مقالهوبلاگ

داشتن ذهن موفق چه تغییری در زندگی ایجاد می‌کند؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

ذهن یکی از قدرتمندترین ابزارهای است که انسان در اختیار دارد. اما ذهن همانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. در صورتی که به درستی از استفاده نشود، چیزی جز شکست، سرخوردگی، انزوا و افسردگی در پی ندارد. اما ذهن موفق قطعاً به موفقیت و خوشبختی ختم می‌شود. حتماً در مورد قانون جذب اطلاعات زیادی دارید. وقتی ذهن شما در حول یک موضوع خوب متمرکز شود، بعد از مدتی به آن دست پیدا می‌کنید. در مقابل اگر به یک موضوع ملال‌آور فکر کنید، بعد از مدتی زندگی شما تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و حتی ممکن است آن اتفاق بد رخ دهد.
ذهن انسان آنقدر قدرت دارد که می‌تواند یک فرد را سعادت و کامرانی برساند. در عین حال هم می‌تواند یک فرد را بدبخت و سیاه‌روز کند. ذهن رهبر اصلی رفتار، گفتار، عادات و شخصیت ماست. زمانی که در خلوت خود روی یک موضوع متمرکز می‌شویم، بعد از مدتی همان موضوع وارد زندگی می‌شود. اما نحوه‌ی وارد شدن آن به نوع تفکر ما بستگی دارد. اگر در خلوت خود به طور مداوم افکار منفی را با خود حمل می‌کنیم و به مشاجره با دیگران فکر می‌کنیم، به فردی ناسازگار تبدیل می‌شویم.
اما وقتی در خلوت خود ذهن را بر روی مسائل خوشایند متمرکز می‌شوید، به مرور زمان رفتار، گفتار، عادات و شخصیت شما براساس همان افکار ذهن شکل می‌گیرد. پس اگر می‌خواهید شخصیت مقبول داشته باشید، باید ذهن خود را تغییر دهید. همچنین اگر می‌خواهید فرد موفقی باشید، باید ابتدا ذهن موفق داشته باشید. داشتن ذهن موفق کار ساده‌ای نیست. بسیاری از افراد می‌خواهند ذهنشان را به سمت رویاهایشان سوق دهند، اما در این کار موفق نیستند.
برای این‌که بتوانید ذهن موفق داشته باشید، راهکارهای زیر می‌تواند به شما کمک کند:

در تنهایی برای داشتن ذهن موفق تلاش کنید

خلوت و تنهایی بهترین زمانی است که ذهن به سمتی که ما می‌خواهیم، هدایت می‌شود. در تنهایی کسی در حال صحبت کردن با شما نیست. پس مجبور نیستید ذهن را به سمت صحبت‌های دیگران هدایت کنید. وقتی در حال یادگیری، تماشای فیلم، انجام امور روزانه یا شغلتان هستید، ذهن درگیر کار می‌شود. بنابراین فرصتی برای تغییر آن وجود ندارد. اما وقتی کاری برای انجام دادن ندارید، بهترین زمان است که برای داشتن ذهن موفق تمرین کنید.
در این مواقع به جای اینکه روی افکار منفی، خاطرات و حوادث تلخ و … متمرکز شوید، به چیزهایی فکر کنید که برایتان دلچسب است. برای مثال می‌توانید با آرایش کردن چهره‌‌ی زیبایی از خود بسازید. با این کار ذهن شما به سمت زیبایی می‌رود و از افکار منفی فاصله می‌گیرد. در همان حال اعتماد به نفس‌تان نیز افزایش می‌یابد. اگر به ورزش کردن علاقه دارید، به سراغ این کار بروید. انجام هر کاری که باعث شود ذهن از سمت افکار منفی فرار کند، لازم و ضروری است.
فکر کردن به افکار منفی در ابتدا برایمان دلچسب است. اما در واقع چیزی جز پیرشدن، شکست، افسردگی و انزوا در پی ندارد. افکار منفی تمام ذهن ما را به کنترل خود در می‌آورد و ممکن است از ما یک فرد منفی‌باف، پرخاشگر و منزوی بسازد. اگر قصد دارید زندگی خود را تغییر دهید، باید از همان لحظات خلوت خود شروع کنید.

ذهن موفق زمانی ساخته می‌شود

در زمان کارکردن به ذهن خودآگاه تکیه کنید

برای بسیاری از ما زمانی که در حال انجام کارهای روزانه یا شغلی خود هستیم، ذهن‌مان به جای دیگری تعلق دارد. طبق یک مطالعه مشخص شده است که در طی روز به طور متوسط به 70 هزار موضوع فکر می‌کنیم. این افکار حتی در زمان کار کردن هم به سراغمان می‌آید. اما وقتی جسم در جایی مشغول است و از روی عادت کار را انجام می‌دهیم، ذهن و فکر در جای دیگری مشغول می‌شود.
وقتی ضمیرناخودآگاه ما فعال می‌شود، حواس خود را از دست می‌دهیم. مثلا خانم خانه‌داری که به کارهای روزانه‌‌ی خانه‌داری عادت کرده است، وقتی در حال ظرف شستن است، فکرش در جای دیگری مشغول است. اما اگر همین خانم به پای کامپیوتر برود، تمام فکرش مشغول مطالب و برنامه‌های کامپیوتر می‌شود. زیرا هنوز چشم و جسمش به کار جدید عادت نکرده است. در اینجا ضمیرناخودآگاه فعال نمی‌شود و ذهن خودآگاه فعالانه بر روی کامپیوتر متمرکز شده است. تا اینجا متوجه شدید که چرا ما در حین کار کردن دچار حواس‌پرتی می‌شویم.
ذهن موفق زمانی ساخته می‌شود که عوامل حواس‌پرتی کنار زده شود و ذهن آن‌طور که ما می‌خواهیم فکر کند. در ابتدا باید سکان ذهن را به دست بگیریم تا آن‌طور که می‌خواهیم آن را هدایت کنیم. پس باید روی کاری که انجام می‌دهید، آگاه باشید. حتی اگر برای بار هزارم است که یک کار را انجام می‌دهید، باز هم باید تمام حواس شما به همان کار باشد تا از فرار ذهن جلوگیری کنید.

چطور افکار مثبت را در ذهن جای دهیم

برای داشتن ذهن موفق باید افکار مثبت را در ذهن خود جا دهید. وقتی یاد بگیرید چطور از حواس پرتی ذهن جلوگیری کنید و یا در زمان خلوت و تنهایی ذهن را به سمت موضوعات دلخواه خود بکشانید، 2 قدم به پیش رفته‌اید. اما قدم سوم این است که افکار مثبت را در ذهن جا دهید.
برای این کار ابتدا باید بپذیرید که زندگی‌تان به تغییر نیاز دارد. همزمان باید بپذیرید تا زمانی که ذهن تغییر نکند و ذهن موفق نداشته باشید، تغییر زندگی هم غیرممکن است. برای این کار ابتدا باید برای خود هدف قابل دست‌یابی مشخص کنید. وقتی در زندگی هدف شیرین داشته باشید، برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید. از همین ابتدای کار یک هدف غیرقابل دستیابی انتخاب نکنید. بهتر است به سراغ اهدافی بروید که با کمی تلاش بتوانید به آن دست پیدا کنید.
برای رسیدن به هدف باید تک تک کارها و برنامه‌ها را هم مشخص کنید و آن‌ها را بر روی کاغذ بنویسید. با این کار روزانه به خاطر می‌آورید که باید چه کاری انجام دهید. در عین حال وقتی خسته می‌شوید با فکر کردن به هدف، امیدوار می‌شوید و خستگی از بین می‌رود. فکر کردن به هدف یک فکر مثبت است که در ذهن شما جا می‌گیرید. ببینید به همین نحو می‌توانید به جای اتلاف وقت و انرژی روی موضوعاتی فکر کنید که باعث تغییر زندگی‌تان می‌شود.

باید ذهن‌موفق را به یک عادت تبدیل کنید

برای این‌که به برنامه ها و کارهای مفید متعهد شوید، لازم است که ذهن موفق را به یک عادت تبدیل کنید. یعنی ذهن شما باید به طور دائم و همیشگی بر روی این امور و موفقیت متمرکز شود. تا زمانی که ذهن باور نکند که موفقیت دست یافتنی است، جسم شما توانی برای انجام کارها ندارد. جسم آدمی اسیر ذهن اوست. پس باید ذهن موفق با افکار مثبت را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید تا جسم قوی‌تر شود.
ابتدا باید از شر ترس‌‌‌های پیش‌رو خلاص شوید. اگر قصد دارید ذهن موفق داشته باشید، نباید از آینده هراسی داشته باشید. حرف‌‌‌های دیگران را هم در نظر نگیرید. چه اهمیتی دارد که دیگران چه تصوری در مورد شما دارند و اکنون ایده یا برنامه‌‌‌های شما را به سخره می‌گیرند. همین‌که به فرد موفقی تبدیل شوید، این طرز فکر آن‌هاست که باید مورد سرزنش قرار بگیرد. اگر برای رسیدن به تناسب اندام، شغل جدید، یادگیری مهارت جدید، خرید یک ملک و … تصمیم قطعی خود را گرفته‌اید و همه جوانب مثبت و منفی را در نظر گرفته‌اید، پس نباید بترسید. ترس برای زمانی است که اطلاعات مبهمی در مورد آینده دارید و هنوز مردّد هستید. اما وقتی از کاری که قرار است انجام دهید، اطمینان کامل دارید، جایی برای ترس وجود ندارد.

به خود فرصت دهید

برای داشتن ذهن موفق به زمان نیاز دارید. برای بدست آوردن ذهن موفق ممکن است به چندین ماه زمان نیاز داشته باشید تا بتوانید خود را بازیابی کنید. اغلب ما انسان ها در کودکی شبیه به‌هم هستیم. اما در بزرگسالی رفتار و شخصیت ما از زمین تا آسمان با هم متفاوت می‌شود. در واقع این ذهن ماست که در طی سال‌‌‌های متمادی تغییر کرده است. همانطور که سال ها طول می‌کشد تا شخصیت ما شکل بگیرد و به چیزی متمایز از دیگران تبدیل شود، تغییر آن هم یک شبه ممکن نیست. البته شما در یک شب تصمیم می‌گیرید و ماه‌ها برای آن تلاش می‌کنید.
قسمت سخت تغییر ذهن آنجاست که قادر به ترک عادت‌‌‌های همیشگی خود نیستیم. اما در روزهای اول باید به خود یادآور شوید که برای موفقیت لازم است تا به موضوعات بهتری فکر کنید. حتی اگر در روزهای اول تنها چند دقیقه ذهن را به جایی که می‌خواهید بکشانید، بعد از گذشت مدتی، به جای چند دقیقه، قادرید چند ساعت به موضوعات دلخواه‌تان فکر کنید. برای تغییر ذهن باید فرد صبوری باشید و حوصله کنید.

همه‌ی موانع ذهن‌موفق را از سر راه بردارید

همه‌ی موانع ذهن‌موفق را از سر راه بردارید

هر چیزی که مانع رسیدن به ذهن موفق می‌شود، باید از سر راه برداشته شود. برای مثال گوش دادن به موسیقی‌‌‌های محزون و غمناک باعث می‌شود تا ذهن شما به سمت افکار منفی و خاطرات تلخ گذشته برود. پس بهتر است تمامی این سبک موسیقی ها را کنار بگذارید و به جای آن ها موسیقی شاد گوش دهید.
حتی زمانی که ارتباط با برخی از افراد باعث می‌شود که ذهن شما به سمت افکار منفی برود، باید از آن ها فاصله بگیرید. پس در اینجا باید تمامی موانع داشتن ذهن موفق را پیدا کنید. سپس آن ها را یکی‌یکی از سر راه خود بردارید.

 

برای داشتن ذهن موفق خودساخته شرکت در دوره «چطور ذهن موفق داشته باشیم» را به شما توصیه میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

چطور از افکار شرطی فاصله بگیریم؟

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست