مقالهموفقیت تحصیلیوبلاگ

درمان حواس پرتی را یاد بگیرید و دقیق و عمیق باشید

اشتراک گذاری این مطالب در:

حواس‌پرتی در حین کار کردن و درس خواندن بسیار امر رایجی است. آن هم با وجود انواع و اقسام وسایل ارتباطی که مدام انسان را برای ورود به خود وسوسه می‌کنند دیگر حواسی برای بالا بردن تمرکز و درمان حواس‌پرتی باقی نمی‌ماند.
باید به مدیریت این موضوع برای خود فکر کنید و نگذارید که کیفیت و بهره‌وری تلاش‌های‌تان در زمینه‌های مختلف کار و زندگی با شکست رو به رو شود. اما تا چه اندازه با درمان حواس پرتی آشنایی دارید و تا چه اندازه می‌توانید به خودتان کمک کنید که دقیق و عمیق شوید. در این مقاله، شما را با روش‌های درمان حواس‌پرتی آشنا می‌کنیم. با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید.

درمان حواس پرتی با کنترل اوضاع به دستان‌تان شروع می‌شود

یکی از عمده‌ترین روش‌های درمان حواس پرتی را باید در به دست گرفتن کنترل در نظر گرفت. منظور از کنترل چیست؟ باید یاد بگیرید که کنترل عوامل ایجادکننده مزاحمت و اختلال در تمرکز را بشناسید. برای مثال، تله بگذارید و وضعیت خود را رصد کنید. فرضا اگر در حال مطالعه هستید با خودتان قرار بگذارید که اولین باری که از جای خود بلند شدید و به سمت چیز دیگری غیر از کتاب رفتید، متوقف شوید و آن عامل برهم‌زننده تمرکز را در دفترتان یادداشت کنید.
این کار را برای موضوعات مختلف انجام بدهید و بعد به دقت مواردی را که یادداشت کرده‌اید برای خود بخوانید و ببینید که در مجموع، چه چیزهایی بیشتر از همه موجبات حواس‌پرتی و به هم خوردن تمرکزتان را فراهم می‌کنند. به این مرحله، کنترل و شناسایی گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: موفقیت در زندگی را با این نکات ممکن کنید!

درمان حواس پرتی کمک کند،

مرحله بعدی رفع عوامل مزاحم است

بعد از اینکه متوجه شدید، چه چیزهایی باعث حواس‌پرتی‌تان می‌شود باید به آنها فکر کنید و دقیق مورد بررسی قرار بدهید. لازم است به آنها نگاهی موشکافانه داشته باشید و ببینید که ریشه آنها دقیقا چیست و چرا باعث می‌شوند که حواس‌تان پرت شود. به عبارت بهتر، ریشه و علت اصلی چنین مشکلاتی چیست و چرا این عوامل می‌توانند به پرت شدن حواس‌تان کمک کنند.
گاهی‌اوقات خستگی بیش از حد کاری باعث حواس‌پرتی می‌شود. به طوری که دیگر میل و توان کار کردن در شما می‌خشکد و هر چیز ساده‌ای می‌تواند حواس‌تان را پرت کند. یا شاید باید وسایلی مانند تلفن همراه را با آن همه اپلیکیشن و بازی‌های دلربای موجود در آن از خودتان دور کنید تا امکان بالا رفتن تمرکز برای‌تان مقدور شود. در هر حال به دنبال عوامل مزاحم و پرت‌کننده حواس خود باشید و آنها را از خود دور نمایید. حذف عوامل مزاحم تا حد زیادی موجبات کنترل تمرکز و حواس را به دست‌تان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: چرا فراموش می کنیم/ آیا حافظه ما ایراد دارد؟!

با عوامل انسانی موثر در پرتی حواس برخورد کنید

یکی دیگر از موضوعاتی که به درمان حواس پرتی نیاز دارد، انسان‌هایی هستند که در طول انجام یک کار شروع به مزاحمت می‌کنند. مثلا شما مشغول به انجام کار در اداره هستید که ناگهان یکی از همکاران‌تان وارد می‌شود و شروع به گپ و گفت‌وگو با شما می‌کند. حرف‌های او احتمالا بامزه‌تر و جذاب‌تر از کاری است که در حال انجام آن هستید پس به راحتی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به مرحله حواس‌پرتی وارد می‌شوید.
در این مواقع نیاز است تا بیشتر مواظب خودتان باشید و حد و مرزی تعیین کنید که همکاران و افراد دیگر به خود اجازه ندهند، حریم‌تان را در هنگام انجام کار به هم بزنند. فقط کسانی که مشغول به گپ و گفت می‌شوند، حواس‌تان را در محیط کار به هم نمی‌زنند. عوامل مختلفی در این زمینه نقش دارند. برای مثال، سر و صدای محیط اطراف یا کسانی که از شما درخواست‌هایی برنامه‌ریزی‌نشده دارند هم موجبات حواس‌پرتی را به وجود می‌آورند. شما باید قوانینی محکم برای خود داشته باشید و اجازه ندهید که هیچ‌چیزی برنامه‌های‌تان را بر هم بزند.
برای رفع مشکل سر و صدا و درمان حواس پرتی در این مورد باید تا جایی که می‌شود در محیطی آرام و بدون جنجال، کارتان را شروع کنید. برای درخواست‌های غیرمنتظره هم از افراد مختلف بخواهید که کار محول شده را با کمی زمان بیشتر از شما دریافت کنند. یعنی طوری مذاکره کنید که لازم نباشد، همان موقع مشغول به انجام درخواست‌شان شوید و نظم کاری‌تان به هم بخورد. باید به درمان حواس‌پرتی که در اثر حضور آدم‌ها ایجاد می‌شود هم دقت کنید و آنها را رفع نمایید.

بیشتر بخوانید: برای آرامش اعصاب چه باید کرد؟

برنامه‌ریزی دقیق برای ثانیه‌ها را به خاطر بسپارید

یکی از عمده‌ترین روش‌هایی که می‌تواند به درمان حواس پرتی کمک کند، تلاش برای داشتن برنامه‌های دقیقی است که ضمن ایجاد نظم در طراحی آنها منطق هم در نظر گرفته شده است. برنامه‌های منظم و منطقی، برنامه‌هایی هستند که واقع‌بینانه براساس توانایی‌ها، خواسته‌ها و نیازهای‌تان طراحی می‌شوند و در آنها خبری از انبوهی از کارهای سخت و پشت سر هم که شما را خسته و درمانده می‌کند به هیچ وجه نیست.
برای اینکه بتوانید به درمان حواس‌پرتی خود بپردازید باید به شکلی دقیق و اصولی برای دقایق و لحظات مختلف‌تان برنامه‌ریزی کنید. لازم است، این برنامه حاوی تمام چیزهایی باشد که قرار است انجام دهید و علاوه بر آنها زمان‌های مناسبی را برای تفریح و استراحت نیز در اختیارتان قرار بدهد. در واقع باید چیدمان برنامه طوری باشد که همیشه انگیزه کافی برای رسیدگی به وظایف داشته باشید و بیهوده در اوج کار و خستگی غرق نشوید.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در موفقیت چیست و چطور می‌توان طعم شادکامی را چشید؟

سختی‌ها را بپذیرید و انتظار دنیایی گل و بلبل نداشته باشید

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌تواند موجب درمان حواس پرتی شود، این است که قبول کنید، قرار نیست تمام لحظه‌های زندگی را در خوشی و خرمی بگذرانید. گاهی‌اوقات، نیاز به تمرکز کردن دارید و برای پیش‌برد وظایف و مسئولیت‌های جدی خود باید کمی سختی بکشید و تلاش کنید تا حواس‌تان پرت نشود. می‌دانید، واقعیت این است که در بسیاری از مواقع ما پای خود را به ورطه حواس‌پرتی می‌گذاریم به دلیل اینکه احساس می‌کنیم، حق داریم کمی خوش باشیم و از فضاهای جدی کار و زندگی فاصله بگیریم.
قائل شدن چنین حقی برای خود باعث می‌شود تا مدام میل به حواس‌پرتی در ما بیشتر و بیشتر شود. اگر بپذیریم که گاهی باید مجدانه به تلاش پرداخت، دیگر لزومی ندارد که جلب و جذب عواملی شویم که موجب حواس‌پرتی‌مان می‌شوند و هدف از آنها ایجاد کمی تفریح است.

بیشتر بخوانید: چگونه هوش مالی داشته باشیم ؟ میلیاردرشدن چه عالمی دارد؟

درمان حواس پرتی در این مورد باید تا جایی که می‌شود

در آخر

درمان حواس پرتی می‌تواند باعث افزایش توانایی‌تان در مدیریت بخش‌های مختلف زندگی شود. کسی که خود را از عوامل مزاحم در انجام کارهای مختلف دور می‌کند به خوبی به برنامه‌ریزی می‌پردازد و به اهدافش هم دست پیدا می‌کند. اما شخصی که مدام دلیل‌تراشی می‌کند و دوست ندارد که با یک برنامه مشخص و دقیق، خود را از عوامل مزاحم دور نگه دارد، به رشد و توسعه فردی دست پیدا نخواهد کرد.
باید تلاش کنید تا عوامل مزاحم را از زندگی خود حذف نمایید و به شکلی قوی و قدرتمند در برابر آنها بایستید. یادتان باشد، حذف بازی‌گوشی و درمان حواس‌پرتی می‌تواند شما را متوجه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بیشتری کند. یعنی زمانی که با یک برنامه‌ریزی دقیق، مشغول به فعالیت می‌شوید و کارهای مختلف‌تان را سر و سامان می‌دهید، به درک بهتری از توانایی‌ها و ویژگی‌های خود می‌رسید. در نتیجه به فرد موفق‌تری در زندگی بدل می‌شوید. یادتان باشد که شما انسان هستید و دارای قدرت اراده‌اید.
پس نباید اجازه بدهید که موضوعات مختلف و عوامل پرتی حواس گوناگون روی‌تان اثر بگذارند و شما را برده خود کنند. هیچ‌وقت از تغییر ناامید نباشید و به خود نگویید که من نمی‌توانم متمرکز و دقیق به انجام کارهایم بپردازم. چون فقط، غیرممکن است که غیرممکن است و لاغیر.

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست