انگیزشیمقاله

ورزش تا چه حد می تواند جلوی افسردگی را بگیرد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

جلوگیری از افسردگی با ورزش یکی از جدیدترین شیوه هایی است که علم روانشناسی تاکید زیادی بر آن دارد. در این روش بیمار در هر مرحله ای که باشد، بدون کمترین زیان و آسیب می تواند بر عارضه روانی خود غلبه کند. در روش های دیگر از جمله دارو که برای درمان افسردگی ارائه می شود، مشکلاتی همچون بر هم خوردن تناسب اندام، چاقی، دیابت، و یا مشکلات گوارشی و … در بیمار رخ می دهد. در حالیکه جلوگیری از افسردگی با ورزش نه تنها پس از مدتی کوتاهی عارضه روانی از بین می رود، بلکه سلامت جسمانی هم به بیمار بر می گردد.

به عبارت دیگر، ورزش با اضطراب مقابله می کند و می تواند با تاثیراتی که در طی زمان بر روی ذهن بیمار ایجاد می کند، افسردگی را کاهش دهد و با تداوم به طور کامل آن را درمان کند. البته برای جلوگیری از افسردگی با ورزش چندین سبک به بیماران پیشنهاد داده می شود که تاثیر آنها در درمان افسردگی بیشتر مشهود است.

1– جلوگیری از افسردگی با ورزش دویدن

جلوگیری از افسردگی با ورزش دویدن برای بسیاری از روانشناسان قابل تایید است. به طوری که گفته می شود این ورزش به دلیل اینکه کالری سوزی بالایی دارد، می تواند از چاقی جلوگیری کند. ضمن اینکه یکی از دلایل افسردگی کاهش اعتماد به نفس است. اما با وجود تناسب اندام که با ورزش دویدن بدست می آید، بیمار عزت نفس از دست رفته خود را باز می یابد. در عین حال این ورزش احتمال بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این ورزش باید حداقل در هر روز به مدت 5 دقیقه انجام شود.

ورزش دویدن در سیستم عصبی نورپینزین و سروتونین ایجاد می کند. این دو هورمون احساس شادی و شعف را به همراه دارند. در عین حال ورزش دویدن رشد نرون های جدید در مغز را کاهش می دهد. این عامل در خواب راحت تاثیر زیاد دارد. از سوی یگر استرس و فشار روانی را در افراد کاهش می دهد. بنابراین طبیعی است که ورزش بتوانند افسردگی را پس از یک دوره چند ماهه به طور کامل درمان کنند.

جلوگیری از افسردگی با ورزش دویدن

2-پیاده روی در طبیعت

یکی دیگر از روش های پیشگیری از افسردگی با ورزش پیاده روی در طبیعت است. پیاده روی به طور کلی در آرامش ذهنی تاثیر شگرفی دارد. حال اگر در طبیعت، پارک و یا جنگل باشد، میزان تاثیر مثبت آن افزایش می یابد. دلیل این امر، میزان اکسیژن و هوای پاکی است که در زمان پیاده روی وارد ریه ها می شود و بر روی مغز و سیستم عصبی تاثیر مثبت بر جای می گذارد. هورمون های آرامبخش در بدن تولید می شود و اضطراب و فشارهای روانی به حداقل می رسد.

طبق گفته محققان پیاده روی در طبیعت موجب تقویت حافظه می شود. حال با این اوصاف می توان انتظار داشت که پیاده روی در طی روز می تواند در درمان افسردگی موثر واقع شود. پیاده روی به دلیل اینکه فرد را از محیط بسته منزل بیرون می کشد، راه دیگری برای درمان افسردگی است.

3-یوگا و جلوگیری از افسردگی با ورزش

یکی دیگر از راه های جلوگیری از افسردگی با ورزش یوگا است. یوگا یک ورزش که بر فکر و ذهن ورزشکار تمرکز کرده است. افسردگی هم با فکر و ذهن ارتباط مستقیم دارد. بنابراین می توان با یقین گفت یکی از راه های جلوگیری از افسردگی با ورزش، یوگاست.

براساس تحقیقاتی که در سال 2007 صورت گرفت مشخص شد که ورزش یوگا در درمان افسردگی تاثیر زیادی دارد. به طوری که می تواند اضطراب و استرس را در بیماران مبتلا به افسردگی کاهش دهد. از سوی دیگر سیستم عصبی را تسلی می دهد و از بروز خشم جلوگیری می کند. 5 سال بعد گروه دیگری از محققان به دلیل اینکه ورزش یوگا بر پایه حرکات کششی و قدرتی است و بر تنفس تمرکز دارد، می تواند آرامش روحی را برای ورزشکاران این رشته به ارمغان آورد. در یوگا فرد با تنفس عمیق میزان استرس و اضطراب را از خود می کند. البته توجه داشته باشید که تمرینات یوگا در بلند مدت تاثیر خود را در درمان افسردگی نشان می دهند.

4-  ایروبیک

پیشگیری از افسردگی با ورزش  ایروبیک هم یکی دیگر از راهکارهایی است که به شما پیشنهاد می دهیم. در این روش فرد با گوش دادن به موسیقی های شاد و مهیج ورزش ایروبیک  را انجام می دهد. این موسیقی ها به خودی خود تاثیر زیادی در تمرکز ذهن بر روی خاطرات خوب و افکار مثبت تاثیر دارد. از سوی دیگر اگر ورزش به صورت گروهی و دسته جمعی انجام شود تاثیر آن در درمان افسردگی بیشتر خواهد بود. این ورزش ها ارتباط زیادی بین ذهن و بدن ایجاد می کنند. تناسب اندام هم نتیجه ایروبیک و رقص است که خود یکی از عوامل افزایش اعتماد به نفس و غلبه بر افسردگی است.

جلوگیری از افسردگی با ورزش  ایروبیک هم یکی دیگر از راهکارهایی است

تاثیر ورزش بر ترک اعتیاد

5- ورزش تای چی

تای چی چوان یک نوع ورزش رزمی چینی است که شباهت زیادی به یوگا دارد. انجام این ورزش به کاهش استرس و اضطراب در افراد کمک می کند. همچنین باعث می شود فرد توانایی بیشتری برای کنترل بر خشم پیدا کند. در این روزش تمریناتی از جمله تمرکز ذهنی، تعادل فیزیکی، آرامش عضلات و تنفس آرام و عمیق به ورزشکار آموزش داده می شود که نقش زیادی در روحیه دهی به بیمار دارد. در نتیجه پس از یک دوره طولانی مدت بیمار می تواند به طور کامل بر بیماری خود غلبه کند.

 

امیدواریم این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. پیشنهاد می کنیم مقاله ۱۶ اقدام موثری که شما را از افسردگی نجات می دهند را نیز مطالعه کنید.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

3 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست