مقالهوبلاگ

تکنیک روانشناسی برای رفع افسردگی

اشتراک گذاری این مطالب در:

افسردگی بیماری مزمن این روزها که اغلب در بین جوانا شایع شده است. اتمیزه شدن، استقلال و بی نیازی انسان ها نسبت به یکدیگر دلیل اصلی افسردگی است. در گذشته پیوند و وابستگی بین انسان ها موجب می شد تا برای رفع نیازهای یکدیگر بکوشند. هر چه نیاز بین انسان ها بیشتر، وابستگی هم بیشتر بود. هر چقدر وابستگی بیشتر می شد، روابط عاطفی محکم تر می شد.

تمامی این عوامل باعث می شد تا فرد خود را تنها و بی کس نداند. در زمان مشکلات خانواده، اقوام و دوستان و آشنایان را در پشت خود می دید که او را در مقابله با مشکلات یاری می دهند. اما هر چه انسان ها به پیش آمدند میزان وابستگی شان به دیگر کمتر شد. به همان میزان هم از حمایت دیگران دست کشیدند. این عامل موجب از بین روابط پل عاطفی میان انسان ها گردید.

بسیاری از افرادی که به افسردگی مبتلا می شوند خود را در یک جزیره تنها می پندارند. اگر چه ممکن است در بین افراد زیادی زندگی کنند، اما آنچه اهمیت دارد ذهنیت این افراد است. ذهن آنها خالی از دیگران است. خود را در مقابل سختی ها و ناملایمتی ها تنها و بی کس می دانند. به زودی سرخورده و ناامید می شوند. چرا که تصور می کنند توان مقابله با سختی ها را ندارند. هیچ روزنه امیدی را برای رهایی از شرایط سخت نمی بینند.

اما برای تکنیک روانشناسی درمان افسردگی راه حل هایی را برای بیماران و افراد مبتلا ارائه می دهد. در ادامه به تکنیک روانشناسی درمان افسردگی پردازیم.

تکنیک روانشناسی درمان افسردگی :

تصمیم به تغییر

یک تکنیک روانشناسی درمان افسردگی تصمیم برای تغییر است. افرادی که به بیماری افسردگی مبتلا هستند هیچ امیدی به زندگی ندارند. راحت تر بگوییم آنها از هیچ چیز لذت نمی برند. برای آنها موسیقی، ورزش، مهمانی، جشن تولد، گردش و پیک نیک مفهومی ندارد. اگر در حالت عادی یک جوک معمولی آنها را می خنداند، اکنون با هیچ چیز شاد نمی شوند. پس شاید بگویید چطور می توان به این افراد گفت تصمیم به تغییر بگیرند؟ آیا این حرف شعار نیست؟

در پاسخ باید بگوییم منظور ما از تصمیم به تغییر اجبار خود نیست. ما نمی توانیم کسی را مجبور به خندیدن کنیم. خنده و شادی دو حس کاملا اختیاری هستند که هر کس باید به اختیار خود انتخاب کند شاد باشد یا بخندد. خنده های زورکی و یا شادی های تصنعی نمی تواند یک تکنیک روانشناسی درمان افسردگی باشد. اما همه حرف ما در این خلاصه می شود که فرد بیمار در ذهن خود تصمیم به تغییر بگیرد.

زمانی که میزان افسردگی خفیف باشد فرد هنوز قابلیت زیادی برای تغییر دارد. او از روزمرگی، تکرار و پوچی رنج می برد. ابتدا باید به فهماند که آنچه او را آزار می دهد، شرایط کنونی اوست. در عین حال شرایط هم زاده تفکر و ذهنیت اوست. اگر بتواند ذهن خود را به سمت موضوعات شادی آور و خوشایند تغییر دهد، امید زیادی برای بهبود وجود دارد. اطرافیان باید شرایط را به گونه ای فراهم کنند که فرد افسرده قادر به تغییر باشد.

 

 

ورزش کردن

ورزش هم می تواند یک تکنیک روانشناسی درمان افسردگی باشد. ورزش میزان سروتونین و نوراپی نفرین مغز را کاهش می دهد. همین امر می تواند زمینه درمان را فراهم کند. میزان تاثیر ورزش در درمان افسردگی به نسبت داروها بیشتر است. داروهایی که برای فرد افسرده تجویز می شود عوارضی همچون پرخوابی و چاقی را در پی دارد. این در حالی است که ورزش باعث شادابی روحیه و تناسب اندام می شود. یک فرد چاق اعتماد به نفس کمتری دارد. اما تناسب اندام می تواند به یک روزنه امید برای درمان افسردگی تبدیل شود.

در حال فردی که زمان خود را برای ورزش اختصاص می دهد، فرصت کمتری برای فکر کردن به مشکلات پیدا می کند. اغلب افراد افسرده به گوشه نشینی و خواب زیاد تمایل زیادی نشان می دهند. در نهایت زمان به بطالت می گذرد. اما ورزش می تواند از هدر رفتن وقت برای افکار منفی جلوگیری کند. فرد درگیر حرکات ورزشی فرصتی برای این افکار پیدا نمی کند.

تماشای فیلم های طنز

درمان افسردگی

تکنیک روانشناسی درمان افسردگی

یک تکنیک روانشناسی درمان افسردگی موثر خندیدن از ته دل است. اگر فرد افسرده برای یک حداقل ماه از ته دل بخندد، افسردگی او تا حد زیادی برطرف می شود. برای خندیدن از ته دل لازم است تا افراد مبتلا به افسردگی در شرایط خنده آور قرار بگیرند. تماشای فیلم طنز و کمدی و یا کتاب های خنده دار می تواند فرد بیمار را وارد دنیایی کند که از شرایط کنونی اش رها شود.

 حفظ تعاملات اجتماعی

درمان افسردگی

تکنیک روانشناسی درمان افسردگی

تعاملات اجتماعی احساسات و عواطف را در افراد مبتلا به افسردگی بر می انگیزد. انزوای اجتماعی به عنوان مهمترین دلیل افسردگی شناخته شده است. در حالی که اگر فرد بتواند وارد تعاملات اجتماعی شود از میزان استرس ها و افکار منفی مغز کاسته می شود. البته نباید فرد با افرادی که وضعیت او را متشنج تر می کنند، ارتباط برقرار کند. دوری از افرادی که باعث افزایش تشنج می شوند، افسردگی را بدتر می کند. فرد باید به دامن افراد قابل اعتماد پناهنده شوند. البته این ارتباط نباید به معنای وابستگی باشد. در صورت نبود این افراد، افسردگی حادتر می شود.

رژیم غذایی سالم

درمان افسردگی

تکنیک روانشناسی درمان افسردگی

رژیم غذایی سالم بر روی افسردگی تاثیر مثبت دارد. جسم و روح باهم در ارتباط هستند. مصرف غذاهای ناسالم و پرچرب باعث وخیم شدن وضعیت جسمانی می شود. از بین رفتن تناسب اندام باعث کاهش اعتماد به نفس و در نتیجه تداوم افسردگی می شود. یک رژیم غذایی سالم شامل استفاده از سبزیجات، میوه و مایعات کافی است که در کنار آن مواد حاوی کربوهیدرات و پروتئینی هم به تناسب استفاده می شود.

مشکل اصلی افراد افسرده این است که در این دوره به سلامت جسمانی خود توجه ندارند. سیر شدن و خوابیدن برایشان از هر چیزی پر اهمیت تر است. در حالی که به تبعات وخیم آن توجهی ندارند.  طبق نظر کارشناسان ویتامین دی یکی از مواد مغذی برای درمان بیماری افسردگی است. همچنین مواد غذایی حاوی اسیدهای آمینه، فولات، ید، آهن، منیزیم، اسیدهای چرب، امگا۳، سلنیوم، ویتامین B و … نیز در درمان افسردگی موثر است.

طب سوزنی

طب سوزنی یک تکنیک روانشناسی درمان افسردگی است که باعث سلامت روح و روان می شود. نتیجه مثبت این روش از سوی بسیاری از متخصصان تایید شده است.

پرداختن به کارهای هنری

پرداختن به کارهای هنری هم می تواند یک تکنیک روانشناسی درمان افسردگی موثر باشد. اغلب بیماران مبتلا به افسردگی به دلیل نداشتن علاقه و انگیزه به جای پرداختن به کارهای مفید، وقت خود را بیهوده هدر می دهند. کارهای هنری از قبیل موسیقی، نقاشی، ساخت یک کار دستی و خلاقانه می تواند در روحیه افراد افسرده موثر واقع شود. باغبانی و کاشت گل و گیاهان هم در این مورد توصیه می شود. رشد گل و گیاهان تاثیر زیادی بر روی روحیه افراد افسرده دارد.

 

بدیهیست که در حالت افسردگی شدید باید به روانشناس مراجعه کرد

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست