تا یک سال بعد اولین و بزرگ ترین شرکت طراحی نرم افزار رایانه های خانگی را تاسیس کند.

در سال 1975، گیتس و آلن شرکت کوچک مایکروسافت را با شعار «در هر خانه یک رایانه» راه اندازی کردند. زمانی که شرکت ام آی تی اس تصمیم گرفت تا کار برنامه نویسی رایانه های جدید خود را که با نام PC به بازار عرضه می کرد به مایکروسافت واگذار کند، این شرکت تنها 40 کارمند داشت. این همکاری از مهم ترین اتفاقاتی بود که به شکل گیری مایکروسافت امروزی منجر شد.

آمارها نشان داده اند که امروزه بیش از 95 درصد صاحبان رایانه های شخصی از محصولات مختلف مایکروسافت استفاده می کنند. گیتس یکی از دلایل مهم موفقیت مایکروسافت را استخدام افراد باهوش و متخصص می داند. گیتس همواره عاشق کارش بوده و گاهی اوقات به مدت چند روز محل کارش را ترک نمی کرد و در کنار سایر افراد تیم بر روی پروژه های مختلف به کار و تلاش می پرداخت.

در حال حاضر بیل گیتس و همسرش ملیندا فرنج صاحب سه فرزند (دو دختر و یک پسر) هستند اما گیتس طی تصمیمی جنجال برانگیز بیشتر ثروت 90 میلیارد دلاری اش را وقف خیریه کرده و قصد ندارد ثروت عظیمی را برای فرزندانش به ارث بگذارد.

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست