مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

تقویت مهارت یادگیری با راه‌کارهایی کاربردی و دقیق

اشتراک گذاری این مطالب در:

تقویت مهارت یادگیری در زندگی بسیار ضروری است. شاید فکر کنید که فقط دانش‌آموزان و دانشجویان باید مخاطب این مقاله باشند اما سخت در اشتباه هستید. همه ما برای داشتن زندگی بهره‌ور نیاز به یادگیری مداوم داریم. اگر تقویت مهارت یادگیری را در زندگی فراموش کنیم، امکان آشنا شدن با مفاهیم و عناوین تازه را از دست می‌دهیم و این مستقیما روی تصمیم‌ها و عملکردهای‌مان در زندگی اثر منفی می‌گذارد.
پس بهتر است به فکر تقویت مهارت یادگیری در خود باشید و خود را ملزم به دانستن و آموختن کنید. مغز و ذهن شما هیچ‌گاه بازنشسته نمی‌شود. یادتان باشد، زمانی که تقویت مهارت یادگیری را کنار گذاشتید باید منتظر انواع و اقسام ناکامی‌های مغزی باشید. با سایت موفقیت سلف مید همراه شوید تا از روش‌هایی عالی برای تقویت مهارت یادگیری برای‌تان بگوییم.

بیشتر بخوانید: تاثیر اعتماد به نفس در یادگیری | کلاس های تقویتی را تعطیل کنید

مکان و شرایط مناسب یادگیری را فراهم کنید

حتما برای شما هم پیش آمده است که بارها به سراغ یادگیری موضوعی رفته‌اید اما انگار قفل شده‌اید و امکان یادگیری برای‌تان به صفر درصد رسیده است. در این مواقع باید در انتخاب مکان و شرایط یادگیری‌تان تجدید نظر داشته باشید. با خود فکر کنید و ببینید که زمان‌هایی که یادگیری‌تان سریع و عالی است در چه شرایطی به سر می‌برید؟
مکان یادگیری‌تان چه ویژگی‌هایی دارد و سعی کنید با الهام از تجربه‌های موفقی که دارید به شرایطی خوب برای یادگیری برسید و محیطی مناسب را برای خود آماده کنید. مطمئنا در مکان و موقعیتی که احساس خوب و راحتی دارید، بهتر می‌توانید به تقویت مهارت یادگیری در خود بپردازید. این‌طور نیست؟

تقویت مهارت یادگیری در زندگی بسیار ضروری است.

عوامل ایجاد حواس‌پرتی را حذف کنید

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در مسیر تقویت مهارت یادگیری باید به کار بگیرید، حذف عواملی است که حواس‌تان را پرت می‌کنند و تمرکزتان را مخدوش می‌نمایند. پس قبل از اینکه اقدام به یادگیری کنید باید تمام این عوامل را شناسایی نمایید و به حذف آنها بپردازید. برای مثال، ببینید که آیا خسته هستید؟ گرسنه‌اید؟ چیزی فکرتان را مشغول کرده است؟ چه چیزی فکرتان را مشغول کرده است؟ اضطراب دارید؟ نگرانی بابت مورد و موضوعی به جان‌تان افتاده است؟ و… .
بعد از اینکه عامل حواس‌پرتی خود را کشف کردید باید به سراغ حذف آن بروید و تلاش کنید که عوامل مزاحم را کنار بگذارید تا امکان یادگیری در شما بیشتر شود. مثلا شاید یکی از دلایلی که مانع از تمرکزتان می‌شود و شما را از تقویت مهارت یادگیری دور می‌کند، اضطراب از یاد نگرفتن باشد. بعد از اینکه وجود چنین عامل مزاحمی در روند یادگیری‌تان مشخص شد، لازم است به دنبال حذف آن برآیید و دقیق‌ عمل کنید تا محیطی امن و آرام برای‌ یادگیری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: با اين ١٠ عادت بازده مطالعه شما ١٠ برابر ميشه

تمرکزتان را بالا و بالاتر ببرید

بعد از اینکه موفق به حذف عوامل پرت‌کننده حواس خود شدید باید روی افزایش تمرکزتان کار کنید و این میزان را بالا و بالاتر ببرید. قبل از اینکه بتوانید با بیشتر کردن تمرکزتان در جهت افزایش و تقویت مهارت یادگیری قدم بردارید باید یاد بگیرید که چطور تمرکزتان را بیشتر کنید. برای افزایش تمرکز هم یک راه ایده‌آل وجود دارد و آن تمرین برای وارد کردن ذهن و بدن به حالتی آرام است.
شما قبل از شروع یادگیری و مطالعه به ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارید تا آرام شوید و در مسیر تمرکز گام بردارید. برای اینکه آرام شوید باید از روش‌هایی بهره ببرید که هم آرام‌تان می‌کند و هم ذهن و جسم‌تان را فعال نگه می‌دارد. مثلا یک شعر زیبا و مفرح بخوانید، دوش بگیرید یا هر کار دیگری را انجام بدهید که برای‌تان لذت و شادی به همراه می‌آورد و ضمنا مغزتان را کم‌کم و به تدریج بیدار و هوشیار می‌سازد.

وارد مرحله یادگیری شوید

حالا وارد مرحله یادگیری می‌شوید. یعنی تقویت مهارت یادگیری را به صورت عملی اجرا خواهید کرد. در این گام باید هوشیارانه، ابزارها و وسایل لازم برای مطالعه را آماده کنید و جلوی خود بچینید. در مکانی قرار بگیرید که دارای بیشترین میزان از ارائه آرامش و تمرکز به شماست. پس از اینکه مکان و فضای یادگیری را به خوبی آموختید باید به سراغ خواندن و مطالعه بروید.
تمام نکات متن را به دقت مطالعه کنید و اجازه ندهید که نکته‌ای از زیر دست‌تان در برود. تمام تلاش‌تان را به کار بگیرید تا حواس‌تان به جز به مطلبی که در حال یادگیری آن هستید به چیز دیگری معطوف نشود. بخوانید و به دقت هم بخوانید. هیچ نکته‌ای را جا نگذارید و تلاش کنید که خود را ۱۰۰ درصد در اختیار مطلب قرار بدهید تا آن را کامل فراگیرید.

بیشتر بخوانید: چگونه می توانیم هر چیزی را بهتر و سریع تر یاد بگیریم؟ (بخش اول)

تلاش برای تثبیت مطالب را فراموش نکنید

بعد از هر ۱۵ دقیقه‌ای که از مطالعه کردن می‌گذرد باید به خود زمانی برای تثبیت اطلاعات جدید بدهید. پس بعد از اینکه حدود یک ربع به مطالعه و یادگیری پرداختید به سراغ وقفه‌ای بروید و سعی کنید در آن وقفه، برای خودتان آنچه را یاد گرفته‌اید به دقت توضیح بدهید. این کار باعث تثبیت مطلب در ذهن‌تان می‌شود. بعد از اینکه مطلب را دوره کردید به خودتان کمی استراحت بدهید و مجددا شروع به مطالعه کنید.
در هنگام استراحت کردن هم کارهایی پرشور و فعالانه‌تر از نشستن یا خوابیدن انجام بدهید. مجددا شروع به مطالعه کنید و با همان روش ۱۵ دقیقه‌ای، مطالب را در ذهن‌تان تثبیت نماید. روش‌های مختلفی برای کنترل زمان لازم برای درس خواندن و استراحت وجود دارد. کاری که باید انجام بدهید این است که تلاش کنید تا قلق و شیوه یادگیری مناسب خود را بیابید.

قلق و شیوه مناسب برای تقویت مهارت یادگیری چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، راه‌کار و قلق خاصی برای تقویت مهارت یادگیری در هر فرد وجود دارد. یعنی با یک حکم و قانون کلی در این میان رو به رو نیستیم. پس بهتر است، تلاش خود را به کار بگیرید و ببینید که بعد از حذف عوامل ایجاد مزاحمت و حواس‌پرتی تا چه زمانی کشش یادگیری‌تان بیشتر است و با چه روش‌هایی می‌توانید میزان این توانایی را در خودتان افزایش بدهید.
واقعیت این است که شیوه‌های یادگیری مختلفی وجود دارد و برخی مثلا با بلند خواندن می‌توانند با سرعت بیشتری به یادگیری مشغول شوند و برخی با نگاه کردن مطالب، آنها را ساده‌تر و سریع‌تر هضم می‌کنند. بگردید و روش مناسب برای یادگیری خود را پیدا کنید.
در وهله نخست باید به دنبال حذف حواس‌پرتی‌ها و رفع مشکلاتی باشید که در روند یادگیری‌تان اختلال ایجاد می‌کنند بعد از آن لازم است به سمت تقویت مهارت یادگیری با راه‌کارها متناسب با سبک و سیاق یادگیری‌تان بروید.

بیشتر بخوانید: یادگیری حرفه‌ای چیست و چگونه می توانیم هر چیزی را بهتر و سریع تر یاد بگیریم؟ (بخش دوم)

تقویت مهارت یادگیری را به صورت عملی اجرا خواهید کرد.

در آخر

همیشه تلاش خود را به کار بگیرید تا به بهترین روش‌هایی که برای یادگیری‌تان مناسب هستند به خوبی دست پیدا کنید. تلاش و تحقیق در این زمینه راه‌گشا خواهد بود. آزمون و خطا هم گزینه دیگری است که می‌توانید در نظر بگیرید. اما یادتان باشد که هیچ قانون کلی برای یادگیری وجود ندارد و این شما هستید که باید بنا به روحیه، تجربه‌ها، امکانات و شرایطی که در آن قرار دارید به تقویت مهارت‌های یادگیری خود بپردازید.
در این صورت، امکان شکوفایی استعدادهای‌تان هم بیشتر می‌شود و به خوبی از پس هر مطلب و موضوع تازه و جدیدی برخواهید آمد. یادگیری چیزی نیست که با افزایش سن یا فارغ‌التحصیلی از دانشگاه و مدرسه به پایان برسد. برای زندگی کردن به شکلی صحیح و موثر مدام نیاز به تلاش و یادگیری دارید. پس دست از کوشش نکشید و تمام سعی خود را به کار بگیرید تا از نیمکره‌های مختلف مغزتان در جهت رشد و توسعه فردی بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: تاثیر استرس در یادگیری . استرس قدرت مغزتان را مختل میکند

در پایان خودساخته برای افزایش مهارت یادگیری شرکت در دوره “در یادگیری استاد شوید” را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

تقویت مهارت یادگیری

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست