اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

چگونه نداشتن اعتماد به نفس باعث خراب کردن تابستان دوست‌داشتنی می‌شود؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

تابستان خوش‌رنگ رسیده است. اما هنوز گوشه خانه نشسته‌ای یا نهایتا روی تخت دراز کشیده‌ای و برایت اوضاع با فصل‌های دیگر فرقی ندارد. تازه کمی هم روز و روزگارت بدتر شده است. چون لحظه‌ها و ثانیه‌هایت بدون هیچ تنوعی در حال عبور هستند و خبری از مدرسه و دانشگاه و… نیست.  انگار جان و حالی برای هیچ تغییر و تفریحی در تو وجود ندارد. مگر می‌شود کسی از شادی و نشاط، از تفریح و گردش و… خوشش نیاید؟ مگر می‌شود که کسی با خراب کردن تابستان و لحظه‌های خوش، اوقات خود را بگذراند؟

پاسخ به این پرسش، یک «نه» خیلی بزرگ است. همه دوست دارند شاد باشند، در جمع دوستان و اقوام خوش بگذرانند و حال خوبی پیدا کنند. اما وقتی سایه سرد انزوا روی زندگی می‌افتد، هیچ‌یک از این فعالیت‌های شادی‌بخش عملی نخواهد شد. خراب کردن تابستان که سهل است، تمام زندگی برای چنین افرادی سرد و بی‌هیاهو خواهد بود. در ادامه با مجله موفقیت سلف مید همراه باشید.

خراب کردن تابستان به خاطر ضعف‌های درون

کسانی که اعتماد به نفس کافی ندارند، علی رغم میل درونی‌شان، توانایی لذت بردن از جمع و مشارکت در فعالیت‌های گوناگون را ندارند. خراب کردن تابستان هم یکی از نتایج فقدان اعتماد به نفس است. مثلا با خود فکر می‌کنند که اندام‌شان ایده آل و زیبا نیست، پس اگر در کلاس ورزشی شرکت کنند، همه به شکم شُل و افتاده‌شان نگاه خواهند کرد و خجالت می‌کشند. این فقط نمونه‌ای از نهیب‌های منفی و مسخره‌ای است که این افراد مدام از درون به خود وارد می‌کنند و فرصت‌های شادی و رشد را از خود می‌گیرند.

همه ما بهترین قاضی و داور برای رفتارهای خود هستیم و اگر اعمال و رفتارمان را به دقت بررسی کنیم، فرصت ایجاد تغییرات مثبت در ما بیشتر و بیشتر خواهد شد اما این به معنای بدل شدن به منتقدی بی‌رحم نیست. قرار نیست با انتقاد کردنِ مداوم از خود، تمام روحیه و اعتماد به نفس‌مان را تخریب کنیم. هیچ‌کس کامل نیست. دوست عزیز، هر کس نقص‌هایی دارد که باید با جدیت و تلاش آنها را از بین ببرد. مثلا درباره همین کلاس ورزش: شرکت در کلاس ورزش برای لاغر شدن است دیگر. پس هیچ‌کس، شما را به خاطر شل و چاق بودن شکم‌تان مسخره نخواهد کرد. نهایتا اگر چنین چیزی هم رخ بدهد، نباید به آن اهمیت بدهید. زیرا هرکس ایرادهایی دارد که می‌تواند آنها را با هوشیاری رفع کند.

در این مثالِ به خصوص، ایراد شما اضافه وزن است که به سادگی و با برنامه‌ریزی رفع خواهد شد و البته ایراد شخصی که مسخره‌تان می‌کند استهزای دیگران است که آن هم نقص ناپسندی است و باید در خود رفع کند. پس همان‌طور که دیدید، بشریت مجموعه‌ای از ویژگی‌های متنوع مثبت و منفی است که لازم است، در مسیر تکامل به آنها را رشد بدهد.

بیشتر بخوانید: اثرات نداشتن اعتماد به نفس در محیط کار چیست؟

فقدان اعتماد به نفس و از دست رفتن موقعیت‌ها

خراب کردن تابستان برای کسانی که شجاعت درونی‌شان کم است، به سادگی اتفاق می‌افتد. آنها در مهمانی‌ها و جشن‌های دوستانه شرکت نمی‌کنند. واقعیت این است که اصلا دوستی ندارند که با او معاشرت و رفت‌وآمد داشته باشند. مثلا با خود فکر می‌کنند که به اندازه کافی جذاب نیستند و کسی از وقت گذراندن با آنها خوشحال نخواهد شد. از بازی‌های گروهی در مهمانی‌ها، مشارکت در بحث‌ها و… خودداری می‌کنند. این دسته از عزیزان با خود فکر می‌کنند که برای فعال بودن در جمع دارای نواقص فراوان هستند.

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس با بهترین توصیه ها

آنها از این موضوع غافل هستند که هیچ‌کس بی‌عیب نیست و گل بی‌خار در این دنیای بزرگ آفریده نشده است. بنابراین با این پیش‌زمینه ذهنی که کارها و رفتارشان ایراد دارد از ابراز درونیات خود جلوگیری می‌کنند. در واقع، احساس می‌کنند که اگر چیزی بگویند و کاری بکنند، مورد قضاوت افراد قرار می‌گیرند و همه متوجه ایرادهای‌شان خواهند شد. این جور مواقع است که خراب کردن تابستان هم مثل آب خوردن می‌شود. چون دوست عزیز و خجالتی ما حاضر نیست محدوده امن انزوایی را که برای خود ایجاد کرده با حضور در جمع برهم بزند.

این طرز تفکر به شدت مخرب است. بدیهی است که در صورت حضور فعال  داشتن در جمع، مورد قضاوت قرار می‌گیریم، دیگران درباره ما فکر خواهند کرد و برخی از آنچه انجام داده‌ایم و گفته‌ایم، خوششان می‌آید و برخی دیگر با ما مخالف هستند و ما را نمی‌پسندند. قضاوت کردن جزئی از مهم‌ترین فرایندهای ذهنی بشری برای تصمیم‌گیری و ابراز واکنش است. بنابراین نباید از آن ترسید. از قضاوت شدن و دیدگاه دیگران نسبت به خود نباید ترسید. کافی است یک دقیقه به شکل منطقی با خود فکر کنیم و ببینیم که نظر دیگران درباره آنچه می‌گوییم و انجام می‌دهیم، آنقدر مهم است که لذت‌های زندگی را بر خود حرام کنیم؟ خراب کردن تابستان با عدم حضور در کلاس‌های متنوع، خراب کردن تابستان با شرکت نکردن در مهمانی‌ها، خراب کردن تابستان با دوری از آدم‌ها و نداشتن دوست… . این فهرست می‌تواند طولانی‌تر و طولانی‌تر بشود. چرا باید لذت‌های مختلف زندگی را از خود دریغ کنیم؟

بیشتر بخوانید: کارآفرینی و ویژگی‌هایی که در خون کارآفرین است

خراب کردن تابستان یا خراب نکردن تابستان: مسأله این است

به قول شکسپیر عزیز، خراب کردن تابستان یا خراب نکردن آن: مسأله این است. هر چند این جمله دقیقا شبیه «بودن یا نبودنِ» شکسپیر عزیز نیست اما واقعا دوراهی مطرح شده در عمق آن با مشکل هملت بی‌شباهت نیست.  هملت در صحنه‌ای از این اثر شکسپیر میان ماندن و کُشتن دچار تردید می‌شود. در بحث ما هم باید همین پرسش مطرح بشود: آیا می‌خواهیم در میان دیوارهای سرد و تاریک انزوا بمانیم و با خراب کردن تابستان یا هر لحظه شاد دیگری بیشتر و بیشتر در پیله تنهایی‌مان اسیر بشویم یا ترس‌ها و خجالت‌ها و تمام صفات منفی را بکشیم و پیش برویم؟ البته شاید جناب شکسپیر، این تعابیر از اثر جاویدانش را کمی عجیب بداند ولی بالاخره این هم نوعی برداشت است دیگر؟ نیست؟

برای تغییر باید از خود شروع کرد. این جمله اگرچه کلیشه‌ای است اما حکایت‌کننده واقعیت محض درون ما است. خراب کردن تابستان فقط مُشتی است از خروارها اشتباهی که مرتکب می‌شویم و فرصت‌های مثبت زندگی را از بین می‌بریم. ما آزادیم، ما مختاریم، همه ما ارزشمند و زیباییم، فهیم و فرهیخته‌ایم… فقط کافی است که بخواهیم.

بیشتر بخوانید: با انجام این تکنیک ها، مثل یک ستاره در جمع صحبت کنید و بدرخشید

راهکارهایی برای مقابله با خراب کردن تابستان

وقتی اعتماد به نفس‌مان پایین است و برای افزایش اعتماد به نفس تلاش نمی کنیم، عواقب منفی دیگری هم در پیش روی ما قرار خواهد داشت. مثلا دچار نوعی انجماد درونی می‌شویم که در نتیجه نتوانستن‌ها ایجاد شده است. وقتی مدام خود را از چیزی منع کنیم، دیگر میل و رغبت‌مان هم نسبت به آن کاهش پیدا می‌کند. مثلا در زمینه خراب کردن تابستان به این نمونه دقت کنید: کسی که اعتماد به نفس کافی ندارد، از جمع خجالت می‌کشد، مدام می‌ترسد که در تجربه فعالیت‌های تازه موفق نخواهد شد و… ، آن‌قدر به خود انرژی منفی وارد کرده است و آنقدر ورود به هر کاری برایش سخت است که دیگر میل و رغبتی هم برای تلاش نخواهد داشت. وای به حال کسی است که در این حالت رکود و انجماد بماند و این ویژگی‌های بد در او نهادینه بشود. پس همین الان و از همین ثانیه‌ای که در حال خواندن این سطور هستید، عزم خود را برای تغییر جزم کنید. اگر اعتماد به نفس کافی ندارید، تصمیم بگیرید که برای تغییر قدم در راه جدید بگذارید و اگر در دسته آدم‌های این متن قرار نمی‌گیرید هم با خود تصمیم بگیرید که هیچ‌وقت در چنین دامی اسیر نشوید. خراب کردن تابستان با ورود منفی‌بافی‌ها و افکار بیهوده اصلا کار آسانی نیست. پس نگذارید که این دو روز دنیا برای‌تان تلخ بگذرد. تابستان را با همه زیبایی‌ها و تجربه‌های ممکن آن در آغوش بگیرید.

برای افزایش اعتماد به نفس خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

اعتماد به نفس کاذب

 

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست