مقالهوبلاگ

تکنیک روانشناسی – تقویت اراده

اشتراک گذاری این مطالب در:

 

اراده مهم ترین موتور محرکه انسان برای حرکت رو به جلوست. تا زمانی که ما برای کاری اراده نداشته باشیم، قدم اول را بر نمی داریم. همه می دانیم برای رسیدن به هدف اولین قدم مهم ترین شرط است. اغلب افرادی که هیچ گاه نمی توانند در مسیر رسیدن به هدف و موفقیت گام بردارند، اراده برداشتن اولین قدم را ندارند. همیشه برایشان سوال است که چرا دیگران کاری را که می خواهند و ایده ای که در ذهنشان است، به منصه ظهور می رسانند؟

خوب این طبیعی است. افراد موفق اراده کافی برای رسیدن به هدف را دارند. هر قدمی که در مسیر خوشبختی و موفقیت بر می دارند، از اراده آنها سرچشمه می گیرد. اما حال سوال اصلی اینجاست که تکنیک روانشناسی تقویت اراده چیست؟ آیا این علم برای تقویت اراده و دستیابی به هدف راهکاری دارد؟

در ادامه این مطلب می خواهیم به مهمترین راهکارها و تکنیک روانشاسی تقویت اراده بپردازیم. با ما همراه باشید!

تکنیک روانشناسی برای تقویت اراده:

به دنبال علایق بروید

تقویت اراده

تقویت اراده

یک تکنیک روانشناسی تقویت اراده این است که به سراغ علایقتان بروید. شاید بپرسید ما حتی اراده دنبال کردن علایق را هم نداریم. اما باید بگوییم شما علایق خود را نشناخته اید. همیشه بین اموری که لازمه زندگی و امرار معاش است و اموری که به آنها علاقه دارید، تفاوت قائل شوید. برای مثال مجبورید برای کسب درآمد به کاری بپردازید که هیچ علاقه ای به آن ندارید اما چون به پول نیاز دارید، باید آن را ادامه دهید. در این مورد شما را سرزنش نمی کنیم که از شغل خود دست بکشید.

اما اگر کسی از شما بپرسد به شغلتان علاقه دارید، می گویید بله چون درآمد خوبی دارد. اما حقیقت این است که بسیاری از افراد به آنچه که انجام می دهند علاقه ندارند و تنها پول و درآمد است که باعث می شود به چنین اشتباهی بیفتند. حال این فرد که در ناخودآگاه خود هیچ علاقه ای به شغلش ندارد، ممکن است در ذهنش افکار گسترش کسب و کار یا پیشرفت و توسعه باشد، اما اراده انجام ایده هایش را ندارد.

تکنیک روانشناسی تقویت اراده برای این افراد دنبال کردن علایق در زمان اوقات فراغت است. زمانی که از سر کار برمیگردید و زمانتان آزاد است، به کارهای مورد نظرتان از قبیل آشپزی، نجاری، مجسمه سازی، نویسندگی و … بپردازید. انجام این کارها حتی اگر به نتیجه هم نرسند، ذهن و روانتان را آرام می کند و شما را برای انجام ایده ها کمک می کند. برای تقویت اراده، داشتن ذهن آرام ضرورت دارد.

 استراحت کافی

تقویت اراده

یکی از دلایل نداشتن اراده، اضطراب و استرسی است که مانع از حرکت می شود. افرادی که خواب کافی ندارند، روان آرامی ندارند. شب ها بیداری می کشند و روز را به کارهای ساده و پیش پا افتاده می پردازند. چون شب بیدار مانده اند، روز انرژی کافی برای دنبال کردن هدف ها و ایده ها را ندارند.

تجربه نشان داده است اغلب افرادی که نمی توانند به هدف هایشان دست پیدا کنند، شب ها تا مدت طولانی بیدار می مانند. این روزها شبکه های اجتماعی هم بهانه خوبی برای شب زنده داری است. اگر چه این شبکه ها مزیت های بی شماری را به همراه دارند، اما شب را با آنها سپری کردن، موجب کاهش قدرت اراده می شود. اغلب افراد شب زنده دار، روزها چرت می زنند و قدرت جسمانی کافی برای انجام امور روزانه را ندارند.

 

اولین فرصت همین حالاست

تقویت اراده

تکنیک روانشناسی برای تقویت اراده

تنبلی و نداشتن اراده هر دو یک معنی را می دهد. افرادی که همه امور را به فردا، شنبه، ماه بعد، 6 ماه آینده و …. به تاخیر می اندازند، هیچ گاه موفق نمی شود. یک تکنیک روانشناسی تقویت اراده مهم توجه به جمله : «اولین فرصت همین حالاست» است. اگر شما نتوانید همین الان کاری را که می خواهید انجام دهید، مطمئن باشید فردا، شنبه، اول ماه و …. هم نمی توانید.

حال ممکن است سوالتان این باشد که ما اراده غلبه کردن بر تنبلی را نداریم. در عین حال نمی توانیم خود را قانع کنیم که کارها را به تعویق نیندازیم. این بار چه باید کرد؟ توصیه ما به این دست افراد این است هر گاه به این مشکل برخورد کردید و قرار شد کار امروز را به فردا بیندازید، به خود فکر کنید ممکن است یک اتفاق غیرمنتظره رخ دهد. به یک مهمانی دعوت شوید و یا قادر به انجام آن کار نباشید. تکرار و تمرین این جملات در ذهن می تواند اراده انجام امور هر چند کوچک و جزئی را تقویت کند.

درست همان لحظه ای که قصد دارید کارها را به تعویق بیندازید، خوب فکر کنید. اگر کار را به فردا محول کردید و به امور دیگری پرداختید، دیگر قادر به انجام کارهای مهم نخواهید بود. یعنی باید همان لحظه را دریابید. این کار را چندین مرتبه انجام دهید. حتی اگر کار شما در حد مسواک زدن آخر شب باشد.

حد تعادل استرس

استرس و اضطراب همیشه بد تعبیر شده اند. درک ما از این اصطلاحات لرزش دست و پا، افسردگی، ناتوانی و شکست است. در حالی که وجود مقدار کمی استرس موجب می شود تا افراد اراده کافی برای انجام کارهایشان را پیدا کنند. اگر دانش آموزی نسبت به امتحان هفته آینده هیچ استرس و اضطرابی نداشته باشید (یعنی مقدار استرس صفر باشد)، قطعا این دانش آموز خونسرد و بی خیال است. امتحان هفته بعد برای او اهمیتی پیدا نمی کند. اما همینه که نمرات اعلام شد، حسرت به جانش می افتد که چرا درس نخواند. تصمیم میگیرد برای امتحان بعد تلاش کند. اما باز همین اتفاق می افتد. در نهایت این فرد اراده خود را در امتحانات و سایر امور زندگی از دست می دهد. چون استرس و اضطرابی نسبت به امتحانات ندارد.

اما چطور باید استرس و اضطراب را تا حد متعادل در خودمان ایجاد کنیم؟ استرس زمانی ایجاد می شود که نتیجه کار برای ما اهمیت پیدا می کند. زمانی که نمرات خوب برای دانش آموزان، رتبه عالی برای یک پشت کنکوری، موفقیت شغلی برای کارکنان یک شرکت، قراردادهای موفق برای مدیران و …. اهمیت پیدا می کند، استرس و اضطراب در آنها بیدار می شود. البته توجه داشته باشید که میزان این استرس باید در حد متعادل باشد. اگر میزان آن از حد تعادل عبور کند، به یک مانع بزرگ تبدیل می شود.

 

پرداختن به امور زودبازده

یک تکنیک روانشناسی تقویت اراده مهم پرداختن به امور زودبازده است. یکی از مهم ترین دلایل نداشتن اراده در بسیاری از افراد، ناامیدی از نتیجه گرفتن است. افرادی که گمان می کنند از کارشان هیچ سود و منفعتی عایدشان نمی شود. یا در نهایت شکست می خورند، به تدریج اراده خود را از دست می دهند. حتی زمانی که یک ایده کاربردی به ذهنشان می رسد، چون اراده ای ندارند و فکر می کنند شکست می خورند، تلاشی نمی کنند. در واقع اراده کافی برای اجرا و عملی کردن ایده هایشان را ندارند.

توصیه ما برای این دست از افراد تمرین و تکرار در مورد امور زودبازده است. برای اینکه به آنها ثابت شود انجام برخی کارهای نتیجه بخش است. آنها باید باور کنند اگر تلاش کنند و قدم در راهی بگذارند، قطعا بی نصیب نخواهند ماند. از جمله این کارها می توان به یک آشپزی ساده، ساخت یک تابلوی نقاشی، خوشنویسی یا هر کار هنری دیگری است که فرد به آن علاقه دارد.

افرادی که ناامید سرخورده هستند و اراده انجام کارهایشان را ندارند، باید علایق کوچکشان را پیدا کنند. هر چند این علایق سودی هم نداشته باشد. صرف کردن انرژی و زمان برای امور محبوب موجب تقویت اراده می شود.

 

 

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست