مقالهوبلاگ

چطور از حس منفی مقایسه خود با دیگران رها بشویم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

تئودور روزولت می گوید:

مقایسه، دزد شادی است.

در بیشتر مواقع زندگی ام، با مقایسه در کشمکش بوده ام. من مقایسه را به خاطر داشتن برادر دو قلویی که 10 سانتی متر از من بلندتر بود و شانه های پهنی داشت، دوست ندارم. اما اگر واقعا بخواهم صادق باشم باید بگویم که، احتمالا مقایسه خود با دیگران یک عیب و نقص شخصیتی است که به طور عمیقی در وجود من نهفته است.

من بیشتر عمرم را در مقایسه با دیگران گذرانده ام. در ابتدا، این مقایسه در مدرسه و ورزش بود، بزرگتر که شدم، معیارهای دیگری برای مقایسه پیدا کردم: عنوان شغلی، سطح درآمد، اندازه خانه، موفقیت های مادی و … .

من متوجه شدم که تعداد نامحدودی از چیزها وجود دارند که می توانیم بر اساس آنها خودمان را مقایسه کنیم و تعداد بی نهایتی از مردم وجود دارند که خودمان را با آنها مقایسه می کنیم. اگر پا در این مسیر بگذاریم، پایانی برای آن وجود نخواهد داشت.

میل به مقایسه خود با دیگران، همانند دیگر احساسات انسانی است و یقینا فقط این من نیستم که این احساس را تجربه کرده باشم. اما این تصمیمی است که باعث رفتن شادی از زندگی مان می شود. برای این که این عادت ید را کنار بگذارید در ادامه چند راهنمایی مفید و کاربردی مطرح می کنیم:

  1. مقایسه ها همیشه ناعادلانه هستند. ما همیشه بدترین چیزهایی که از خودمان می دانیم را با بهترین چیزهایی که از دیگران در ذهنمان تصور می کنیم یا دیده ایم، مقایسه می کنیم.
  2. تعریف مقایسه، نیازمندِ یک سری معیار است. تنها یک احمق معتقد است که همه چیزهای خوب می توانند اندازه گیری شوند!
  3. مقایسه، باعث از بین رفتن زمان ارزشمندمان می شود. هر روز 86400 ثانیه زمان داریم. و اگر حتی یک ثانیه هم برای مقایسه کردن خودتان یا کارتان با دیگران وقت بگذارید، زیاد وقت گذاشته اید.
  4. شما آن قدر بی نظیر هستید که نمی توان مقایسه منصفانه انجام داد. نعمت ها، استعداد ها، موفقیت ها و مشارکت های شما در این جهان یکتا و بی نظیر هستند. این ها را نمی توان به طور کامل با کس دیگری مقایسه کرد.
  5. چیزی بدست نخواهید آورد، بلکه بیشتر از دست می دهید. برای مثال: غرور و افتخار، مسیر و هدف و شور و شوقتان.
  6. پایانی برای تعداد مقایسه ها وجود ندارد. این عادت، حتی با بدست آمدن موفقیت ها از بین نمی رود. همیشه چیزی یا شخص دیگری برای مقایسه وجود خواهد داشت.
  7. در مقایسه، همیشه بر روی افراد اشتباه متمرکز می شویم. شما می توانید زندگی خودتان را کنترل کنید. اما وقتی که دائما خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم، انرژی ارزشمند خودمان را با تمرکز بر روی زندگی دیگران به جای زندگی خودمان، تلف می کنیم.
  8. مقایسه ها، غالبا منجر به ناراحتی و خشم می شوند. ناراحتی و خشم هم نسبت به خودمان و هم نسبت به دیگران.
  9. مقایسه باعث محروم شدن ما از لذت و شادی می شود. این مقایسه ها، ارزش و معنی به زندگی ما اضافه نمی کنند، بلکه ما را از زندگی محروم می کنند.

در واقع، اثرات منفی مقایسه، گسترده و دور از دسترس است. احتمالا شما هم بسیاری از این مقایسه ها را در زندگی تان تجربه کرده اید یا در حال تجربه کردن هستید. به نظرتان چگونه می توانیم از این عادت مقایسه، رهایی یابیم؟

راهنمای عملی برای متوقف کردن مقایسه خودتان با دیگران:

  • به طبیعت احمقانه و آسیب رسان مقایسه توجه کنید

به اثرات مضر مقایسه در زندگیتان توجه کنید. اولویت وتمرکزتان این مسئله باشد که مقایسه را از درونتان ریشه کن کنید.

  • از موفقیت های خود کاملا آگاه باشید

اگر شما یک نویسنده، دکتر، نوازنده، محوطه ساز، مادر یا دانش آموز هستید، فرقی نمی کند، شما یک فردی با چشم انداز منحصر به فرد با تجربه های منحصر به فرد و استعدادهای منحصر به فرد هستید. شما توانایی و ظرفیت دوست داشتن، خدمت و کمک کردن دارید. همه چیزهایی که برای انجام یک کار خوب در جهان نیاز است، در شما وجود دارد. به موفقیت های گذشته خود آگاه باشید و برای دنبال کردن بیشتر آنها، انگیزه ای در خودتان پیدا کنید.

  • به دنبال چیزهای بزرگتر و بهتر باشید

بزرگترین گنج ها در این جهان، از دید ما پنهان هستند : عشق، فروتنی، همدلی، عزت نفس، سخاوت. برای این چیزهایی که باید به دنبالشان برویم، حد و حصری وجود ندارد. آنها را بیشتر از هر چیز دیگری بخواهید و خودتان را به موفقیت های کوچک محدود نکنید.

  • کمتر مقایسه کنید، بیشتر قدردان باشید

ممکن است در برخی مواقع، مقایسه آن چنان هم بد نباشد، با این حال هر چقدر کمتر مقایسه کنید و بیشتر قدردانی کنید موفق تر خواهید بود. اولین و مهمترین گام برای غلبه بر عادت رقابت این است که از دیگران تعریف و قدردانی کنیم.

  • به خودتان یادآور شوید که هیچ کس کامل نیست

این که به این نتیجه برسیم که هیچ کس کامل نیست، بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که برای پیروزی و موفقیت، همواره موانع زیادی در وجود هر انسانی وجود دارد که باید با آن ها مبارزه کند و از آن ها عبور کند.

  • قدم بزنید

دفعه بعدی که خواستید خودتان را با دیگران مقایسه کنید، بلند شوید و اطرافتان را تغییر دهید. قدم بزنید. حتی اگر شده به سمت یک اتاق بروید. اجازه دهید که تغییر در اطرافتان، باعث تغییر در تفکرتان شود.

  • بدون مقایسه کردن، الهام بگیرید.

مقایسه زندگی خودمان با دیگران، احمقانه است. اما الهام گرفتن و یاد گرفتن از دیگران، کاملا عاقلانه است. تمام تلاشتان را برای یادگرفتن تفاوت ها، بکنید.

از افرادی که تحسینشان می کنید، به راحتی سوال بپرسید و برای الهام گرفتن، بیوگرافی ها را بخوانید. اما اگر مقایسه، در زندگی تان به یک تمایل دائمی تبدیل شده است، توجه کنید که چه خصوصیاتی تغییرات مثبت در شما ایجاد می کنند و کدام خصوصیات، تاثیرات منفی دارند؟

  • اگر احتیاج به مقایسه کردن دارید، خودتان را با خودتان مقایسه کنید.

ما باید تمام تلاشمان را بکنیم تا بهترین نمونه از خودمان را به نمایش بگذاریم. نه تنها برای خودمان بلکه برای منافع و مشارکتی که می توانیم با دیگر داشته باشیم. تمام تلاشتان را بکنید که از نظر جسمی، احساسی و روحی از خودتان محافظت کنید. تعهد کنید که نسبت به روز قبل پیشرفت کنید. یاد بگیرید بدون اینکه خودتان را با دیگران مقایسه کنید، موفقیت ها و پیشرفت های کوچکتان را نیز جشن بگیرید. به یاد داشته باشید، رهایی از مقایسه ارزش تلاش کردن را خواهد داشت.

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست