مقالهوبلاگ

خود را جا کردن در دل دیگران را تا چه اندازه بلد هستید؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

همه دوست دارند که دوست‌داشتنی باشند. اینکه دیگران ما را دوست بدارند و در اولویت‌های‌ قلبی‌شان، جایی را به ما اختصاص بدهند، بسیار شیرین و دوست‌داشتنی است. اما خود را جا کردن در دل دیگران هم قوانینی دارد که اگر آنها را بدانید به طور قطع، عزیزتر و دوست‌داشتنی‌تر خواهید بود.
افراد دوست‌داشتنی چه ویژگی‌هایی دارند؟ آیا این صفت به طور ذاتی در افراد وجود دارد؟ یعنی بعضی‌ها از همان لحظه ورود به دنیا، عزیز و دوست‌داشتنی هستند و برخی دیگر نه؟ قطعا این‌طور نیست. دوست‌داشتنی بودن نتیجه داشتن صفاتی است که از درک و تجربه عمیق افراد می‌آید. با ما همراه باشید تا به شما شیوه خود را جا کردن در دل دیگران را آموزش بدهیم.

باملاحظه باشید و حواس‌تان به دیگران باشد

یکی از عمده‌ترین کارهایی که به خود را جا کردن در دل دیگران کمک می‌کند، بالا بردن ملاحظه خود نسبت به دیگران است. افراد باملاحظه، کسانی هستند که دیگران را درک می‌کنند و در رفتار و گفتار خود نسبت به دیگران توجه و دقت به خرج می‌دهند. آنها به خودشان اجازه نمی‌دهند که به دیگران چیزی بگویند که موجبات رنجش‌شان را فراهم می‌کند.
به همین خاطر، دقیق و بامحبت و اندیشمندانه با دیگران حرف می‌زنند و حواس‌شان به احساسات و حالات روحی دیگران هست. اگر قصد دارید خود را جا کردن در دل دیگران را بیاموزید باید حتما به فردی باملاحظه بدل شوید که دیگران را دوست دارد.

خودتان را دوست داشته باشید

علاقه‌مندی به خود و خود را دوست داشتن برای همه افراد در زندگی ضروری و یک باید است. باید خودتان را دوست داشته باشید و به نقاط قوت خود واقف باشید. در این صورت است که دیگران هم به دوست داشتن شما ترغیب می‌شوند. در واقع، زمانی که به خودتان اهمیت می‌دهید و خود را قبول دارید، به دیگران نشان می‌دهید که ارزشمند هستید و ویژگی‌های مثبت و قابل‌ تأملی در شما وجود دارد. منظور از خود را دوست داشتن، خودپسندی و بی‌توجهی به دیگران نیست.
بلکه منظور این است که باید نقاط قوت و مثبت وجودتان را شناسایی کنید و برای خوبی‌های‌تان ارزش قائل باشید. در این صورت است که این خوبی‌ها و نقاط قوت، برجسته می‌شوند و به چشم دیگران هم خواهند آمد.

خودتان باشید و فیلم بازی نکنید

برای خود را در جا کردن در دل دیگران به صداقت هم نیاز دارید. باید صادق باشید و از نقش بازی کردن پرهیز کنید. بسیاری از افراد برای اینکه خود را در جمع‌ها و موقعیت‌های مختلف عزیز کنند، از نقاب‌هایی بهره می‌برند که آنها را به شکل‌ها و هیبت‌های مختلف درمی‌آورد. چنین چیزی بسیار اشتباه است و شاید در کوتاه‌مدت جوابگو باشد اما در بلندمدت، روابط‌تان را خراب و مخدوش می‌کند.
افراد صادقی که با نیاتی پاک و بدون ریا ظاهر می‌شوند قطعا راحت‌تر در دل دیگران جای می‌گیرند. پس بهتر است برای اینکه بتوانید گرامر خود را جا کردن در دل دیگران را به خوبی یاد بگیرید، صداقت و بی‌ریایی را بیاموزید.

برای جا کردن در دل دیگران به ظاهرتان دقت کنید

رسیدگی و توجه به ظاهر یکی از مصادیق دوست داشتن خود است. کسی که خودش را دوست دارد، همیشه مرتب، زیبا و آراسته ظاهر می‌شود. همه کسی را که تمیز و مرتب است، دوست دارند. حداقل در برخورد و تماس اولیه، این ویژگی می‌تواند موجب جلب توجه دیگران نسبت به شما شود.
پس به ظاهرتان رسیدگی کنید و بدانید که در این صورت، دوست‌داشتنی‌تر و قابل‌احترام‌تر هستید. رسیدگی و توجه به خود از جمله نخستین اقدامات ضروری برای جا کردن خود در دل دیگران است. باور کنید، هیچ‌کس، افراد نامرتب و شلخته را دوست ندارد.

منظم و بابرنامه باشید

یکی از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود برخی از افراد در نظر دیگران دوست‌داشتنی‌تر و عزیزتر باشند، ثبات عقیده، نظم در برنامه‌ها و خوش‌قولی است. برای اینکه به این ویژگی‌ها دست پیدا کنید باید حتما منظم و بابرنامه باشید. برای خود اهدافی دقیق تعیین کنید و برای رسیدن به آنها نهایت تلاش‌تان را به کار بگیرید. اشخاص هدفمند و دقیق، کسانی هستند که دیگران هم روی‌شان حساب می‌کنند. این دسته از افراد خوش‌قول و قابل‌اعتماد هستند و به همین خاطر بیشتر در دل دیگران جای می‌گیرند.

مراقب ژست‌ها و حالت بدن‌تان باشید

برای خود را جا کردن در دل دیگران باید مراقب حالات ظاهری‌تان هم باشید. اگر بتوانید ژست‌ها و حالات بدن‌تان را تحت کنترل درآورید، به دوست‌داشتنی‌تر شدن خود کمک خواهید کرد. مثلا مستحکم و قوی راه بروید. زیبا و شمرده صحبت کنید و در ادبیات کلامی‌تان از واژه‌هایی مانند «متشکرم»، «لطفا» و به طور کلی الفاظ مودبانه و محترمانه استفاده کنید. بدیهی است، کسی که با دیگران خشن و بی‌ادبانه صحبت می‌کند در دل آنها جای نخواهد گرفت. پس مراقب ژست‌ها و کلام‌تان باشید.

به دیگران کمک کنید

خیرخواه بودن، دوست‌داشتنی است. کسی که دیگران را کمک و یاری می‌رساند بسیار شیرین خواهد بود. پس اگر می‌خواهید خود را جا کردن در دل دیگران را تمرین کنید باید تلاش داشته باشید تا خیرخواهی را تمرین کنید. با خیرخواهی و محبت به دیگران، واکنشی مشابه از آنها دریافت خواهید کرد.
یعنی آنها هم متقابلا شما را دوست خواهند داشت و به شما در مواقع لازم، یاری و کمک می‌رسانند. تا جایی که می‌توانید، دست دیگران را بگیرید و یادتان باشد که لطف و محبتی که به دیگران ابراز می‌کنید، یقینا نتایج مثبتی در زندگی خودتان خواهد داشت. زمانی که همه شما را دوست دارند و به عنوان فردی عزیز می‌شمارند، انرژی و حال مثبتی تمام زندگی‌تان را فراخواهد گرفت.

در آخر

عزیز بودن و دوست‌داشتنی ماندن در زندگی بسیار شیرین است. کسی که دیگران را دوست دارد، در دل و ذهن آنها هم جایگاه خوبی پیدا می‌کند. پس برای جا کردن خود در دل دیگران به آنها اهمیت بدهید، توجه داشته باشید و یاری‌شان بدهید. هیچ‌چیز مانند درک دیگران و دوستی با آنها نمی‌تواند زندگی‌تان را زیبا و باشکوه کند. با نگاه کردن به موارد بالا برای خود الگویی بسازید تا رفتارتان را تغییر بدهید و به عنوان شخصی عزیز در این دنیا زندگی کنید. دوست‌داشتنی بودن یک صفت ذاتی نیست و می‌تواند به تمرین و آگاهی به وجود بیاید.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست