انگیزشیمقاله

4 درس الهام بخش رقابت های جام جهانی برای کارآفرینان

اشتراک گذاری این مطالب در:

هر چهار سال یک بار، دنیا به تماشای بازی های جام جهانی فوتبال می نشیند تا بهترین ها را ببیند. جام جهانی 2018 روسیه، فرصت مناسبی است تا این بار با نگاهی متفاوت و به عنوان یک کارآفرین به تماشای مسابقات بنشینید. درست مثل بازیکنان بزرگ، مربیان و بازی های تعیین کننده، نکات بسیار مهمی را می شود از رقابت های جام جهانی یاد گرفت و در زندگی به کار برد. اگر در فکر شروع کسب و کار خودتان هستید و یا تازه کارتان را شروع کرده اید، این 4 نکته را به یاد داشته باشید و رقابت های جام حهانی امسال را نه تنها برای سرگرمی، بلکه برای یادگیری بیشتر تماشا کنید.

4 درس الهام بخش رقابت های جام جهانی برای کارآفرینان

1- استعداد همیشه تنها عامل برد نیست

در رقابت های جام جهانی سال 2010، تیم اسپانیا برای اولین بار عنوان قهرمانی جام جهانی را از آن خودش کرد. در جام جهانی بعدی یعنی سال 2014، اسپانیایی ها انتظار داشتند که تیم شان دوباره برنده ی این رقابت ها باشد. با وجود حضور بزرگ ترین و قوی ترین بازیکنان دنیا و داشتن باشگاه های مطرحی چون بارسلونا و رئال مادرید، انتظار می رفت که اسپانیا این بار هم پیروز میدان باشد. اگرچه چنین اتفاقی نیافتاد و با باخت ضعیفی مقابل هلند از رقابت ها حذف شد.

این حذف زود هنگام می تواند درس مهمی برای کسب و کارها باشد: استعداد به تنهایی موفقیت را تضمین نمی کند، بلکه موفقیت نیازمند عوامل دیگری چون تلاش، نوآوری و استراتژی است.

2- جامعه سازی مهم ترین دوست یک برند است

رقابت های جام جهانی برای برند های مطرح جهانی، یکی از بهترین فرصت های تبلیغاتی است. برند هایی چون «نایکی» و «کوکاکولا» با کمپین های تبلیغاتی اختصاصی شان برای رقابت های جام جهانی حتی توانستند هیجان این مسابقات را افزایش بدهند. در واقع بیشتر برند های مطرح دنیا، به جای تبلیغ مستقیم و صرف محصولات و خدماتشان، تمرکزشان را بر روی گره زدن محصولات و خدمات با جامعه ی جهانی فوتبال گذاشتند.

این موضوع اهمیت ایجاد یک گروه و جامعه از مشتریان را ثابت می کند. به جای تبلیغ مستقیم محصولات تان، تمرکزتان را بر روی آموزش، اطلاعات و خدماتی بگذارید که آگاهی مشتری را از برند شما بالاتر می برند و ارزش و هدفی را برای جامعه ای خاص به همراه دارند.

2- همیشه قوی ترین ها پیروز میدان نیستند

در هر رقابت بزرگ ورزشی و در دنیای کسب و کار، پیش می آید که صنایع بزرگ و بازیکنان بزرگ در برآورده کردن انتظاراتی که مخاطبان شان از آن ها دارند ناکام بمانند. در جام جهانی و بسیاری از رویدادهای ورزشی دیگر، شاهد این بودیم که چگونه تیم های قوی تر به تیم هایی که چندان انتظاری برای پیروزی شان وجود نداشت باختند.

به عنوان یک کارآفرین باید به یاد داشته باشید که فارغ از قدرت و جایگاهی که در صنعت خودتان دارید (چه کوچک و چه بزرگ)، این ایجاد یک ارزش منحصر به فرد و تفاوت است که موجب موفقیت شما می شود نه قدرت و اندازه ی بازاری که در دست دارید.

3- عامل انحصار خودتان را پیدا کنید

شاید با خودتان فکر کنید که چرا مسابقات جام جهانی هر 4 سال یک بار برگزار می شوند در حالی که می توانست این فاصله نصف آن یعنی هر دو سال یکبار باشد؟ مسابقات جام جهانی، درست مثل المپیک، هر چهار سال یک بار برگزار می شود تا برگزار کنندگان بتوانند آن را بزرگ تر و با هیجان هر چه بیشتری آغاز کنند.

درست است که نمی خواهید مشتریان تان را منتظر بگذارید، اما منحصر به فرد بودن تولیدات تان ارزش این انتظار را خواهد داشت. مسابقات قهرمانی مختلفی هر سال در زمینه ی فوتبال برگزار می شوند، اما تنها مسابقات جام جهانی است که هیجان خاصی دارد و رویدادی بزرگ و پرطرفدار بین همه ی افراد به شمار می آید. فیفا از این وقفه ی زمانی به عنوان عامل تمایز خودش بهره می برد. به عنوان یک کارآفرین باید به این فکر کنید که چه چیزی تا این حد شما را منحصر به فرد و متفاوت می کند. جالب است بدانید 80 درصد از صاحبان مشاغل معتقدند که محصولات و خدمات شان تفاوت بسیاری با رقبا دارد، در حالی که تنها 8 درصد از مشتریان چنین باوری دارند.

4- استراتژی، استراتژی، استراتژی

اگر در جام جهانی سال 2014 کسی پیش بینی می کرد که تیم کاستاریکا می تواند در مقابل تیم قوی تر یعنی هلند به نتیجه ی مساوی برسد، کمتر کسی این حرف را باور می کرد. اما این اتفاق افتاد و براساس شانس هم نبود. کاستاریکا با یک استراتژی ساده توانست از پس چنین موقعیتی بربیاید. استراتژی «تله ی آفساید». براساس همین استراتژی کاستاریکا توانست در ضربات پنالتی موفق عمل کند.

برای کارآفرینان این موضوع می تواند نکته ی مهمی را یادآوری کند. شرکت های بزرگ و بااستعداد می توانند پیشرفت های زیادی داشته باشند، اما شرکت های با «استعداد» و با «برنامه» حتی می توانند از آن ها هم موفق تر عمل کنند. داشتن یک استراتژی مناسب و فکر شده به شما کمک می کند از هر رقابتی پیروز خارج شوید.

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست